W 2014 roku Mercedes-Benz wprowadził na rynek trzecią generację modelu SMART Fortwo, oferując silniki spalinowe na wybranych rynkach, a w 2016 roku także wersję elektryczną.
Dla trzeciej generacji SMART-a, Mercedes-Benz nawiązał współpracę z firmą Renault i stworzył elektryczną wersję swojego miejskiego pojazdu. Wcześniej, od 2007 roku, oferował inne rozwiązania z napędem elektrycznym, ale prawdziwy sukces nadszedł w 2009 roku, kiedy zamówienia na elektryczne SMART-y osiągnęły 2000 jednostek, co było dwukrotnie wyższą liczbą niż przewidywał producent. W 2016 roku niemiecki producent zaprezentował wersję kabrioletu i zaoferował ją z silnikiem elektrycznym.
Podczas gdy większość kabrioletów potrzebuje więcej miejsca na przechowanie dachu, SMART fortwo Cabriolet nie miał takiej potrzeby. Wykorzystał jedynie przestrzeń nad bagażnikiem. Był bardziej targa-kabrioletem, ponieważ zachował słupki B na miejscu, gdy dach był złożony. Przynajmniej nie miał ramki dla bocznych okien. Z przodu elektryczne wersje miały kompaktowy grill w formie siatki. Nie potrzebowały chłodzić żadnego chłodnicy, ponieważ nie posiadały silnika spalinowego, a potrzeba świeżego powietrza do chłodzenia akumulatorów była minimalna.
Wnętrze było przystosowane dla dwóch pasażerów, oferując dużo miejsca na nogi. Jeśli chodzi o przestrzeń nad głowami, nie było żadnych ograniczeń. Wysokie fotele zintegrowanym zagłówkiem były zaprojektowane z myślą o komfortowych podróżach. Były grube i musiały rekompensować krótki rozstaw osi modelu fortwo. Aby przypomnieć kierowcy, że to pojazd elektryczny, w kabinie znajdowały się nawiewy otoczone zielonymi detalami.
Napęd zapewniał elektryczny silnik o mocy 81 KM zasilany akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 17,6 kWh. SMART uznał, że zasięg 100 mil (160 km) jest wystarczający do codziennego użytku w ruchu miejskim.
Nowy inteligentny napęd elektryczny sprawia, że mobilność elektryczna staje się bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek. Łączy zwinność smarta z jazdą bezemisyjną – idealne połączenie dla mobilności miejskiej. To już czwarte pokolenie elektrycznego smarta, dostępne we wszystkich trzech wersjach nadwozia – w tym po raz pierwszy model smart forfour. Oznacza to, że smart jest jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje swoją gamę modeli zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem w pełni elektrycznym. Światowa premiera smarta z napędem elektrycznym odbędzie się na Salon Samochodowym w Paryżu w 2016 roku, a wprowadzenie na rynek rozpocznie się w USA w grudniu 2016 roku, a w Europie na początku 2017 roku.
„Smart to idealny samochód miejski, a z napędem elektrycznym staje się jeszcze lepszy,” powiedziała Annette Winkler, szefowa marki smart. „Dlatego wkrótce zaoferujemy naszą całą gamę – smart fortwo, smart cabrio, a nawet smart forfour – w wersjach całkowicie elektrycznych. Wraz z wieloma fanami smarta oraz entuzjastycznymi kierowcami trzech poprzednich generacji czekamy na wyjątkową frajdę z jazdy, jaką oferuje nowy smart z napędem elektrycznym. A wszystko to w bardzo atrakcyjnych cenach, szczególnie w krajach, gdzie przewidziano premię dla kupujących.”
Najważniejsze informacje w skrócie:
- smart jest jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje swoją gamę modeli zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem elektrycznym – modele smart fortwo, smart fortwo cabrio i smart forfour są dostępne jako modele z napędem elektrycznym.
- smart fortwo cabrio to jedyny elektryczny kabriolet na rynku.
- Z momentem obrotowym wynoszącym 160 Nm, elektryczny samochód o mocy 60 kW może poszczycić się niezwykle responsywnym przyspieszeniem.
W pełni naładowana bateria ma wystarczającą moc, aby pokonać około 160 kilometrów (100 mil) zgodnie z normą NEDC, co czyni ją idealną do użytku miejskiego.
Dzięki wysokowydajnej ładowarce pokładowej smart z napędem elektrycznym można ładować nawet do dwa razy szybciej niż wcześniej (w zależności od wersji kraju i sieci zasilającej). Z nową szybką ładowarką (dostępna opcjonalnie od 2017 roku) pojazd można naładować w mniej niż 45 minut (w zależności od wersji kraju i sieci zasilającej).
smart z napędem elektrycznym: zwinna, cicha i lokalnie bezemisyjna jazda w mieście
Podobnie jak w przypadku innych modeli, charakterystyka jazdy smarta pozostaje zwinna i dynamiczna. Mały promień skrętu wynoszący 6,95 metra również się do tego przyczynia. Smart z napędem elektrycznym będzie dostępny w różnych kolorach i opcjonalnym wyposażeniu – co ułatwi klientowi personalizację jego smarta.
Czas ładowania jest ważnym czynnikiem dla klientów samochodów elektrycznych, a nowy smart z napędem elektrycznym może pochwalić się istotnymi usprawnieniami. Wszystkie modele mają nową, mocną ładowarkę pokładową jako standard. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – o połowę krócej niż w przypadku poprzednika. W Niemczech, gdzie potrzebna jest inna ładowarka z powodu jednofazowego prądu zmiennego, smart z napędem elektrycznym można ładować o 40 procent szybciej niż wcześniej przy domowym gniazdku. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można wygodnie monitorować zdalnie, a aplikacja zawiera również wiele innych funkcji, takich jak inteligentne ładowanie..
Od 2017 roku dostępna będzie opcjonalnie szczególnie wydajna ładowarka szybkiego ładowania o mocy 22 kW. Umożliwi to naładowanie smarta z napędem elektrycznym w zaledwie 45 minut.
Modele smart fortwo z napędem elektrycznym są produkowane seryjnie w zakładzie smart w Hambach (Francja). Smart forfour z napędem elektrycznym jest produkowany w zakładzie w Novo Mesto (Słowenia). Smart wyposażony jest w akumulator od spółki zależnej Daimlera, Deutsche ACCUMOTIVE. Firma z siedzibą w Kamenz w Saksonii buduje elektryczne „serce” smarta od 2012 roku.
Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) znajduje się z tyłu smarta z napędem elektrycznym i przekazuje swoją moc na koła za pomocą stałego przełożenia. Potężny moment obrotowy wynoszący 160 Nm jest dostępny od razu z miejsca. Elektryczny napęd ma zasięg wynoszący około 160 km (100 mil) – idealny dla bezemisyjnej mobilności w miastach i ich okolicach. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 130 km/h (80 mph), aby zmaksymalizować zasięg.
Dzięki charakterystyce mocy silnika elektrycznego, smart potrzebuje tylko jednego stałego przełożenia. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to duża zaleta w gęstym ruchu miejskim. Aby cofnąć, zmienia się kierunek obrotów silnika. Układ napędowy produkowany jest w zakładzie Renault w Clèon, w północnej Francji.
Oprócz podstawowego trybu przekładni kierowca może wybierać tryb ECO, zaprojektowany w celu uzyskania szczególnie efektywnego stylu jazdy. Dodatkowo, maksymalna prędkość jest ograniczona, krzywa pedału przyspieszenia jest dostosowana, a maksymalny poziom odzyskiwania energii jest wstępnie ustalony. W trybie wytracania mocy lub podczas hamowania energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną – to się nazywa odzyskiwaniem energii. Radarowe odzyskiwanie energii, które działa w podstawowym trybie przekładni, jest anticipacyjne. Sytuacja na drodze jest monitorowana za pomocą czujnika radarowego, a poziom odzyskiwania energii dostosowywany jest do aktualnej sytuacji.
Aby oszczędzać energię i zwiększyć zasięg, smart z napędem elektrycznym ma także klimatyzację wstępną. Na przykład, pozwala to na osiągnięcie pożądanej temperatury wewnątrz pojazdu, gdy ten wciąż jest ładowany przy gniazdku.
Dzięki aplikacji „smart control” wiele informacji dotyczących napędu elektrycznego można uzyskać za pośrednictwem smartfona, tabletu lub PC, a funkcje takie jak klimatyzacja wstępna czy inteligentne ładowanie można wygodnie kontrolować zdalnie. Nowy model ma więcej opcji obsługi niż jego poprzednik. Na przykład dwa programowalne czasy odjazdu oznaczają, że inteligentne ładowanie i klimatyzacja wstępna nie muszą być za każdym razem ustawiane na nowo dla częstych podróży.
Modele smart z napędem elektrycznym wyposażone są w dodatkowe wskaźniki na desce rozdzielczej, które pokazują wskaźnik mocy i status baterii lub na życzenie pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą (dokładna specyfikacja w Wielkiej Brytanii do potwierdzenia). Pakiet projektowy z napędem elektrycznym (dostępny opcjonalnie) nadaje pojazdowi wyrazisty wygląd z kompozytem bezpieczeństwa tridion i pokrywami lusterek w malowanym na ekskluzywny kolor elektrycznej zieleni. A każde życzenie dotyczące kolorów i opcjonalnego wyposażenia może być spełnione, ponieważ program indywidualizacji smart BRABUS tailor made jest również dostępny dla smart fortwo z napędem elektrycznym.
Z rzucającymi się w oczy detalami w elektrycznej zieleni, specjalny model smart z napędem elektrycznym greenflash to ekscytujący element na rynku. Ten specjalny smart z napędem elektrycznym będzie dostępny jako coupé i kabriolet, a cena zaczyna się od 27,839 € (w tym premia ekologiczna: 23,459 €).
Po światowej premierze w Paryżu nowy smart fortwo z napędem elektrycznym zostanie wprowadzony w USA przed końcem roku, gdzie około 25 procent wszystkich sprzedawanych smartów ma napęd elektryczny. Po tym nastąpi wprowadzenie na rynek w Europie na początku 2017 roku.
Elektryczna historia smarta
Rozpoczynając pierwszą elektryczną flotę testową w 2007 roku w Londynie, smart przyjął pionierską rolę w dziedzinie mobilności elektrycznej, gdy 100 smartów fortwo z napędem elektrycznym wyruszyło na drogi brytyjskiej stolicy – z wielkim sukcesem.
Już w 2009 roku smart wprowadził drugą generację smarta fortwo z napędem elektrycznym, a model pojawił się w 18 krajach. Celem było zebranie jak największej ilości doświadczeń na temat użytkowania i ładowania pojazdów elektrycznych przez klientów. Ogromne zainteresowanie przewyższyło wszelkie oczekiwania. Zamiast planowanych 1000 pojazdów wyprodukowano ponad 2000 smartów fortwo z napędem elektrycznym w Hambach.
Od czerwca 2012 roku trzecia generacja smarta fortwo z napędem elektrycznym również zdołała przyciągnąć szerokie grono nabywców dzięki swojemu innowacyjnemu i przyszłościowemu koncepcji napędu. Ponadto, w 2013 roku smart fortwo był pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem od europejskiego importera w Chinach. W Niemczech elektryczny smart szybko zyskał pozycję lidera rynku wśród pojazdów w pełni elektrycznych z udziałem rynkowym wynoszącym około 40 procent i potrafił utrzymać tę pozycję przez trzy lata z rzędu.