Smart Roadster

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Smart stworzył sportowy samochód w rozmiarze kieszonkowym, idealny do miejskiego otoczenia, udowadniając, że pojazd z otwartym dachem nie musi być potężny, by oczarować swoich właścicieli.

Pomysł na turbodoładowany, tylnonapędowy roadster powinien brzmieć niesamowicie dla większości entuzjastów samochodów sportowych. Tak pomyślał Mercedes-Benz, właściciel marki smart, i w 2002 roku zaprezentował Smart Roadster oraz jego wersję, Roadster Coupe, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu na rok modelowy 2003. Niestety, budowa tego auta nie była tania, a ponieważ musiało zostać przerobione, aby spełnić normy Euro 4, które wchodziły w życie w styczniu 2006 roku, producent zdecydował się na porzucenie projektu i zlikwidowanie zwinnego, małego pojazdu z otwartym dachem w listopadzie 2005 roku.

Na przedzie Smart Roadster otrzymał czarny element z tworzywa sztucznego, który łączył zderzak z podwójnymi reflektorami zamontowanymi po obu stronach samochodu. Dodatkowo, producent umieścił lampy przeciwmgielne w osłonie, która flankowała wąski grill. Mimo to, pokrywa w kolorze nadwozia oraz szerokie, zaokrąglone błotniki były atrakcyjne, zwłaszcza w miejskim otoczeniu, gdzie można się spodziewać zadrapań na parkingu.

Z boku, malutki pojazd z otwartym dachem ujawniał swoją długą bazę osi i niezwykle krótkie zwisy. W rzeczywistości, Smart Roadster miał dłuższą bazę osi niż dużo większy Porsche 911. Dzięki niskiemu profilowi i środkowi ciężkości, samochód był doceniany przez miłośników aut sportowych. Wysunięta szyba przednia i krótki, demontowalny dach były zakończone pionowym łukiem bezpieczeństwa. Podczas gdy Roadster miał pionowe tylne okno, Roadster Coupe charakteryzowało się nachyloną ku dołowi klapą bagażnika z dużą powierzchnią szklanej części i trójkątnymi bocznymi oknami. Ostatecznie, producent zainstalował zderzak w kolorze nadwozia z dyfuzorem na dolnej części.

Wewnątrz, producent zamontował fotele o wysokich bocznych podparciach dla kierowcy i pasażera, oddzielone wąskim panelem środkowym, na którym znajdował się wybierak biegów oraz stacyjka. Na desce rozdzielczej umieszczono dwa wskaźniki dla prędkościomierza i obrotomierza. Jednocześnie, smart dodał dwa okrągłe wskaźniki dla turbodoładowania i temperatury płynu chłodzącego na szczycie deski rozdzielczej. Mimo że pojazd był w małym rozmiarze, zapewniał wystarczająco miejsca dla dorosłych. Dodatkowo, producent oferował pojazd z jednostką klimatyzacyjną i przyzwoitym systemem audio.

Jednak najważniejszą cechą Smart Roadstera był jego silnik. Dzięki silnikowi umieszczonemu z tyłu, mógł zapewnić klientom doskonałe wrażenia z jazdy na torze lub krętej drodze. Niestety, jedyną dostępną opcją silnika była trzycylindrowa jednostka, z turbodoładowaniem lub bez. Producent oferował pojazd z mocą 60 PS (60 KM) lub 82 PS (80 KM), połączoną z zrobotyzowaną, automatyczną skrzynią biegów.

 Smart Roadster to dwuosobowy mikro samochód, który po raz pierwszy został zaprezentowany w 2003 roku przez firmę Smart GmbH. Niestety, sprzedaż Roadstera i Roadstera Coupé była znacznie poniżej oczekiwań, co doprowadziło do wstrzymania produkcji obu modeli w listopadzie 2005 roku.

Historia

Na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 1998 roku zadebiutował dwuosobowy Smart City Coupe (później nazwany Smart Fortwo) o długości 2,5 metra. To był początek nowej marki samochodowej i jednego z bardziej radykalnych konceptów pojazdów, które trafiły na rynek europejski od czasów samochodów bąbelkowych z lat 50. XX wieku. Był to także początek trudnego okresu dla marki Smart. Model City Coupe miał problemy ze stabilnością, które ujawniono zaledwie przed premierą. Zmusiło to producenta do wprowadzenia kosztownych zmian, które niestety wpłynęły na prowadzenie, komfort jazdy i zmianę biegów. Obawy społeczne dotyczące stabilności pojazdu, w połączeniu z elitarystycznym marketingiem Smart oraz radykalnym designem samochodu, okazały się szkodliwe dla początkowej sprzedaży. Projeksje produkcji zostały zredukowane z 200 tysięcy rocznie do 80 tysięcy, co było bliskie katastrofy dla nowej marki z jednym tylko produktem.

W firmie, entuzjazm związany z wprowadzeniem radykalnego City Coupe szybko zgasł. Z nowym zarządem, nowymi inicjatywami marketingowymi oraz ciągłymi poprawkami w inżynierii samochodu, aby zaspokoić publiczne obawy, przyszłe plany dotyczące pojazdów, w tym rozwój modelu czteroosobowego, nie były daleko zaawansowane. W takich niesprzyjających okolicznościach narodził się Smart Roadster.

Projekt i rozwój

Pod kierunkiem dyrektora ds. designu, Jensa Manske, jesienią 1998 roku zespół projektowy i inżynieryjny Smart, składający się z 14 osób, rozpoczął szkicowanie przyszłych modeli Smart. Wkrótce zrozumieli, że jednostka napędowa City Coupe jest idealna do małego samochodu sportowego, z kompaktowym silnikiem turbo napędzającym tylne koła poprzez sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.

Smart Roadster (2003)
2003 Smart Roadster
W duchu filozofii Smart „reduce to the max” oraz ogólnej innowacyjności, stworzono koncepcję superkompaktowego, praktycznego i czystego samochodu sportowego. W lutym 1999 roku powstały dwa modele zewnętrzne i dwa modele wnętrza w skali 1:4, z propozycjami Volkersa Leutza (zewnętrzna) i Christopha Machineka (wnętrze) wybranymi do dalszego rozwoju w modele w pełnej skali. Projekt samochodu znacznie się rozwinął, gdy Michael Mauer oficjalnie dołączył z centrum projektowego Mercedes-Benz w Japonii, aby przejąć stanowisko Manske’a w maju 1999. Mauer ściśle współpracował z zespołem projektowym nad szybkim rozwojem roadstera, mając na celu stworzenie samochodu na zbliżające się targi motoryzacyjne IAA w 1999 roku we Frankfurcie.

W czerwcu modele w pełnej skali roadstera zostały przekazane firmie Stola we Włoszech do produkcji modelu show car, który został stworzony w ciągu około trzech miesięcy na debiut samochodu na targach we Frankfurcie. Koncepcja Roadstera została dobrze przyjęta we Frankfurcie, co pomogło przekonać zarząd, że samochód powinien zostać opracowany do produkcji. Jednocześnie podjęto decyzję o opracowaniu idei Mauer’a dotyczącej werji coupé jako samochodu koncepcyjnego na targi motoryzacyjne w Paryżu rok później. Gdy rozpoczęto rozwój koncepcji coupé, samochód show car roadster był rozwijany w ciągu następnego roku, a projekty zarówno zewnętrzne, jak i wnętrza zostały ukończone do listopada 2000. Jednak projektowanie kolorów i wyposażenia trwało jeszcze przez rok.

Na początku 2000 roku Smart City Coupe w końcu zaczęło zdobywać momentum sprzedażowe, a jego wersja kabriolet była istotnym dodatkiem do ogólnej sprzedaży Smart. W marcu Mauer odszedł do Saaba, a jego miejsce zajmuje Hartmut Sinkwitz w maju. Jako trzeci dyrektor ds. designu Smart w trakcie rozwoju Roadstera, Sinkwitz musiał w krótkim czasie wprowadzić koncepcję do produkcji. Zadanie to mogło być nieco ułatwione, ponieważ Roadster został zaprojektowany od samego początku w oparciu o istniejące podzespoły napędowe i inne elementy City Coupe. Biorąc pod uwagę niektóre zaawansowane cechy designu, zespół projektowy zasługuje na uznanie za to, że tak wiele elementów samochodu koncepcyjnego trafiło do produkcji.

Samochód koncepcyjny

'Roadster Coupe’, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2000 roku, był już w drodze do formy produkcyjnej. Dzielił design Roadstera od drzwi w przód, ale miał szklany dach targa i tylną strukturę przypominającą bardzo małe kombi, podobnie jak BMW Z3 coupé oraz koncept samochodu Saab 9X rozwinięty pod kierunkiem Mauer’a w Saaba kilka lat później.

Wersje produkcyjne zarówno Roadstera, jak i Roadstera Coupé zadebiutowały razem na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku i były dostępne do zakupu w ciągu kilku miesięcy. Oba pojazdy były unikalne na rynku, będąc znacznie mniejsze od Toyoty MR2, MG TF, Fiata Barchetta i Mazdy MX-5, ale oferujące podobne osiągi i praktyczność do podstawowych wersji tych samochodów, jednocześnie będąc znacząco bardziej oszczędne pod względem paliwa.

Produkcja

Smart Roadster i Roadster Coupé zostały wprowadzone na rynek w 2003 roku, opierając się na wydłużonej platformie Fortwo (całkowita długość to 3427 mm). Obie wersje mają nawiązywać do brytyjskiego roadstera z przeszłości, takiego jak Triumph Spitfire czy MG B. Zarówno Roadster, jak i Roadster Coupé są dostępne z demontowalnym dachem Targa lub elektrycznym softtopem. Roadster napędzany jest silnikiem turbo z tyłu, dostępnym w wersjach 45 lub 60 kW (61 lub 82 KM), zaprojektowanym przez Mercedes-Benz. Roadster Coupé dostępny jest tylko z mocniejszym silnikiem 82 KM. Opcjonalnie można zamówić kierownicę z łopatkami zmiany biegów w stylu Formuły 1, aby sterować półautomatyczną skrzynią biegów sekwencyjnych. Z wagą wynoszącą zaledwie 790 kg, ma na celu zapewnienie emocji związanych z jazdą sportowym samochodem w przystępnej cenie. Cena Roadstera nie odbiega jednak znacząco od cen Fiata Barchetta czy Mazdy MX-5.

0.7L 6MT RWD (60 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność698 Cm3
Moc45 Kw @ 5250 Rpm
61 Hp @ 5250 Rpm
60 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 2500 Rpm
95 Nm @ 2500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h15.5 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/55 R15
Długość134.9 In (3426 Mm)
Szerokość63.6 In (1615 Mm)
Wysokość46.9 In (1191 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)53.4/54.8 In (1
Rozstaw osi92.9 In (2360 Mm)
Pojemność bagażnika4.6 Cuft (130 L)
Masa własna1742 Lbs (790 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2271 Lbs (1030 Kg)
Spalanie miasto37.9 Mpg Us (6.2 L/100Km)
Spalanie trasa57.4 Mpg Us (4.1 L/100Km)
Średnie spalanie48 Mpg Us (4.9 L/100Km)
Emisja CO2117 G/Km

0.7L 6MT RWD (80 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność698 Cm3
Moc60 Kw @ 5250 Rpm
82 Hp @ 5250 Rpm
80 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy81 Lb-Ft @ 3000 Rpm
110 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna109 Mph (175 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h15.5 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/55 R15
Długość134.9 In (3426 Mm)
Szerokość63.6 In (1615 Mm)
Wysokość46.9 In (1191 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)53.4/54.8 In (1
Rozstaw osi92.9 In (2360 Mm)
Pojemność bagażnika4.6 Cuft (130 L)
Masa własna1742 Lbs (790 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2271 Lbs (1030 Kg)
Spalanie miasto37.3 Mpg Us (6.3 L/100Km)
Spalanie trasa54.7 Mpg Us (4.3 L/100Km)
Średnie spalanie46.1 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Emisja CO2122 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.