SMART Roadster Coupe 2003-2006

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

SMART Roadster Coupe 2003-2006

Przejdź do galerii zdjęćSMART Roadster Coupe 2003-2006

SMART wprowadził model Roadster-Coupe w 2003 roku jako alternatywę, bardziej zabawny pojazd dla standardowego modelu SMART ForTwo.

Mercedes-Benz rozpoczął współpracę z szwajcarskim producentem zegarków Swatch, tworząc nową submarkę o nazwie SMART, co jest akronimem od Swatch-Mercedes-ART. Ich celem było wytwarzanie stylowych pojazdów przeznaczonych do miast, a głównym produktem był model ForTwo. Jednak mały samochód nie przyciągnął wystarczającej liczby klientów, więc w 2003 roku zaprezentowano sportową wersję: Roadster Coupe.

Tym razem projektanci odrzucili tradycyjne zasady i wyobrazili sobie dłuższy pojazd, o wysokości zaledwie 1,2 m. Lekko pochylone tylne okna służyły jako pokrywa dla silnika zamontowanego z tyłu oraz dla wymiennego szklanego dachu. Ponieważ używał tej samej platformy co City-Coupe, dzielił niektóre elementy nadwozia, drzwi i przednią stronę. System podwójnych reflektorów był unikalny na rynku.

Wewnątrz znajdowało się miejsce dla kierowcy i pasażera, którzy siedzieli bardzo nisko w swoich kubełkowych fotelach z wysokim wsparciem bocznym. Producent czerpał inspirację z dawnych brytyjskich roadsterów, które były zwinne, mimo że miały niewielką moc. Sekwencyjna skrzynia biegów z łopatkami za kierownicą była uważana za zaawansowaną funkcję w tamtych czasach.

Roadster Coupe był wyposażony w silnik turbo o trzech cylindrach, połączony z standardową 6-biegową automatyczną skrzynią biegów pod maską. Firma Brabus oferowała szczególną wersję z silnikiem V6 o pojemności 1,4 litra, składającym się z dwóch 0,7-litrowych silników trzycylindrowych.

 Smart Roadster to dwuosobowy mikro samochód, który po raz pierwszy zaprezentowano w 2003 roku przez firmę Smart GmbH. Niestety, sprzedaż modelu Roadster i Roadster Coupé była znacznie poniżej oczekiwań, co skutkowało wstrzymaniem produkcji obu modeli w listopadzie 2005 roku.

Historia

Na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 1998 roku zaprezentowano dwuosobowy Smart City Coupe (później nazwany Smart Fortwo) o długości 2,5 metra. To był początek nowej marki samochodowej oraz jednego z bardziej radykalnych konceptów pojazdów, jakie pojawiły się na europejskim rynku od czasów samochodów typu bubble w latach 50. XX wieku. To także rozpoczęło trudny okres dla Smart. Model City Coupe miał problemy ze stabilnością, które ujawniono tuż przed premierą. Zmuszone do wprowadzenia kosztownych zmian, które osłabiły prowadzenie samochodu, komfort jazdy i zmianę biegów. Publiczne obawy dotyczące stabilności pojazdu, w połączeniu z elitarnym marketingiem Smart oraz radykalnym designem samochodu, zaszkodziły początkowej sprzedaży. Prognozy produkcji zmniejszono z 200 000 do 80 000 egzemplarzy rocznie, co było bliskie katastrofy dla nowej marki z jednym modelem w ofercie.

Wewnątrz firmy entuzjazm związany z premierą radykalnego City Coupe szybko zniknął. Po zmianie zarządu, wprowadzeniu nowych inicjatyw marketingowych i kontynuacji prac inżynieryjnych odpowiadających na publiczne obawy, dalsze plany rozwoju pojazdów, w tym czteroosobowego modelu, nie były zaawansowane. W takich niekorzystnych okolicznościach narodził się Smart Roadster.

Projekt i rozwój

Pod kierownictwem dyrektora ds. projektowania Jensa Manske’a, jesienią 1998 roku zespół inżynieryjny i projektowy liczący 14 osób rozpoczął szkicowanie możliwych przyszłych samochodów Smart. Szybko zdali sobie sprawę, że układ napędowy City Coupe jest idealny dla małego samochodu sportowego, z kompaktowym silnikiem turbo napędzającym tylne koła przez sekwencyjną skrzynię biegów z sześcioma przełożeniami.

W duchu filozofii Smart 'redukuj do maksimum’ oraz ogólnego innowacyjnego podejścia powstał koncept super kompaktowego, praktycznego i czysto sportowego samochodu. W lutym 1999 roku wykonano dwa modele zewnętrzne i dwa wewnętrzne w skali 1:4, a propozycje zewnętrzne Volkera Leutza oraz wnętrze Christoph’a Machineka wybrano do rozwoju jako pełnowymiarowe modele. Projekt samochodu znacznie się rozwinął, gdy Michael Mauer oficjalnie dołączył z japońskiego centrum projektowego Mercedes Benz, aby przejąć stanowisko Manske’a w maju 1999 roku. Mauer ściśle współpracował z zespołem projektowym, aby szybko rozwijać roadstera, mając na celu stworzenie modelu pokazowego na nadchodzące targi motoryzacyjne IAA w 1999 roku we Frankfurcie.

Do czerwca pełnowymiarowe modele roadstera przekazano firmie Stola we Włoszech do produkcji modelu pokazowego, który został wyprodukowany w ciągu około trzech miesięcy na debiut samochodu podczas targów we Frankfurcie. Koncept Roadstera został dobrze przyjęty we Frankfurcie i pomógł przekonać zarząd, że samochód powinien być rozwijany do produkcji. Jednocześnie podjęto decyzję o rozwinięciu pomysłu Mauer’a na wersję coupé jako model koncepcyjny na targi motoryzacyjne w Paryżu rok później. Gdy rozpoczęto rozwój koncepcji coupé, model pokazowy roadstera był rozwijany przez następny rok, a projekty zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne zostały zakończone do listopada 2000 roku. Jednak projektowanie kolorów i wykończenia trwało jeszcze rok.

Na początku 2000 roku Smart City Coupe w końcu zaczęło zdobywać popularność, a wersja cabrio znacząco zwiększyła całkowitą sprzedaż Smart. W marcu Mauer odszedł z Smart do Saaba, a jego miejsce zajął Hartmut Sinkwitz w maju. Jako trzeci dyrektor projektowy Smart podczas rozwoju Roadstera, Sinkwitz musiał w krótkim czasie doprowadzić koncept do produkcji. Być może zadanie to stało się nieco łatwiejsze, ponieważ Roadster był projektowany od początku z zamiarem wykorzystania istniejącego układu napędowego i innych elementów City Coupe. Biorąc pod uwagę niektóre zaawansowane cechy projektowe, należy oddać hołd zespołowi projektowemu, że tak wiele z samochodu koncepcyjnego trafiło do produkcji.

Samochód koncepcyjny

'Roadster Coupe’, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2000 roku, był już na drodze do formy produkcyjnej. Dzielił design z Roadsterem od drzwi w przód, lecz miał szklany dach targa i tylną strukturę przypominającą bardzo małe kombi, tak jak coupé BMW Z3 czy koncepcyjny Saab 9X rozwijany pod kierownictwem Mauer’a w Saaba kilka lat później.

Wersje produkcyjne zarówno Roadstera, jak i Roadster Coupé zadebiutowały razem na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku i były dostępne do kupienia w ciągu kilku miesięcy. Oba samochody były unikalne na rynku, znacznie mniejsze niż Toyota MR2, MG TF, Fiat Barchetta i Mazda MX-5, ale oferowały podobną wydajność i praktyczność do podstawowych wersji tych pojazdów, przy znacznie lepszej efektywności paliwowej.

Produkcja

Smart Roadster i Roadster Coupé wprowadzono na rynek w 2003 roku, bazując na wydłużonej platformie Fortwo (pełna długość wynosi 3427 mm). Obie wersje mają nawiązywać do brytyjskich roadsterów sprzed lat, takich jak Triumph Spitfire czy MG B. Zarówno Roadster, jak i Roadster Coupé są dostępne z demontowalnym dachem Targa lub elektrycznym Softtopem. Roadster jest napędzany wersją turbodoładowanego silnika 3-cylindrowego o mocy 45 lub 60 kW (61 lub 82 KM), który jest opracowany przez Mercedes Benz. Roadster Coupé ma tylko mocniejszy silnik o mocy 82 KM. Opcjonalnie dostępne jest koło kierownicy z łopatkami do zmiany biegów w stylu Formuły 1 do obsługi półautomatycznej skrzyni sekwencyjnej. Z wagą wynoszącą zaledwie 790 kg, ma zapewnić emocje z jazdy samochodem sportowym przy przystępnej cenie. Mimo to, cena Roadstera nie odbiega znacząco od cen Fiata Barchetta czy Mazdy MX-5.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.