Po dwuletniej nieobecności na pokazach, w 2016 roku, firma Spyker zaprezentowała swój model C8 Preliator na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. C8 osiągnął swoją 3. generację na rynku samochodów sportowych i był następcą modelu C8 Aileron.
Dla tych, którzy nie wiedzą, firma Spyker powstała jako producent samolotów, co jest powodem, dla którego model C8 miał inspiracje lotnicze. Logo firmy przedstawiało koło z śmigłem.
Nowy C8 miał poprawioną ramę i doładowany silnik V8, który rozwijał moc 525 KM. Wiele osób spodziewałoby się, że samochód sportowy z 2016 roku będzie wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, jednak C8 miał manualną.
Wnętrze zostało całkowicie przebudowane, wykorzystując konstrukcję w kształcie plastra miodu, aby pasowało do modelu kratki. Farbę zewnętrzną wykonano w kolorze samolotu z satynowym wykończeniem.
Wloty powietrza w samochodzie sportowym miały kształt turbin, a tylne światła również miały inspirację lotniczą, przypominając kształt dopalacza z silnika odrzutowego myśliwca.
Nazwa „Preliator” pochodzi z łaciny i oznacza „wojownika” – firma przeszła przez wzloty i upadki, a mimo to udało jej się odnieść sukces zaledwie z niewielkim zespołem składającym się z około 10 osób.
Preliator produkowany był w zaledwie 50 egzemplarzach, a jak mówili, posiadanie ekskluzywnego, unikalnego samochodu oznaczało, że szanse na spotkanie innego samochodu tego samego modelu na ulicy były prawie zerowe.
Spyker, twórca starannie ręcznie robionych samochodów sportowych od 2000 roku, z dumą prezentuje swój sportowy samochód trzeciej generacji: Spyker C8 Preliator.
Victor R. Muller, założyciel i dyrektor generalny Spyker, powiedział przy okazji prezentacji: „Największy człowiek w naszej branży, Enzo Ferrari, powiedział kiedyś: 'To, co za tobą, nie ma znaczenia’. Liczy się fakt, że dzisiaj wróciliśmy do Genewy, aby zaprezentować godnego następcę Spyker C8 Aileron, który został wprowadzony dokładnie tutaj w 2009 roku, a ostatnie pięć egzemplarzy jest składanych w naszych nowych zakładach produkcyjnych w Coventry w Wielkiej Brytanii.”
Design Spyker C8 Preliatora stanowi ostateczną interpretację naszego dziedzictwa lotniczego w postaci „samochodu-odrzutowca”, maszyny bez skrzydeł, czego przykładem jest m.in. wyświetlacz Head-Up, który jest standardowo montowany w każdym samochodzie. To ucieleśnienie naszego niezrównanego rzemiosła. Dzięki zamontowaniu sprężarki do silnika Audi V8 znacznie poprawiliśmy osiągi Spyker C8 Preliator w porównaniu do jego poprzednika, a jego ekskluzywność jest gwarantowana, ponieważ wyprodukujemy jedynie 50 egzemplarzy.
Nazwa „Preliator”, co oznacza „wojownik” w języku łacińskim, oddaje hołd temu dziedzictwu lotniczemu: „Wojownicy” to samoloty wojskowe, które Spyker produkował w latach 1914-1918. Co więcej, „Preliator” symbolizuje trudne walki, które Spyker stoczył i wygrał w ostatnich latach.
Spyker C8 Preliator jest stworzony z myślą o wymagających właścicielach, którzy doceniają dbałość o szczegóły i indywidualne cechy, które oferujemy od ponad piętnastu lat. Nasz dedykowany zespół złoży pierwsze samochody w Coventry, w Wielkiej Brytanii, wspólnie z CPP Metalcraft, naszym pierwszym partnerem, od chwili powstania Spyker w 2000 roku, od ostatniego kwartału tego roku.
Kiedy projektowałem Spyker C8 Preliator, chciałem, aby emanował czystą determinacją i wytrwałością, z jaką stworzyliśmy nowy rozdział w historii naszej firmy, a przez jego prezentację tutaj dzisiaj oddajemy hołd łacińskiej maksymie, która ozdabia logo śmigła Spyker od 1914 roku „Nulla tenacia invia est via” – dla wytrwałych żadna droga nie jest nieprzechodnia”.
Design
Współczesny design Spyker C8 Preliator jest jeszcze bardziej inspirowany dziedzictwem lotniczym Spyker niż w przypadku naszych wcześniejszych modeli, z wyraźnym naciskiem na typowe wloty powietrza samolotu, tzw. kanały NACA, i stanowi najnowszą ewolucję charakterystycznej architektury Spyker.
W samochodach pierwszej generacji, motyw śmigła był konsekwentnie stosowany w wielu elementach pojazdów. Samochody drugiej generacji pokazały przejście do projektu inspirowanego silnikami turbinowymi. W nowym designie samochodów trzeciej generacji, Spyker C8 Preliator, nacisk przesunięto na ukryte wloty powietrza, czyli tzw. kanały NACA, jak w przemyśle lotniczym.
W celu poprawy właściwości aerodynamicznych samochodu wprowadzono kilka zmian w stylizacji, aby zredukować opór, takich jak wymiana wlotu powietrza na dachu na kanał NACA. Małe skrzydełka dodano do przedniego spoilera i bocznych progów, aby optymalnie skierować przepływ powietrza. Zrezygnowano z żebrowego designu, co skutkuje czystszym, gładszym wyglądem. Szklany dach ma nałożoną refleksyjną złotą powłokę, jak w myśliwcach. Charakterystyczny grille w kształcie litery V z siatką jest teraz wzbogacony o centralny słupek, po raz pierwszy zaprezentowany w koncepcie Spyker B6 Venator, pokazanym tutaj w 2013 roku. Również tylny dyfuzor został przeprojektowany dla lepszej funkcjonalności. Małe skrzydełka zamontowane na przednim splitterze i bocznych progach optymalizują przepływ powietrza.
Tylnie lampy wykonane z CNC przetworzonej stali nierdzewnej emitują światło LED (diodowe), naśladując efekty pożaru w myśliwcach. Światła LED zastosowano także w kierunkowskazach oraz w bocznych światłach w jednostkach reflektorów. Światło stopu zostało wkomponowane w tylną część samochodu, aby zapewnić gładkie linie projektowe. Elegancko agresywne koła Turbofan™ o średnicy 19 cali są pokazane w wykończeniu lustrzanym.
Spyker C8 Preliator jest dostępny w 16 standardowych kolorach, ale klienci mogą wybrać dowolny kolor, jaki chcą, jako opcję, jak również sportowy schemat kolorystyczny Spyker Squadron GT2. C8 Preliator pokazany tutaj ma nowy kolor zwany Satin Jet Grey. Spyker spełni wszelkie oczekiwania swoich wymagających właścicieli, aby stworzyć całkowicie spersonalizowany samochód, którego właściciel nigdy nie znajdzie w innej wersji.
Aluminiowa Rama Przestrzenna
Aluminiowa rama przestrzenna Spyker C8 Preliator składająca się z ekstrudowanych i zagiętych arkuszy aluminium oraz wzmocnionych aluminiowych słupków bocznych i integralnych słupków przeciwwywrotowych została zaprojektowana na nowo, aby zwiększyć sztywność skrętną i wprowadzić system zawieszenia dostarczony przez Lotus. Te cechy zapewniają doskonałą podstawę dla lepszej dynamiki pojazdu.
Co więcej, wymiary C8 Preliator zostały zoptymalizowane, samochód jest dłuższy od swojego poprzednika, co zapewnia większy komfort jazdy i stabilność przy dużych prędkościach.
Spyker włożył ogromny wysiłek w wydajność ramy przestrzennej C8 Preliator, szczególnie w efektywność struktury. Zastosowanie nowoczesnych metod optymalizacji numerycznej i elementów skończonych pozwoliło inżynierom Spyker uzyskać wyjątkowo sztywną strukturę 24.000Nm/stopień, co stanowi 10% poprawę w porównaniu do poprzedniego modelu. Zastosowano technologię sztywnych węzłów i ścieżek obciążeniowych, aby zapewnić, że do osiągnięcia tej wydajności wykorzystano minimalną ilość aluminium, co pozwala na zredukowanie całkowitej wagi pojazdu. Właściwości dynamicznej sztywności struktury zostały starannie dostrojone w celu zminimalizowania niepożądanych dźwięków i wibracji w kabinie, które mogłyby zakłócać doświadczenie jazdy. Te technologie i środki pozwoliły Spykerowi na opracowanie najbardziej wydajnego podwozia w swojej historii.
Spyker C8 Preliator będzie korzystać z silnika Audi V8 o pojemności 4,2 litra, którego Spyker używa od samego początku, ale teraz z mocą 525 KM dzięki sprężarce i będzie dostępny z dwoma opcjami skrzyni biegów. Spyker C8 Preliator będzie standardowo wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów Getrag, której przełożenia są doskonale dopasowane do silnika V8 ze sprężarką. Opcją jest 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF, która standardowo wyposażona jest w łopatki za kierownicą, aby płynnie przechodzić przez przełożenia. Obie skrzynie zachowują charakterystyczny mechanizm zmiany biegów Spyker.
Wnętrze
W Spyker C8 Preliator znajduje się więcej przestrzeni wewnętrznej, co przekłada się na wyższy poziom komfortu i poprawioną ergonomię. Wnętrze, z typową dbałością Spyker o szczegóły, wykonane jest z najwyższej jakości skóry dostępnej na rynku. Skórzane wnętrze dostępne jest w 14 standardowych kolorach, ale każdy inny kolor – jeżeli zażyczy sobie tego klient – można zamówić jako opcję. Samochód, który znajduje się na wystawie, ma wnętrze w kolorze Saddle z białym przeszyciem w kształcie plastra miodu (dopasowane do siatki w grillu) i podsufitkę z kości słoniowej.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana na nowo w celu dopasowania do nowego designu zewnętrznego oraz w celu poprawy ergonomii i funkcjonalności. Wloty powietrza zaprojektowano w stylu turbinowym, a wydajność oraz dystrybucja klimatyzacji zostały znacznie poprawione. Wbudowany został multifunkcyjny wyświetlacz Head-Up, umieszczony na szczycie deski rozdzielczej. Opcjonalnie dostępne są również machined Chronoswiss wskaźniki i przełączniki.
Rozrywka w samochodzie
W związku z rosnącą liczbą samochodów na rynku oraz zwiększoną popularnością Apple iPhone’a i podobnych produktów, wzrosło zapotrzebowanie na standardowy system audio instalowany fabrycznie. W rezultacie każdy Spyker C8 Preliator będzie standardowo wyposażony w wysokiej jakości system audio, który zawiera cyfrowe radio, interfejs Bluetooth i łączność z Apple iPhone’em. System nawigacji obsługiwany jest z wyświetlacza Head-Up.
Zawieszenie i koła
C8 Preliator wyposażony jest w niezależny system zawieszenia typu double-wishbone z przodu i z tyłu, dostarczony przez Lotus. System ten obejmuje nowy układ kinematyczny zawieszenia, przednie i tylne stabilizatory, jednorurkowe amortyzatory, sprężynowe tuleje stalowe oraz ustawienia przeciwdziałające zapadaniu i przeciwdziałające unoszeniu dla lepszych właściwości jezdnych. Elementy zawieszenia wykonane są z aluminium kutego tam, gdzie to możliwe, aby zredukować wagę niespodziewaną pojazdu do minimum. Amortyzatory są umieszczone pionowo wewnątrz wahaczy.
Preliator posiada standardowo nowoczesne 19-calowe obręcze Turbofan™. Koła te inspirowane są łopatkami turbin silnika odrzutowego, co nawiązuje do dziedzictwa lotniczego Spyker. Opony Michelin w rozmiarze 235/35 z przodu oraz do 295/30 z tyłu zapewniają odpowiednią przyczepność.
Hamulce