BRZ był wspólnym programem między Subaru a Toyotą, często określanym jako Toyobaru lub Subyota. Nieważne, jak go nazwiesz. Efektem końcowym był samochód, który świetnie się prowadził, zaprojektowany z myślą o radości z jazdy.
Toyota próbowała powrócić na rynek samochodów stworzonych do przyjemnej jazdy. Po zakończeniu produkcji Supry, napędzanej na wszystkie koła Celiki oraz modelu MR2, nie miała żadnego innego pojazdu, który mógłby wywołać uśmiech na twarzach miłośników motoryzacji. Subaru, z drugiej strony, nie miało wystarczających środków finansowych, aby opracować tak skomplikowany program nowego samochodu sportowego. Podpisano umowę i powstał Subaru BRZ / Toyota GT86 / Scion FRS.
Krótki przód samochodu to zasługa Subaru. Silnik typu Boxer o pojemności 2.0 litra był krótszy niż jakikolwiek inny silnik o układzie prostokątnym. Dzięki krótkiemu przodowi, cały samochód wydawał się dłuższy niż był w rzeczywistości. Niski dach z nachyloną tylną częścią spełnił rolę projektu sportowego pojazdu. Były pewne różnice stylistyczne w samochodzie, aby odróżnić go od Toyoty, ale głównie chodziło o logotypy. Reflektory i tylne światła były specyficzne dla BRZ i nie były zgodne z żadnym trendem projektowym, który śledziło Subaru. Dwa wydechy znajdowały się po lewej i prawej stronie samochodu, obok centralnego dyfuzora.
Wnętrze charakteryzowało się niską pozycją siedzenia, typową dla samochodów sportowych. Deska rozdzielcza była prosta i nie była nachylona w kierunku kierowcy. Dwie wypustki na górze deski pokrywały zestaw wskaźników oraz dwa wloty powietrza. W zależności od opcji, na centralnej konsoli zainstalowany był system nawigacji.
Pod maską znajdował się silnik Boxer o pojemności 2.0 litra, połączony ze standardową 6-biegową skrzynią manualną. Automatyczna skrzynia z łopatkami za kierownicą była oferowana jako opcja. W przeciwieństwie do większości modeli Subaru, BRZ był dostępny wyłącznie z napędem na tylną oś.
Subaru BRZ to sportowy samochód z napędem na tylną oś, wyposażony w silnik poziomy typu Boxer. Został opracowany jako wspólny projekt Subaru i Toyota Motor Corporation, aby zaprezentować światu samochód sportowy, który zapewnia doskonałą responsywność układu kierowniczego oraz przyjemność z jazdy, którą może doświadczyć każdy. Silnik Boxer w modelu BRZ został umieszczony jeszcze niżej niż w innych modelach Subaru, co sprawia, że BRZ ma jeden z najniższych środków ciężkości na rynku. Ten niski środek ciężkości gwarantuje zdumiewające właściwości jezdne, a w połączeniu z lekką konstrukcją podwozia BRZ realizuje cel Subaru, jakim jest „Czysta Przyjemność z Jazdy” – doświadczenie prowadzenia na zupełnie nowym poziomie.
Koncepcja
Koncepcja produktu Subaru BRZ to „Czysta Przyjemność z Jazdy”. Silnik poziomy typu Boxer ma wrodzone cechy, takie jak niski środek ciężkości, lekkość i kompaktowość. Te atrybuty są maksymalizowane poprzez umieszczenie silnika jeszcze niżej i bliżej środka podwozia. Czynniki te przyczyniły się do niskiego środka ciężkości BRZ – jednego z najniższych możliwych. Subaru BRZ to zabawny samochód sportowy, którym każdy kierowca może cieszyć się z pewnością i spokojem ducha.
Design
Subaru dążyło do zaprojektowania samochodu sportowego, który instynktownie oddaje radosny charakter jazdy. Dodatkowo, szczegóły zostały zaprojektowane tak, aby natychmiast rozpoznać go jako Subaru.
Przednia część nadwozia
„Pakiet ultra-niskiego środka ciężkości” umożliwił także niski projekt maski. Ta niska maska i wypukłe przednie błotniki zwiększają oczekiwania co do prowadzenia Subaru BRZ. Ponadto, aby podkreślić tożsamość Subaru, ornament w sześciopunktową gwiazdę, reflektory oraz dolny grill w kształcie heksagonu nawiązują do charakterystycznego stylu nowych modeli Subaru.
Bok
Niski środek ciężkości podkreśla zmysłowe piękno BRZ z jego wyprofilowanymi błotnikami. Estetyka została połączona z funkcjonalnością, która poprawia aerodynamikę w takich obszarach jak kształt słupka C, nachylenie tylnej szyby czy układ klapy bagażnika. Jak przystało na samochód sportowy, przednie i tylne zwisy zostały skrócone, aby wyrazić żywotność Subaru BRZ. Przedni błotnik został podkreślony charakterystycznym detalem.
Tylna część nadwozia
Wysoko umieszczone tylne nadkola kontrastują z kompaktową kabiną i podkreślają urok tylnego widoku BRZ.
Wnętrze
Szczegóły zostały starannie zaprojektowane, aby zapewnić nowy poziom przyjemności z jazdy, w której kierowca i pojazd stają się jednością.
Kierownica została pomniejszona, aby osiągnąć sportową zwrotność.
Obrotomierz z cyfrowo wyświetlanym prędkościomierzem umieszczono w centrum wskaźników, aby kierowca mógł natychmiast zobaczyć informacje, nie odwracając uwagi od drogi.
Siedzenia sportowe szyte na miarę zaprojektowano tak, aby utrzymać kierowcę i pasażera, mają również obniżoną pozycję siedzącą, aby pasować do „pakietu ultra-niskiego środka ciężkości”.
Silnik
W pełni wykorzystując koncepcję designu nowej generacji silnika Boxer, nowo opracowany silnik stworzony wyłącznie dla BRZ jest bardzo wydajny, oferując doskonałą moc i przyjazność dla środowiska. Umożliwia uzyskanie ekscytującej, wysokiej mocy typowej dla silników sportowych o naturalnym zasilaniu.
Ma kwadratowy skok cylindrów wynoszący 86 x 86 mm.
Dzięki wspólnemu rozwojowi z Toyota Motor Corporation, technologia bezpośredniego wtrysku i wtrysku portowego Toyoty „D-4S” została wprowadzona do jednostki napędowej Subaru BRZ.
Aby osiągnąć „pakiet ultra-niskiego środka ciężkości”, silnik został ogólnie skompaktowany poprzez zastosowanie krótszego kolektora ssącego i płytszej miski olejowej.
Napęd
Radość z jazdy samochodem sportowym została osiągnięta dzięki skrzyni biegów, która koncentruje się na odczuciu zmiany biegów i reakcji.
6-biegowa skrzynia MT posiada krótki skok dźwigni zmiany biegów. Dźwignia została zoptymalizowana pod względem sztywności, jakości zmiany biegów oraz zastosowanej wagi, aby osiągnąć doskonałe odczucia związane z przekładnią.
6-biegowa skrzynia AT ma tryb „S” dla lepszej reakcji zmiany biegów oraz tryb „M” dla opcji ręcznej zmiany. Dodatkowo, dzięki kontrolce zmiany biegów na kierownicy i kontroli redukcji biegów, ten model może wiernie odpowiadać na polecenia kierowcy.
Nadwozie
Lekka, ale bardzo sztywna konstrukcja nadwozia została opracowana wyłącznie w celu maksymalizacji zalet „pakietu ultra-niskiego środka ciężkości”.
Niski środek ciężkości oraz niska pozycja kierowcy zostały osiągnięte dzięki układowi ramy typu perimeter.
Nadwozie ma sztywną i trwałą strukturę ramową, która również równoważy niską wagę pojazdu. Sztywność została zoptymalizowana pod kątem wysokiej zwrotności, a odpowiednia trwałość została zachowana dla bezpieczeństwa w razie kolizji.
W nadwoziu wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości, co przyczyniło się do redukcji wagi. Efektywne wykorzystanie tego materiału w górnej strukturze Subaru BRZ przyczyniło się do jego niskiego środka ciężkości.
Przednia maska wykorzystuje aluminium dla lekkiej konstrukcji. Struktura została dostosowana do niskiego stylu, co również poprawia wydajność ochrony pieszych.
Podwozie
Doskonała manewrowość i stabilność „pakietu ultra-niskiego środka ciężkości” oferują bezpośrednią i wyraźną reakcję na skręcanie oraz wzmacniają połączenie kierowcy z samochodem.
Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona dla niskiej wagi i wysokiej sztywności, podczas gdy na tylnej osi zastosowano układ podwójnych wahaczy dla lepszego tłumienia wstrząsów.
Aby uzyskać niską maskę z „pakietu ultra-niskiego środka ciężkości”, mocowanie przedniego kolumny zostało obniżone przy zachowaniu skoku.
Opony mają wymiary 215/45R17, w połączeniu z lekkimi i sztywnymi felgami aluminiowymi.