Bez doświadczenia w segmencie pojazdów terenowych, ale z ogromnym doświadczeniem w technologii napędu na cztery koła, Subaru wprowadziło crossovera Forester w 1997 roku, zaspokajając pragnienie ludzi na takie pojazdy rekreacyjne.
Na początku lat 90. mania na minivan była na czołowej pozycji w planach większości producentów samochodów. Ci, którzy nie mogli stworzyć minivana samodzielnie, zawierali sojusze z konkurencją, aby wypełnić ten segment jakimś modelem. Jednak Subaru pomyślało inaczej. Wzięło udaną platformę Imprezy, zbudowało na niej nową karoserię i stworzyło Forester.
Podczas gdy ludzie z Subaru byli wizjonerscy w kwestiach technologicznych, brakowało im wyczucia w kwestii designu, co stanowi dowód na istnienie Forester. Wyglądał bardziej jak podwyższone kombi niż SUV. Jego płaska, niska przednia część nadwozia miała odpowiedni rozmiar dla kompaktowego hatchbacka. Jednak strome, smukłe słupki A i wysoki dach wyglądały, jakby przybyły prosto z Toyoty Land Cruiser. Na plus zaliczyć można drzwi bezramowe, które stały się znakiem rozpoznawczym Subaru, ponieważ większość produkowanych przez nich samochodów miała podobne rozwiązania. Z tyłu płaska, prawie pionowa klapa bagażnika została zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalną szerokość otwarcia.
W środku znajdował się prosty design deski rozdzielczej z zegarami, gdzie klasyczna panel z czterema wskaźnikami zbierał wskaźnik paliwa, a obok znajdowały się prędkościomierz, obrotomierz oraz wskaźnik temperatury płynu chłodzącego po prawej stronie. Odometr był wyświetlany na małym wyświetlaczu LCD. Dzięki wysokiemu słupkowi dachowemu, producent mógł zainstalować wyżej umiejscowione fotele, co zapewniło lepszą przestronność dla pasażerów z tyłu.