Subaru wprowadziło drugą generację modelu Forester w 2002 roku, po udanym debiucie pierwszej generacji, która okazała się wielkim sukcesem dla małego japońskiego producenta samochodów.
Subaru postanowiło zaprezentować kontynuację historii Forester na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2002 roku. Auto nadal opierało się na tej samej platformie co jego brat Impreza. Ponieważ dzieliło wiele części z sportowym sedanem, wkrótce zostało zauważone jako sportowy SUV. Jego turbodoładowane silniki benzynowe oraz systemy napędu na wszystkie koła były jednymi z głównych powodów, dla których klienci pokochali Forester. Były jednak też inne czynniki.
Subaru może nie miało najlepszych projektantów, ale nie chciało zatrudniać żadnego modnego włoskiego studia projektowego, aby zająć się wyglądem auta. Samochód charakteryzował się płaską maską w wersjach z silnikiem wolnossącym oraz z wlotem powietrza w wersjach z turbodoładowaniem. Jego pudełkowaty kształt kabiny i płaskie, niemal pionowe drzwi bagażnika nie miały niczego wyjątkowego, co mogłoby zaimponować. Jednak, w przeciwieństwie do innych samochodów w segmencie SUV, wyposażono go w okna drzwi bezramkowe.
Wnętrze auta również utrzymane było w duchu „prosto i praktycznie” z niemal płaską deską rozdzielczą, lekko nachyloną w kierunku pasażerów. Nad centralną konsolą projektanci Subaru zrobili miejsce na mały schowek z pokrywą. Zaprojektowali również panel instrumentów z trzema wskaźnikami, z dużym, centralnym prędkościomierzem i obrotomierzem po lewej stronie. Trzeci wskaźnik łączył wskaźniki paliwa i temperatury. Jeśli chodzi o fotele, producent zainstalował parę nisko zamontowanych siedzeń z przodu oraz kanapę z dzielonym oparciem 60/40 z tyłu.
Pod maską Subaru zamontowało tylko silniki typu boxer, zarówno wolnossące, jak i turbodoładowane. Dla tych pierwszych dodano nawet bieg niskiego zakresu.
Subaru Forester to kompaktowy crossover SUV (lub, jak niektórzy twierdzą, kombi), produkowany od 1998 roku przez japońskiego producenta Subaru. Został wprowadzony do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych w 1998 roku i oparty jest na podwoziu Subaru Impreza.
Podobnie jak wszystkie modele Subaru sprzedawane w Stanach Zjednoczonych i innych rynkach międzynarodowych od początku lat 90., Forester wyposażony jest w napęd na wszystkie koła. Reklamy Subaru wykorzystywały hasło „SUV twardy, samochód łatwy”, aby przyciągnąć klientów z rynku SUV; w związku z tym Forester ma cechy charakterystyczne dla SUV-ów, takie jak duża, prostokątna przestrzeń bagażowa i wyższy prześwit niż inne modele Subaru (choć oparty jest na konstrukcji unibody, a nie na tradycyjnym szkieletowym nadwoziu, które jest kojarzone z ciężarówkami i dużymi SUV-ami). Do niedawna Forester był również sprzedawany w Indiach jako Chevrolet, obok innych modeli Chevroleta dostępnych na tym rynku. Jednakże, ponieważ General Motors nie posiada już udziałów w macierzystej firmie Subaru, Fuji Heavy Industries, sprzedaż Chevroleta Forestera w Indiach została zakończona. Forester produkowany jest w fabryce Gunma Yajima w Japonii.
W 2003 roku wprowadzono do sprzedaży turboładowanego Forestera, model XT, obok naturalnie zasysanych modeli X i XS w Stanach Zjednoczonych jako model 2004, jednak ten sam model był dostępny na innych rynkach już od końca lat 90. Model XT wyposażony jest w silnik turbo o pojemności 2,5 L, połączony z tą samą turbosprężarką Mitsubishi TD04, która była używana w Subaru Impreza WRX. W rzeczywistości silnik w modelu Forester XT z lat 2004-2005 jest identyczny z silnikiem Subaru Impreza WRX STi na rynek amerykański, z wyjątkiem zastosowania mniejszej turbosprężarki TD04 z WRX, mniejszego intercoolera, innego układu wydechowego i innego oprogramowania zarządzającego silnikiem.
Forester z 2003 roku charakteryzuje się udoskonaleniami mającymi na celu oszczędność wagi, takimi jak aluminiowa maska, perforowane szyny i hydromodelowany przedni stelaż. Forester był uznawany przez magazyn Car and Driver za Najlepszego Małego SUV-a w latach 2004, 2005 i 2006.