W miarę jak coraz więcej nabywców interesuje się rynkiem crossoverów, Subaru Forester stał się jednym z najlepszych dostępnych wyborów.
Wyglądający jak SUV, z dobrą wysokością prześwitu i przyzwoitymi zdolnościami terenowymi, Forester oferował doskonałą ekonomię paliwową oraz przestronne wnętrze.
Docierając do swojej 3. generacji w 2008 roku, Forester był relaksującym pojazdem dzięki cichej jeździe, jaką oferował.
Napęd na wszystkie koła był standardem, a dostępnych było więcej opcji silnikowych. Nie myśl jednak o V6 czy V8, ale silnik czterocylindrowy boxer nie wydawał się niedostateczny, oferując wystarczającą moc dla większości nabywców.
Podczas gdy wcześniejsza generacja miała bardziej styl wagonu, nowy Forester był bardziej crossoverem dzięki wyższej sylwetce.
Widoczność z tyłu była imponująca dzięki niezakłóconym liniom bocznym, a duży panoramiczny dach zwiększał poczucie przestronności wnętrza.
Wewnątrz wskaźniki były bardzo czytelne, a wszystkie kontrolki intuicyjnie rozmieszczone dla łatwego dostępu.
Miejsca na nogi i głowę było wystarczająco dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu, a fotele były wygodne do długich podróży.
Świetna przestrzeń bagażowa była również częścią wyposażenia, a dłuższe przedmioty można było przechowywać dzięki pochylanym siedzeniom drugiego rzędu.
W standardzie znajdowały się elektryczne szyby, drzwi i lusterka, a także 5-biegowa skrzynia ręczna i pomoc przy ruszaniu pod górę.
W zależności od wersji wyposażeniowej, Forester był również dostępny z 4-biegową skrzynią automatyczną, 17-calowymi kołami, premium audio oraz regulowaną kolumną kierowniczą.
Standardowe elementy bezpieczeństwa obejmowały 6 poduszek powietrznych, elektroniczną dystrybucję siły hamowania oraz system ABS z pomocą hamowania.
Nowy Forester osiągnął idealne proporcje, które zapewniają przestronną kabinę oraz zwiększoną funkcjonalność, nie powiększając znacznie rozmiarów nadwozia.
W porównaniu do poprzedniego modelu, nowy Forester jest o 110 mm wyższy (bez uchwytów na dach) i o 45 mm szerszy, a rozstaw osi powiększono o 90 mm, co zwiększa przestronność wnętrza i poprawia komfort jazdy. Z drugiej strony, całkowita odległość między końcami lusterka po prawej i lewej stronie została skrócona o 10 mm dzięki zmianom w położeniu i designie lusterka. Dodatkowo, minimalny promień skrętu został skrócony o 0,1 metra dla lepszej zwrotności.
Zdolności terenowe zostały dodatkowo poprawione poprzez optymalizację kątów podejścia i zejścia, w połączeniu z dużym prześwitem na poziomie 225 mm.
Zawieszenie tylne typu podwójne wahacze umożliwia głębszy i szerszy bagażnik. To podnosi użyteczność tego samochodu, który już teraz posiada haki do mocowania ładunku oraz gniazdo zasilania DC12V/120W, a także przycisk do składania tylnych oparć siedzeń.
Większe otwory drzwiowe, które są możliwe dzięki nowej konstrukcji ościeżnicy, umożliwiają lepszy dostęp zarówno do wnętrza, jak i wyjście z niego, a tylne drzwi otwierają się pod kątem 75 stopni, co ułatwia dostęp do tylnych siedzeń.
Dzięki wzmocnieniu sztywności nadwozia, mniej hałasu drogowego dociera do wnętrza samochodu. Wszystkie otwory drzwiowe są uszczelnione podwójnymi uszczelkami umieszczonymi wzdłuż wykończenia drzwi, co zapewnia optymalne ciśnienie dla szczelności drzwi i ciszej jazdy.
Wielofunkcyjny środkowy schowek zapewnia przestronną przestrzeń, która pomieści notebook w formacie A4 oraz torebkę o podobnych wymiarach. Zawiera również wyjmowaną tackę, która może służyć do przechowywania przenośnych odtwarzaczy multimedialnych i telefonów komórkowych. Schowek ma przesuwaną pokrywę, która jest wyłożona od góry, aby pełnić funkcję podłokietnika.
Rozkładana tylna taca z uchwytem na kubek jest zainstalowana między tylnymi siedzeniami, co dodatkowo podnosi komfort pasażerów tylnych. (Dostępna w modelach 2.0XS i 2.0XT)
Design zewnętrzny
Opływowy, a jednocześnie rzeźbiony styl przywodzi na myśl obrazy potężnych, wyraźnie zdefiniowanych mięśni wyrzeźbionych w kamieniu.
Ostro zdefiniowane linie charakterystyczne biegnące od boków reflektorów do tylnych świateł, w połączeniu z wyraźnymi przednimi błotnikami i wystającymi tylnymi nadkolami, podkreślają bardziej wyrazisty profil SUV.
Środek przeprojektowanej przedniej kratki ma metaliczny szary kolor, co tworzy ostry, ale elegancki kontrast z chromowanymi konturami.
Reflektory są chromowane od wewnątrz, aby równomiernie projektować światło na zewnątrz. Tylne światła są zgrupowane i zaprojektowane tak, aby podkreślić świetlisty i półprzezroczysty wygląd w tylnej stylistyce.
17-calowe aluminiowe obręcze z wyraźnie rzeźbionymi szprychami podkreślają dominującą obecność pojazdu i wysoką jakość. 16-calowe aluminiowe obręcze również mają ostre linie szprych, co wyraża wysoką jakość i elegancję.
Dostępnych jest osiem kolorów zewnętrznych.
Design wnętrza
Dekoracyjne wstawki o wyglądzie szczotkowanego aluminium przechodzą od centralnego panelu deski rozdzielczej do wykończenia drzwi, dodając przestronności i lekkości wnętrzu oraz podkreślając sportowość w kokpicie. Bogaty i wyrafinowany design wnętrza podkreślany jest przez centralny panel, który łączy wykończenia drewniane i metalowe, jak również przez wykończenie drzwi, ozdobione metalowymi panelami dla przełączników okiennych i drzwiowych.
Wyświetlacz informacji o pojeździe, który nieustannie pokazuje temperaturę zewnętrzną, średnie spalanie i czas na zegarze cyfrowym, a także ekran nawigacji i wyświetlacz audio, znajdują się bliżej górnej części deski rozdzielczej dla lepszej widoczności i funkcjonalności.
Poduszki siedzeń przednich wykonane są z wysoko elastycznych materiałów poliuretanowych, które skutecznie absorbują wibracje podczas jazdy. Dodatkowo, nowo opracowane sprężyny oparć siedzeń solidnie wspierają biodra i plecy kierowcy, aby utrzymać optymalną pozycję podczas jazdy.
Napęd
Zwiększony prześwit dodatkowo poprawia zdolności terenowe pojazdu. Podniesienie prześwitu nie zmienia niskiego środka ciężkości, który uzyskuje się dzięki niskiemu umiejscowieniu silnika, co zapewnia doskonałą stabilność pojazdu.
Modele z automatyczną skrzynią biegów wyposażone są w system Sportshift do wyboru biegów. Poprzez optymalizację przekładni końcowej i charakterystyki konwertera momentu obrotowego, a także poprzez zmniejszenie tarcia pomiędzy zespołami, poprawiono osiągi jezdne i efektywność paliwową. System N Control w modelach z automatyczną skrzynią biegów automatycznie przełącza skrzynię na luz z pozycji jazdy po naciśnięciu pedału hamulca przez pewien czas. Operacja zmiany biegów została również udoskonalona dzięki przeprojektowanym pozycjom dźwigni zmiany biegów i zastosowaniu łożysk tocznych.
System SI-Dive (Subaru Intelligent Drive) w modelu 2.0XT oferuje trzy różne tryby jazdy, które kierowca może cieszyć się: Inteligentny; Sport; i Sport Sharp.
Przełożenia w modelach z manualną skrzynią biegów, od drugiego do pięciobiegowego, jak również przekładnia końcowa, zostały zmodyfikowane w celu poprawy osiągów jazdy i efektywności paliwowej. Zmniejszenie tarcia wewnątrz skrzyni biegów również przyczynia się do lepszej pracy zmiany biegów w modelach z manualną skrzynią biegów.
System Active Torque Split AWD jest zamontowany w modelach z automatyczną skrzynią biegów. Modele z manualną skrzynią biegów wyposażone są w centralny dyferencjał z systemem AWD z osłoną LSD (limited slip differential). Oba systemy AWD rozdzielają optymalną moc na koła z pewnym uchwytem i przyczepnością, zapewniając niezrównaną stabilność pojazdu.
Kontrola dynamiki pojazdu (VDC) jest standardem w wszystkich modelach. Zasilany przez informacje z czujników monitorujących warunki pojazdu i drogi, VDC koordynuje silnik, skrzynię biegów i hamulce, aby odzyskać pozycję pojazdu w przypadku niestabilnych ruchów na śliskiej drodze.
Silniki 2.0-L DOHC w modelach 2.0X i 2.0XS
Efektywność paliwowa została poprawiona dzięki przeprojektowanej głowicy cylindrów DOHC, a także przez optymalizację współczynnika sprężania i zmniejszenie objętości komory spalania.
Moment obrotowy na niskich i średnich obrotach został poprawiony, podczas gdy lepsza efektywność paliwowa i niższe emisje gazów osiągane są głównie dzięki zmianom w konstrukcji silnika, które generują silniejszy przepływ spalin i podnoszą efektywność wlotu gazu.
Zastosowanie AVCS przyczynia się do wyższej mocy, podczas gdy efektywność paliwowa jest również osiągana poprzez poprawę efektywności spalania dzięki zoptymalizowanemu czasowi otwierania i zamykania zaworów.
Zmiana konstrukcji kanału chłodzącego wokół świecy zapłonowej dodatkowo zapobiega stukaniu silnika i pomaga poprawić moment obrotowy na niskich i średnich obrotach.
Dzięki optymalizacji średnicy i długości kolektora dolotowego oraz zastosowaniu niezależnego układu wydechowego o równych długościach i stałej pulsacji, wydajność ssania i wydechu silnika została podniesiona.
Dwa katalizatory zostały umieszczone w tandem. Układ ten umożliwia szybkie nagrzewanie katalizatorów, co ułatwia aktywację katalityczną podczas uruchamiania silnika i poprawia efektywność redukcji emisji.
Podwójne tłumiki zwiększają pojemność tłumika, obniżając poziom hałasu jeszcze bardziej i zmniejszając ciśnienie wydechowe.
Silnik 2.0-L DOHC Turbo
W tym silniku zastosowano nowo opracowaną głowicę cylindrów DOHC. Port dolotowy i komora spalania zostały przeprojektowane w celu zmniejszenia gazów resztkowych, co zwiększa efektywność spalania.
Dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego z żywicy, wewnętrzne ścianki kolektora są gładkie i mają mniejszy opór dla przepływu dolotowego. Waga również została zmniejszona o 30% w porównaniu do wcześniejszego kolektora.
Zmiana konstrukcji kanału chłodzącego wokół świecy zapłonowej dodatkowo zapobiega stukaniu silnika i także pomaga poprawić moment obrotowy na niskich i średnich obrotach.
Dysza wtryskiwacza została przeprojektowana w celu rozpylenia paliwa i drobnego rozpraszania go w komorze spalania dla poprawy spalania. To również pomaga zmniejszyć szkodliwe substancje w emisji.
Zastosowano również system wtórnego powietrza, który wprowadza powietrze do portu wydechowego, aby spalić wszelką pozostałą benzynę. System ten pomaga w eliminacji szkodliwych substancji, gdy układ napędowy jest jeszcze chłodny oraz promuje wczesną aktywację katalizatorów.
Podwójne tłumiki zwiększają pojemność tłumika, obniżając poziom hałasu jeszcze bardziej i zmniejszając ciśnienie wydechowe.