Subaru wprowadziło na rynek czwartą generację modelu Legacy w 2003 roku, oferując ją w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i kombi, które dzieliły tę samą platformę co SUV Tribeca.
Podczas gdy linia Impreza była samochodem, który zdobił akademiki i zdobywał rajdowe etapy na całym świecie, Legacy zostało zaprojektowane jako rodzinny sedan, ale nie zapomniano o jego osiągnięciach w wyścigach. W wersji kombi Legacy wyglądało na bardziej zaangażowane w zapewnienie wszystkiego, czego rodzina może potrzebować od samochodu.
Jeszcze przed Legacy z 2003 roku, niewielu osobom podobał się design Subaru. Japoński producent samochodów sprawiał wrażenie, jakby wydawał duże pieniądze na inżynierów, a na projektantów jedynie na lunch. Jednak Legacy z 2003 roku było inne. Nadal miało drzwi bezramowe, ale zyskało inspirującą przednią część nadwozia z ostrymi, zakrzywionymi reflektorami. Grille wyróżniał skrzydlaty znak firmowy, a zderzak przedni miał szeroki wlot powietrza pośrodku oraz cztery boczne wloty. Z tyłu Subaru zastosowało ukośnie opadające tylne drzwi z spojlerem na górze, a szerokie i niskie otwarcie w zderzaku ułatwiało załadunek i rozładunek bagażu.
Wewnątrz niskie siedzenia przypominały pasażerom, że znajdują się w Subaru, a nie w jakimś starym pudełku na kołach. Przednie fotele kubełkowe oferowały, w zależności od wersji, wysokie oparcia. Producent zamontował dzieloną tylną kanapę dla maksymalnie trzech pasażerów, jednak środkowy miał mniej miejsca z powodu tunelu skrzyni biegów, który przebiegał przez kombi od przodu do tyłu.
Pod maską Subaru zamontowało swoje słynne symetryczne napęd na wszystkie koła, który był połączony z wyborem pięciu silników typu boxer o mocy od 138 do 260 KM, w zależności od rynku.
Subaru Legacy to samochód średniej wielkości, który został wprowadzony przez japońskiego producenta Subaru w lutym 1989 roku jako większy, bardziej luksusowy towarzysz modelu Subaru Leone/Loyale. Oferowany był z silnikiem o pojemności 2,0 L i był dostępny z napędem na wszystkie koła, który później stał się standardem na całym świecie. W Australii, gdzie sprzedawany jest jako Subaru Liberty (z powodu odmowy użycia tej nazwy przez organizację Legacy w Australii), zdobył tytuł Samochodu Roku według magazynu Wheels w 1994 i ponownie w 1998 roku. Po wprowadzeniu wersji Turbo na rynek australijski twierdzono, że jest to najszybciej przyspieszający samochód poniżej 100 000 dolarów na australijskim rynku samochodowym.
W Ameryce Północnej model Legacy wprowadzono w 1990 roku, oferując silnik 2,2 L oraz opcjonalne napędy na przednią oś i wszystkie koła. Dostępne były zarówno modele sedana, jak i kombi. W 1991 roku pojawił się turboładowany model sedana, chociaż jego silnik różnił się nieco od innych dostępnych na rynku. W 1992 roku zadebiutowało turboładowane kombi jako edycja specjalna. Wszystkie modele turbo w Ameryce Północnej zakończyły produkcję wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Legacy, która rozpoczęła się w 1995 roku. Model Outback w Ameryce Północnej, dzięki sprytnemu marketingowi, powstrzymał spadające sprzedaże i odegrał kluczową rolę w przyciągnięciu zainteresowania inwestycyjnego ze strony General Motors. Modele GT, które po raz pierwszy oferowano jako pakiet wyposażeniowy w 1994 roku, stały się pełnoprawnym ulepszeniem w 1996 roku, korzystając z nowego silnika DOHC 2,5 L. Modele GT są kontynuowane w obecnym modelu, a dostępne są edycje Limitowane, oferujące skórzaną tapicerkę i szyberdach. Wprowadzenie modelu z 2005 roku na rynek Ameryki Północnej przywróciło turboładowane Legacy do tego regionu, co bardzo ucieszyło fanów modelu.
Na Północno-Zachodnim Wybrzeżu, w regionie Gór Skalistych i Nowej Anglii, Legacy zyskało znaczną popularność jako ikona stylu życia na łonie natury. Legacy (a zwłaszcza Outback) typowe jest dla rynku stylu życia na świeżym powietrzu w USA; to wizerunek Subaru, który znacznie różni się od tego, jaki ma reszta świata. Wzrost popularności sportowego modelu Impreza w ostatnich latach przyczynił się do zmiany wizerunku marki, podkreślając osiągi oraz bezpieczeństwo, jak również funkcjonalność.
W Japonii Legacy ma reputację przystępnego, szybkiego i zwinnego samochodu. Subaru stara się naśladować sukces Imprezy na całym świecie z modelem Legacy, oferując modele turboładowane w Japonii i Amerykach. Najnowszy model Legacy nigdy nie miał wersji turboładowanej w Europie z powodu problemów z emisją.
23 kwietnia 1998 roku Subaru Legacy ustanowiło nowy światowy rekord prędkości dla seryjnie produkowanych turboładowanych samochodów osobowych (klasa 1600 cc-2000 cc), osiągając 270,532 km/h na jednym kilometrze na autostradzie 10 w La Junta, Colorado. Rekord ten został wcześniej ustanowiony przez model Legacy II generacji w 1993 roku z wynikiem 249,981 km/h.
Oryginalny rekord prędkości Legacy został ustanowiony między 2 a 21 stycznia 1989 roku, z japońskim modelem RS sedan w Arizona Test Center niedaleko Phoenix w Arizonie. Pobił on rekord FIA w kategorii Światowego Rekordu Wytrzymałości lądowej, utrzymując średnią prędkość 138,780 mph (223,345 km/h) przez 447 godzin, 44 minuty i 9,887 sekundy, co daje 18,5 dnia. Pit stopy były wykonywane co dwie godziny z wymianą kierowcy i tankowaniem, podczas gdy zmiany opon były przeprowadzane co 96 godzin, lub co 13 400 mil przejechanych.
14 marca 2005 roku Subaru sprzedało swoje trzy miliony Legacy na całym świecie.
Silniki
Silnik z serii EJ po raz pierwszy został wprowadzony w modelu Legacy. Oferuje wiele ważnych ulepszeń w stosunku do poprzednich silników, takich jak pięć głównych łożysk zamiast trzech. Wszystkie silniki Legacy są silnikami płaskimi z poziomym przeciwstawieniem, z przynajmniej jednym wałem rozrządu na stronę. Ciekawą cechą serii EJ jest jej uniwersalność – każdy silnik w stylu EJ będzie pasował do każdego Subaru wyprodukowanego w latach 1990-2006.
Istnieją silniki czterocylindrowe o pojemności 1,6 L i 1,8 L przeznaczone na rynek światowy. Niektóre z nich prawdopodobnie mają gaźniki lub są wyposażone w pojedynczy centralny wtryskiwacz paliwa.
Silniki 2,0 L i 2,2 L były dostępne w formie normalnie aspiracyjnej, wtryskowej w większości rynków. Jest to najczęściej stosowany silnik w modelu Legacy. Wersja 2,0 L z czterema wałkami rozrządu 16 zaworów generuje moc 123 kW.
Silniki czterocylindrowe o pojemności 2,0 L turboładowane i z intercoolerem były standardem w Legacy na rynkach światowych. Modele z pojedynczym i podwójnym turbosprężarkami były dostępne tylko na rynkach światowych, nigdy nie były oferowane w Ameryce Północnej. Podwójne turbosprężarki były używane do 2003 roku, kiedy to Subaru przyjęło pojedynczą turbosprężarkę o podwójnej spirali z tytanu dostarczoną przez IHI i Mitsubishi dla modeli z automatyczną skrzynią biegów (bardzo podobną do tej używanej w Mitsubishi Lancer Evo VII i później).
Silniki czterocylindrowe turbo o pojemności 2,2 L były dostępne w modelu Legacy w Ameryce Północnej między 1991 a 1994 rokiem. Była to unikalna wersja, nie wyposażona w intercooler, z pojedynczym wałem rozrządu. Ma wiele podobieństw do silników wersji RA na rynkach światowych.
Silniki czterocylindrowe o pojemności 2,5 L, DOHC, normalnie aspiracyjne i wtryskowe były dostępne na rynku amerykańskim od 1996 roku. Zmieniona wersja, z pojedynczym wałem rozrządu, była dostępna w modelach północnoamerykańskich od 2000 roku. Niektóre wersje hybrydowe były znane z modeli Outback w latach 1998-99. Rynki światowe otrzymały wersje tego silnika z zmiennym czasowaniem zaworów już w 2001 roku.
Silniki czterocylindrowe o pojemności 2,5 L, DOHC, turboładowane i z intercoolerem są dostępne w modelach GT na rynku amerykańskim, począwszy od 2005 roku. Silnik ten dzieli wiele części z innymi wersjami Imprezy WRX STi, Forester XT i Baja Turbo, jak również z Outback XT, które są dostępne tylko na rynku północnoamerykańskim.
Silniki szesnastocylindrowe o pojemności 3,0 L, DOHC, normalnie aspiracyjne, stały się dostępne na rynku japońskim w 2000 roku, a na rynku północnoamerykańskim w 2001 roku. Była to całkowita przebudowa, która dzieli jedynie niektóre elementy z wcześniejszymi silnikami płaskimi lub boxerowymi. Silnik ten jest opcjonalnie dostępny w modelu Outback na rynku północnoamerykańskim. Zaktualizowana wersja silnika 3,0 L, znana jako EZ30R, ma zmienne czasowanie zaworów zwane AVCS. Ta wersja weszła na rynek północnoamerykański wraz z wprowadzeniem modelu Outback z 2005 roku.
Modele sportowe
Subaru wyprodukowało wersje wysokowydajne modelu Legacy z zawieszeniem Bilstein oraz strojeniem turboładowanych silników równym do homologowanej wersji rajdowej WRX STI (generującym 205 kW według danych producenta dla silnika 2,0 L z manualną skrzynią biegów). Ostatnie silniki o pojemności 3,0 L zbliżają się do wydajności silnika 2,0 L turbo i również korzystają z zawieszenia Bilstein. Modele z silnikiem 2,0 L turbo z zawieszeniem Bilstein były nazywane GT-B (dla kombi), Spec B lub RSK-B4 (dla sedanów). Nowy model z 2003 roku przeniósł wiele modeli na prostsze oznaczenia B4 lub nawet GT w niektórych krajach. Odznaka Spec B nadal istnieje w Wielkiej Brytanii, gdzie model 3.0R jest premierowym modelem MY06.
W Ameryce Północnej wczesne sportowe modele znane były po prostu jako Sport Sedan i Touring Wagon. Późniejsze modele otrzymały nomenklaturę GT i GT Limited. Model Legacy z 2006 roku wprowadził ograniczoną serię 500 modeli Spec B. Model ten charakteryzuje się ulepszonym zawieszeniem, nawigacją, większymi kołami i innymi poprawkami w prowadzeniu oraz aerodynamice w porównaniu do modelu GT.