Piąta generacja Subaru Legacy Tourer została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2009 roku. Wprowadziła kilka nowych technologii na model 20-lecia.
Pierwsza generacja Subaru Legacy zadebiutowała w 1989 roku i zaskoczyła rynek napędem na cztery koła oraz silnikiem typu bokser. W tamtym czasie mniejszy model, Impreza, zdobywał nagrody w Mistrzostwach Świata w Rajdach, a sukces Legacy opierał się na tych osiągnięciach oraz jego walorach.
Jedną z głównych cech Legacy Tourer były bezramkowe boczne okna, typowe dla Subaru. W piątej generacji wprowadzono ramki, aby zwiększyć bezpieczeństwo auta zgodnie z nowymi normami. Reflektory nie były już smukłe, ale duże i sięgały aż na maskę oraz błotniki. Kratka chłodnicy była większa niż wcześniej, z chromowanym wykończeniem oraz srebrnymi skrzydłami, które podtrzymywały owalny znak. Auto było dłuższe od swojego poprzednika o 55 mm (2,16”) oraz o 40 mm (1,6”) w porównaniu do sedana.
Wnętrze, dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 1705 mm (108,3”), oferowało wystarczająco miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Dłuższa linia dachu zapewniała więcej miejsca nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Pojemność bagażnika mogła zostać zwiększona dzięki rozkładanej tylnej kanapie w proporcji 60/40, osiągając 1677 litrów (59,2 ft³).
Wystrój wnętrza był prosty, w odcieniach czerni i srebra, które prezentowały się lepiej niż wcześniej. Dla komfortu kierowcy, Legacy wyposażono w hamulec ręczny montowany na desce rozdzielczej oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniach.
W kwestii technicznej, Legacy miało ten sam symetryczny napęd na cztery koła, z silnikami typu bokser, zarówno diesla, jak i benzynowymi. Standardową skrzynią biegów była 6-biegowa przekładnia, a opcjonalnie oferowano skrzynię CVT o nazwie Lineartronic.
Rok 2009 to 20-lecie flagowego modelu Subaru Legacy Tourer, a z tej okazji marka wprowadziła zupełnie nową, piątą generację swojego charyzmatycznego kombi. Samochód jest dostępny od 1 października i charakteryzuje się odważnym wyglądem, większą przestronnością oraz komfortem dla wszystkich pasażerów, poprawioną dynamiką i wykończeniem oraz zwiększonym bezpieczeństwem.
Każde Subaru Legacy Tourer oferuje połączenie poziomo przeciwnych silników 'Boxer’ – w wersji diesla lub benzynowej – oraz symetrycznego napędu na cztery koła (AWD). To sprawdzone rozwiązanie, dodatkowo udoskonalone przez inżynierów Subaru w piątej generacji, uczyniło kolejne generacje Subaru Legacy Tourer preferowanym wyborem dla kierowców poszukujących praktycznego samochodu rodzinnego, który zapewnia satysfakcjonujące, a jednocześnie bezpieczne prowadzenie w każdych warunkach pogodowych.
Legacy Tourer 2010 emanuje obecnością na drodze dzięki odważnemu designowi przedniej części oraz większym wymiarom: samochód jest szerszy (o 50 mm), wyższy (o 65 mm) i dłuższy (o 55 mm).
Nowy grill (z motywem 'skrzydeł’) w połączeniu z wydłużonymi reflektorami jest zarówno nowoczesny, jak i od razu rozpoznawalny jako Subaru. Wyraziste nadkola sugerują imponującą moc, która płynie przez system symetrycznego napędu AWD, podczas gdy mocna linia nadwozia i chromowane obramowanie szyb nadają Subaru Legacy Tourer prestiżowy charakter.
Luksusowe i przestronne wnętrze zostało całkowicie przeprojektowane, aby zapewnić większą przestronność i poprawić komfort. Na przykład, wysokość przestrzeni nad głową z przodu wzrosła o 21 mm w porównaniu do poprzedniego modelu, a przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu zwiększyła się o 99 mm, co jest efektem wydłużenia rozstawu osi o 80 mm.
Kluczowym atutem Subaru Legacy przez lata była praktyczność, którą oferuje nabywcom, a najnowsza wersja nie jest wyjątkiem. Oferując przestronność 526 litrów przy rozłożonych tylnych siedzeniach w proporcji 60/40, nowy model zapewnia dodatkowe 67 litrów w porównaniu z poprzednikiem. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje pojemny bagażnik o pojemności 1677 litrów.
W zmodyfikowanej gamie silników nabywcy będą mieli do wyboru silniki Subaru Boxer: 2.0-litrowy diesel lub 2.5-litrowy silnik benzynowy. Sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardem w wersji diesla, podczas gdy wersja benzynowa zyskuje na nowym, opracowanym wewnętrznie automatycznym przekładni 'Lineartronic’.
Ten całkowicie nowy system przekładni 'nowej generacji’ jest zamontowany wzdłużnie za silnikiem Boxer, 'Lineartronic’ to w pełni automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów (CVT), która pozwala silnikowi działać w najbardziej efektywnym zakresie obrotów – co prowadzi do mocnego, liniowego przyspieszenia i maksymalizacji ekonomiczności paliwowej.
Na drodze, nowe Subaru Legacy Tourer oferuje konkurencyjne osiągi i ekonomikę. Prędkość maksymalna modelu z silnikiem diesla – który ma być najpopularniejszym wyborem wśród kierowców prywatnych i biznesowych – wynosi 120 mph, z czasem przyspieszenia 0-62 mph wynoszącym 9,6 sekundy. Ekonomia paliwowa wynosi imponujące 46,3 mpg (cykl mieszany), a emisja CO2 to 161 g/km.
2.5-litrowa jednostka benzynowa generuje moc maksymalną 167 ps i moment obrotowy 229 Nm przy 4000 rpm. Dzięki zastosowaniu systemu i-Active Valve Lift (i-AVLS), w połączeniu z nową skrzynią automatyczną Lineartronic, prędkość maksymalna modelu automatycznego wynosi 120 mph, a czas przyspieszenia 0-62 mph wynosi 10,3 sekundy.
Subaru zastosowało zmodyfikowany projekt przedniego zawieszenia typu MacPherson, z dolnym ramieniem zamontowanym na podramie, co zapewnia większą stabilność i wykończenie. Grubość stabilizatora (przeciwsterującego) również została zwiększona, co poprawia odporność na przechyły i zapewnia jeszcze lepszą zwinność.
Pod nowym wyglądem, nowe Legacy Tourer ma całkowicie przeprojektowaną, stalową jednostkową konstrukcję, która zapewnia najwyższą wydajność bezpieczeństwa w razie wypadku. Pojazd niedawno otrzymał 5-gwiazdkowy wynik w teście zderzeniowym Euro NCAP.
„Piąta generacja Subaru Legacy Tourer to model flagowy i nowy techniczny punkt odniesienia dla Subaru,” tłumaczy Paul Tunnicliffe, dyrektor naczelny Subaru w Wielkiej Brytanii. „Nasze pojazdy są zaprojektowane tak, aby różnić się od innych samochodów, a nowy Subaru Legacy został stworzony, aby stawić czoła rywalom z segmentu premium, łącząc unikalne cechy. Jego pojawienie się oznacza najnowszy etap odrodzenia marki Subaru w Wielkiej Brytanii i jest bardzo odpowiednim sposobem na uczczenie 20-lecia pierwszego Subaru Legacy.”
Lojalna baza klientów Subaru Legacy, licząca ponad 3,6 miliona nabywców na całym świecie, oczekuje wysokiego poziomu wyposażenia standardowego, a najnowsza wersja nie zawiedzie. W standardzie we wszystkich wersjach znajdują się alufelgi, przesuwany dach, podgrzewane fotele przednie, tuner CD z RDS i sześcioma głośnikami, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, tempomat, łączność Bluetooth oraz automatyczne włączanie wycieraczek i świateł.
Ceny zaczynają się od 23,295 funtów za model 2.0D S i sięgają 27,295 funtów za model 2.5i SE NavPlus Lineartronic. Pięć modeli nowego Subaru Legacy Tourer jest dostępnych w 75 dealerach Subaru w Wielkiej Brytanii od 1 października 2009 roku.
Przy projektowaniu piątej generacji Subaru Legacy, zespół projektowy podążał za kluczowym hasłem 'Obecność’ – wykorzystując w pełni nową platformę do ewolucji rozpoznawalnych cech Subaru Legacy, dodając trochę więcej autorytetu i śmielszych detali dla wyróżniających się cech przednich, takich jak grill i reflektory.
Znacząco zwiększona długość, dłuższy rozstaw osi i szerszy ślad umożliwiły projektantom uformowanie nowego Subaru Legacy Tourer z dużo bardziej wyrazistą postawą i znacznie podniesioną obecnością na drodze, która również nawiązuje do rdzennej technologii Subaru – symetrycznego napędu na cztery koła (AWD) – który pozostaje w sercu tego nowego modelu.
Jednostki reflektorów są większe i wydłużone, a trójwymiarowy charakter układu ich wewnętrznych elementów podkreśla 'technologiczny’ efekt. Nowy projekt przedniego grilla zawiera 'motyw skrzydeł’, który jest wspólną cechą rodziny pojazdów Subaru, umożliwiając nowemu Subaru Legacy Tourer złożenie mocnego oświadczenia.
Wyraziste nadkola wyrażają moc płynącą przez system AWD. Dolna część nadwozia została zaprojektowana z minimalną ilością linii charakterystycznych, aby podkreślić siłę i stabilność. W przeciwnym razie, mocne, płynne linie nad górną linią nadwozia i chromowane wykończenia wokół krawędzi szyb poprawiają obecność kabiny, a także łączą się, aby stworzyć prestiżowy wygląd.
Dla nowego Subaru Legacy Tourer przyjęto nowe podejście projektowe z widoczną kolumną D (widoczną z zewnątrz). Nowy design oferuje poczucie ewolucji, a kolumny D, tylne lampy i zderzak tylny sugerują, że ten samochód korzysta z napędu na tylne koła.
Ogólnie rzecz biorąc, zewnętrzna część nowego Subaru Legacy charakteryzuje się trójwymiarową solidnością, która wyraża nowy rodzaj sportowości. W Wielkiej Brytanii dostępnych będzie sześć kolorów nadwozia, w tym cztery nowe kolory – Satin White, Galaxy Blue Silica, Crystal Black Silica i Graphite Gray Metallic – obok popularnych kolorów, takich jak Steel Silver Metallic i Camellia Red Pearl.
Więcej miejsca, więcej komfortu oraz łatwa funkcjonalność
Oczywiście, projekt wnętrza nowego Subaru Legacy odzwierciedla dynamiczne subtelności zewnętrznej części. Kluczowe motto zespołu projektowego brzmiało „Aktywne i Wysokiej Jakości Odczucie” i, wykorzystując zwiększoną przestrzeń kabiny w nowej karoserii, zwrócono szczególną uwagę na detale, aby zapewnić łatwą w obsłudze funkcjonalność zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów oraz maksymalny komfort podczas długich podróży. Podwójne uszczelki we wszystkich drzwiach i oknach zwiększają komfort poprzez redukcję hałasu wiatru.
Nowe, większe fotele przednie oferują doskonały komfort i wsparcie, z 10-stopniową regulacją elektryczną w fotelu kierowcy (w tym wsparcie lędźwiowe) oraz czterostopniową regulacją manualną w fotelu pasażera. Fotele przednie mają 20% miększe poduszki i 10% miększe oparcia.
Fotel kierowcy zyskał więcej możliwości regulacji, z 10 mm zwiększoną długością przesuwu do przodu/tyłu, 20 mm większym zakresem ruchu w górę/dół, 2 stopnie większym nachyleniem poduszki i teraz 20 mm regulacją lędźwiową. Pasażerowie z tyłu również zyskali większy komfort, z dzielonym oparciem w proporcji 60/40, które można regulować w zakresie 20 stopni.
Przed oczami kierowcy znajduje się nowa deska rozdzielcza z czterema wskaźnikami otoczonymi aluminium, a nowa trójramienna kierownica jest obszyta skórą, z wbudowanymi sterowaniami audio i tempomatu oraz szerszym zakresem regulacji – 40 mm zarówno w zakresie odległości, jak i wysokości. W modelach Lineartronic zamontowane są łopatki zmiany biegów na kolumnie kierownicy, umożliwiające manualne sterowanie skrzynią biegów.
W Wielkiej Brytanii model 2.0 D S ma czarne materiałowe tapicerki siedzeń i wykończenie wnętrza, podczas gdy wszystkie modele SE są wykończone skórą czarną.
Wyszukany i niezwykle luksusowy, bez przesady
Oparając się na prestiżowym klimacie stworzonym przez nowy zewnętrzny i wewnętrzny styl oraz zwiększoną i przestronną kabinę, nowe Subaru Legacy Tourer jest kompleksowo wyposażone, aby zapewnić maksymalny komfort dla wszystkich pasażerów.
Wszystkie modele posiadają dwustrefową, w pełni automatyczną klimatyzację z filtrem antykurzowym oraz kanałami grzewczymi do tylnych miejsc na nogi. Premium system audio, z radiem/odtwarzaczem CD, sześcioma głośnikami (w tym dwoma tweetermi) i zdalnymi sterowaniami zamontowanymi w kierownicy, jest standardem. W nowym Subaru Legacy Tourer poprawiono odbiór radia poprzez zamontowanie dwóch anten o wysokiej wydajności w tylnej szybie.
Systemy audio są zgodne z MP3, a system głośnomówiący Bluetooth jest montowany w standardzie. Aktywacja głosowa z mikrofonu głośnomówiącego pozwala użytkownikom na wykonywanie połączeń telefonicznych, określanie celów nawigacyjnych i obsługę urządzeń audio.
Przed kierowcą nowego Subaru Legacy, nowy panel wskaźników integruje przejrzystość, funkcjonalność i wizualne bogactwo zgodnie z prestiżowym charakterem nowego modelu. Cztery wskaźniki są otoczone aluminium i posiadają dodatkowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny umieszczony pośrodku. Wskaźniki i wyświetlacz są podświetlane non-stop, nawet w ciągu dnia, aby poprawić widoczność. Wskaźniki są białe przy wyłączonym zapłonie i zmieniają się na jasnoniebieskie po włączeniu zapłonu. Gdy zapłon jest włączony, igły wskaźników przesuwają się do maksymalnej pozycji, a następnie szybko wracają na zero – co podkręca emocje i oczekiwanie na nadchodzącą podróż. W modelach z silnikiem diesla dodano wskaźnik świecy, lampkę ostrzegawczą osadnika oraz lampkę ostrzegawczą filtra cząstek stałych.
Nowy wyświetlacz Multi-Information Display (MID) jest umieszczony na górnej powierzchni centralnego panelu, aby był widoczny z wszystkich miejsc. MID pokazuje temperaturę otoczenia, informacje o zużyciu paliwa (bieząca efektywność paliwowa, średnia efektywność paliwowa, zasięg do pustego zbiornika), lampki ostrzegawcze dla pasów bezpieczeństwa pasażerów oraz zegar cyfrowy.
Główne przyciski w nowym Subaru Legacy Tourer są rozmieszczone tak, aby zminimalizować zarówno ingerencję w linię wzroku kierowcy, jak i czas, w jakim ręce kierowcy są z dala od kierownicy. Mniejsze przyciski i przełączniki są rozmieszczone tak, aby zapewnić łatwość obsługi. Modele z nową skrzynią Lineartronic mają kompaktowy wybierak biegów oraz prostą dźwignię wyboru biegów dla ułatwienia obsługi. Aby skorzystać z trybu manualnego tej skrzyni, standardowo zamontowane są łopatki zmiany biegów na kierownicy.
W zależności od modelu, standardowe wyposażenie nowego Subaru Legacy Tourer obejmuje: automatyczne włączanie świateł i wycieraczek, elektryczne szyby z przodu i z tyłu (z automatycznym wznoszeniem/opuszczaniem w drzwiach kierowcy), szklany „przesuwany” dach, bezkluczykowy dostęp (Smart Entry) poprzez dotknięcie czujnika na klamce drzwi przednich oraz przyciskowe uruchamianie/wyłączanie silnika bez wkładania klucza.
Modele SE i SE NavPlus oferują 'Pakiet Sportowy’, który obejmuje sportowy przedni zderzak i grill, przyciemniane reflektory, większe alufelgi 18-calowe i specjalne amortyzatory Bilstein. Wewnątrz znajdują się aluminiowe pedały i wykończenia w stylu włókna węglowego.
Najwyższe modele SE NavPlus wyposażone są również w nowy system nawigacji DVD w standardzie, z ośmiocalowym monitorem o wysokiej rozdzielczości, 600 MHz procesorem oraz podświetleniem LED dla optymalnej klarowności i funkcjonalności.
Te modele są również wyposażone w kamerę tylną (RVC). RVC nakłada na obraz z kamery stopniowane linie prowadzące, aby pokazać szerokość pojazdu oraz odległość do obiektów za nim, co znacznie ułatwia kierowcy manewrowanie podczas cofania i parkowania.
Dodatkowa przestrzeń, aby cieszyć się komfortem
Kabina nowego Subaru Legacy Tourer jest dłuższa, szersza i wyższa niż w poprzedniku, co ułatwia poprawę komfortu i praktyczności. Wnętrze również odzwierciedla lekcje wykorzystane w najnowszym programie badawczym Subaru w zakresie 'innowacji pakowania’.
Większe fotele są zamontowane, aby jak najlepiej wykorzystać zwiększoną przestrzeń wokół każdego pasażera. Przestrzeń pomiędzy przednimi siedzeniami wzrosła o 30 mm, a między przednimi a tylnymi o 62 mm. Oparcie tylnego siedzenia dzieli się w proporcji 60/40% i można je złożyć płasko, aby uzyskać najlepszą wszechstronność przewozu osób/ładunku. Przy podniesionych tylnych siedzeniach pojemność załadunkowa zwiększa się o 67 litrów do 526 litrów.
Większe tylne drzwi zapewniają lepszy dostęp do tylnych siedzeń, a szczegółowe zwrócenie uwagi na kształty okien i układ słupków zapewnia większe poczucie 'otwartości’ dla pasażerów tylnych w nowym Legacy Tourer.
Podczas gdy szerokość i wysokość bagażnika zwiększyły się, głębokość krawędzi między tylnym zderzakiem a ładunkiem została nieco zmniejszona, aby ułatwić użytkownikom ładowanie i rozładowywanie ciężkich przedmiotów. Klapa bagażnika, która jest szersza o 33 mm i wyższa o 45 mm niż wcześniej, dla łatwiejszego dostępu, wyposażona jest w elektromagnetyczny przełącznik umożliwiający łatwe otwieranie lekkim dotykiem, wspomaganym przez podwójne gazowe sprężyny wsparcia.
Nowe fotele przednie mają wklęsłe oparcia, aby zapewnić dodatkową przestrzeń na kolana dla pasażerów tylnych. Tylne siedzenie wyposażone jest w składany środkowy podłokietnik z podwójnymi uchwytami na kubki, a oparcia można regulować dla większego komfortu podczas długich podróży. Zdalny mechanizm z przyciskiem, dogodnie umieszczony w bocznej ściance bagażnika, umożliwia złożenie oparć w jednej prostej operacji z tylnej klapy podczas ładowania długich przedmiotów.
W nowym Subaru Legacy Tourer projektanci zadbali również o stworzenie przestronnych, łatwych w użyciu miejsc do przechowywania dla mniejszych przedmiotów – pojemność zwiększyła się o 39 litrów w porównaniu do poprzedniego modelu.
Większa przestrzeń w schowku pomieści 31 CD, podczas gdy nowy podwójny schowek centralny, który pomieści 22 CD, zawiera zasilanie 12V i gniazdo audio AUX. Dostarczane są dwa typy pokrywy konsoli armrestu, w zależności od typu skrzyni biegów. Typ 'niski’ jest montowany w modelach sześciobiegowych, natomiast typ 'wysoki’ jest używany w samochodach Lineartronic, aby zapewnić relaksującą postawę podczas jazdy.
Dwa uchwyty na kubki znajdują się obok konsoli centralnej, podczas gdy plastikowa butelka o pojemności 500 ml zmieści się w każdej kieszeni drzwi. Pudełko chusteczek o grubości 50 mm także zmieści się w przednich kieszeniach drzwi. Centralna konsola sufitowa jest przeznaczona do przechowywania okularów przeciwsłonecznych i małych przedmiotów.
Wybór silników wysokoprężnych lub benzynowych o dużej mocy
Dla nowej gamy Subaru Legacy Tourer na rok 2010 w Wielkiej Brytanii klienci będą mieli do wyboru silniki 2.0-litrowe diesla oraz 2.5-litrowe silniki benzynowe. Oczekuje się, że diesel o mocy 150 ps będzie najpopularniejszym wyborem.
W marcu 2008 roku Subaru wprowadziło 'Boxer Diesel’, pierwszy na świecie silnik diesla w układzie poziomo przeciwnym dla seryjnie produkowanych samochodów osobowych. Silnik 1,998 cc produkuje maksymalną moc 150 ps i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie obrotów 1,800 do 2,400 rpm.
Teraz, w nowym Subaru Legacy Tourer na rok 2010, ten unikalny silnik zyskał kilka technicznych udoskonaleń i ekologicznych cech. Kształt tłoków został zmieniony na szerszy, płytszy, co w połączeniu z poprawami w przepływie gazów w komorze spalania, zwiększa efektywność spalania i zmniejsza produkcję cząstek stałych. Dodano 'czujnik podnoszenia’ do turbosprężarki z zmienną geometrią dla precyzyjniejszej kontroli łopatek.
Świece żarowe zostały zmienione z metalowych na ceramiczne, co podnosi maksymalną temperaturę pracy i zapewnia lepsze uruchamianie w niskich temperaturach.
Kontrola wtrysku paliwa została zoptymalizowana, a kolektor ssący został przeprojektowany z żywicy dla poprawy przepływu powietrza, co poprawia charakterystykę momentu obrotowego i efektywność paliwową. Dodatkową korzyścią z nowej konstrukcji żywicznej jest redukcja wagi o 1.5 kg w porównaniu do poprzedniej wersji aluminiowej.
Użycie jednego tłumika wydechowego zoptymalizowało wydajność silnika i poziomy hałasu, a także obniżyło wagę. Dodatkowa struktura absorbująca wibracje w środku głównej rury wydechowej również zmniejsza poziom hałasu.
Boxer Diesel Subaru jest wyposażony w zamknięty filtr cząstek stałych (DPF) z filtrami w kształcie plastra miodu wykonanymi z węglika krzemu. DPF, umieszczony nisko z turbosprężarką, aby utrzymać niski środek ciężkości samochodu, poprawia efektywność spalania silnika i zmniejsza cząstki stałe w spalinach, jeszcze bardziej zwiększając przyjazność środowiskową.
Na koniec, chłodnica recyrkulacji spalin (EGR) została powiększona, aby poprawić efektywność systemu o 12% – obniżając emisję NOx, aby zapewnić, że nowe Subaru Legacy spełnia normy emisji spalin Euro 5.
Na drodze, nowy Legacy oferuje osiągi konkurencyjne w swojej klasie. Prędkość maksymalna Subaru Legacy Tourer 2.0D S wynosi 120 mph, a czas 0 do 62 mph wynosi 9.6 sekundy. Ekonomia paliwowa to znakomite 46.3 mpg (cykl mieszany), a emisja CO2 wynosi 161 g/km.
Jednostka o mocy 167 ps dla kierowców preferujących silniki benzynowe
Dla kierowców preferujących silnik benzynowy, słynny poziomo przeciwny, czterocylindrowy silnik Boxer Subaru dostępny jest w wersji 2.5i. Ta jednostka o pojemności 2.5 litra, z 16 zaworami i pojemności 2,457 cc, generuje maksymalną moc 167 ps i moment obrotowy 229 Nm przy 4000 rpm.
Obfite moment obrotowy silnika i płaska krzywa momentu zapewniają responsywne osiągi od niskich prędkości i satysfakcjonujące uczucie płynnego przyspieszenia. Głowice cylindrów zostały zmodyfikowane i użyto lżejszych tłoków. Nowe, oszczędzające wagę kolektory ssące z żywicy oraz środki redukcji wewnętrznego tarcia poprawiają efektywność paliwową, natomiast kształty portów zostały zmodyfikowane, a struktura katalizatora została podniesiona, aby spełnić normy emisji Euro 5.
Dzięki zastosowaniu systemu i-Active Valve Lift (i-AVLS), w połączeniu z nowo opracowaną skrzynią automatyczną Lineartronic, ekonomia paliwowa została zredukowana do poziomu porównywalnego z 2.0-litrowym silnikiem – notując poprawę o 3.3% w porównaniu do poprzedniego modelu automatycznego. To szczególnie imponujące, biorąc pod uwagę, że nowe Subaru Legacy waży 48 kg więcej od modelu poprzedniego.
Parametry osiągów Subaru Legacy Tourer 2.5i SE Lineartronic podkreślają jego unikalne połączenie przyjemności z jazdy i umiarkowanych kosztów eksploatacji. Prędkość maksymalna tego modelu z automatyczną skrzynią biegów wynosi 120 mph, a czas 0-60 mph wynosi 10.3 sekundy. Ekonomia paliwowa wynosi 33.6 mpg (cykl mieszany), a emisja CO2 wynosi 196 g/km.
Innowacyjny 'Lineartronic’ oferuje sekwencyjny tryb manualny
W ramach kompleksowego programu przeprojektowania Subaru Legacy, najnowszy model oferuje nabywcom wersji benzynowych 2.5i zupełnie nowy system przekładni 'nowej generacji’ – innowacyjny, opracowany wewnętrznie 'Lineartronic’.
Zamontowany wzdłużnie za silnikiem Boxer, 'Lineartronic’ to w pełni automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów, która umożliwia silnikowi działanie w najbardziej efektywnym zakresie obrotów – co prowadzi do mocnego, liniowego, płynnego przyspieszenia i maksymalizacji oszczędności paliwa.
Zamiast zwykłego pasa, nowa skrzynia Subaru wykorzystuje płaską stalową łańcuch do mechanizmu przenoszenia momentu między dwoma kołami pasowymi systemu, osiągając 97% efektywności transferu w bardzo kompaktowej jednostce.
Kompaktowy rozmiar nowej skrzyni pozwolił Subaru zwiększyć różnicę między minimalnymi a maksymalnymi średnicami kół pasowych, co zapewnia 6.3 pokrycie stosunku, co przyczynia się do poprawy zarówno osiągów silnika, jak i efektywności paliwowej. Prosta, czteropozycyjna dźwignia zmiany biegów zapewnia prostą i łatwą obsługę w trybie automatycznym.
Dostępny jest również tryb manualny sześciobiegowy, dla większego zaangażowania kierowcy. Elektronika dostarcza sześć 'kroków’ biegów, a kierowca może wybierać kolejny bieg sekwencyjnie (w górę lub w dół) przy użyciu łopatek zamontowanych na kierownicy, aby cieszyć się naprawdę sportową i responsywną jazdą. Czas zmiany 'biegów’ w trybie manualnym wynosi zaledwie 90 milisekund.
Płynne zmiany biegów w sześciobiegowej manualnej skrzyni
Standardową skrzynią dla modeli z silnikiem diesla 2.0-litrowego jest nowa sześciobiegowa skrzynia manualna. Ta kompaktowa przekładnia ma tę samą długość co poprzednia pięciobiegowa, a jej waga wynosi zaledwie pięć kg więcej.
Udoskonalenia w nowej skrzyni obejmują połączenie typu kabel i węglowe synchronizatory dla pierwszego i drugiego przełożenia, stale zaangażowany synchronizator dla biegu wstecznego, aby poprawić odczucia przy zmianie biegów oraz zoptymalizowane ścieżki smarowania w celu zredukowania strat tarcia. Szersze pokrycie przełożeń zapewnia lepszą ekonomikę paliwową oraz poprawia prowadzenie i ciszę przy wyższych prędkościach.
Całodobowy 'Symetryczny’ AWD – znak rozpoznawczy Subaru
Chociaż wiele aspektów Subaru Legacy Tourer jest 'zupełnie nowych’, system Symmetrical AWD (All-Wheel-Drive) został zachowany, dając nowemu modelowi wszystkie zalety trakcji, za które marka Subaru jest znana.
To ewolucja oryginalnego systemu AWD Subaru, który ma dobrze udokumentowaną zdolność do zapewnienia prawdziwej przyjemności z jazdy, doskonałych osiągów oraz długotrwałej niezawodności. Dla systemu w Subaru Legacy Tourer przewidziano dwa różne rodzaje mechanizmu różnicowego centralnego, kluczowego elementu AWD, w zależności od modelu.
W modelach 2.0D napęd na wszystkie koła jest dostarczany przez system 'Central differential AWD with viscous LSD’. Łączy on mechanizm różnicowy o zębatkach stożkowych z podstawowym podziałem momentu 50/50% między osiami i dyferencjałem z ograniczonym poślizgiem typu wiskotycznego. Gdy jedno z przednich lub tylnych kół tracą przyczepność, sprzęgło wiskotyczne zwiększa rozdział momentu do innych kół, aby zapewnić optymalną przyczepność.
W modelach 2.5i 'Lineartronic’ zastosowano 'Active torque split AWD’. Ten system stale monitoruje VDC (Vehicle Dynamics Control) oraz rozdział momentu między przednią a tylną osią, dokonując regulacji w zależności od nagłych zmian nawierzchni drogi. Podczas normalnej jazdy stosuje się rozkład momentu, który zapewnia najlepszą ekonomikę paliwową.
Dla maksymalnego bezpieczeństwa jazdy wszystkie modele są wyposażone w system Subaru Vehicle Dynamics Control (VDC). To program elektronicznej kontroli stabilności (ESC), który ściśle monitoruje zachowanie pojazdu i automatycznie koryguje nadmierny podsterowność i nadsterowność, stosując hamowanie jednych kół i/lub redukując moc silnika, aby zapewnić, że pojazd podąża za zamierzonym kursem kierowcy, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo.
Nowe zawieszenie, podramy i wspomaganie kierownicy
W nawiązaniu do silnej tradycji 'Subaru Dynamic Chassis Control Concept’, inżynierowie zaprojektowali i opracowali podwozie i układ jezdny Subaru Legacy Tourer, które zawiera wiele nowych i zaktualizowanych komponentów. Ich celem było stworzenie nowego Subaru, które byłoby wyjątkowo komfortowe i bezpieczne w jeździe przez długie okresy, i przez wiele lat eksploatacji, przy jednoczesnym gwarantowaniu dobrej prowadności, wysokich osiągów i prawdziwej przyjemności z jazdy.
Aby zredukować hałas, wibracje i szumy (NVH), a także zwiększyć komfort jazdy, struktura mocowania silnika została całkowicie odnowiona, po raz pierwszy od modelu Subaru 1000 z 1966 roku. Przyjęto całkowicie nowy 'Cradle Mount System’, w którym silnik i skrzynia biegów są zamontowane na podramie – zamiast bezpośrednio na karoserii. System ten przynosi liczne korzyści.
Podramę przymocowano do karoserii przy użyciu gumowych poduszek, starannie dostosowanych do tłumienia różnych częstotliwości wibracji generowanych przez silnik, skrzynię biegów i zawieszenie. Na przykład, główny tłumik gumowy wykorzystuje płynowy typ poduszki, a silnik jest wspierany na podramie w czterech szeroko rozstawionych punktach.
Co więcej, przednie zawieszenie i wspomaganie kierownicy są zamontowane na podramie, więc potencjalne wibracje z nawierzchni drogi nie są łatwo przenoszone na karoserię ani pasażerów – co poprawia komfort jazdy i jakość wykonania.
Nowe przednie i tylne zawieszenia
W nowym Legacy Tourer Subaru zastosowało zmodyfikowane przednie zawieszenie typu MacPherson, z dolnym ramieniem zamontowanym na podramie dla większej stabilności. Reakcja kierownicy została wzmocniona, a hałas udało się zwiększyć poprzez zredukowanie wibracji. Grubość stabilizatora (przeciwprzechyłowego) została zwiększona, co poprawia sztywność przechyłu bez konieczności zmiany głównych stawek sprężynowych. Przyczepność przy pokonywaniu zakrętów została poprawiona (w części dzięki szerszemu śladowi), podczas gdy komfort jazdy pozostał zachowany dzięki wydłużonemu skokowi kół i zoptymalizowanej geometrii.
Z tyłu zastosowano nowe, 'krótkie’ kompaktowe zawieszenie podwójne, aby zminimalizować ingerencję w kabinę lub przestrzeń ładunkową. Dla maksymalnego komfortu wszystkie ogniwa zawieszenia oraz tylny dyferencjał zostały zainstalowane na nowym podramie. Duże poduszki są używane między podramą a karoserią, aby zminimalizować przenoszenie NVH.
Aby osiągnąć idealną równowagę między komfortem a prowadzeniem, we wszystkich modelach zamontowane są nowe, niskotłumiące amortyzatory z przodu i z tyłu. Te amortyzatory są dostosowane specjalnie do charakterystyki standardowego modelu Subaru Legacy S z 16-calowymi kołami i oponami, co zapewnia poczucie 'solidności i stabilności’ w szybkiej jeździe, bez utraty płynności. Modele SE i SE NavPlus są wyposażone w specjalne udoskonalone amortyzatory Bilstein w ramach Pakietu Sportowego, oferując poprawioną kontrolę nad nadwoziem.
Elektryczne wspomaganie kierownicy dla poprawy ekonomii paliwowej
W celu poprawy zarówno odczucia kierownicy, jak i ekonomii paliwowej, zastosowano nowy system kierowniczy typu rack-and-pinion z elektrycznym wspomaganiem. System jest zamontowany na przednim podramie w czterech punktach, co zwiększa sztywność systemu kierowniczego i poprawia jego początkową reakcję na wejścia kierowcy. W przypadku większości modeli Subaru Legacy Tourer stosuje się 'szybki współczynnik’, aby zwiększyć sportowe odczucie.
Nowa elektroniczna ręczna hamulca i funkcja hold na wzniesieniu
System hamulcowy z tarczami, z ABS i EBD (Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania) w standardzie, ma liniowe czucie z opóźnieniem odpowiadającym blisko zastosowanemu naciskowi na pedał hamulca. Przeprojektowany cylinder główny daje 30% szybszą reakcję na wejścia kierowcy na pedał hamulca.
Funkcja hamulca awaryjnego jest również standardem, rozwijając maksymalną siłę hamowania automatycznie, gdy system wykryje awaryjne zastosowanie hamulców.
W Subaru Legacy Tourer użyto innowacyjnego elektronicznego hamulca ręcznego. Sterowany przez przycisk umieszczony na desce rozdzielczej, nowy system zastępuje tradycyjny hamulec ręczny, zwalniając przestrzeń w kabinie i pozwalając na czystszy, mniej zagracony design centralnej konsoli. Jeśli drzwi są zamknięte, a pasy bezpieczeństwa kierowcy zapięte, hamulec ręczny automatycznie się zwalnia, gdy kierowca naciśnie pedał gazu.
Nowy system hamulcowy wprowadza również funkcję 'Hill-Hold’. Gdy pojazd zatrzymany jest na nachyleniu 5% lub więcej, ta funkcja utrzymuje pojazd na hamulcach przez jedną sekundę po zdjęciu nogi z sprzęgła – wystarczająco długo, aby przesunąć ją na gaz bez cofania. Jest to szczególnie przydatne podczas holowania.
Koła i opony
Standardowe połączenie kół i opon dla Subaru Legacy Tourer 2.0D S to alufelga 16-calowa z oponą 205/60 R16. Modele SE i SE NavPlus posiadają alufelgi 18-calowe z oponami 225/45 R18. We wszystkich modelach tradycyjna 'zapobiegawcza opona’ nie jest zamontowana, zamiast tego dostarczany jest łatwy w użyciu zestaw naprawczy w ramach programu redukcji wagi pojazdu Subaru.
’Okrągłe łączniki’ zwiększają moc i ochronę pasażerów
Poza 'nowym wyglądem’, większymi wymiarami i nowym zawieszeniem, Subaru Legacy Tourer ma całkowicie przeglądniętą i przebudowaną karoserię. Całkowicie stalowa jednostkowa struktura została dopracowana, aby zwiększyć komfort jazdy, prowadzenie i jakość wykonania, a także zapewnić najwyższy poziom wydajności bezpieczeństwa w razie wypadku. Subaru Legacy Tourer niedawno otrzymało 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa przy zderzeniach Euro NCAP, potwierdzając, że inżynierowie strukturalni i bezpieczeństwa Subaru osiągnęli swoje cele dla tego nowego modelu.