Segment małych samochodów kei był niezwykle ważny na japońskim rynku, dlatego Subaru postanowiło rywalizować z tym niewielkim, dwudrzwiowym pojazdem o nazwie R1.
Wszystkie japońskie marki samochodowe miały coś do zaoferowania na rodzimym rynku w segmencie kei-car, a Subaru nie mogło sobie pozwolić na poleganie tylko na pojazdach sprzedawanych poza Japonią. Zgodnie z japońskimi przepisami, samochody mieszczące się w tym segmencie korzystały z ulg podatkowych, niższych opłat parkingowych i innych korzyści finansowych. Subaru miało już model R2 w sprzedaży, ale postanowiło zaoferować coś jeszcze mniejszego: model R1.
W zasadzie był to trzydrzwiowy wariant R2, ale to nie wszystko. Posiadał krótszy rozstaw osi i zmniejszoną całkowitą długość. Przód auta miał tę samą „samolotową” stylistykę z trzema wlotami powietrza w zderzaku oraz parą pionowo zamontowanych świateł. Choć samochód był podobny do R2 do słupka B, różnił się od niego od tej pory. Z tyłu miał małe boczne okna i opadający tył.
W środku było wystarczająco miejsca tylko dla dwóch pasażerów, a nie było opcji dodatkowych siedzeń z tyłu. Zaskakująco, producent zaoferował pojazd z opcją skórzanej i Alcantary wykończenia wnętrza. Subaru nie chciało stworzyć budżetowego pojazdu, co łatwo było zauważyć po dostępnych opcjach napędu.
Subaru wyposażyło R1 w standardową bezstopniową skrzynię biegów CVT dla całej gamy i oferowało dwa silniki: wolnossący oraz wersję z doładowaniem. Ta ostatnia była dostępna z napędem na wszystkie koła i oznaczona jako STi.
Subaru R1 został wprowadzony przez japońskiego producenta samochodów Subaru 4 stycznia 2005 roku. Zaprojektowano go tak, aby mieścił się w japońskim podatku od małych samochodów (keicar).
R1 to wersja dwu-drzwiowa modelu Subaru R2, ale o krótszej karoserii i rozstawie osi. R1 wyróżnia się tym, że nie wykorzystuje maksymalnej długości dozwolonej przez przepisy dotyczące keicar – ostatnim modelem, który to robił, był Autozam Carol z 1989 roku, Suzuki Twin oraz europejski smart.
R1 był dostępny tylko w jednej wersji do końca 2005 roku, z jednym silnikiem. Silnik DOHC o pojemności 658 cm³ i 16 zaworach jest „średniakiem” w trio silników dla R2. Oferowany jest z trzema silnikami dostępnymi dla R2: I z silnikiem SOHC 34 kW (około 46 koni mechanicznych), R z wcześniej wspomnianym silnikiem DOHC o mocy 40 kW (54 konie mechaniczne) oraz S z doładowanym i schłodzonym silnikiem o mocy 47 kW (63 konie mechaniczne). R1 jest reklamowany jako samochód osobisty oraz jako drugi samochód dla par w średnim wieku; dostępne są również siedzenia z kombinacją skóry i alcantary. Wszystkie R1 są wyposażone w przekładnię CVT, a wszystkie poziomy wyposażenia są dostępne zarówno z napędem na przednie koła, jak i na wszystkie koła.