Subaru zaprezentowało model Solterra 2022 w listopadzie 2021 roku, co zaznaczyło nowy kierunek firmy w stronę pojazdów elektrycznych.
Toyota i Subaru połączyły siły, tworząc modele bZ4X oraz Solterra. To wspólne przedsięwzięcie nie jest przypadkowe, ponieważ oba koncerny wcześniej współpracowały przy produkcji modeli GT86 oraz BRZ. Warto również wspomnieć, że w 2021 roku Toyota zwiększyła swoje udziały w Subaru z 16,8% do 20%.
Solterra (Słońce-Ziemia po łacinie) to dynamiczny crossover, który jednocześnie zachował tradycyjną stylistykę samochodów. Jego kanciasta przednia część charakteryzowała się heksagonalnym grillem, który był zasłonięty panelem z logo Subaru na środku. Smukły grill z trzema szczelinami zapewniał chłodzenie dla akumulatora oraz elektroniki pojazdu w dolnej części. Z przodu znajdowały się reflektory w kształcie łezki z diodami LED. Z boku, zestaw czarnych plastikowych listw pokrywał nadkola, podkreślając związek z pojazdami terenowymi. Niezwykłe, nachylone do przodu tylne drzwi w stylu Kamm-back miały spoiler na dachu, co nadawało dynamiczny charakter.
Subaru zastosowało te same wyświetlacze na desce rozdzielczej oraz w systemie infotainment co Toyota w swoim wnętrzu. Choć nie było to konieczne, producent umieścił wysoką konsolę centralną, która oddzielała kierowcę od pasażera z boku. W ten sposób stworzono przestrzeń osobistą dla kierowcy. Z tyłu znajdowało się miejsce dla trzech dorosłych na dzielonej kanapie.
Choć Toyota miała większe doświadczenie w silnikach elektrycznych, Subaru lepiej wiedziało, jak stworzyć inteligentny system napędu na wszystkie koła. Nawet bez silnika, wiedziało, ile momentu obrotowego potrzebuje każda oś, aby w najefektywniejszy sposób poruszać pojazdem w różnych warunkach. Ta wiedza okazała się przydatna dla wersji z napędem na wszystkie koła. Solterra była także dostępna jako pojazd z napędem na przednie koła.
Subaru Corporation zaprezentowało nowy pojazd elektryczny z akumulatorami (BEV) o nazwie Solterra.
Pracując nad Solterra, pierwszym globalnie wprowadzanym BEV od Subaru, marka miała na celu przewyższenie oczekiwań klientów dotyczących pojazdów elektrycznych oraz uczynienie go praktycznym, aby klienci mogli go wybierać z pewnością i komfortem, jako że pojazd ten stanie się fundamentem przyszłych BEV Subaru. Jednocześnie, jako SUV Subaru, marka dążyła do tego, by klienci, którzy już korzystają z produktów Subaru, odczuli, że to naprawdę jest Subaru.
Dzięki nowym wartościom, jakie może oferować BEV, oraz wartości „przyjemności i spokoju ducha”, którą Subaru pielęgnowało przez wiele lat, Solterra została zbudowana jako autentyczny SUV w ekologicznej wersji, który można używać z pewnością, jak istniejące modele SUV Subaru.
Wygląd zewnętrzny i wnętrze
Bezszwowa hexagonalna kratka wyraża efektywność energetyczną BEV. Nadwozie z poziomą osią wyprowadzoną z tego heksagonu oraz dynamiczne błotniki wygięte z wnętrza pokazują siłę pojazdu jako SUV.
Niski panel instrumentalny oraz umieszczone na górze wskaźniki, pierwszy raz w Subaru, znajdujące się na panelu i widoczne nad kierownicą, podkreślają przestronność wnętrza.
e-Subaru Global Platform
Wykorzystując know-how gromadzone z uznawanym Subaru Global Platform, wspólnie opracowaliśmy e-Subaru Global Platform wraz z Toyota Motor Corporation jako dedykowaną platformę BEV.
e-Subaru Global Platform zapewnia doświadczenie jazdy o doskonałej dynamice, co przekłada się na wysoką stabilność i precyzyjne reagowanie na ruchy kierownicy kierowcy.
Wysokiej wydajności akumulatory umieszczone są pod podłogą, co jest charakterystyczne dla BEV, a wykorzystanie tych akumulatorów jako części konstrukcji pozwala osiągnąć niski środek ciężkości oraz wysoką wytrzymałość i sztywność nadwozia.
Wydajność jazdy/System AWD
Subaru Solterra przyjęło nowy system, który napędza przednie i tylne koła za pomocą oddzielnych silników. Wykorzystując doświadczenie w technologii AWD, która precyzyjnie kontroluje cztery opony, które Subaru gromadziło przez wiele lat, zwinna reakcja silników elektrycznych i elastyczny rozkład siły napędowej pomiędzy przodem a tyłem, Solterra w pełni wykorzystuje przyczepność czterech kół, oferując pewną i bezpieczną jazdę.
Podobnie jak inne modele SUV Subaru, Solterra posiada system X-MODE AWD, który zwiększa poczucie bezpieczeństwa na trudnych nawierzchniach. Dodając nową funkcję Grip Control, która pozwala pojazdowi utrzymać stałą prędkość, stabilizując pojazd nawet na trudnych drogach, zdolności te zostały dodatkowo wzmocnione.
Bezpieczeństwo
Dzięki przemyślanej strukturze każdego elementu nadwozia oraz optymalizacji wytrzymałości materiałów, Solterra osiąga jednocześnie redukcję masy i doskonałe bezpieczeństwo podczas zderzeń.
W przypadku kolizji, konstrukcja, która przenosi obciążenie na wiele szkieletów nadwozia, skutecznie pochłania energię zderzenia. Chroni nie tylko pasażerów pojazdu, ale także zabezpiecza wysokowoltowe urządzenia w BEV.
Solterra to pojazd odgrywający ważną rolę dla Subaru, firmy dążącej do „dostarczania szczęścia wszystkim”, w stawianiu czoła wyzwaniom globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych oraz kontynuowaniu dostarczania uśmiechów w przyszłości.
Pojazd został wspólnie opracowany przez Toyotę i Subaru, które nawiązały nowe partnerstwo biznesowe i kapitałowe we wrześniu 2019 roku. Połączyły technologie i wiedzę, które są ekspertyzą każdej z firm, pod hasłem „Stwórzmy razem lepsze samochody” i inżynierowie obu firm pracowali nad tym razem, angażując się w przyjazną rywalizację.