Wiosną 2016 roku Suzuki wprowadziło na rynek europejski model Baleno w wersji hatchback. Choć nie był to nowy nazwany dla japońskiej marki, samochód starał się zaoferować przestronność klasy kompaktowej w rozmiarze małego auta.
Suzuki było dobrze znane jako duży producent małych samochodów. Próbowało podnieść rangę swoich modeli, ale nie odnosiło sukcesu. Jego głównymi produktami były mały Swift, kompaktowy terenowy Jimny i oczywiście SUV Grand Vitara. To auto, które nie było aż tak wielkie, ale cieszyło się dobrą opinią na rynku. A jak wypada Baleno? Czy było wystarczające dla rynku?
Od zewnątrz, Baleno miało mały grill między dwoma większymi reflektorami. Przód nadwozia był raczej płaski niż nachylony. Słupki A były jednak inną sprawą. Musiały być nachylone, aby nadać autu sportowy wygląd. Z boku, Baleno przypominało mix małego hatchbacka i małego SUV-a.
Pomimo całkowitej długości, która mieściła się w klasie małych aut, wnętrze było przestronne. Bagażnik był wystarczająco duży, aby konkurować w klasie kompaktowej. Tylne siedzenia można było złożyć w proporcji 60:40. Z przodu Baleno miało 7-calowy system infotainment na desce rozdzielczej oraz 4,2-calowy wyświetlacz między wskaźnikami w zestawie zegarów.
Baleno było dostępne z dwoma silnikami, oba benzynowe. Oba połączone były z 5-biegową manualną skrzynią biegów. 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów była dostępna jako opcja w wersji topowej.
Kiedy Suzuki postanowiło stworzyć hatchbacka, jakiego jeszcze nie było, ustaliło kluczową zasadę – nie oszczędzać na niczym. Efektem tego jest Suzuki Baleno, harmonijne połączenie płynnej stylistyki, doskonałych osiągów uzyskanych dzięki przełomowym technologiom oraz mądremu zapakowaniu.
Aby stworzyć nowego hatchbacka, który podnosi poprzeczkę, jest przyjemny w prowadzeniu i zaprojektowany z myślą o potrzebach dzisiejszych konsumentów, Suzuki chciało wynieść samochód kompaktowy na najwyższy poziom. Główny inżynier Baleno, Kunihiko Ito, wyjaśnia: „Skupiliśmy się na opracowaniu idealnego hatchbacka, którego cechą jest brak kompromisów, nadając mu elegancki, wyrafinowany i dojrzały charakter. Baleno doskonale ucieleśnia wszystkie elementy oczekiwane w samochodzie tej wielkości — design, użyteczność, komfort, zwrotność, doskonałe osiągi jazdy oraz efektywność paliwową.”
Dzięki motywowi projektowemu „Liquid Flow”, kompaktowej budowie, przestronnemu wnętrzu i efektywnym jednostkom napędowym – wszystko to na nowej platformie nowej generacji – Baleno oferuje styl, użyteczność, zwrotność, osiągi jazdy oraz efektywność paliwową. Oferuje także komfort, w tym w długich podróżach, zapewniając dużo miejsca dla dorosłych zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także przestronną przestrzeń na bagaże.
Sprzedaż Baleno rozpocznie się w Europie wiosną 2016 roku.
Płynna stylistyka
Motyw projektowy „Liquid Flow” – sugerujący dynamiczny ruch cieczy – przenika przez cały pojazd, wyrażony zakrzywionymi liniami i ekspresyjnymi powierzchniami. Niski i szeroki profil podkreśla mocny i sportowy wygląd.
Wygląd zewnętrzny
Z przodu nadwozie łagodnie rozszerza się od kabiny, co skutkuje niskim, szerokim i sportowym, a jednocześnie eleganckim profilem, który uzupełniają szeroki zderzak, kratka chłodnicy, charakterystyczne lampy LED i okna z czarnymi słupkami A. Z boku linie charakterystyczne zaczynają się z przodu i płynnie przechodzą ku tyłowi, tworząc dynamiczne akcenty, podczas gdy opadająca tylna klapa sugeruje napędzanie energii dynamicznej, a łagodnie konturowane, ciągłe powierzchnie tworzą wrażenie mocy w elegancji.
Inne cechy zewnętrzne:
- Reflektory projektorowe o wysokiej intensywności, z czarnym i chromowanym wykończeniem, które emanują męskością i ostrością, oraz lampy LED, które również pełnią funkcję świateł dziennych, z wewnętrznymi soczewkami, które tworzą równą linię światła, co nadaje nowoczesny wygląd.
- Reflektory „Guide me light” pomagają użytkownikom odnaleźć drogę w ciemności po opuszczeniu pojazdu lub przy otwieraniu drzwi zdalnym sterowaniem.
- LED-owe tylne lampy kombinowane nadają nowoczesny wygląd dzięki wewnętrznej soczewce, która emituje równą wiązkę światła.
- Dziewięć kolorów nadwozia, w tym „Premium Silver Metallic”, który podkreśla krzywe linii nadwozia, oraz „Ray Blue Pearl Metallic”, który zmienia kolor z zielonego na czerwony, w zależności od warunków oświetleniowych.
- Zewnętrzne uszczelki wykonane z iryzującej stali nierdzewnej oraz chromowane klamki drzwiowe zapewniają większą elegancję.
- Okna z czarnymi słupkami A i czarnymi wkładkami dodają sportowego wyglądu.
- Cienki spojler dachowy zintegrowany z płynącymi liniami nadwozia pomaga poprawić aerodynamikę.
- 16-calowe felgi aluminiowe lub 15-calowe stalowe koła mają mechaniczny design, który kontrastuje z płynący stylem nadwozia.
Wnętrze
Deska rozdzielcza jest rozszerzona na każdym końcu, co daje poczucie przestronności i charakteryzuje się zakrzywionymi liniami. Srebrne akcenty wyróżniają się na tle stonowanej czerni wnętrza, a ciepłe, bursztynowe podświetlenie dla audio, klimatyzacji, wskaźnika zmiany biegów i innych elementów sterujących podkreśla elegancję kabiny.
Oprócz eleganckiego stylu, wnętrze oferuje innowacje, które ułatwiają korzystanie z pojazdu:
- Duży, wysokiej rozdzielczości kolorowy wyświetlacz LCD w zestawie wskaźników pokazuje osiągi i inne informacje w przyjaznej dla użytkownika grafice. Wyróżnione funkcje to przyspieszenie G, moc silnika i moment obrotowy, operacje na pedale gazu/hamulcu oraz przepływ energii (w przypadku pojazdów z SHVS), między innymi.
- Wyposażony w 7-calowy ekran dotykowy, System Łączenia z Smartfonem ma port USB i gniazdo karty SD, a także wyświetla widok z tyłu pojazdu za pomocą kamery cofania. Może być połączony z iPhonem za pomocą kabla USB, co pozwala na korzystanie z różnych funkcji Apple CarPlay, takich jak Mapy, Telefon, Wiadomości i Muzyka oraz Podcasty, Audiobooki i aplikacje audio kompatybilne z Apple CarPlay. Może być także podłączany do smartfonów korzystających z MirrorLink.
- Unikalny okrągły wyświetlacz oraz wysoce kontrastowy panel LCD podkreślają automatyczną klimatyzację.
- System adaptacyjnego tempomatu wykorzystuje radar fal milimetrowych do monitorowania odległości do pojazdu z przodu i automatycznie przyspiesza lub hamuje pojazd, aby utrzymać długą, średnią lub krótką odległość od każdego pojazdu bezpośrednio przed nim, zgodnie z ustawieniami kierowcy. Posiada również ogranicznik prędkości, który zapobiega przekraczaniu maksymalnej prędkości ustalonej przez kierowcę, niezależnie od tego, jak mocno naciskany jest pedał gazu.
Wydajność wspomagana technologią
Nowe Baleno wyposażone jest w trzy nowe technologie, które mają na celu osiągnięcie lepszej wydajności jazdy oraz efektywności paliwowej: platformę nowej generacji, nowy silnik turbo BOOSTERJET z bezpośrednim wtryskiem oraz system mild hybrid SHVS.
Platforma nowej generacji
Nowa platforma Suzuki została opracowana poprzez radykalny przegląd podstawowej struktury nadwozia w dążeniu do osiągnięcia mniejszej wagi i poprawienia fundamentalnej wydajności pojazdu. W porównaniu do platformy obecnie stosowanej w tej samej klasie pojazdów, sztywność nadwozia została zwiększona o około 10 procent, a dzięki zastosowaniu ciągłej struktury szkieletowej, która tworzy gładką formę, waga całkowita pojazdu została zmniejszona o około 15 procent. Dodatkowo, dążąc do optymalizacji całego pojazdu, w tym elementów przymocowanych do podwozia, Suzuki udało się zredukować wibracje i hałas, zachowując komfort jazdy.
Nowy silnik turbo 1.0 BOOSTERJET z bezpośrednim wtryskiem
Silnik 1.0 BOOSTERJET to nowo opracowany silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem, który osiąga dobrą efektywność paliwową i przyjemność z jazdy dzięki zastosowaniu niewielkiej pojemności skokowej i turbosprężarki o wysokim momencie obrotowym.
Poprzez kontrolowanie zaworu wastegate, który zamyka się, aby stworzyć wyższe ciśnienie doładowania podczas pracy przy dużym obciążeniu i pozostaje otwarty podczas normalnej jazdy, BOOSTERJET redukuje straty pompowania, osiągając tym samym wysokie poziomy zarówno wydajności mocy, jak i efektywności paliwowej.
Baleno jest wyposażone w silnik 1.0 BOOSTERJET, który osiąga maksymalną moc 82 kW i maksymalny moment obrotowy 170 Nm.
Baleno jest również dostępne z nowym silnikiem 1.2 DUALJET, silnikiem benzynowym z podwójnym wtryskiem o zwiększonej efektywności termicznej, który zapewnia doskonałą równowagę między wydajnością mocy a efektywnością paliwową.
W przypadku skrzyń biegów silnik 1.0 BOOSTERJET może być połączony lub z optymalnie dobraną pięciobiegową skrzynią ręczną z specjalnie zaprojektowanym systemem lokalizującym zbieżne przełożenie, który pomaga zredukować straty tarcia i poprawić wrażenia z zmiany biegów, lub z sześciobiegową skrzynią automatyczną, która zapewnia wysoką wydajność przy niskich prędkościach oraz optymalną efektywność paliwową przy wysokich prędkościach. Silnik 1.2 DUALJET można połączyć z tą samą pięciobiegową skrzynią ręczną jak 1.0 BOOSTERJET lub z bezstopniową skrzynią automatyczną.
Opracowano intuicyjne zawieszenie, zapewniające bezpośrednią reakcję podczas prowadzenia, z przednimi kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz belką skrętną i sprężynami śrubowymi z tyłu. Opony o zmniejszonym oporze toczenia poprawiają efektywność paliwową, nie rezygnując z stabilności kierunkowej, komfortu jazdy i wydajności hamowania.
Dobrze dopasowane po wielokrotnych testach w Europie, Baleno oferuje doświadczenia z jazdy osiągnięte przez dążenie Suzuki do najlepszego balansu między zwrotnymi osiągami a wyrafinowanym komfortem jazdy.
Nowy system mild hybrid (SHVS)
SHVS to system mild hybrid firmy Suzuki, który wykorzystuje ISG (Zintegrowany Rozrusznik Generatora) do wspierania silnika podczas przyspieszania oraz do generowania energii dzięki rekuperacji hamowania, co czyni go bardziej efektywnym niż systemy z konwencjonalnymi alternatorami.
Wykorzystując energię zgromadzoną dzięki rekuperacji, funkcja silnika elektrycznego ISG poprawia efektywność paliwową, częściowo wspierając silnik, co rekompensuje dodatkowy zapotrzebowanie na paliwo zazwyczaj wymagane podczas energochłonnych działań rozpoczynania jazdy i przyspieszania. Umożliwia również płynne i ciche ponowne uruchamianie po automatycznym wyłączeniu silnika, dzięki zastosowaniu rozruchu na pasku ISG, zamiast tradycyjnego silnika rozruchowego.
Ponadto SHVS wykorzystuje kompaktową, litowo-jonową baterię o wysokiej wydajności ładowania, co umożliwia częste wspomaganie silnika. W Baleno system ma na celu zmniejszenie wpływu na środowisko z docelową emisją CO2 na poziomie 93 g/km.
Inteligentne pakowanie
Wspólny problem, jakim jest osiągnięcie zarówno stylowego designu, jak i przestronności wnętrza, został rozwiązany poprzez maksymalne wykorzystanie przestrzeni dzięki wielokrotnym poprawkom, nawet do pojedynczego milimetra. Efektem jest inteligentne pakowanie, które nie tylko zapewnia przestronny komfort, ale także najlepszą w swojej klasie przestrzeń bagażową. Kluczowym elementem osiągnięcia tego w całkowitej długości nadwozia nieprzekraczającej czterech metrów jest nowa platforma nowej generacji umożliwiająca efektywne wykorzystanie przestrzeni oraz bardziej kompaktowa konstrukcja silnika z mniej pochyloną pozycją montażową, co także zwalnia więcej miejsca wewnątrz.
Rozważania dotyczące siedzeń
Fotel kierowcy i pasażera oferuje dużą przestrzeń na ramiona dzięki szerokiej odległości między siedzeniami. Oba fotele mają zoptymalizowany kształt i pozycję sprężyn dla komfortu jazdy oraz materiały o wysokiej wytrzymałości dla lekkości i siły.
Tylne siedzenia oferują dużo miejsca na nogi, dzięki znacznej odległości między siedzeniami z przodu a tyłem wynoszącej 805 mm. Mogą być łatwo składane jednym ruchem i występują w różnych konfiguracjach, zarówno jako ławka, jak i z podziałem, z trzema oddzielnymi zagłówkami. Dodatkowo, wygodne wejście i wyjście z tyłu ułatwiają szerokie drzwi tylne.
Przestrzeń bagażowa
Przestrzeń bagażowa ma pojemność 355 litrów, co czyni ją największą w segmencie hatchbacków B. Aby pomieścić długie lub szerokie przedmioty, kształt zawieszenia został zoptymalizowany, aby uwolnić przestrzeń po obu stronach z tyłu bagażnika.
Elastyczność to kolejna kluczowa cecha przestrzeni bagażowej. Może być powiększona poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń, przesunięcie przednich siedzeń do przodu oraz używanie półki bagażowej w górnej lub dolnej pozycji.
Bezpieczeństwo i ochrona
Wydajność bezpieczeństwa wspierająca kierowcę oraz łagodząca obrażenia w przypadku wypadków została wzmocniona przez szereg technologii bezpieczeństwa, w tym Radary Wsparcia Hamulców (RBS). Dzięki RBS, gdy pojazd porusza się z prędkością większą niż około 5 km/h, radar fal milimetrowych wykrywa wszelkie pojazdy mogące znajdować się bezpośrednio przed nim. Po wykryciu potencjalnej kolizji, w zależności od sytuacji, pojazd 1) ostrzega kierowcę, 2) zwiększa siłę hamowania lub 3) automatycznie aplikuję hamulce.