Suzuki postanowiło poprawić swoją ofertę i zwiększyć sprzedaż samochodów na rynku północnoamerykańskim, podpisując umowę z Nissanem na wspólny produkt: Equator.
Nissan produkował model Equator Extended Cab na swoich liniach montażowych, który w rzeczywistości był wersją oznaczoną logo Nissana, bazującą na modelu Frontier. Niestety, sytuacja na amerykańskim rynku była trudna, gdyż wciąż próbował on odbudować się po kryzysie finansowym, który rozpoczął się w 2007 roku. Mimo to, Suzuki obiecało zaprezentowanie pojazdu na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2008 roku i musiało dotrzymać tej obietnicy.
W odróżnieniu od innych wspólnych produktów, Suzuki Equator charakteryzował się zupełnie innym stylem przodu niż jego „brat” Nissan Frontier. Miał masywny grill otoczony chromowanym wykończeniem. Reflektory wyróżniały się unikalnym designem, z dwoma wewnętrznymi pomarańczowymi światłami i jednym zewnętrznym, które flankowało okrągły główny reflektor. W zależności od wersji wyposażenia, zderzak przedni zdobiony był metalicznie wyglądającą osłoną. W wersji Extended Cab znajdowały się para drzwi oraz zestaw okien z tyłu.
Wewnątrz wersja Extended Cab oferowała miejsce dla czterech pasażerów, z dwoma przednimi fotelami kubełkowymi z przodu oraz parą składanych siedzeń z tyłu. Pod składanymi siedzeniami, producent zamontował schowek. Deska rozdzielcza była zdecydowanie wzorowana na Nissan, miała ten sam układ z czterema wskaźnikami oraz dwoma wyświetlaczami LCD umieszczonymi w obrębie wskaźników obrotomierza i prędkościomierza. Na centralnej konsoli producent dodał radio obsługujące Bluetooth.
Pod maską pickup oferowany był z wyborem dwóch silników: oszczędnego silnika czterocylindrowego i mocnego silnika V6 o pojemności 4,0 litra. Pierwszy dostępny był z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy drugi łączony był wyłącznie z pięciobiegową automatyczną skrzynią. Obie wersje były oferowane z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła, z tylnym dyferencjałem blokującym i dwubiegową skrzynią rozdzielczą.
Zbudowany w fabryce Nissana w Smyrnie w stanie Tennessee, Suzuki Equator wyposażony jest w oszczędny silnik 2,5-litrowy DOHC czterocylindrowy, który generuje 152 konie mechaniczne i 171 lb-ft momentu obrotowego, lub opcjonalny silnik V6 DOHC o pojemności 4,0 litrów, produkujący wiodące w swojej klasie 261 hp z momentem 281 lb-ft. Zaprojektowany z myślą o doskonałej wydajności i trwałości, silnik V6 Equatora ma aluminiowy blok z żeliwnymi wkładkami cylindrów, odkuwany wał korbowy, mikronawiercone wałki korbowe i rozrządowe, tłoki pokryte teflonem, zmienny rozrząd oraz cichy łańcuch rozrządu o podwójnym etapie.
Suzuki Equator łączy się z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów z elektronicznym sterowaniem (I4 i V6) lub pięciobiegową skrzynią manualną (I4) i oferuje dostępny system 4WD z możliwością zmiany napędu w ruchu, z elektronicznie sterowaną częściową skrzynią rozdzielczą o dwóch biegach. Aby zwiększyć zdolności off-road, wytrzymały Equator oferuje kompleksowy system przyczepności, w tym ograniczone poślizgi na cztery koła, elektronicznie blokowane tylne różnicowanie, kontrolę dynamiki pojazdu (VDC), kontrolę zjazdu ze wzniesień oraz asystenta startu na wzniesieniu.
Mocna, w pełni skrzynkowa rama Equatora utrzymuje długi rozstaw osi 125,9 cala (Extended Cab lub Crew Cab/zwykła misa), co zwiększa komfort i stabilność kierowcy oraz pasażerów, podczas gdy jego całkowita długość wynosząca 205,5 cali (Extended Cab lub Crew Cab/zwykła misa) zapewnia doskonałą równowagę między użytecznością, zwrotnością i stabilnością dla średniej wielkości pickupów. Suzuki Equator charakteryzuje się podwójnym zawieszeniem przednim typu double-wishbone i tylnym zawieszeniem na solidnej osi z ułożyskowanymi sprężynami liściastymi oraz długim skokiem zawieszenia dla optymalnych właściwości w terenie. Maksymalna zdolność holownicza wynosi 6500 funtów. Szacunki dotyczące ekonomii paliwowej według EPA są wciąż wstępne.
Inne komponenty układu napędowego Suzuki Equator obejmują wspomagane elektrycznie kierownicę o zmiennej prędkości dla lepszej reakcji i dobrego wyczucia na środku oraz standardowe hamulce tarczowe na cztery koła z systemem ABS (Anti-lock Braking System) oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD). Equator oferuje również różnorodne dostępne pakiety kół i opon, w tym 16-calowe koła w stylu off-road z wytrzymałymi oponami 265/75R16 oraz 17-calowe koła z oponami 265/65R17.
Stylistyka i użyteczność
Całkowicie nowy Equator charakteryzuje się nowoczesnym wzornictwem z wieloma unikalnymi elementami Suzuki, w tym maską, przednimi błotnikami, grillem, zderzakami, przednim pasem i klapą bagażnika. Zarówno modele Equator Extended Cab, jak i Crew Cab oferują dostępne łóżko o wysokiej użyteczności, które obejmuje fabrycznie nałożoną powłokę ochronną i rozbudowany system mocowania z regulowanymi torami, zapewniającym maksymalną elastyczność przewozu ładunków dzięki pięciu specjalnym „C” szynowym zamontowanym w łóżku (dwa kanały w podłodze łóżka i po jednym w szynach bocznych i panelu nagłówka). Wyjmowane mocowania użytkowe wsuwają się w kanały, zapewniając szereg punktów mocowania do zabezpieczenia ładunku – w tym motocykli lub ATV Suzuki. Suzuki zaoferuje również specjalistyczne akcesoria do łóżka, które ułatwiają ładowanie, zabezpieczanie i transport motocykli lub ATV, lepsze niż w wielu konkurencyjnych pickupach. Aby jeszcze lepiej zaspokoić potrzeby aktywnego stylu życia, Suzuki zaoferuje swoim klientom pełną gamę bardziej tradycyjnych akcesoriów do wykorzystania z systemem torów, w tym przegrody do łóżka, przesuwne tacze do ładunków oraz modułowe jednostki magazynowe. Modele Crew Cab będą oferować dostępny bagażnik dachowy.
Wnętrze
Suzuki Equator oferuje kierowcy i maksymalnie czterem pasażerom funkcjonalne wnętrze, które łączy wszechstronność, użyteczność, komfort i wygodę. Zarówno wersje Extended Cab, jak i Crew Cab mają podnoszone tylne siedzenia, składane siedzenie pasażera z przodu oraz wyjmowane skrzynki do przechowywania schowane pod tylnymi siedzeniami, aby zapewnić dodatkową pojemność ładunkową. Equator oferuje dodatkowe funkcje wygody, takie jak podwójny schowek z zamkiem, tłumikiem i lampką, schowek w konsoli środkowej oraz miejsce na litr butelki zintegrowane w drzwiach przednich. W całym samochodzie znajdują się liczne uchwyty na kubki i punkty zasilania. Equator Crew Cab będzie również oferować dostępne fotele pokryte skórą, w tym elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy, podgrzewane fotele, podgrzewane lusterka oraz fabryczną szyberdach. Dodatkowe dostępne udogodnienia wnętrza obejmują system głośnomówiący Bluetooth®, system audio zasilany przez Rockford Fosgate z sześciopłytowym odtwarzaczem CD w desce rozdzielczej, opcjonalne radio satelitarne oraz możliwość odtwarzania MP3 oraz złącze aux-in do odtwarzacza MP3.
Bezpieczeństwo i pakiety
Całkowicie nowy Equator zawiera kompleksową listę standardowego wyposażenia bezpieczeństwa, w tym konstrukcję nadwozia z strefami zgniotu z przodu i z tyłu, podwójne przednie poduszki powietrzne z czujnikami pasa bezpieczeństwa oraz czujnik klasyfikacji pasażera z przodu, trzypunkowe pasy bezpieczeństwa z przodu z napinaczami i ogranicznikami obciążenia oraz system monitorowania ciśnienia w oponach. Aby jeszcze bardziej wzmocnić bezpieczeństwo, Equator jest wyposażony w dodatkowe boczne poduszki powietrzne w przednich siedzeniach oraz dodatkowe poduszki powietrzne zasłonowe dla ochrony przed uderzeniem bocznym i przewróceniem dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dodatkowo modele Extended Cab i Crew Cab zapewniają trzypunkowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów tylnych siedzeń, w tym dla środkowego miejsca w Crew Cab. System mocowania fotelików dla dzieci LATCH (Lower Anchors and Tethers for CHildren) znajduje się na tylnym siedzeniu modelu Crew Cab.
Koncepty Equator RMZ-4, Quay i Quad
Zaprojektowany z myślą o motocrossowych motocyklach Suzuki, koncept RMZ-4 oferuje wytrzymałą wydajność off-road w Crew Cab. Ten oparty na Equator koncept, stworzony przez Carlab z Orange w Kalifornii, charakteryzuje się licznymi modyfikacjami zewnętrznymi, w tym przedłużeniem łóżka dostarczonym przez Amp Research, efektowną grafiką, 18-calowymi czarnymi chromowanymi kołami oraz specjalnymi reflektorami Luzlab. Uderzający wygląd zewnętrzny pojazdu współgra z równie oszałamiającym systemem audio, który obejmuje jednostkę Alpine HD-Radio połączoną z wzmacniaczem i głośnikami Rockford Fosgate.
Innym dziełem Carlabu, które zadebiutuje w Chicago, jest koncept Quay, który został zaprojektowany z myślą o rekreacyjnym żeglarstwie i sportach wodnych, z dostosowanym lakierowaniem odzwierciedlającym wygląd linii silników morskich Suzuki. Z Extended Cab, długim łóżkiem i dużymi zdolnościami holowniczymi, pojazd jest również wyposażony w nowoczesną jednostkę nawigacyjną Visteon, która zapewnia radio satelitarne, MP3 oraz funkcje nawigacyjne, oprócz wzmacniacza i głośników Rockford Fosgate. Quay ma również specjalne 20-calowe koła oraz pasującą zablokowaną twardą pokrywę na łóżku.