Suzuki wprowadziło ulepszoną wersję trzeciej generacji Grand Vitara w 2008 roku, poprawiając bezpieczeństwo i ofertę silnikową samochodu.
Na przestrzeni lat Suzuki przekształciło Vitara w Grand Vitara, a w 2005 roku wprowadziło trzecią generację tego pojazdu. W 2008 roku model ten został odświeżony na wszystkich rynkach. W Europie zmiany były konieczne, aby dostosować się do norm emisji Euro5, natomiast w USA modyfikacje te miały przede wszystkim na celu dostosowanie do trudnej sytuacji rynkowej, spowodowanej światowym kryzysem finansowym.
W odświeżonej wersji trzeciej generacji Grand Vitara, producent wprowadził pewne zmiany stylistyczne z przodu. Zmodyfikowano zderzak, który zastąpiono nowym modelem z mniejszymi lampami przeciwmgielnymi w wersjach wyposażonych w ten element. Auto było dostępne w czterech wersjach wyposażeniowych, a najwyższa z nich miała szyberdach i relingi dachowe. Ponadto, wprowadzono nowy design 17-calowych felg ze stopów lekkich.
Wnętrze Grand Vitara oferowało wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych pasażerów, mimo swoich niewielkich wymiarów. Siedzenia zamontowane wysoko z przodu zapewniały kierowcy i pasażerowi z boku lepszy widok na drogę. Z tyłu z kolei, mały SUV miał kanapę dzieloną w proporcjach 60/40, co pozwalało na zwiększenie pojemności bagażnika. Co więcej, po całkowitym złożeniu, oparcie kanapy tworzyło płaską powierzchnię w bagażniku, co czyniło pojazd odpowiednim do użytku jako kamper.
Pod maską Suzuki zainstalowało szeroki wybór silników, w zależności od rynku. Podczas gdy Europejczycy otrzymali wersję z 1,9-litrowym silnikiem turbo-diesel od Fiata, wersje amerykańskie miały do wyboru szereg jednostek napędowych, począwszy od 2,4-litrowego silnika czterocylindrowego, aż po mocny 3,2-litrowy silnik V6 od GM.
Uzyskany od AutoPacific tytuł „idealnego” kompaktowego SUV-a/pojazdu terenowego, Suzuki Grand Vitara przewyższa inne SUV-y w swojej kategorii rozmiarowej i cenowej, łącząc zdolności terenowe z rzeczywistymi potrzebami codziennej jazdy. Zaskakująca wydajność w terenie idzie w parze z równie imponującym wnętrzem, co sprawia, że Grand Vitara jest doskonałym wyborem dla kierowców szukających przygód, chcących odkrywać otaczający świat w komforcie i stylu. To pojazd stworzony do odkryć, który pozwala klientom bezpośrednio angażować się w doświadczanie swojego otoczenia.
W 2009 roku, solidny i nagradzany Suzuki Grand Vitara, prawdziwy SUV w segmencie „soft-roaderów”, daje właścicielom „brute-ute” możliwość zmiany na lepszą ekonomię paliwową, bez konieczności rezygnacji z „cute-ute”, który nie posiada pełnych możliwości SUV-a. Standardowy, nowy silnik czterocylindrowy zapewnia lepsze osiągi, a nowy, mocniejszy silnik V6 oferuje lepszą ekonomię paliwową niż jego poprzednik.
Nowy grill i projekt przedniego zderzaka akcentują charakterystyczne, wyraziste linie Suzuki Grand Vitara, a dodatkowe ulepszenia wnętrza obejmują podświetlane przyciski w kierownicy, przesuwany centralny podłokietnik, przedłużenia przeciwsłoneczne, kontrolki HVAC, ulepszony system audio oraz nową tapicerkę. Jak w przypadku wszystkich modeli Suzuki 2009 roku, Grand Vitara objęta jest najlepszą gwarancją w Ameryce: ograniczoną gwarancją na układ napędowy do 100 000 mil/siedmiu lat, w pełni przenośną i bez udziału własnego.
Wydajność i Funkcjonalność
Nowo opracowany przez Suzuki silnik czterocylindrowy o pojemności 2,4 litra generuje 166 KM mocy i 162 lb-ft momentu obrotowego, osiągając szacowane przez EPA wyniki ekonomiczne do 19 mpg w mieście i 26 mpg na autostradzie. Dla modeli Suzuki Grand Vitara XSport i Luxury dostępny jest nowy silnik V6 o pojemności 3,2 litra z mocą 230 KM i momentem obrotowym 213 lb-ft, zastępujący silnik V6 o pojemności 2,7 litra w Grand Vitara 2008, który osiągał 185 KM i 184 lb-ft momentu obrotowego. Pomimo zwiększenia mocy o 45 KM, nowy V6 zapewnia lepsze wyniki ekonomiczne niż stary silnik. Nowy silnik jest również o 20 procent czystszy niż model 2008 według wskaźnika smogu stanu Kalifornia. Nowy V6 ma także zmienną fazę zapłonu zarówno dla wałka ssącego, jak i wydechowego, a oba silniki Suzuki Grand Vitara używają łańcucha rozrządu bezobsługowego zamiast paska.
Nowy silnik czterocylindrowy Grand Vitara można połączyć z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub nową czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy V6 jest połączony ze standardową pięciobiegową automatyczną skrzynią. Aby zaspokoić chęć przygód, klienci mogą wybierać spośród modeli z napędem na tylną oś, napędu na cztery koła Single-Mode lub pełnoetatowego napędu na cztery koła Four-Mode, czyli systemu trakcji, jakiego nie oferuje żaden inny model w segmencie. Program Elektronicznej Stabilizacji (ESP®) jest standardem we wszystkich modelach Suzuki Grand Vitara, a dodatkowo pojazd wyposażony jest w czujnik przewrócenia dla standardowych poduszek powietrznych bocznych. Wzmocniona struktura pojazdu w 2009 roku oraz tylne hamulce tarczowe zastępujące poprzednie bębny poprawiają wydajność na każdym terenie.
System napędu na cztery koła Suzuki Four-Mode oferuje to, co najlepsze z obu światów: w połączeniu z całkowicie przestrojonym zawieszeniem, jest wyjątkowo zdolny w terenie, ale cywilizowany na asfalcie. Na drodze kierowcy mogą zostawić przełącznik w trybie 4H, a elektronicznie sterowany system napędu na cztery koła będzie aplikować napęd tylko na przednie koła w zależności od potrzeb, optymalizując ekonomikę. Podczas jazdy w terenie, lub w przypadku niskich prędkości i przyczepności, kierowcy mogą przestawić przełącznik na dużą prędkość 4H Lock lub niską prędkość 4L Lock, aby włączyć blokadę dyferencjału centralnego. Modele V6 z pełnoetatowym napędem na cztery koła Four-Mode również oferują kontrolę zjazdu z góry oraz kontrolę zatrzymania na wzniesieniach, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy na stromych zboczach.
Dla właścicieli RV, Suzuki Grand Vitara wyposażony w automatyczną skrzynię biegów lub system pełnoetatowego napędu na cztery koła Four-Mode może być również ciągnięty na płasko. Przełączenie kontrolki transferu na pozycję neutralną pomaga zminimalizować zużycie napędu i zapobiega gromadzeniu się mil nieprowadzących na drogomierzu.
Zbudowany jak Brute
Suzuki Grand Vitara kontynuuje 40-letnią tradycję Suzuki w budowaniu kompaktowych, ale wytrzymałych pojazdów SUV, w tym modelu nazwanego „Brute”. Obecny Grand Vitara udowodnił swoją trwałość na niektórych z najtrudniejszych rynków na świecie. Kluczową cechą zdolności Grand Vitara do poruszania się w każdych warunkach jest konstrukcja unibody z zintegrowanym ramą schodkową, napędem na tylną oś oraz niezależnym zawieszeniem na cztery koła. Tego typu konstrukcja zapewnia siłę i zdolność charakteryzującą duże SUV-y, jednocześnie zapewniając zwinność na drodze i jakość jazdy, której oczekuje się od nowoczesnego kompaktowego SUV-a.
Dodatkowo, Suzuki Grand Vitara wyróżnia się na tle „wysokich wagonów” w segmencie dzięki dostępności pełnoetatowego systemu napędu na cztery koła Four-Mode z dwuosiową skrzynią transferową. Ta technologia, wraz z wytrzymałą budową nadwozia, stromym kątem podejścia i zjazdu oraz 7,9 cala prześwitem (modele 4WD), pozwala Grand Vitara kontynuować jazdę, gdy asfalt zamienia się w szlak. Dodatkowo, zdolność holownicza Suzuki Grand Vitara wynosząca 3000 lb (z V6) jest podwójna w porównaniu do wielu modeli opartych na samochodach i wystarczająca do przewozu lekkich łodzi rekreacyjnych, ATV lub motocykli.
Bezpieczeństwo
Oprócz oferowania mocnej, ale zoptymalizowanej pod względem wagi struktury, konstrukcja unibody z wbudowaną ramą schodkową przyczynia się do ochrony przed kolizjami w Suzuki Grand Vitara. Wzmocniona kabina ma dodatkowe zabezpieczenia w postaci poduszek ochronnych na głowę oraz wzmocnionych belek drzwiowych chroniących przed uderzeniami bocznymi z przodu i z tyłu.
Technologia aktywnego bezpieczeństwa (zdolność do unikania wypadków) we wszystkich modelach Suzuki Grand Vitara obejmuje system zapobiegający blokowaniu kół z elektroniczną dystrybucją siły hamowania, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz ESP z kontrolą trakcji. ESP pomaga zapewnić stabilność pojazdu podczas zakrętów, przyspieszania, w manewrach awaryjnych i podczas jazdy po śliskich nawierzchniach. Biorąc pod uwagę dane z różnych czujników, ESP ma zdolność do aplikowania indywidualnych hamulców i redukcji momentu obrotowego silnika, pomagając kierowcy utrzymać zamierzony tor jazdy.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa pasywnego we wszystkich modelach Suzuki Grand Vitara obejmują boczne poduszki powietrzne zainstalowane w fotelach kierowcy i pasażera z przodu, zaawansowane poduszki powietrzne z dwoma stopniami napełnienia z przodu, zaawansowane poduszki powietrzne dla pasażera z przodu z czujnikiem wagi oraz poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu, skoordynowane z czujnikiem przewrócenia. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera z przodu wyposażone są w napinacze oraz regulację wysokości. Każde tylne miejsce siedzące ma trzypunktowy pas bezpieczeństwa i zagłówek. Dodatkowo dostępny jest system LATCH dla fotelików dziecięcych (Lower Anchors and Tethers for Children).
Inżynieria bezpieczeństwa Grand Vitara odzwierciedla również uwagę Suzuki na uderzenia w pieszych wymagane w wielu rynkach globalnych. Przednia część pojazdu oraz zderzak zintegrowane są z materiałami absorbującymi energię, aby zredukować ryzyko poważnych obrażeń nóg. Kapota została zaprojektowana tak, aby absorbowała część uderzenia i chroniła przed poważnymi obrażeniami głowy. Te czynniki pomogły Suzuki Grand Vitara 2009 zdobyć najwyższą ocenę „dobry” w teście ochrony przed uderzeniami czołowymi przeprowadzonym przez Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego. Dzięki połączeniu tych aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa, Suzuki Grand Vitara jest jednym z najlepiej wyposażonych kompaktowych SUV-ów pod względem bezpieczeństwa.
Wygląd i Funkcjonalność Suzuki
Aby uprościć i poprawić doświadczenie kierowcy, Suzuki oferuje łatwe w użyciu funkcje, które dodają użyteczności i realnej funkcjonalności każdemu pojazdowi. Suzuki Grand Vitara pokazuje swoje zalety w prostym, nieprzeładowanym designie. Forma podąża za funkcją, przy stylizacji, która nie kompromituje widoczności, tak jak ma to miejsce w wielu SUV-ach typu crossover. Atrakcyjny wygląd to także ważny element, a także niezbędne cechy SUV-a, w tym krótkie zwisy i belki dachowe. Lusterka zewnętrzne, klamki oraz zderzaki są w kolorze nadwozia.
Kompaktowa sylwetka zewnętrzna kryje przestronną, komfortową i wszechstronną kabinę, która pomieści ludzi i bagaż podczas codziennych podróży lub niezwykłych wypraw. Suzuki Grand Vitara oferuje wygodne miejsca dla pięciu osób, w tym regulowane tylne fotele, oraz 24,4 stóp sześciennych przestrzeni ładunkowej przy podniesionych tylnych siedzeniach. Przestrzeń bagażowa zwiększa się do 68,9 stóp sześciennych po złożeniu siedzeń w układzie 60/40. Materiały wysokiej jakości oraz dbałość o detale mają zapewnić komfort osobom przyzwyczajonym do dużych luksusowych SUV-ów. Sterowanie jest łatwe w dostępie i obsłudze, co może być odświeżające dla każdego, kto ma doświadczenie w prowadzeniu dużych luksusowych SUV-ów.
Cztery linie wyposażeniowe, dwa silniki, trzy napędy
Model czterocylindrowy Suzuki Grand Vitara z 2009 roku dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Base, Premium, XSport oraz Luxury. Model podstawowy jest dostępny tylko z napędem na tylną oś, ale jego lista standardowego wyposażenia jest daleka od podstawowej i obejmuje: klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury i mikrofiltrem, komputer pokładowy, elektryczne szyby, lusterka i zamki drzwi, zdalnie sterowany system dostępu, teleskopową kierownicę, automatycznie włączające się/wyłączające reflektory, audio system AM/FM/CD/MP3/XM Satellite Radio® zdolny do współpracy oraz 16-calowe koła.
Model Premium (tylko czterocylindrowy) dodaje dostępność czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów, skórzaną kierownicę z oświetleniem, tempomat, przyciemniane szyby, pokrywę zapasowego koła w pełnym rozmiarze, pokrywę bagażnika oraz, gdy jest wyposażony w opcjonalny napęd na cztery koła Single-Mode, podgrzewane lusterka zewnętrzne.
Model XSport, dostępny z napędem na tylną oś lub Four-Mode, dodaje funkcje i luksusowe udogodnienia, w tym elektrycznie otwierany panoramiczny dach, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania SmartPass™, zmieniarkę CD na sześć płyt, 16-calowe koła aluminiowe, belki bagażnika oraz lampy przeciwmgielne. W przypadku wersji V6, XSport 4WD również zyskuje kontrolę zjazdu z góry i kontrolę zatrzymania na wzniesieniach, 17-calowe koła aluminiowe, system audio z ośmioma głośnikami z subwooferem i głośnikiem centralnym oraz lampki oświetlające drzwi. Dodatkowo, model XSport rezygnuje z pokrywy zapasowego koła pełnowymiarowego i zamienia standardowe stalowe zapasowe koło na atrakcyjne, dopasowane koło aluminiowe, co podkreśla wizerunek mocnego SUV-a.