Jedna z najtańszych sportowych wersji hatchbacków, Suzuki Swift Sport, zadebiutowała w 2017 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, osiągając swoją trzecią generację.
Eksterior został przemyślany od nowa, z szerszym i niższym zawieszeniem, a mały Swift zyskał bardziej agresywny wygląd. Z tyłu pojazdu zastosowano nowy dyfuzor.
Swift Sport zbudowano na nowej platformie Suzuki, co zwiększyło ogólną wydajność dzięki lekkiej i sztywnej konstrukcji. Rozstaw osi wydłużono o 20 mm.
W porównaniu do swojego poprzednika, sztywność nowego Swifta poprawiła się 1,4 razy. Zawieszenie tylne zostało udoskonalone w 2017 roku i zapewniało doskonałą stabilność nawet przy wyższych prędkościach.
W wnętrzu kabiny użyte tworzywa sztuczne nie były najwyższej jakości, ale kolorowe akcenty wystrój wnętrza zrekompensowały to atrakcyjnym wyglądem. Nowe wskaźniki, które wskazywały ciśnienie doładowania i temperaturę oleju, wzbogaciły sportowe wrażenia.
Nowy Swift oferował łączność Bluetooth, a także 7-calowy wyświetlacz dotykowy z nawigacją 3D na karcie SD.
W tej edycji nie zapomniano o bezpieczeństwie, w skład nowego pakietu wchodziło zaawansowane wykrywanie przeszkód z przodu, podwójny system wsparcia hamowania oraz ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu.
W Swift Sport zainstalowano silnik o pojemności 1,4 litra z technologią Boosterjet, który generował 230 Nm momentu obrotowego. Mimo wysokiej mocy, zużycie paliwa pozostało na rozsądnych poziomach.
Nowy Suzuki Swift Sport zadebiutował na światowej scenie podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2017 roku. Trzecia generacja Swift Sport wyróżnia się niższą, szerszą sylwetką, bardziej agresywnym stylem oraz stosunkiem momentu obrotowego do masy, który wprowadza Swift Sport w prawdziwy świat hot hatchy. „Zdajemy sobie sprawę, że nasi klienci cenią sobie dynamiczne doznania za kierownicą ponad wszystko”, mówi główny inżynier Swift Sport, Masao Kobori, „dlatego uczyniliśmy nowego Swift Sporta lżejszym, szybszym i bardziej stymulującym pod każdym względem.”
Suzuki Swift Sport: osiągi hot hatch
Dzięki silnikowi 1.4 BOOSTERJET, który generuje moment obrotowy 230 N⋅m oraz całkowitej masie, która jest o 80 kg mniejsza niż u jego poprzednika, lżejszy i szybszy Swift Sport przekształcił się w prawdziwego hot hatcha, który sprawia, że sportowa jazda staje się rzeczywistością.
Silnik 1.4 BOOSTERJET
Silnik benzynowy 1.4 BOOSTERJET zapewnia wysoką moc przy dobrej oszczędności paliwa. Nowa turbosprężarka pomaga silnikowi osiągać imponujący moment obrotowy już przy niskich obrotach, podczas gdy mała pojemność i system bezpośredniego wtrysku paliwa optymalizują zużycie paliwa.
System bezpośredniego wtrysku paliwa wykorzystuje wtryskiwacze z siedmiootworowymi końcówkami, co pozwala na zwiększenie ciśnienia paliwa oraz wysoce atomizowany wtrysk, co skutkuje wyższą mocą silnika i czystszymi spalinami.
System turbosprężarki wyposażony jest w zawór upustowy z normalnie zamkniętą kontrolą, który domyślnie znajduje się w pozycji zamkniętej, aby zapewnić doskonałą reakcję w normalnej jeździe, a otwiera się w celu minimalizacji zużycia paliwa podczas jazdy na stałej prędkości.
Oszczędność wagi, poprawiona sztywność podwozia i nadwozia dla lepszego prowadzenia
Nowy Suzuki Swift Sport oparty jest na platformie „HEARTECT”, nowej generacji platformie Suzuki, która zapewnia lepsze podstawowe osiągi pojazdu dzięki niskiej wadze i wysokiej sztywności.
Całkowita przebudowa struktury podwozia oraz układu komponentów doprowadziła do zastąpienia segmentowanej ramy poprzedniej platformy ciągłą ramą, która zwiększa sztywność podwozia. Nowa rama charakteryzuje się gładką, zakrzywioną formą, która efektywnie rozprasza energię, zwiększając bezpieczeństwo przy zderzeniach. Ogólna sztywność nadwozia została dodatkowo poprawiona dzięki zwiększeniu liczby punktów spawanych, co poprawia liniowość i kontrolę podczas manewrowania.
Oprócz platformy „HEARTECT” i lekkiego, pochłaniającego wstrząsy nadwozia „TECT”, szczegółowa optymalizacja części wnętrza, siedzeń i innych komponentów skutkowała całkowitą masą pojazdu wynoszącą jedynie 970 kg.
Stosunek momentu obrotowego do masy nowego Swift Sport wynosi około 4,2 kg/N⋅m, co czyni go jednym z najbardziej konkurencyjnych modeli hot hatch na rynku.
Inne cechy silnika 1.4 BOOSTERJET:
System zmiennego ciśnienia paliwa, redukujący PM (cząstki stałe) i PN (liczba cząstek)
Kontrola ciśnienia powietrza w dolocie dla wysokiej reakcji
Chłodzony powietrzem intercooler, aby poprawić wydajność objętościową przez chłodzenie powietrza dolotowego
Krótkotłokowy kolektor dolotowy, zintegrowana głowica cylindrów z kolektorem wydechowym oraz system mocowania typu wahadłowego dla niskiej wagi i kompaktowości
6-biegowa manualna skrzynia biegów
Aby osiągnąć krótki skok i zwinne zmiany biegów, wprowadzono ulepszenia do tej samej 6-biegowej manualnej skrzyni biegów używanej w poprzednim Suzuki Swift Sport. Siła aktowania została dostosowana dla poprawy płynności zmian biegów i zwiększenia informacji zwrotnej od kierowcy, a także wprowadzono dalsze zmiany inżynieryjne w celu zwiększenia bezpośredniego odczucia i sztywności.
Zawieszenie
Odpowiadając na status flagowego modelu sportowego Suzuki, zaawansowane właściwości prowadzenia z poprzednich modeli Swift Sport zostały dodatkowo dopracowane w nowym Suzuki Swift Sport, oferując większą stabilność jazdy, zoptymalizowaną sztywność przechyłu oraz poprawioną dynamikę odpowiedzi.
Przód
Kontynuując tradycję swoich poprzedników, nowy Swift Sport wykorzystuje amortyzatory Monroe® z przodu, które cieszą się renomą wysokiej wydajności. Aby poprawić stabilność przechyłu, zwiększono grubość wsporników stabilizatora, dodano siedzenie Teflonowe do mocowania stabilizatora. Oś piasty koła i łożyska koła zostały połączone w jedną jednostkę, a szerokość między łożyskami zwiększono, co w sumie skutkuje zwiększeniem sztywności nachylenia o 15 procent podczas pokonywania zakrętów. Te udoskonalenia zapewniają dodatkowy stopień sztywności bez nadmiernego zwiększania sztywności sprężyn lub stabilizatora przedniego, przy jednoczesnym zachowaniu elastycznego ruchu w kontakcie z nawierzchnią.
Tył
Tylne zawieszenie zostało specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić doskonałą stabilność nawet przy wysokich prędkościach. Ramiona tylne zostały zaprojektowane i opracowane wyłącznie dla nowego Swift Sport, aby zminimalizować odkształcenie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność tylnego zawieszenia nowego modelu została poprawiona 1,4 razy w porównaniu do jego poprzednika, a sztywność kąta nachylenia wzrosła niemal trzykrotnie. Sztywność skręcająca belki skrętnej została dostosowana, aby zapewnić optymalną sztywność przechyłu. Podobnie jak w przypadku swojego poprzednika, nowy Suzuki Swift Sport korzysta z amortyzatorów Monroe® z tyłu, z poprawioną strukturą zaworu i zoptymalizowanymi właściwościami tłumienia dla lepszego prowadzenia i kontroli na drodze.
Swift Sport: mocna obecność wizualna
Swift Sport wyróżnia się ekskluzywnym designem przednim. Atrapa grilla i zderzak są bardziej wysunięte niż w standardowym Swift, co nadaje poczucie napięcia i nieuchronnej akcji. Mięśnie, czarne A-słupki oraz pionowo ustawione przednie i tylne lampy, które pojawiły się w pozostałych modelach nowej gamy Swift, są wyraźnie podkreślone w Swift Sport z czarnymi aerodynamicznymi spojlerami pod zderzakami z przodu, boków i z tyłu oraz spojlerem na końcu dachu, który równoważy przewagę aerodynamiczną z estetyką sportową.
Zaprojektowanie maksymalnego podekscytowania podczas jazdy w nowym Suzuki Swift Sport
„Zdajemy sobie sprawę, że nasi klienci cenią sobie dynamiczną jazdę ponad wszystko, dlatego dla trzeciej generacji Swift Sport naszym koncepcje rozwojową było 'Maksymalne podekscytowanie podczas jazdy’. Mieliśmy doskonałą podstawę do pracy, ponieważ nowa platforma Swift HEARTECT jest niezwykle lekka i sztywna. Nasz zespół miał setki nowych pomysłów na design i inżynierię, ale te pomysły wychodziły z etapu wstępnego tylko wtedy, gdy wprowadzały poprawę wydajności i emocji. Uczyniliśmy samochód niższym i szerszym oraz wypełniliśmy go technologią lekkiej wagi. Jest lżejszy, ostrzejszy, szybszy. Bardziej agresywny i emocjonalny, ale także udoskonaliliśmy elementy, które sprawiają, że jest praktyczny do codziennego użytku – odczucie sprzęgła, skok skrzyni biegów, siedzenia i kierownica. Wszystko, co stawia kierowcę w centrum doświadczenia. Swift Sport ma swoją historię. Od 2005 roku jest specjalnym modelem, który łączy praktyczną wygodę hatchbacka z prawdziwymi osiągami sportowymi. Z trzecią generacją podnieśliśmy poprzeczkę na kolejny poziom jako prawdziwy hot hatch. I jestem pewien, że gdy wsiądziesz za jego kierownicę, powiesz WOW!” – Masao Kobori
Inne szczegóły projektowe nowego Swift Sport:
Unikalny, „przesunięty” design dla dużej, otwartej atrapy w kształcie plastra miodu
Wytłoczenia w stylu włókna węglowego na przedniej atrapie, spojlerze przednim, progach bocznych i dyfuzorze tylnym
Cienkie, 17-calowe felgi aluminiowe
Stożkowy kształt podwójnych końcówek wydechowych, które przekazują obecność dzięki szerokim lustrzanym powierzchniom
Rozstaw osi jest o 20 mm dłuższy niż w poprzednim Suzuki Swift Sport, podczas gdy rozstaw kół jest o 40 mm szerszy zarówno z przodu, jak i z tyłu, co pomaga zwiększyć stabilność w prostoliniowej jeździe. W zgodzie z projektem skoncentrowanym na osiągach i emocjonalnym połączeniu, nadwozie zostało obniżone o 15 mm i poszerzone o 40 mm, co tworzy bardziej stabilną, atletyczną sylwetkę.
Swift Sport: stymulujące doznania dla kierowcy
Nowy Swift Sport tworzy immersyjną, interaktywną atmosferę sportowej jazdy, zaczynając od czerwonych akcentów we wnętrzu oraz zorientowanej na kierowcę konsoli instrumentów, która natychmiast pobudza wyobraźnię kierowcy. Główne wskaźniki są wyraźne dzięki kontrastującym kolorom, a nowe wskaźniki doładowania i temperatury oleju wzbogacają doświadczenia ze sportowej jazdy. Wnętrze wykorzystuje precyzyjnie wykonane, wysokiej jakości tekstury i materiały, w tym semi-bucketowe fotele z przodu, które pozwalają kierowcy i pasażerowi dzielić się wrażeniem ze sportowej jazdy.
Każdy punkt kontaktu z kierowcą został dostosowany do funkcji sportowych i przyjemności. Kierownica w kształcie litery D pokryta jest skórą z wgłębieniami, zapewniając pewny chwyt, z satynowym wykończeniem, akcentami w czarnym fortepianie i czerwonym ściegem. Chromowana gałka zmiany biegów oraz sportowe aluminiowe pedały dopełniają doświadczenie sportowej jazdy.
W nowym Swift Sport znajduje się także jednostka audio z wyświetlaczem, kompatybilna z Bluetooth®, z 7-calowym ekranem dotykowym oraz nawigacją w formie mapy 3D na karcie SD.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Postępy w zakresie wydajności i wrażeń z jazdy nowego Suzuki Swift Sport zostały połączone ze znacznymi funkcjami bezpieczeństwa, w tym zaawansowanym systemem detekcji do przodu, wsparciem hamulca Dual Sensor Brake Support, ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa ruchu i innymi kluczowymi technologiami.
Zaawansowany system detekcji do przodu
Nowy Swift Sport wyposażony jest w system detekcji przedniej Suzuki, który wykorzystuje połączenie kamery monocularnej i czujnika laserowego. System oferuje doskonałą funkcjonalność, łącząc kamerę monocularną, która doskonale radzi sobie z wykrywaniem i rozpoznawaniem elementów drogowych na średnich i dużych odległościach, takich jak piesi i oznaczenia pasów, oraz czujnik laserowy, który jest skuteczny w wykrywaniu na krótkich dystansach i w nocy.
Wsparcie hamulca Dual Sensor Brake Support (DSBS)
W ruchu nowy Swift Sport używa dwóch czujników – kamery monocularnej i czujnika laserowego – aby określić, czy istnieje ryzyko kolizji z pojazdem z przodu lub pieszym. Po wykryciu potencjalnej kolizji, samochód może albo ostrzec kierowcę, wspomóc hamowanie, albo automatycznie zahamować, w zależności od sytuacji.
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu
Przy prędkości 60 km/h lub większej funkcja ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu ma na celu przewidywanie ścieżki pojazdu i wydawanie ostrzeżeń, takich jak wibracja kierownicy, aby powiadomić kierowcę.
Nowy Suzuki Swift Sport jako pierwszy model Suzuki przyjmuje system zapobiegający opuszczeniu pasa ruchu. Przy prędkościach od 60 do 160 km/h pas jest rozpoznawany za pomocą kamery monocularnej. Gdy czujniki wykryją, że opuszczenie pasa jest prawdopodobne, system automatycznie wspomaga kierowcę w powrocie do pasa, kontrolując skręcanie za pomocą systemu elektrycznego wspomagania kierownicy.
Funkcja ostrzegania o „włóczeniu się”
Przy prędkości 60 km/h lub większej funkcja ostrzegania o „włóczeniu się” ma za zadanie obliczać wzór jazdy i wydawać dźwiękowe oraz wizualne ostrzeżenia, jeśli pojazd „włóczy się” z powodu senności kierowcy itp.
Wsparcie dla świateł drogowych
Przy prędkości 40 km/h lub większej, wsparcie dla świateł drogowych automatycznie przełącza światła między „Wysokimi” a „Niskimi”, wykrywając obecność innych pojazdów oraz warunki oświetlenia.
Adaptacyjny tempomat
System adaptacyjnego tempomatu wykorzystuje radar fal milimetrowych do oceny odległości do pojazdu z przodu i automatycznie utrzymuje odległość między pojazdami zgodnie z ustawieniem wybranym spośród trzech poziomów (krótkim, średnim i długim). Gdy nie ma pojazdu z przodu, system utrzymuje prędkość (od 40 km/h do 160 km/h) ustawioną przez kierowcę.
Inne technologie bezpieczeństwa