Suzuki i Fiat połączyły siły, wprowadzając na rynek modele SX4 i Sedici w 2006 roku, jednak japoński producent postanowił samodzielnie stworzyć wersję sedana.
Podczas gdy Fiat miał już dobrze rozwiniętą ofertę pojazdów na rynku europejskim, Suzuki brakowało kilku modeli, w tym sedana w segmencie kompaktowym. Dlatego też wykorzystano tę samą platformę, co w SX4, a następnie zmieniono nadwozie, co zaowocowało powstaniem pojazdu w układzie trzech komór.
Mimo zatrudnienia znanego projektanta, Giorgetto Giugiaro, efekt nie był najlepszym samochodem w swojej klasie. Nie był nawet przeciętny, a w wersji sedana wypadł jeszcze gorzej. Choć przednia część wyglądała dobrze z opływowymi reflektorami i odwróconą trapezoidalną atrapą chłodnicy z zaokrąglonymi kątami, profil samochodu to inna historia. Historia, w której szyby oraz bagażnik były zbyt wysokie w porównaniu do długości pojazdu, a wybrzuszone nadkola, zapożyczone z crossovera SX4, nie prezentowały się najlepiej.
W środku zaokrąglona deska rozdzielcza zawierała zestaw wskaźników z szerokim prędkościomierzem na środku oraz obrotomierzem po lewej stronie. W prawym górnym rogu panelu umieszczono wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Suzuki przeniosło tę samą centralną konsolę z crossovera SX4, z okrągłymi pokrętłami do sterowania klimatyzacją oraz odtwarzaczem CD w górnej części. Z tyłu, dzielona tylna kanapa, nietypowa jak na segment budżetowy, powiększała przestrzeń bagażową do 515 litrów (18.2 cu-ft), co pozwalało właścicielowi na załadunek dłuższych przedmiotów.
Pod maską Suzuki zachowało silniki benzynowe opracowane przez Fiata, o mocy od 112 KM do 152 KM, w zależności od rynku. Standardowo oferowano pięciobiegową skrzynię manualną, a opcjonalnie dostępna była czterobiegowa automatyczna lub bezstopniowa skrzynia biegów (CVT).
Stworzony przez ten sam zespół Suzuki, który zdobył europejskie uznanie dzięki modelowi Suzuki Swift, sedan SX4 dołącza do dynamicznego SUV-a XL7, nagradzanego crossovera SX4 oraz docenianego przez media Grand Vitara, stanowiąc ikoniczny pojazd, który ucieleśnia przyszły kierunek marki Suzuki oraz ducha „Way of Life” firmy. Jego 'gotowa do działania’ sylwetka w kształcie klina, muskularne, zaokrąglone błotniki oraz standardowe 17-calowe felgi ze stopów metali szlachetnych odzwierciedlają gotowość pojazdu do zapewnienia pełnego emocji i responsywnego doświadczenia z jazdy.
„Sedan SX4 będzie jednym z najlepiej wyposażonych kompaktowych samochodów w Ameryce i doskonale uzupełni naszą gamę wszechstronnych pojazdów,” powiedział Koichi Suzuki, prezydent ASMC operacji motoryzacyjnych. „Ponieważ Nowy Jork był miejscem wielu naszych znaczących premier pojazdów, cieszymy się, że możemy wrócić i rozpocząć drugi kwartał 2007 roku wprowadzeniem najnowszego ekscytującego produktu Suzuki.”
Sedan SX4 wchodzi na rynek po imponującym roku 2006, kiedy to American Suzuki sprzedało ponad 100 000 pojazdów po raz pierwszy w swojej 22-letniej historii. Sprzedaż samochodów w ubiegłym roku wzrosła o 23 procent w porównaniu do 2005 roku, co stanowi trzeci kolejny rok z rzędu podwójnego wzrostu sprzedaży.
Układ napędowy
Wyprodukowano w Japonii, sedan SX4 jest wyposażony w zaawansowany silnik DOHC o pojemności 2.0 litra, z czterema cylindrami w układzie szeregowym, 16-zaworowy, o mocy 143 koni mechanicznych i 136 lb-ft momentu obrotowego, co sprawia, że jest mocniejszy niż liderzy sprzedaży w swoim segmencie. Dostępny jest z automatyczną lub pięciobiegową skrzynią biegów manualnych.
Zawieszenie
Podwozie sedana SX4 powstało z nagradzanego modelu Suzuki Swift, który zdobył liczne wyróżnienia w branży na całym świecie, w tym wiele tytułów „Samochodu Roku” w Europie i Azji. Z naciskiem na dynamiczne osiągi, sportowo zestrojony sedan SX4 przenosi emocje z modelu Swift na rynek amerykański. Sedan SX4 ma sztywne stalowe nadwozie oparte na dobrze kontrolowanym podwoziu, które zostało dostosowane w Europie, aby zapewnić stabilność, precyzyjne i responsywne prowadzenie oraz minimalne przechyły nadwozia. W celu optymalnej wydajności hamowania, standardowo wyposażony jest w hamulce tarczowe z systemem ABS na cztery koła.
Stylizacja nadwozia
Zainspirowany japońską maską kabuki, sedan SX4 ma agresywny przód i kratkę, a jego sportowy kształt przypomina o obiecującym doświadczeniu z jazdy. Jego muskularna i atletyczna postura jest wzmacniana przez zaokrąglone błotniki, podczas gdy nadwozie charakteryzuje się niską, rosnącą linią boczną oraz dużymi, trójkątnymi oknami przednimi, co podkreśla doskonałą przyczepność i dynamiczne osiągi pojazdu. Sedan SX4 ma również standardowy aero kit, w tym opcjonalny tylny spojler.
Wnętrze
Stylowy design kontynuuje się we wnętrzu sedana SX4. Szerokie otwory drzwiowe zapewniają kierowcy i pasażerom wygodny dostęp, a duże proporcje kabiny i wyższa pozycja siedząca optymalizują widoczność, co zwiększa pewność i kontrolę podczas jazdy. Kabina pomieści pięć osób, oferując więcej przestrzeni wewnętrznej niż liderzy segmentu. Sedan SX4 ma również miejsca w stylu teatralnym dla pasażerów z tyłu.
Funkcjonalny i nowoczesny panel centralny oferuje duże, okrągłe elementy sterujące, otoczone nowoczesnymi elementami wykończenia w kolorze aluminium. Instrumenty i elementy sterujące są podświetlane nowoczesnym, czerwonym oświetleniem, a ergonomiczny projekt deski rozdzielczej zapewnia wyraźny widok na wskaźniki i łatwy dostęp do przycisków, aby stworzyć prawdziwie skierowaną ku kierowcy kabinę. Sportowy temat kokpitu rozciąga się po całej kabinie, z ciemnym wnętrzem, które wykorzystuje czarną tkaninę, co daje elegancki i wyrafinowany wygląd.
Elegancka, zintegrowana centralna konsola mieści także zaawansowany system audio – standardowy AM/FM/MP3/CD z czterema głośnikami. System jest gotowy do odbioru radia satelitarnego XM i oferuje dostępny premium system audio, z dziewięcioma głośnikami oraz sześciopłytowym zmieniarką CD w desce rozdzielczej.
Bezpieczeństwo
Zgodnie z filozofią Suzuki dotyczącą zarówno radości, jak i bezpieczeństwa jazdy, sedan SX4 oferuje rozbudowany zestaw standardowych funkcji bezpieczeństwa, w tym hamulce tarczowe na cztery koła z systemem ABS oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD). Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego obejmuje wzmocnioną konstrukcję nadwozia z przednimi i tylnymi strefami zgniotu zaprojektowanymi w celu pochłaniania energii uderzenia oraz sześć standardowych poduszek powietrznych: poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu; poduszki boczne montowane w fotelach kierowcy i pasażera z przodu; oraz poduszki kurtynowe zaprojektowane w celu zapewnienia dodatkowej ochrony pasażerom siedzącym z przodu i z tyłu. Ponadto, sedan SX4 jest wyposażony w przednie pasy bezpieczeństwa trójpunktowe z napinaczami i ogranicznikami siły, tylne pasy z taśmą inercyjną oraz kotwy dla fotelików dziecięcych zgodne z systemem ISOFIX.