Po zakupie marek Jaguar i Land Rover, indyjski producent samochodów Tata Motors rozpoczął współpracę z brytyjskimi inżynierami, opracowując nowe modele, w tym Arię.
Chociaż Jaguar i Land Rover mieli duże doświadczenie w budowie samochodów luksusowych i terenowych, ich inżynierowie nie wiedzieli, jak zaprojektować samochód budżetowy. Mimo to współpracowali z indyjskimi kolegami i pomogli im stworzyć unikalny pojazd: Arię. Była to mieszanka kombi, MPV i SUV-a.
Projektanci Taty zaprojektowali wysokie paneli boczne dla drzwi i tylnych nadkoli oraz mniejsze okna. Z przodu samochodu znajdował się wysoki zderzak z górnym grillem zintegrowanym z przykryciem silnika oraz dolnym grillem w zderzaku. Krótkie zwisy z przodu i z tyłu sprzyjały zdolnościom terenowym pojazdu. Jego reflektory bardziej pasowały do sedana lub kombi.
Wewnątrz, układ 2-3-2 zapewniał miejsce dla aż siedmiu pasażerów. Dach pojazdu miał długi bagażnik z miejscami do przechowywania i podświetleniem LED, co przypominało design samolotu. Wnętrze samochodu wyposażono w szeroką i wysoką deskę rozdzielczą z przejrzystym układem dla centralnego panelu i konsoli. Na szczycie centralnego panelu Tata umieściła wyświetlacz systemu multimedialnego, który znajdował się powyżej jednostki klimatyzacyjnej. Wysoko umieszczone fotele z przodu i w środkowym rzędzie pozwoliły producentowi na zainstalowanie trzeciego rzędu z tyłu. Oprócz foteli przednich, pozostałe można było złożyć, co powiększało przestrzeń ładunkową.