Tata wprowadziło model Nexon jako swój pierwszy subkompaktowy crossover w 2017 roku, próbując zdobyć część rosnącego segmentu SUV-ów na indyjskim rynku.
Indyjski producent samochodów intensywnie pracował nad przyspieszeniem rozwoju swoich modeli, a Nexon był pierwszym pojazdem zbudowanym na nowo opracowanej platformie znanej jako Tata X1. Dzięki wyższemu prześwitowi i detalom projektowym inspirowanym pojazdami terenowymi, szybko zyskał popularność na indyjskim rynku. Później, w 2020 i 2023 roku, samochód przeszedł odświeżenie i poprawki, aby spełnić surowe normy emisji Bharat 6, które były zbliżone do norm Euro 6.
Z przodu Nexon charakteryzował się zestawem organicznych reflektorów, cofniętych i wyposażonych w lampy LED. Producent umieścił czarną, szeroką kratkę między nimi, gdzie w centrum znajdowało się logo T. Zostało to podkreślone szerokim chromowanym wykończeniem rozciągającym się od jednego boku do drugiego. Niżej, na zderzaku, Tata umieściła lampy przeciwmgielne w oddzielnych klastrach z chromowanymi i czarnymi akcentami. Na dolnej części, w osłonie, producent dodał czarny wlot powietrza, który pomagał w chłodzeniu silnika.
Z profilu, wznosząca się linia okien pojazdu stworzyła mocny wizerunek dla tego subkompaktowego crossovera. Powiększone przednie i tylne błotniki, rzeźbione drzwi oraz czarne plastikowe wstawki z boków tworzyły pozycję SUV, która miała przekonać klientów, że jest doskonałym wyborem na złe drogi. Tata oferowała klientom opcję dwukolorowego nadwozia z kontrastującym dachem. Mimo to, klamki drzwi i osłony lusterek zachowały kolor głównego nadwozia.
W środku Nexon zaskoczył swoich klientów nowoczesnym designem wnętrza. Na szczycie centralnego panelu producent umieścił ekran dotykowy w wolno unoszącej się pozycji. Pod nim Tata zainstalowała sterowanie klimatyzacją i systemem audio. Przed kierowcą znajdowało się czytelne zestawienie wskaźników, wypełnione dwiema dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, które miały także mniejsze wskaźniki w dolnej części i były flankowane wyświetlaczem TFT dla komputera pokładowego. Pomiędzy przednimi siedzeniami producent umieścił wąski tunel środkowy, w którym znajdował się dźwignia zmiany biegów, pokrętło do wyboru trybów jazdy oraz kilka miejsc na przechowywanie. Na dole centralnego panelu znajdowały się również złącze iPoda oraz port USB. Z tyłu producent dodał rozkładaną ławkę, na której mogło usiąść do trzech pasażerów.