Toyota wprowadziła piątą generację modelu 4Runner w 2009 roku, a już wtedy był to znany i zaufany SUV, pożądany przez tych, którzy nie chcieli biegać za zwierzętami po lasach.
Dzięki ogromnemu doświadczeniu w terenie, Toyota miała swoje zdanie na rynku SUV-ów, szczególnie w segmencie średniej wielkości, w którym mieścił się 4Runner. Choć wprowadzono go jako mniej użytkową wersję HiLuxa, stał się zamkniętym pojazdem na czterech kołach z czterema drzwiami i klapą. Dodatkowo, był także dostępny z systemem 2WD. Jednak dla entuzjastów off-roadu, producent oferował wersję Trail, która była bardziej zaawansowana dzięki niskim biegom i blokadzie dyferencjału tylnego. W końcu, opierał się na tej samej ramie co FJ-Cruiser.
Design zewnętrzny był bardziej udoskonaleniem czwartej generacji. Czarna atrapa chłodnicy i wyraziste, kanciaste reflektory nadawały samochodowi biznesowy wygląd. Wystające błotniki stały się znakiem rozpoznawczym 4Runnera, a klienci tego oczekiwali. Za czterema drzwiami z czarnymi uchwytami, producent dodał ukośne trzecie okno. Z tyłu, na górze klapy bagażnika, umieszczono spoiler dachowy.