W 2006 roku Toyota zmieniła swoją ofertę w segmencie samochodów kompaktowych, przekształcając model Corolla w Aurisa, podczas gdy wersja sedan zachowała swoją oryginalną nazwę.
To był odważny krok ze strony japońskiego producenta, który przyjął końcówkę „-is”, aby dostosować się do innych modeli, takich jak Yaris czy Avensis. Niezależnie od nazwy, hatchback w segmencie kompaktów miał na celu bezpośrednią konkurencję z Volkswagenem Golfem, Fordem Focusem i Renault Megane.
W nowym modelu Toyota wprowadziła świeży, młodzieżowy język designu. Charakteryzował się on przednim pasem z poziomymi liniami, co sprawiało, że auto wyglądało na szersze i bardziej sportowe. Dolny zderzak miał szeroką środkową kratkę z dwoma bocznymi wlotami powietrza po bokach. Kanciaste reflektory przypominały te z modeli Avensis i Yaris, ale nadal miały swój unikalny charakter. Bocznie lekko zaokrąglone elementy nadwozia nadawały samochodowi minimalistyczny wygląd, ale nie były nijakie.
Przedstawiciele Toyoty podkreślili, że samochód został zaprojektowany od wnętrza na zewnątrz, co było widoczne. Wnętrze wyposażono w unikalną, wysoką konsolę centralną, która była połączona z centralnym panelem za pomocą pochylonego mostka, na którym umieszczono dźwignię zmiany biegów. W zależności od poziomu wyposażenia, producent oferował kilka opcji systemu multimedialnego, nazywając je Terra (Ziemia) dla poziomu podstawowego, Luna (Księżyc) dla poziomu średniego i Sol (Słońce) dla najwyższego. Na liście opcji znajdował się również system nawigacji. Projektanci Toyoty przyznali, że inspirowała ich układ kokpitu samolotu pasażerskiego. Przednie fotele kubełkowe skupiały się bardziej na komforcie, podczas gdy tylna kanapa z dzielonym oparciem 60/40 pozwalała na powiększenie bagażnika.
Pod maską producent zamontował wybór siedmiu silników, zarówno benzynowych, jak i turbodiesli. Niektóre z nich były dostępne z automatyczną skrzynią biegów.
Toyota Auris to nowy model w ofercie Toyoty, który stanowi istotny krok naprzód w realizacji celów marki w Europie. Zaprojektowany i wyprodukowany w Europie, dołączy do dobrze sprzedających się modeli Toyota Yaris i Avensis, pomagając firmie osiągnąć nowo ogłoszony cel sprzedaży na poziomie 1,2 miliona rocznie do 2008 roku.
Andrea Formica, starszy wiceprezydent ds. sprzedaży, marketingu i posprzedaży Toyota Motor Europe powiedział: „Segment C jest najważniejszym segmentem na europejskim rynku samochodowym, a wiele europejskich marek definiuje swój wizerunek i sukces przez pryzmat modeli w tym segmencie. Wprowadzając Toyotę Auris, chcemy osiągnąć zmianę nie tylko pod względem wolumenu sprzedaży, ale także wizerunku marki Toyoty.”
Auris to nowy konkurent Toyoty w strategicznym segmencie C samochodów typu hatchback. Jego dynamiczny design i wyraziste cechy odzwierciedlają zmieniające się potrzeby klientów tego segmentu, jednocześnie oddając podstawowe wartości Toyoty, takie jak doskonała jakość, innowacyjność i przyjemność z jazdy.
Zaprojektowany z myślą o przestronności i komforcie, Toyota Auris obiecuje angażującą jazdę poprzez dynamiczny wygląd zewnętrzny.
Toyota Auris została zaprojektowana w europejskim centrum stylizacji Toyoty, ED2, zgodnie z filozofią projektowania Toyoty, opartą na koncepcji Dynamicznej Przejrzystości – nowoczesnej i energetycznej, zachowującej jednocześnie jasny cel i racjonalność.
Projektując Auris, uwzględniono potrzeby europejskich klientów segmentu C, korzystając z wielu wskazówek stylistycznych, które ujawniono w koncepcie Toyoty Auris Space na targach w Paryżu, w tym kierunku „od wnętrza do zewnątrz”, maksymalizując przestrzeń i komfort wewnętrzny. Wysoka linia boczna, krótkie zwisy i zrównoważona architektura kabiny zapewniają poczucie dynamiki i zwinności.
Toyota Auris (2007)
2007 Toyota Auris
Doskonała jakość oraz innowacyjne wnętrze zapewniają harmonię między kierowcą a pasażerami a pojazdem. Wydobyty kształt centralnej konsoli, podkreślony wyrazistym designem, symbolizuje sportowy charakter pojazdu. Jednocześnie jest elegancki i funkcjonalny, podnosząc dźwignię zmiany biegów oraz inne kontrolki do idealnej wysokości ergonomicznej.
Toyota Auris prezentuje także mocny, dynamiczny wygląd zewnętrzny oraz obiecujące zachowanie na drodze. Szeroka karoseria i szeroki rozstaw kół tworzą stabilny wygląd, a koncentrowanie się na zachowaniu przejrzystości architektury pozwoliło projektantom stworzyć świeże doznanie wizualne.
Soichiro Okudaira, główny inżynier wykonawczy, powiedział: „Auris został opracowany z wyraźnym naciskiem na unikalny styl i inteligentny pakiet. Stworzyliśmy hatchback, który zapewni angażujące doświadczenia z jazdy oraz najwyższy poziom doskonałej jakości.”
Przestrzeń wewnętrzna została zmaksymalizowana dzięki podejściu „od wnętrza do zewnątrz”, oferując płaską podłogę dla pasażerów z tyłu i wysokie powierzchnie okien. Na całkowicie nowej platformie, Toyota Auris ma długość 4220 mm i długi rozstaw osi 2600 mm, co zapewnia doskonałą stabilność i komfort jazdy oraz optymalną przestrzeń dla pasażerów. Wysokość całkowita wynosi 1515 mm, a szerokość 1760 mm, co przyczynia się do przestronnego wnętrza oraz stabilnego, ale sportowego wyglądu.
Oferta modelowa Toyoty Auris obejmie pełen zakres obecnego i przyszłego zapotrzebowania na hatchbacki w segmencie C w Europie. Auris będzie dostępny w wersji z trzema i pięcioma drzwiami z wyborem dwóch silników benzynowych: 1.4 VVT-i i 1.6 Dual VVT-i oraz trzech silników wysokoprężnych: 1.4 D-4D, 2.0 D-4D i 2.2 D-4D Clean Power. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro IV.
Nowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra będzie wyposażony w system podwójnej zmienności faz rozrządu (VVT-i), co zapewnia wysoce efektywny proces spalania. Dzięki podwójnej zmienności faz rozrządu silnik osiąga lepszą efektywność paliwową, przy jednoczesnym zwiększeniu mocy.
Silnik wysokoprężny 2.0 D-4D 125 będzie dostępny z zaawansowanym, „samooczyszczającym” filtrem cząstek stałych (DPF), natomiast 2.2 D-4D 180 Clean Power będzie wyposażony w unikalną technologię D-CAT Toyoty, która jednocześnie redukuje emisję NOx i cząstek stałych.
Toyota Auris będzie miała także szeroki wybór skrzyń biegów, przy czym sześciobiegowa skrzynia manualna będzie standardowym wyposażeniem silników 2.0 D-4D i 2.2 D-4D. Nowa skrzynia biegów MultiMode z możliwością zmiany biegów przy użyciu łopatek będzie opcjonalna dla silników 1.4 D-4D i 1.6 VVT-i.