Toyota Auris z 2013 roku to druga generacja tego modelu. Samochód wcześniej znany był jako Toyota Corolla Hatchback. Po tym, japoński producent zdecydował się na zmianę nazwy hatchbacka, pozostawiając Corollę tylko dla wersji sedan oraz w niektórych krajach. Auris został skrytykowany za odważny wygląd w segmencie C, gdzie wszyscy inni producenci korzystali z większej odwagi w swoich projektach.
Model z 2013 roku ma ostre linie, ze skośnymi reflektorami i agresywnym designem, z wlotami powietrza po bokach przedniego zderzaka, które zwykle stosowane są do chłodzenia hamulców, oraz większym, centralnym wlotem. Grill zaprojektowano w kształcie litery V, aby dopełnić front pojazdu. Samochód nie jest tak sportowy, jak wygląda, ale przynajmniej prezentuje się lepiej. W zależności od wersji wyposażenia, Auris był dostępny z stalowymi lub lekkimi felgami.
Pod maską znajdował się szereg silników od 1,2 litra do 2,0 litrów, zarówno benzynowych, jak i diesla. Najmniejsza jednostka była turbodoładowana i oferowała 115 KM, podczas gdy najsilniejsza jednostka to 1.8 o mocy 144 KM. Silniki diesla były turbodoładowane, miały pojemności 1,6 litra i 2,0 litra, oferując odpowiednio 90 KM i 124 KM.
Wewnątrz pojazdu znajduje się miejsce dla pięciu pasażerów z płaską podłogą dla pasażerów tylnych. System infotainment posiada port USB do podłączania muzyki lub ładowania telefonu.
Nowy Toyota Auris, który stanowi pierwszy krok w ofensywie produktowej Toyoty w europejskim segmencie C, jest odważniejszy, bardziej dynamiczny, lepiej wyposażony i tańszy w eksploatacji niż kiedykolwiek wcześniej.
Nowy Auris odzwierciedla determinację Toyoty do projektowania bardziej atrakcyjnych, dynamicznie angażujących samochodów i buduje na długo ugruntowanej reputacji jakości, trwałości i niezawodności.
Oferuje odważniejszy, pewniejszy i bardziej elegancki wygląd, wyższej jakości projekt wnętrza, poprawioną dynamikę jazdy oraz kolejne udoskonalenia techniczne swojego flagowego, pełnohybrydowego modelu.
Udoskonalenia aerodynamiczne, oszczędności masy oraz ulepszenia silnika przyczyniły się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 w całej gamie, co dodatkowo obniża koszty eksploatacji i całkowity koszt posiadania.
Toyota jest wiodącym producentem pojazdów w segmencie C na świecie, z 39 milionami sprzedanych sztuk w ponad 140 krajach od wprowadzenia modelu Corolla w 1966 roku. Wprowadzenie Toyoty Auris Hybrid w 2010 roku uczyniło Toyotę pierwszym producentem, który oferował wybór trzech układów napędowych w segmencie C.
Nowy Auris, zaprojektowany na rynek europejski, który jest jego największym rynkiem, będzie produkowany w Toyota Motor Manufacturing UK obok modelu Avensis, co wzmacnia zobowiązanie firmy do swoich europejskich operacji.
TMUK obchodzi w tym roku swoje 20-lecie z 3,265,000 wyprodukowanych pojazdów od rozpoczęcia działalności w 1992 roku. Obecnie produkcja Toyoty Auris wynosi około 418,000 jednostek.
Ulepszona konstrukcja
Długość nowego Aurisa wynosi 4,275 mm, co oznacza wzrost o 30 mm, chociaż rozstaw osi pozostaje na poziomie 2,600 mm. Przednie i tylne zwisy zwiększyły się tylko o 15 mm, a Auris pozostaje jednym z najbardziej kompaktowych samochodów w swojej klasie.
Znacząco zmniejszono także powierzchnię czołową Toyoty Auris o 4% w porównaniu do aktualnego modelu, a jego całkowita wysokość została obniżona o 55 mm (kabina o 45 mm, a wysokość zawieszenia o 10 mm), co czyni go jednym z najniższych pojazdów w segmencie. Te zmiany oferują znaczne korzyści aerodynamiczne, przyczyniając się do poprawy efektywności paliwowej i dynamiki jazdy.
Szerokie wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia przyczyniło się do obniżenia całkowitej wagi nowego Aurisa o nawet 40 kg, a jego obniżona wysokość również zmniejszyła środek ciężkości. Wysokość siedzenia została obniżona o 40 mm, a kąt nachylenia koła kierownicy zmniejszył się o 2 stopnie, co stworzyło bardziej angażującą pozycję za kierownicą.
Nowy projekt przednich siedzeń zwiększa miejsce na kolana z tyłu o 20 mm, a szerokość otwarcia tylnych drzwi została powiększona. Długość przestrzeni ładunkowej została zwiększona o 50 mm, a szerokość otwarcia tylnej klapy wzrosła o 90 mm. Wszystkie wersje, w tym hybrydowe, oferują zwiększoną pojemność bagażnika wynoszącą 360 litrów, dzięki elastyczności podłogi ładunkowej o podwójnej wysokości i tylnym siedzeniom składanym w proporcji 60:40.
Bardziej dynamiczny design zewnętrzny
Zaprojektowany, aby maksymalnie wykorzystać zalety obniżonej wysokości i niższego środka ciężkości, nowy Auris ma całkowicie nowy wygląd z bardziej pewnym, eleganckim i dynamicznym stylem.
Pewność i zwinność nowej generacji Toyoty Auris są najbardziej widoczne w nowym przednim designie. Nowa twarz Toyoty łączy styl projektowania grilla Under Priority z reflektorami Keen Look i detalami LED świateł dziennych (DRL), co nadaje Aurisowi odważny charakter oraz znaczną obecność drogową.
Styl Under Priority charakteryzuje się dużym, trapezoidalnym dolnym grillem umieszczonym w przednim zderzaku oraz mniejszym górnym grillem rozciągającym się na pełną szerokość między nowymi reflektorami.
Pod niską, falującą linią maski, dominującą w nowym, większym znaku Toyoty umieszczonym niżej niż w poprzedniku, górny grill charakteryzuje się centralną, chromowaną poprzeczką, która wizualnie łączy się z reflektorami, podkreślając szerokość pojazdu.
W węższych, bardziej celowo zaprojektowanych reflektorach, pozioma chromowana listwa przechodzi w formę „brwi”, co podkreśla niezwykle wąski odstęp między maską a jednostką projektora lampy Bi-HID (wysokiej intensywności wyładowania) lub halogenowej. To wysoce innowacyjne opakowanie reflektorów zawiera również LED-owe światła dzienne (DRL). W standardzie we wszystkich wersjach nadają one nowemu Aurisowi unikalny wygląd.
Przez integralne obudowy świateł przeciwmgielnych z chromowanym wykończeniem, duży dolny grill łączy wykończenie w kolorze fortepianu z unoszącym się, dolnym chromowanym akcentem w dolnej części spoilera, co ponownie podkreśla szerokość nowego Toyoty Auris i akcentuje jego stabilną, mocną postawę.
Z boku, pod stromo nachyloną szybą, która płynnie przechodzi w nowy, niższy, zmniejszający opór powietrza dach, dramatyczna zmiana stylu polega na wydłużeniu bocznej szyby na trzy panele nad silniejszą, bardziej wyraźną linią przeszycia.
Lusterko drzwiowe zostało przesunięte w obszar szyby, a czarne słupki obejmują wykończenie w kolorze fortepianu na słupku B, a połączone z chromowanym akcentem na linii pasa, płynne, bardziej dynamiczne wykończenie tylnego słupka dodatkowo podkreśla niższą, bardziej elegancką i sportową sylwetkę nowego Aurisa.
Wysokość zawieszenia nowego Toyota Auris została obniżona o 10 mm, zmniejszając lukę między nadkolami a oponami, a koło zostało bardziej zbliżone do nadwozia, co dodatkowo akcentuje smuklejszy, bardziej opływowy wygląd nowego pojazdu. Wybór kół obejmuje nowy design pokrywy koła 15″ i 16″, a także felgi aluminiowe 16″ i 17″.
Z tyłu, szersza klapa bagażnika ma potężne, wypukłe i wklęsłe powierzchnie. Na górze znajduje się integralny spoiler dachowy, a nowy, okrągły design tylnego lampy zespolonej podkreśla kształt zarówno tylnego skrzydła, jak i tylnej szyby, a także dodatkową siłę ramienia nad tylnym nadkolem. Nowy zderzak z reflektorami zintegrowanymi na końcach wzmacnia szeroką, stabilną i sportową postawę nowego Toyoty Auris.
Nowy Auris będzie dostępny w wyborze dziesięciu kolorów zewnętrznych, z których cztery -szary, avant-garde brązowy, ciemny stalowy i niebieski- są nowe. Biały perłowy jest dostępny tylko w modelach pełnohybrydowych.
Aerodynamika w klasie lidera
Całkowicie nowy design zewnętrzny zapewnia nowemu Aurisowi doskonałe osiągi aerodynamiczne, przyczyniając się zarówno do poprawy stabilności prowadzenia, jak i zmniejszenia zużycia paliwa.
W połączeniu z obniżeniem całkowitej wysokości o 55 mm, 4% redukcja powierzchni czołowej ma znaczący wpływ na obniżenie oporu powietrza pojazdu. Płynąca z bezszwowego kształtu dolnej linii maski i stromo nachylonej szyby, nowy profil dachu zmniejsza opór powietrza, podczas gdy tylny spoiler jest teraz w pełni zintegrowany z tylną linią dachu, łącząc się płynnie z tylnym słupkiem, aby zminimalizować turbulencje w powietrzu płynącym w kierunku tylnym od pojazdu.
W połączeniu z obniżeniem wysokości o 10 mm, szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie jak najbardziej płynnego przepływu powietrza pod nowym Aurisem. Podwozie zawiera przedni spoiler, dolny tłumik, osłonę silnika, przednie osłony, osłony podłogi w centrum, osłony podłogi zbiornika, osłonę podłogi z tyłu oraz tylne osłony, aby maksymalizować efektywność aerodynamiczną.
Wydajność aerodynamiczna podwozia jest dodatkowo poprawiana poprzez umiejscowienie pionowych skrzydeł w kształcie skrzydeł w centralnych i tylnych osłonach podłogowych, co dodatkowo wygładza przepływ powietrza pod pojazdem, aby promować lepsze prowadzenie i stabilność przy dużych prędkościach.
W wyniku kompleksowych działań aerodynamicznych współczynnik oporu nowego Toyoty Auris został obniżony z Cd 0.292 do zaledwie Cd 0.28.
Wyższa jakość, bardziej spójny design wnętrza
Nowe wnętrze, oferujące więcej przestrzeni i większy komfort dla pasażerów, kładzie nacisk na poprawę jakości zmysłowej oraz -poprzez spójność oświetlenia, czcionki, koloru i wykończenia- większe poczucie jedności dla bardziej premium wyglądu.
Nowy, czystszy design cechuje się odważnymi formami, doskonałą funkcjonalnością i wysokiej jakości materiałami. Deska rozdzielcza łączy silne poczucie horyzontalności, by podkreślić szerokość i przestronność przedniej kabiny, z bardziej ergonomicznym, skierowanym na kierowcę układem wskaźników i przełączników.
Skierowany na kierowcę charakter projektu jest wzmacniany przez mocny łuk osłony wskaźników, który spływa w dół po bokach konsoli centralnej, nadając wizualny akcent obszarowi kokpitu kierowcy.
W nowym zestawie wskaźników, czytelny, prosty układ dwóch lub trzech wskaźników wyróżnia się białymi wskazówkami i cyframi. Wszystkie przełączniki używają tej samej czcionki, a zarówno zestaw wskaźników, jak i konsola centralna są podświetlone na jasnoniebiesko dla premium wyglądu i pełnej wizualnej spójności.
Rób wrażenie wizualnej koordynacji w nowym wnętrzu, obramowania wskaźników, środkowy stos, wykończenie tunelu przekładni, sterowanie klimatyzacją i dźwiękiem oraz uchwyty drzwiowe są wykończone w dopasowanym, wysokiej jakości, satynowym srebrnym wykończeniu.
Wloty powietrza, panel audio, tunel przekładni, koło kierownicy i dźwignia zmiany biegów są wykończone lakierem srebrnym. W wyższych wersjach deska rozdzielcza jest wykończona skórą.
Jakość zmysłowa i wizualna harmonii nowego wnętrza jest dodatkowo wzmocniona dzięki poprawionej dotykowości wykończeń we wnętrzu, z odpowiednim uwzględnieniem każdej tekstury powierzchni, z którą pasażerowie będą mieli styczność.
Górna powierzchnia panelu wskaźników i obszary wykończenia drzwi są wykonane z materiałów o miękkim dotyku, a słupki kokpitu wykończone są tkaniną. Gałka dźwigni zmiany biegów ma nowy design, a koło kierownicy pokryte jest skórą Nappa najwyższej jakości z podwójnym szyciem. Uchwyty pomocnicze i uchwyty drzwiowe są wykończone miękką teksturą, a podłokietniki drzwiowe są wyściełane.
Nowa konstrukcja siedzeń oferuje doskonały komfort, z dłuższym skokiem i większą regulacją wysokości. W standardzie w wersji Style (Sport), nowo opracowane sportowe siedzenie zapewnia wysoki poziom dodatkowego wsparcia bocznego.
Siedzenia w wersji Live (Entry) i Active (Mid) są wykończone wysokiej jakości tkaniną; siedzenia w wersji Style z dodatkowymi czerwonymi panelami. Siedzenia w wersji Lounge (High) są wykończone czarnym welurem z prawdziwymi skórzanymi wzmocnieniami siedziska. Czarne, pełne skórzane obicia są dostępne opcjonalnie w modelach Lounge, z opcją skórzanej tapicerki Ice Grey, dostępną wyłącznie dla modeli hybrydowych.
Nowy Auris będzie dostępny w nowej kolorystyce wnętrza w kolorze czarnym z matowymi teksturami. Matowe wykończenie mające wygląd prawdziwej skóry uzyskano poprzez połączenie geometrycznego wzoru kropek z teksturą skóry.
Funkcjonalność wnętrza nowego Aurisa charakteryzuje się funkcjonalnymi rozwiązaniami i obszerną przestrzenią do przechowywania. Należą do nich schowek, uchwyt na okulary, haki na ubrania, kieszeń na monety, 4 uchwyty na kubki i 4 uchwyty na butelki, przesuwany podłokietnik konsoli środkowej z miejscem na dokumenty, przestrzeń do przechowywania drobnych przedmiotów w desce rozdzielczej i tylnej konsoli centralnej, 3 gniazdka 12-woltowe i gniazdo AUX, wyjmowana taca bagażowa, haki do bagażu i podłoga ładunkowa o podwójnej wysokości.
Ulepszona dynamika jazdy
Nowa gama Toyoty Auris zyskuje na ulepszeniach dotyczących sztywności nadwozia, zawieszenia, układu kierowniczego, pozycji siedzenia i właściwości NVH, aby zapewnić kierowcom bardziej komfortowe i angażujące doświadczenie podczas jazdy.
Nowe wzmocnienia i usztywnienia podwozia, przód i tył, a także przednie zawieszenie zwiększyły sztywność nadwozia. Szerokie wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia pomogło obniżyć całkowitą wagę nowego Aurisa o nawet 40 kg.
Połączone z utratą wagi, obniżenie całkowitej wysokości pojazdu o 55 mm, prześwitu o 10 mm oraz wysokości nowych przednich siedzeń o 40 mm obniżyło środek ciężkości nowego Toyoty Auris, co dodatkowo poprawia stabilność pojazdu przy dużych prędkościach i zwrotność na zakrętach.
Zredukowanie środka ciężkości pozwala również na zmniejszenie sztywności sprężyn i średnicy stabilizatora, co przyczynia się do poprawy komfortu jazdy, kontroli nadwozia i reakcji na kierownicę.
Liczne komponenty przedniego zawieszenia MacPhersona zostały zaktualizowane, w tym projekt górnego wsparcia, ogranicznika, sprężyny i amortyzatora. Zredukowano sztywność sprężyn, a amortyzatory dostosowano, aby połączyć komfort jazdy w klasie z poprawioną stabilnością i doskonałą reakcją na kierownicę.
Modele z silnikiem benzynowym 1.33 litra i dieslem 1.4 litra mają zawieszenie tylne na belce skrętnej, podczas gdy modele z silnikiem benzynowym 1.6 litra, dieslem 2.0 litra oraz pełnohybrydowe są wyposażone w układ zawieszenia wielowahaczowego z tyłu.
Sam elektryczny układ kierowniczy (EPS) również został poprawiony. Kolumna kierownicza korzysta z bardziej sztywnego mocowania, aby zapewnić liniowe odczucie kierowania, nowy sterownik EPS tłumi zmiany w sile kierowania dla poprawy liniowości, a wysoka wartość przekładni zapewnia lepszą reakcję na kierownicę. W sumie te zmiany wyposażyły EPS w większą bezpośredniość, lepszy feedback i szybsze skręty dla większej zwinności pojazdu.
Obszerne ulepszenia w zakresie NVH nowego Aurisa zapewniają, że nowa Toyota oferuje nie tylko bardziej komfortową jazdę, ale jest także wyraźnie cichsza. Szerokie wygłuszenie w komorze silnika, przednich nadkolach i desce rozdzielczej zredukowały zarówno hałas silnika, jak i hałas drogowy wewnątrz kabiny.
Efektywne jednostki napędowe benzynowe i wysokoprężne
Średnie emisje dla Aurisa systematycznie spadały w ciągu ostatnich lat. Gdy wprowadzono pierwszą generację Aurisa w 2007 roku, średnie emisje wyniosły 152 g/km. W 2009 roku spadły do 142 g/km, a następnie do 125 g/km w 2011 roku po wprowadzeniu przełomowej wersji pełnohybrydowej.
Teraz, wprowadzenie nowego Aurisa, średni poziom emisji CO2 spadnie do zaledwie 109 g/km, co stanowi dalsze 13% redukcji w porównaniu do poprzedniej generacji.
Osiągnięto to poprzez kompleksowe podejście do redukcji emisji i poprawy zużycia paliwa, jednocześnie poprawiając jazdę i osiągi dynamiczne.
Kluczowe znaczenie miały ulepszenia w nowej gamie układów napędowych Aurisa, która teraz oferuje wybór poprawionej wersji pełnohybrydowej lub dwóch silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych, oferujących zalety zwiększonej wydajności i oszczędności w eksploatacji dzięki technologii Toyota Optimal Drive.
Przy wprowadzeniu na rynek przewiduje się, że pan-europejski rozkład sprzedaży wyniesie około 1/3 pełnych hybryd, 1/3 diesli i 1/3 benzynowych. To nie tylko pokazuje szeroki zakres wyboru, jaki oferuje ta gama, ale także to, że pełna hybryda jest rozwiązaniem głównym, dostępnym dla jak najszerszej publiczności – a nie niszowym rozwiązaniem.
Toyota Optimal Drive
Toyota Optimal Drive to połączenie różnorodnych zaawansowanych technologii oraz programów poprawy wewnętrznej, które mają na celu optymalizację równowagi między osiągami a przyjemnością z jazdy, z oszczędnością paliwa i niskimi emisjami.
Te zróżnicowane technologie rdzeniowe koncentrują się na trzech kluczowych aspektach rozwoju układu napędowego:
Po pierwsze, zmniejszenie wagi układu napędowego dzięki zastosowaniu superlekkich i bardzo kompaktowych elementów silnika i skrzyń biegów w całej gamie silników Aurisa.
Po drugie, minimalizacja strat mechanicznych przez zastosowanie Valvematic – kolejnego rozwoju VVT-i – w silniku benzynowym 1.6, nowej technologii dźwigienek rolkowych oraz mniejszych, lżejszych tłoków w obu silnikach benzynowych, oleju o niskiej lepkości oraz 6-biegowych skrzyń biegów w całej gamie silników Aurisa.
Po trzecie, maksymalizacja efektywności spalania. Osiągnięto to w nowej gamie silników benzynowych Aurisa poprzez zastosowanie wysokich stopni sprężania, 11.5:1, Valvematic, udoskonalenie konstrukcji portu dolotowego oraz komory spalania a także chłodzenie tłoków przez strumień oleju. Wszystkie nowe silniki wysokoprężne Aurisa korzystają z niskich stopni sprężania, zoptymalizowanych wymiarów komór spalania oraz poprawionej efektywności chłodzenia EGR (recyrkulacja spalin).
Silnik 1.33l Dual VVT-i
Wyposażony w innowacyjną technologię Stop & Start, silnik benzynowy 1.33 litra jest wyposażony w Podwójny Zmienny Czas Zaworów inteligentnych (VVT-i) i wysoki stopień sprężania 11.5:1, co zwiększa efektywność termiczną silnika. Generuje 73 kW/ 99 DIN hp oraz maksymalny moment obrotowy 128 Nm przy 3,800 obr/min.
Ten doskonały dynamiczny występ łączy się z zużyciem paliwa wynoszącym 5.4 l/100 km oraz emisją CO2 wynoszącą 125 g/km, co oznacza redukcję o 0.4 l/100km i 11 g/km w porównaniu do poprzedniego modelu.
Korzystając z szerokiego doświadczenia Toyoty w motorsporcie, jednostka o małej średnicy, długim skoku jest wyjątkowo lekka i kompaktowa, co poprawia stosunek mocy do wagi pojazdu. Posiada pokrywę głowicy cylindrów z żywicy oraz kolektor dolotowy, a kanał dolotowy został zoptymalizowany, aby poprawić przepływ powietrza dla lepszej efektywności spalania.
Podwójne VVT-i pomaga zwiększyć poziomy reakcji w całym zakresie obrotów poprzez zmienność czasów otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych, aby dostosować się do warunków w danym momencie. Oprócz poprawy momentu obrotowego przy niskich i średnich prędkościach obrotowych, system również zmniejsza emisje i zwiększa efektywność paliwową.
Silnik benzynowy 1.6l Valvematic
Oferując wydajność, moc i moment obrotowy na poziomie klasy, Valvematic to dalszy rozwój wysoko udanej technologii Podwójnego Zmiennego Czasu Zaworów inteligentnych (Dual VVT-i) Toyoty.
Valvematic posuwa technologię VVT-i o krok dalej, dodając kontrolę podnoszenia i czasu do zmienności czasów zaworów dolotowych. Poprawia to objętość przepływu powietrza oraz zarządzanie jego prędkością – a co za tym idzie – zarządzanie procesem spalania, aby dostarczyć więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, z obniżonymi emisjami CO2. Zastosowanie Valvematic dodatkowo obniża tarcie i straty przez pompę przy lekkich obciążeniach silnika, co further obniża zużycie paliwa.
Efektywność Valvematic jest dodatkowo poprawiana poprzez zastosowanie zmiennej długości kolektora dolotowego. Działa on jak akcelerator przy niskich i średnich prędkościach obrotowych, maksymalizując prędkość powietrza dolotowego dla optymalnej efektywności spalania. Przy wyższych prędkościach obrotowych kolektor całkowicie się otwiera. To pozwala powietrzu przemieszczać się krótszą trasą, maksymalizując objętość powietrza wchodzącego do komory spalania, a tym samym moc silnika.
Dostępny z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów MultiDrive S, silnik Valvematic 1.6 litra rozwija moc 97 kW / 132 DIN hp i maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy zaledwie 4,400 obr/min. Wyposażony w przekładnię manualną, jednostka ma zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 5.9 l/100 km i generuje emisję CO2 wynoszącą tylko 138 g/km – redukcja o 0.7 l/100km i 12 g/km. Skrzynia biegów MultiDrive S dodatkowo obniża zarówno zużycie paliwa, jak i emisje, do 5.7 l/100 km i 134 g/km odpowiednio.
Silnik wysokoprężny 1.4l D-4D
Dostępny z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową skrzynią MultiMode, silnik D-4D o pojemności 1.4 litra rozwija 66 kW / 90 DIN hp i maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy tylko 1,800 do 2,800 obr/min.
Jednostka 1.4 D-4D 90 turbodiesel korzysta również z technologii Toyota Optimal Drive, maksymalizując wydajność i prowadzenie, jednocześnie minimalizując zużycie paliwa oraz emisje CO2 i cząstek stałych.
W nowej generacji zainstalowano zawór hydrauliczny 2-stopniowy w pokrywie łańcucha rozrządu. To zmniejsza tarcie, gdy ciśnienie hydrauliczne jest niskie, otwierając i zamykając zawór upustowy w zależności od warunków jazdy.
Czas rozgrzewania silnika został zminimalizowany dzięki instalacji nowego systemu obejścia chłodnicy, co pozwala ograniczyć straty ciepła w chłodziwie podczas rozruchu.
Nowej generacji wtryskiwacze piezoelektryczne kontrolują objętość paliwa i czas wtrysku dokładniej. Wysoka prędkość reakcji wtryskiwaczy piezoelektrycznych pozwala na wielofazowy wtrysk wysokoprędkościowy. To skutkuje zarówno obniżeniem tempa ekspansji spalania, jak i skutecznością bardziej dokładnego spalania wewnątrz komory spalania, co dalszej zmniejsza emisje cząstek stałych, NOx i CO2.
W połączeniu z wyższymi ciśnieniami wtrysku na wspólnej szynie wynoszącymi 160 Mpa, czas wtrysku jest krótszy, co łączy szybszą reakcję silnika z poprawioną efektywnością paliwową i zmniejszoną emisją CO2.
Wyposażony w skrzynię manualną i technologię Stop & Start, udoskonalona jednostka 1.4 D-4D 90 ma zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 3.8 l/100 km i generuje emisję CO2 wynoszącą tylko 99 g/km – co oznacza redukcję o 0.6 l/100km i 10 g/km.
Sukces tego osiągnięcia sprawił, że specyfikacja wyposażenia modelu nie została kompromitowana, a klienci wciąż korzystają z standardowych funkcji, takich jak klimatyzacja jedn strefowa.
Silnik wysokoprężny 2.0l D-4D
Sprzężony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, turbodiesel D-4D o pojemności 2.0 litra i mocy 124 DIN hp został znacznie zaktualizowany i teraz ma technologię Stop & Start w standardzie.
Jednostka posiada nową turbosprężarkę z systemem łożysk o niskim tarciu oraz elektrycznym siłownikiem. Ulepszenia w obiegu smarowania i chłodzenia, które redukują emisję CO2, obejmują dwustopniową pompę olejową z ulepszonym strumieniem oleju, zoptymalizowaną pompę wodną z obniżoną wydajnością oraz podwójną komorę miski olejowej, co usprawnia czas nagrzewania silnika.
Emisje spalin są dodatkowo obniżane dzięki nowej strategii sterowania świecami żarowymi oraz udoskonaleniom konstrukcji i powłok DPF.
Zastosowanie pokrywy głowicy cylindrów z żywicy, uchwytu chłodnicy oleju i rury wodnej zmniejsza wagę silnika o 3 kg. Zmniejszenie tarcia poprzez zastosowanie niskotarciowej pompy próżniowej, niskotarciowego łańcucha rozrządu oraz oleju o niskiej lepkości dodatkowo zwiększa efektywność paliwową. Ulepszenie spalania dzięki nowemu kształtowi komory tłokowej oraz nowej strategii świec żarowych znacznie obniżyło NVH silnika.
W rezultacie, silnik stał się cichszy, poprawiła się dostarczanie momentu obrotowego, a emisje CO2 zostały obniżone o 19% – z 138 do 112 g/km w cyklu mieszanym. Zużycie paliwa również spadło z 5.2 do 4.3 l/100km w cyklu mieszanym.
Skrzynia MultiMode
Dostępna w 1.4 D-4D 90 dieslu nowego Aurisa, MultiMode to automatyczna skrzynia biegów manualnej z w pełni automatycznym trybem zmiany biegów i bez pedału sprzęgła. Oferuje kierowcy wybór dwóch w pełni automatycznych trybów zmiany biegów lub manualnej, sekwencyjnej zmiany biegów z łopatkami umieszczonymi przy kole kierownicy.
Wybór E (Ekonomia), M (Manual) czy R (Wsteczny) pozwala samochodowi „pełzać” w sposób konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów. W trybie E samochód automatycznie zmienia biegi, aby maksymalizować wydajność paliwową. Wybór trybu ES (Sport) opóźnia przełączanie do wyższych obrotów, co zapewnia bardziej sportowy styl jazdy.
Skrzynia MultiDrive S
Dostępna w wersji benzynowej 1.6 Valvematic nowego Aurisa, MultiDrive S to bezstopniowa skrzynia biegów (CVT) z w pełni automatycznym, bezszwowym trybem zmiany biegów lub sekwencyjnym, skokowym trybem Sport 7-biegowym.
W trybie automatycznym system jest zoptymalizowany pod kątem cichości i oszczędności paliwa, precyzyjnie dopasowując skrzynię biegów do silnika w każdych okolicznościach, monitorując kąt pedału przyspieszenia, prędkość pojazdu oraz siłę hamowania.
W trybie Sport system jest zoptymalizowany pod kątem reakcji i bezpośredniego sterowania silnikiem. Skokowa skrzynia biegów CVT 7-biegowa realizuje zmiany biegów o bliskich przełożeniach i ma bezpośrednie odczucie przy redukcji biegów i hamowania.
Tryb Sport dodatkowo zapewnia precyzyjną kontrolę w zakrętach. Po wykryciu zwolnienia system redukuje bieg i stosuje hamowanie silnikiem, aby wspomóc siłę hamowania. W połowie zakrętu system wstrzymuje zmianę biegów w przypadku wykrycia bocznych sił G. Po wyjeździe z zakrętu, logika przewidywania zmiany biegów kontroluje system, aby upewnić się, że wybrane jest optymalne przełożenie do wymaganej poziomu przyspieszenia.
Technologia Stop & Start
Dostępna w silniku 1.33 litra Dual VVT-i oraz 1.4 litra D-4D, a standardowo w silniku 2.0 litra D-4D, system Stop & Start Toyoty automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd zatrzymuje się. Z natychmiastowym ponownym uruchomieniem z praktycznie żadnym dźwiękiem lub wibracjami silnika, system zapewnia znaczne obniżenie emisji CO2 podczas jazdy w mieście, a także może obniżyć średnie zużycie paliwa o do 3%, w zależności od warunków jazdy.
System Stop & Start automatycznie zatrzymuje silnik, gdy dźwignia zmiany biegów jest przesuwana na pozycję neutralną i pedał sprzęgła jest zwolniony, poprawiając oszczędność paliwa. Silnik automatycznie się uruchomi, w mniej niż pół sekundy, po naciśnięciu pedału sprzęgła.
Technologia Stop & Start Toyoty pozwala na kontynuację pracy systemu klimatyzacji.
Przy włączonej klimatyzacji silnik nie zatrzyma się, jeśli pożądana temperatura w kabinie nie została osiągnięta. Gdy temperatura ta zostanie osiągnięta, klimatyzacja przełączy się na tryb „ECO-run loading”, pozwalając silnikowi na automatyczne zatrzymanie. Silnik automatycznie uruchomi się w przypadku niskiego poziomu naładowania baterii lub gdy pojazd zacznie się poruszać, w trosce o bezpieczeństwo.
W połączeniu z systemem Stop & Start, wskaźnik „ECO” będzie się świecić podczas każdego automatycznego zatrzymania. Licznik ECO wyświetla również czas przestojów podczas każdej jazdy, a resetowalny licznik ECO wyświetla całkowity czas przestoju pojazdu.
Pełna hybryda – jeszcze bardziej przekonująca propozycja
Zaprojektowana na rynek europejski i produkowana w Toyota Motor Manufacturing UK, Auris Hybrid został wprowadzony na rynek w 2010 roku, czyniąc Toyotę jedynym producentem, który oferował wybór trzech układów napędowych w segmencie C.
Od momentu wprowadzenia sprzedano około 60,000 pełnohybrydowych wersji Toyoty Auris, co czyni ją drugim najpopularniejszym modelem pełnohybrydowym w Europie, po Priusie.
Układ napędowy nowego Aurisa Hybrid zawiera poprawki mające na celu dalsze wzmocnienie wyjątkowego, pełnohybrydowego doświadczenia jazdy Toyoty.
Logika sterująca bezszwowym układem planetarnym Hybrid Synergy Drive została zmodyfikowana w celu zapewnienia płynniejszego, bardziej naturalnego odczucia przyspieszenia pojazdu, z bliższym związkiem między prędkością pojazdu a obrotami silnika.
Uzdolniony do pracy zarówno niezależnie, jak i w kombinacji, system HSD składa się z silnika benzynowego VVT-i o pojemności 1.8 litra oraz silnika elektrycznego o mocy 60 kW, generujących maksymalną moc 136 DIN hp, co pozwala Aurisowi Hybrid osiągnąć czas przyspieszenia 0-100 km/h wynoszący 10.9 sekundy i maksymalną prędkość 180 km/h.
Dzięki poprawionej efektywności aerodynamicznej i obniżonej wadze tego następcy, niezwykle niskie i korzystne z punktu widzenia podatków emisje CO2 Aurisa Hybryda poprawiły się do poniżej 89 g/km (przy 15″ kołach). Ponadto Auris Hybrid generuje znacznie niższe emisje NOx i cząstek stałych niż samochody z silnikami diesla o porównywalnej wydajności.
Co więcej, w trybie EV, dostępnym w Auris Hybrid, emitowane są zero emisji CO2, NOx i cząstek stałych, co pozwala na jazdę na dystansie do dwóch kilometrów z prędkościami do około 50 km/h, w zależności od ładunku baterii oraz warunków jazdy.
Układ napędowy Aurisa Hybrydowego ma na celu maksymalne wyeliminowanie potrzeby używania silnika benzynowego podczas jazdy w mieście. Dane Toyoty pokazują, że kumulatywny efekt działania pełnej hybrydy prowadzi do wysokich proporcji jazdy bezemisyjnej w trybie EV.
Modele Auris Hybrid korzystają z przekształcenia jednostki akumulatora pod tylnym siedzeniem, a pojemność bagażnika jest teraz na poziomie porównywalnym z innymi modelami w tej gamie.
Nowy Auris Hybrid oferuje doskonałą wartość za pieniądze. Emisje CO2 poniżej 89 g/km zapewniają klientom znaczne zachęty podatkowe w całej Europie, zwolnienia z opłat za congestion charge w miastach i wyjątkowo niskie koszty eksploatacji.
Specyficzny design hybrydowy
Auris Hybrid dzieli dynamiczne zmiany w stylizacji zewnętrznej oraz rozbudowane ulepszenia wnętrza wprowadzone wraz z nowym Toyotą Auris. Na zewnątrz nowy model pełnohybrydowy Toyoty dodatkowo zawiera unikalne detale, które identyfikują go jako flagowy model gamy, a wnętrze zawiera specyficzne dla hybryd instrumenty, przełączniki i tapicerkę.
Dolny grill i dolny dyfuzor tylny są wykończone ekskluzywnym kolorem malowania w grafitowym połysku, a logo Toyoty na masce i tylnej klapie są w kolorze niebieskim hybrydowym. Na przednich błotnikach znajdują się logotypy hybrydowe oraz oznaczenie hybrydowe na tylnej klapie. Tylne lampy zespolone zawierają wyłącznie diody LED.
Zarówno 15″ felgi aluminiowe w kolorze srebrnym, jak i 17″ w grafitowym mają nowy design „turbiny”, unikalny dla Aurisa Hybrydowego.
Wewnątrz Auris Hybrid znajduje się unikalny projekt wskaźnika i monitor Eco Drive Support w zestawie wskaźników kierowcy, dźwignia zmiany biegów hybrydowego z niebieskim podświetleniem oraz hybrydowa ornamentacja na panelu wskaźników.
Wersje Active mają wykończenie panelu wskaźników ze szczotkowanego aluminium w kolorze niebieskim hybrydowym, podczas gdy modele Lounge oferują wybór wstawek skórzanych w kolorze Ice Blue lub czarnym.
Strategia i wyposażenie wersji
Nowy Toyota Auris będzie dostępny w czterech wersjach: Live (Entry), Active (Mid), Style (Sport) oraz Lounge (High), gdzie wersja Active prawdopodobnie stanowi około 65% całkowitej sprzedaży. Każda wersja jest wyraźnie różnicowana zarówno pod względem specyfikacji wyposażenia, jak i stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Na przykład, panel ornamentowy deski rozdzielczej w wysokiej jakości dostępny jest w sześciu wykończeniach, aby wyraźnie różnić wersje; metaliczny czarny dla wersji Live, metaliczny srebrny dla wersji Active, węglowo-czarny dla wersji Style i prawdziwa czarna skóra dla modeli Lounge. Modele Auris Hybrid zawierają metaliczne wykończenie w kolorze ice grey dla wersji Active oraz prawdziwe wstawki w kolorze ice grey lub czarnym dla modeli Lounge.
Ulepszona specyfikacja wyposażenia
Nawet na poziomie wersji Life, poprawiona specyfikacja standardowego wyposażenia nowego Toyoty Auris została starannie przemyślana, aby uprościć i poprawić życie onboard, z dodatkiem tempomatu i regulowanego ogranicznika prędkości (dla modeli CVT), funkcji Follow Me Home dla świateł i asystenta ruszania pod górę.
Wersja Active dodaje regulowane wysokościowo przednie siedzenie pasażera, tylny środkowy podłokietnik oraz zaawansowany system multimedialny Toyota Touch z łącznością USB/iPod i tylną kamerą.
Kompleksowa lista zaawansowanych, komfortowych i poprawiających wygodę opcji będzie obejmować reflektory Bi-HID, Adaptacyjny System Oświetlenia Przedniego (AFS), Automatyczne Długie Światła (AHB), automatyczną klimatyzację, Smart Entry oraz Push Start, panoramiczny dach Skyview, system nawigacji Toyota Touch and Go, system audio JBL Premium oraz, standardowo w modelach Lounge, Prosty Inteligentny Asystent Parkowania (SIPA).