Toyota zaprezentowała trzecią generację Avalona produkowanego w USA w 2005 roku, dzieląc jego główne podzespoły z bardziej znanym modelem Camry.
Oparty na tej samej platformie K jak jego siostra Camry, Avalon próbował zaspokoić potrzeby tych, którzy oczekiwali mocniejszego pojazdu. Podczas gdy standardowa Camry była napędzana silnikiem czterocylindrowym, Avalon oferował jedynie silniki V-6. Nie był już preferowanym wyborem członków AARP.
Choć zachował klasyczny wygląd, Avalon miał dynamiczny design. Jego reflektory HID o opływowym kształcie nadawały samochodowi świeży wizerunek. Avalon wyposażony był w grill w kolorze nadwozia lub chromowany, w zależności od poziomu wyposażenia, umieszczony nad aerodynamicznie profilowanym zderzakiem. Wąski, trapezoidalny grill był umieszczony na przednim zderzaku, pomiędzy bocznymi wlotami, w których znajdowały się światła przeciwmgielne. Producent umieścił kierunkowskazy w lusterkach bocznych. Z tyłu, tylnie światła miały kształt przypominający Lexus i dwa wydechy pod zderzakiem.
Wnętrze Avalona było bardziej luksusowe niż w Camry. Szeroki zestaw wskaźników obejmował zarówno zegary, jak i ekran nawigacji umieszczony nad centralną konsolą. Aby uzyskać czysty wygląd deski rozdzielczej, Toyota umieściła osłony na większości funkcji, z wyjątkiem przycisków klimatyzacji. Wszystkie schowki w konsolach i radio miały osłony na sprężynach. Ciekawym rozwiązaniem były oddzielne dźwignie do regulacji pochylenia i zasięgu kierownicy. Z tyłu Avalon był przestronny, nawet dla trzech osób.