Druga generacja Toyoty Avensis została wprowadzona na rynek w 2003 roku i zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2004.
W 2007 roku Toyota zaprezentowała odświeżoną wersję Avensisa, wprowadzając zmiany w designie zewnętrznym oraz nowy silnik. Ulepszono nie tylko wersję sedan, ale także wersje kombi i liftback Avensisa.
Pod względem estetycznym, Toyota Avensis zyskała mocniejszy wygląd z nowym przednim zderzakiem, bardziej dynamiczną sylwetką z wyraźnymi pionowymi liniami na masce, nową kratką chłodnicy oraz całkowicie przeprojektowanymi reflektorami.
W wersji z 2007 roku nowy Avensis został wyposażony w kierunkowskazy LED zamontowane w zewnętrznych lusterkach, co dodało mu bardziej premium charakteru oraz zwiększyło bezpieczeństwo. Lusterka boczne były teraz większe, co poprawiło widoczność.
Klienci mieli do wyboru pięć nowych kolorów lakieru zewnętrznego: Szary Popielaty, Czerwony Brokatowy, Brązowy Burzowy, Zielony Jodłowy oraz Niebieski Pacyficzny.
Nowy silnik wysokoprężny, wprowadzony w 2007 roku, to jednostka D4D o pojemności 2.0 litra, która rozwija moc 125 KM, oferując jednocześnie doskonałe osiągi oraz zmniejszone zużycie paliwa. Nowa jednostka napędowa była bardziej przyjazna dla środowiska niż jej poprzednicy, emitując jedynie 146 g CO2 na kilometr.
W ofercie dostępne były również mocniejsze silniki, w tym szczytowa wersja D-4D 180 o mocy 177 KM.
Avensis to flagowy model Toyoty w Europie, odzwierciedlający najwyższą jakość niezbędną, aby osiągnąć ten status.
Zaprojektowany i wyprodukowany w Europie, Avensis wiernie odzwierciedla wszystkie kluczowe elementy DNA Toyoty – innowacyjność, przyjemność z jazdy, design oraz doskonałą jakość.
Obecna generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 2003 roku i od razu została uznana za model, który wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów wyższej klasy średniej, jeśli chodzi o jakość i niezawodność.
Zewnętrzny styl stworzony w Europie w ED2, zaawansowanym studio projektowym Toyoty na Lazurowym Wybrzeżu we Francji, posiada ponadczasowe piękno, jednocześnie przekazując siłę i dynamiczne osiągi. Wrażenie to jest dodatkowo wzmocnione przez zmiany w stylizacji i designie wprowadzone w 2007 roku.
Toyota Avensis jest produkowana także w Europie. Samochód wytwarzany jest w zakładzie Toyota Manufacturing UK w Burnaston, w pobliżu Derby, w Wielkiej Brytanii.
Większość silników w ofercie jest również europejska. Wszystkie silniki diesla produkowane są w nowej fabryce Toyota Motor Industries Poland, podczas gdy najlepiej sprzedające się silniki benzynowe (1.6 i 1.8 VVT-i) pochodzą z TMUK w Deeside w północnej Walii.
Bardziej sportowy, dynamiczny styl
Kluczowe słowa dla obecnego modelu, stworzonego w ED2 w Europie, to nowoczesność, dynamizm oraz wyrafinowanie. Toyota Avensis została zaprojektowana jako model o ponadczasowym pięknie, jednocześnie wyrażającym siłę i dynamiczne osiągi.
Model Avensis z 2007 roku rozwija te cechy dalej poprzez szereg subtelnych zmian w stylizacji, które podkreślają sportowy i luksusowy charakter samochodu. Te usprawnienia w stylizacji nadają nowy ton dla projektu zewnętrznego i wewnętrznego samochodu.
Jednocześnie, wyrafinowanie i wysoka jakość postrzegania serii Avensis zostały poprawione dzięki szeregowi udoskonaleń w otoczeniu kierowcy, w tym deski rozdzielczej, ergonomii nawigacji i drobnych elementów sterujących.
Model Avensis z 2007 roku ma mocniejszy i bardziej emocjonalny design zewnętrzny, co nadaje samochodowi bardziej sportowy charakter i czyni go bardziej rozpoznawalnym na drodze. Jego rola jako modelu flagowego w gamie Toyoty jest oczywista dzięki silnej tożsamości marki i odważnej stylizacji przodu.
Stylizacja przedniego zderzaka jest zupełnie nowa, zgodna z konsekwentnym designem modelu podstawowego Toyoty. Została zaprojektowana, aby stworzyć wizerunek premium, jednocześnie podkreślając sportowy i dynamiczny charakter gamy.
Występują mocne pionowe linie charakterystyczne, które spływają z maski i następnie rozciągają się poziomo wzdłuż dolnej krawędzi zderzaka. Dzielą one środkową i boczne sekcje przedniego zderzaka, tworząc dynamiczny kształt.
Nowa atrapa chłodnicy została zaprojektowana wokół podwójnego wklęsłego motywu, który nadaje jej wyraźną tożsamość Toyoty i ma chromowaną obramówkę, aby wzmocnić wizerunek premium.
Nowy design reflektorów wyraźnie podkreśla sportowy charakter Avensis z 2007 roku, z podwójnymi cylindrycznymi lampami dla świateł mijania i drogowych, aluminium teksturowanymi reflektorami oraz przyciemnionym szkłem.
Ten sportowy wygląd przenosi się na tył Avensisa z 2007 roku z nową lampą kombinacyjną, gdzie cylindryczna część zewnętrznej soczewki jest przezroczysta, a inne części zmieniono na różowo-czerwone, tworząc wysoki kontrast wzorniczy. Osłona lampy przyjmuje wzór w pionowe paski, aby podkreślić głębokość.
Dbałość o szczegóły i bardziej premium odczucie uzyskano dzięki wprowadzeniu LED-owych lamp kierunkowskazowych zamontowanych w zewnętrznych lusterkach. Same lusterka zostały powiększone, aby poprawić widoczność z tyłu i zwiększyć bezpieczeństwo.
W modelu Avensis z 2007 roku wprowadzono pięć nowych kolorów. Kolory te to: Szary Popielaty, Czerwony Brokat, Brąz Burzowy, Zielony Jodłowy i Niebieski Pacyficzny.
Premium wykończenie wnętrza
Model Avensis z 2007 roku charakteryzuje się nowym kolorem i wykończeniem wnętrza, jeszcze większą postrzeganą jakością oraz nową ergonomią systemu nawigacji, przycisków na kierownicy i deski rozdzielczej.
Chociaż ciemnoszare wnętrze okazało się bardzo popularne wśród klientów i zostało zachowane, stworzono świeże wnętrze w dwóch odcieniach: ciemnoszarym i szarym, co nadaje jaśniejszy nastrój. Będzie to atrakcyjne dla klientów, którzy preferują bardziej nowoczesny wygląd.
Jednocześnie tkaniny wykończeniowe wnętrza zostały ulepszone o mały kontrastowy wzór, aby odzwierciedlić bardziej nowoczesną i premium atmosferę.
Zmiany w wykończeniach wnętrza są dodatkowo podkreślone przez nową dekoracyjną okleinę deski rozdzielczej i konsoli, która ma efekt drewna w kontrastujących z jaśniejszymi kolorami wnętrza lub bardziej technologiczny efekt metalowy.
Podwyższone standardy wyposażenia
Premium jakość wyposażenia zawsze była cechą Toyoty Avensis, a strategia ta została dodatkowo rozwinięta w modelu z 2007 roku.
Czujniki zmierzchu i deszczu będą standardem w średnich specyfikacjach, a standardowe audio, z nawigacją krok po kroku (opcjonalnie), również zostało ulepszone. Obecnie wykorzystuje wzmacniacz o mocy 4x40W i jednostkę centralną, która może odtwarzać pliki MP3 i WMA oraz wyświetlać tekst CD, takie jak tytuł utworu i wykonawca.
Wysoka jakość dźwięku uzyskiwana jest dzięki Procesorowi Cyfrowemu (DSP) i Automatycznemu Wyrównywaczowi Poziomu Dźwięku (ASL), który automatycznie kontroluje głośność i charakterystyki częstotliwościowe, szacując poziom hałasu na podstawie prędkości pojazdu.
W przypadku zainstalowanej opcji nawigacji z pełną mapą, pilot zdalnego sterowania jest teraz wbudowany w konsolę centralną, co pozwala na lepszą ergonomię i łatwiejszą obsługę wielu funkcji.
Trzy różne karoserie
Toyota Avensis z 2007 roku będzie oferowana w tej samej gamie karoserii co aktualny model: Sedan, Wagon i Liftback.
Choć wymiary wnętrza Avensisa z 2007 roku pozostają niezmienione w porównaniu z obecnym modelem, nowa, bardziej dynamiczna stylizacja przodu spowodowała dodatkowe 15 mm długości.
Całkowita długość modeli Sedan i Liftback wynosi 4,645 mm, natomiast Wagon ma 4,715 mm.
Nowy silnik D-4D 125
Nowy 2.0-litrowy silnik D-4D 125 to ważny rozwój w ewolucji nowej generacji silników diesla Toyoty. Nowy silnik dzieli wiele zaawansowanej technologii z jednostkami 2.2-litrowymi D-4D, z których został zapożyczony, i oferuje doskonałą moc oraz oszczędność paliwa, aby zaspokoić oczekiwania klientów dotyczące wyrafinowanych osiągów.
Zainstalowany w Avensisie z 2007 roku, D-4D 125 osiągnie najlepsze wyniki w swojej klasie przy bardzo konkurencyjnych, niskich emisjach CO2 wynoszących 146 g/km (cykl mieszany). Silnik rozwija moc 93 kW (126 DIN hp) i 300 Nm momentu obrotowego, a jego moment obrotowy jest płaski od około 2000 obr/min do 2800 obr/min. Moc silnika została zwiększona o 9% a maksymalny moment obrotowy o 7% w porównaniu do poprzedniej wersji 2.0-litrowej D-4D 116 DIN hp.
Z sześciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard, maksymalna prędkość Avensisa D-4D 125 wyniesie 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmie 10,6 sekundy. W średnim zakresie, przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje 12,0 sekundy.
Dzięki temu Avensis D-4D 125 trafia w sam środek europejskiego rynku samochodów diesla klasy średniej, a tak jak samochód, nowy silnik został opracowany i skalibrowany w Europie. Będzie produkowany w Toyota Motor Industries Poland (TMIP) obok reszty gamy D-4D.
Mocny D-4D 180 Clean Power
Na szczycie oferty Avensisa z 2007 roku znajduje się silnik D-4D 180 Clean Power, który pozwala Avensisa w pełni zaprezentować swoje wyrafinowane osiągi i stawić czoła uznanym modelom w premium segmencie klasy średniej. Unikatowe połączenie niskiego współczynnika sprężania i turbosprężarki o wysokim ciśnieniu generuje niezwykłą moc i efektywność silnika.
D-4D 180 plasuje Avensisa z 2007 roku wśród najpotężniejszych samochodów diesla w segmencie klasy średniej, osiągając 130 kW (177 DIN hp) przy 3600 obr/min i niezwykle płaski moment obrotowy wynoszący 400 Nm w zakresie obrotów od 2000 do 2600 obr/min.
Przy sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów Avensis osiąga prędkość maksymalną 220 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,6 sekundy, dostarczając doskonałego przyspieszenia w średnich biegach dla bezpiecznej i przyjemnej jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych. Co więcej, Avensis D-4D 180 ma średnie zużycie paliwa wynoszące tylko 6,1 l/100 km, co sprawia, że jest średnio o 20% bardziej oszczędny niż podobne samochody diesela.
D-4D 180 jest nie tylko potężny, ale także czysty – dzięki zaawansowanej i unikalnej technologii kontroli emisji D-CAT Toyoty, która jednocześnie redukuje emisje NOx oraz cząstek stałych. Technologia ta pozwala silnikowi łatwo spełnić normy emisji EURO IV, znacznie redukując emisje węglowodorów (HC) + tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO) oraz cząstek stałych (PM).
Dzięki technologii D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology), silnik D-4D 180 Clean Power może poszczycić się najmniejszymi emisjami NOx i PM w swoim segmencie. Co najważniejsze, w przeciwieństwie do większości filtrów cząstek stałych dostępnych na rynku, DPNR jest bezobsługowy i nie wymaga wymiany jakichkolwiek elementów.
Technologia wtrysku piezoelektrycznego pozwala na szybszy i dokładniejszy wtrysk paliwa podczas cyklu spalania. Pracując przy ciśnieniach sięgających 1800 bar, system wspólnej szyny piezoelektrycznej Toyoty może dostarczać pięć wtrysków paliwa na cykl, co skutkuje większą efektywnością i zmniejszonym hałasem silnika dzięki mniejszym uderzeniom spalania.
Silnik został wyposażony w ceramiczne świece żarowe. Ich zdolność do wytrzymywania znacznie wyższych temperatur pozwala utrzymać te same wskaźniki efektywności przez znacznie dłuższy czas, niż byłoby to możliwe w przypadku konwencjonalnych metalowych świec żarowych.
Dodatkowo ceramiczne świece żarowe osiągają idealną temperaturę szybciej niż metalowe. To prowadzi do szybszych rozruchów na zimno przy niższej temperaturze powietrza.
D-4D 150
Toyota Avensis D-4D 150 z 2007 roku ma na celu zaoferowanie klientom dobrze zbalansowanej propozycji mocy i ekonomiczności. Dzieli 85% komponentów z wersją 177 DIN hp.
Ten silnik znajduje się pomiędzy nowym D-4D 125 a D-4D 180, reprezentując tym samym Avensisa z 2007 roku w średnim zakresie mocy w segmencie wyższej klasy diesli. Silnik D-4D 150 wyróżnia się szerokim zakresem momentu obrotowego – dostarcza 310 Nm w zakresie od 2000 do 3200 obr/min.
Korzyścią z tej krzywej momentu obrotowego jest niespotykany poziom bezwysiłkowych osiągów. W większości warunków jazdy kierowca może wykorzystać maksymalny moment obrotowy, co przekłada się na najwyższą efektywność (więcej osiągów przy niższym zużyciu paliwa) lub możliwość pokonywania stromych wzniesień bez dodatkowego wciskania pedału gazu.
Moc z D-4D 150 wynosi 110 kW (150 DIN hp) i osiąga maksymalną prędkość 210 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,3 sekundy.
Podobnie jak pozostałe silniki diesla w gamie Avensisa z 2007 roku, D-4D 150 korzysta z całkowicie aluminiowej konstrukcji oraz niskiego współczynnika sprężania (16.8:1), co pomaga osiągnąć wyższe efektywności przy niższych poziomach hałasu i wibracji.
System wtrysku wspólnej szyny ma maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące około 1700 bar.
Silniki VVT-i
Dwa silniki benzynowe, 1.6 i 1.8 litra, są już dobrze rozpoznawane w gamie modeli Toyoty i oferują doskonałą równowagę pomiędzy dynamicznymi osiągami a wyjątkowym zużyciem paliwa. Technologia VVT-i Toyoty (inteligentne zmienne fazy rozrządu) jest znana z zapewnienia zwiększonego przyspieszenia w średnim zakresie oraz momentu obrotowego przy jednoczesnym zmniejszonym zużyciu paliwa.
Oba silniki spełniają normy emisji Euro IV, a poprawione niskie emisje osiągnięto, umieszczając katalizator bezpośrednio za kolektorem wydechowym, aby zmniejszyć emisje podczas zimnego rozruchu.
Silniki VVT-i 1.6-litrowy i 1.8-litrowy pochodzą z Europy i są produkowane w zakładzie Toyota Motor UK w Deeside.
Silnik 1.6-litrowy VVT-i rozwija moc 81 kW (110 DIN hp) przy 6000 obr/min i ma maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3800 obr/min. Zapewnia Avensisy z 2007 roku maksymalną prędkość 195 km/h i przyspieszenie do 100 km/h od zera w 12.0 sekund (12.2 s w wersji Wagon).
Zużycie paliwa w europejskim cyklu mieszanym wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 wynoszą 172 g/km (173 w wersji Wagon).
Silnik 1.8-litrowy VVT-i jest najlepiej sprzedającym się silnikiem benzynowym w gamie, rozwija moc 95 kW (129 DIN hp) przy 6000 obr/min i ma maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 4200 obr/min. Umożliwia Avensisy z 2007 roku maksymalną prędkość 200 km/h (195 km/h: A/T) z manualną skrzynią i przyspieszenie do 100 km/h od zera w 10.3 sekundy (10.5 s w wersji Wagon), również z manualną skrzynią.
Zużycie paliwa w europejskim cyklu mieszanym wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 wynoszą 171 g/km (172 dla Wagon) przy manualnej skrzyni biegów.
2.0-litrowy wtrysk bezpośredni
Silnik 2.0-litrowy z wtryskiem bezpośrednim to najnowsza wersja zaawansowanej jednostki benzynowej z wtryskiem bezpośrednim dostępnej w aktualnej gamie modeli.
Jednostka sterująca silnikiem (ECU) zapewnia niskie poziomy emisji (przy zredukowanym NOx) z poprawionymi osiągami i doskonałym przyspieszeniem, dzięki wysoce precyzyjnemu dozowaniu paliwa i efektywnemu spalaniu. Dodatkowe ulepszenia silnika 2.0-litrowego z wtryskiem bezpośrednim obejmują katalizator umieszczony pod podłogą oraz ECU silnika, który opóźnia zapłon podczas zimnego rozruchu, aby szybciej nagrzewać katalizator.
Silnik 2.0-litrowy z wtryskiem bezpośrednim w Avensisie z 2007 roku oferuje sportową jazdę, szczególnie biorąc pod uwagę najnowsze ulepszenia zawieszenia i kierownicy. Rozwija moc 108 kW (147 DIN hp) przy 5700 obr/min i ma maksymalny moment obrotowy 196 Nm przy 4000 obr/min. Osiąga maksymalną prędkość 210 km/h (205 km/h: A/T) i przyspiesza do 100 km/h w 9.4 sekundy (9.6 s: Wagon).
Dzięki zaawansowanej technologii, Avensis z 2.0-litrowym wtryskiem bezpośrednim jest niezwykle oszczędny, z zużyciem wynoszącym 8.1 litra/100 km w europejskim cyklu mieszanym oraz emisjami CO2 wynoszącymi 191 g/km (193 dla Wagon) przy manualnej skrzyni biegów.
Mocny 2.4-litrowy wtrysk bezpośredni
Najnowszym dodatkiem do gamy silników benzynowych Avensisa jest pionierska jednostka z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 2.4 litra.
Silnik bazuje na silniku 2.4-litrowym VVT-i z modelu Previa, w którym wprowadzono nową głowicę silnika, aby umożliwić bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Oferując 120 kW (163 DIN hp) przy 5800 obr/min i zdrowe 230 Nm momentu obrotowego już przy 3800 obr/min, zapewnia doskonałe osiągi i przyjemność z jazdy. Avensis z 2.4-litrowym wtryskiem bezpośrednim przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9.1 sekundy (wagon: 9.3 s.) i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h.
Jednocześnie technologia wtrysku bezpośredniego oferuje doskonałą oszczędność paliwa dzięki swoim zaawansowanym systemom kontroli. Średnie zużycie paliwa w Avensisie z 2007 roku wynosi 9.5 l/100 km (9.6 dla Wagon) i emitowane jest 227 g/km CO2 (wagon: 228).
2.4-litrowy wtrysk bezpośredni to jednostka zaawansowanej technologii, która może pochwalić się najwyższym ciśnieniem wtrysku (między 8 a 13 Mpa) z wszystkich jednostek benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, które dotychczas wprowadzono na rynek. Mimo to wyższe ciśnienie, które przyczynia się do poprawy osiągów i lepszej efektywności paliwowej, zostało osiągnięte bez wpływu na poziomy hałasu.
Toyota opracowała całkowicie nową pokrywę silnika, która zapewnia, że poziomy hałasu i drgań w 2.4-litrowym silniku z wtryskiem bezpośrednim są zgodne z pozycjonowaniem jakości premium Avensisa z 2007 roku. Nowa podwójna wałek wyrównawczy, zainstalowany pod wałem korbowym w specjalnej obudowie, przyczynia się do poprawy gładkości, przy niskim poziomie hałasu i drgań.
Avensis 2.4-litrowy z wtryskiem bezpośrednim dostępny jest wyłącznie z elektronicznie sterowaną pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia płynne i bezproblemowe zmiany biegów oraz przyczynia się do imponujących poziomów wyrafinowania w każdym trybie jazdy.