Trzecia generacja Avensisa zadebiutowała w 2008 roku, w czasie, gdy rozpoczęł się światowy kryzys gospodarczy. Mimo trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej, udało jej się znaleźć swoje miejsce na rynku.
Pierwsza generacja Avensisa pojawiła się w Europie w 1997 roku i przez 10 lat obecności na rynku zdobyła 8% sprzedaży w segmencie D (pojazdy średniej wielkości). Podobnie jak w przypadku drugiej generacji, model z 2008 roku został zaprojektowany w centrum designu Toyoty we Francji. Z zewnątrz przypominał raczej odświeżenie niż całkowicie nowy model.
Przednia część pojazdu była węższa, a słupki A były jeszcze bardziej pochylone niż wcześniej. Samochód miał atrakcyjniejszy wygląd dla młodszej generacji dzięki sportowemu stylowi. Większe, romboidalne reflektory były dostępne z lampami HID bi-Xenon. Oferowany był wyłącznie jako sedan z trzema boksami oraz kombi. Hatchback o długości trzy i pół metra został porzucony z powodu niskiej sprzedaży.
Wnętrze charakteryzowało się lepszą jakością materiałów w niektórych miejscach, a w innych gorszą, ale zawierało nową jednostkę infotainment zintegrowaną z centralnym panelem. Fotele wciąż nie miały dużych bocznych podparć. Pomimo nowej platformy, trzecia generacja Avensisa zachowała ten sam rozstaw osi wynoszący 2700 mm (106,3”), co zapewniało wystarczającą przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu.
Pod maską dostępnych było więcej jednostek napędowych, rozwiniętych z poprzednich, ale połączonych z nową generacją skrzyń biegów. Wszystkie silniki benzynowe standardowo współpracowały z 6-biegową skrzynią manualną. Dla wersji diesla dostępna była tylko jedna z 5-biegową skrzynią manualną. Pozostałe były wyposażone w 6-biegowe skrzynie. Toyota oferowała nową, 6-biegową automatyczną skrzynię na liście opcji dla większości silników. Dla wybranych modeli dostępna była skrzynia CVT.
Nowo zaprojektowana i skonstruowana w Europie, nowa, trzecia generacja Toyoty Avensis miała swoją światową premierę na paryskich targach motoryzacyjnych. Opierając się na sukcesach swoich poprzedników, nowy europejski flagowiec Toyoty oferuje nowy poziom doskonałej jakości, dynamicznego prowadzenia oraz wyrafinowanego komfortu jazdy.
Nowa Toyota Avensis przyczyni się również do obniżenia średnich emisji CO2 w flotach Toyoty do 140 g/km do 2009 roku. Filozofia Toyota Optimal Drive została zastosowana w gamie nowych silników benzynowych, zmodernizowanych silników diesla oraz nowoczesnych skrzyń biegów, co pozwala na zmniejszenie emisji bez kompromisów w zakresie mocy i przyjemności z jazdy.
Główny inżynier nowej Toyoty Avensis, Takashi Yamamoto, wyjaśnia: „Od samego początku w projekcie mocno zaznaczyliśmy europejski akcent. Trzydziestu pięciu inżynierów z Toyota Motor Europe zostało zaproszonych do Japonii, by współpracować z zespołem rozwojowym Toyota Motor Corporation. Kiedy zespół projektowy wrócił do Europy, ci inżynierowie odegrali kluczową rolę w transferze wiedzy między dwoma zespołami rozwojowymi.
„Myślę, że to jeden z kluczowych powodów, dla których dzisiaj możemy spojrzeć wstecz na bardzo efektywny proces rozwoju i być dumni z naszego osiągnięcia, które moim zdaniem jest niczym innym jak 'nową jakością’ w segmencie D.”
ATLETYCZNY DESIGN
Stworzona w studiu projektowym ED2 Toyoty w południowej Francji, nowa Avensis wyraża moc bez polegania na masie.
Współczesni projektanci samochodów muszą stawić czoła bezprecedensowym wyzwaniom. Klienci oczekują samochodów o bardziej mocnych silnikach, ale z niższymi emisjami. Chcą większej przestrzeni wewnętrznej, ale także bardziej kompaktowych samochodów, które zużywają mniej paliwa. A być może największym wyzwaniem jest rozwiązanie paradoksu budowy samochodu, który jest bardziej przyjazny dla środowiska, mocny i przyjemny w prowadzeniu, nie rezygnując z komfortu i bezpieczeństwa.
Te wyzwania są adresowane przez język projektowania Toyota Vibrant Clarity, oparty na czynniku J – międzynarodowo szanowanych elementach japońskiej oryginalności i jakości. Zastosowanie czynnika J rozwiązało trzy kluczowe wyzwania w projektowaniu nowej Toyoty Avensis:
Przekazanie mocy bez bycia masywnym samochodem
Bycie dynamicznym w prowadzeniu, ale z klasowym komfortem jazdy
Osiągnięcie niskich emisji, ale z imponującą wydajnością
Nowa Toyota Avensis będzie dostępna w wersjach sedan i Tourer. Zostały one zaprojektowane równolegle, aby Toyota Avensis Tourer była specjalnie stworzona do swojego celu, a nie po prostu sedanem z podniesionym i wydłużonym tyłem.
Obie wersje mają atletyczny i smukły wygląd. Maskę obniżono, smukłe słupki A skierowano do przodu, a słupek C jest nachylony w tył, tworząc opływowy kształt. Doskonała aerodynamika zapewnia współczynnik Cd wynoszący 0.28 dla sedana i 0.29 dla Toyoty Avensis Tourer, co pomaga w redukcji emisji CO2.
Nowa Toyota Avensis jest tylko o 50 mm dłuższa niż model poprzedniej generacji, osiągając długość 4,695 mm dla sedana i 4,765 mm dla Toyoty Avensis Tourer. Oba modele mają rozstaw osi wynoszący 2,700 mm i wysokość 1,480 mm – tę samą co obecna Toyota Avensis. Dzięki nowej platformie, szerokość pojazdu zwiększyła się o 50 mm do 1,810 mm, a rozstaw kół wzrósł o 30 do 45 mm.
Przesunięcie kół bliżej zewnętrznych krawędzi podłogi pozwoliło uzyskać solidniejszy, mocniejszy wygląd bez dodawania zbędnej wagi lub masy.
Toyota Avensis jest również bardziej przestronna w środku. Chociaż całkowita wysokość pojazdu pozostaje niezmieniona, przestrzeń nad głową jest większa. Przestrzeń ładunkowa w Toyocie Avensis Tourer jest bardziej elastyczna, z dostępnymi szynami ładunkowymi do podziału i zabezpieczenia oddzielnych ładunków. Składane na płasko siedzenia mają mechanizm składania na jeden przycisk, co pozwala na stworzenie dodatkowej przestrzeni w razie potrzeby zarówno w sedanie, jak i w Tourerze.
Nowa deska rozdzielcza dobrze wykorzystuje szerokość samochodu, by podkreślić przestronność wnętrza. Można to jeszcze bardziej podkreślić w Toyocie Avensis Tourer dzięki opcji panoramicznego dachu.
Materiały użyte we wnętrzu zostały dobrane, aby wyrażać prestiż i dynamikę. Wykończenie deski rozdzielczej, w kombinacji czarno-szaro-beżowej, ma miękką teksturę. Dostępne są różne wykończenia konsoli centralnej, w tym czarny lakier metaliczny i wykończenie tytanowe. W wyższych wersjach konsola ma graficzne wykończenie inspirowane Takesumi – węglem drzewnym z bambusa.
Wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza są wyraźnie podświetlone i mają chromowane ramki. Wyświetlacz Optitron zapewnia doskonałą czytelność, niezależnie od warunków oświetleniowych. Może również zmniejszyć zmęczenie i senność.
ZWIĘKSZONA MOC I MOMENT OBROTOWY Z NIŻSZĄ, KLASYFIKUJĄCĄ EMISJĄ
Nowa filozofia Toyota Optimal Drive została zastosowana w rozwoju gamy silników nowej Toyoty Avensis, koncentrując się na minimalizacji wpływu na środowisko przy jednoczesnym maksymalizowaniu przyjemności z jazdy poprzez zwiększoną moc i moment obrotowy.
Najlepszym przykładem tego jest nowa gama silników benzynowych Valvematic, które oferują o 10 do 26 procent niższe emisje CO2 w porównaniu do równoważnych jednostek napędowych w obecnej Toyocie Avensis. Jednocześnie moc wzrosła o od 3 do 20 procent. Technologia Valvematic Toyoty pomaga poprawić efektywność paliwową, moc, moment obrotowy i reakcję silnika oraz zmniejszych emisję CO2, jednocześnie kontrolując timing zaworów i ich podnoszenie.
1.8-litrowy Valvematic
Nowy 1.8-litrowy Valvematic oferuje wybór nowej, sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub nowej Multidrive S, najnowszej technologii automatycznej skrzyni biegów Toyoty. Moc wzrosła o 14 procent w porównaniu do poprzedniej jednostki 1.8 VVT-i i wynosi 145 KM (147 DIN hp), a moment obrotowy zwiększył się o 10 Nm, osiągając maksymalne 180 Nm przy 4,000 rpm. Emisje CO2 spadły o 10 procent do 154 g/km w sedanie z manualną skrzynią biegów; 16 procent do 157 g/km z automatem Multidrive S.
2.0-litrowy Valvematic
2.0-litrowy Valvematic to szczytowa jednostka benzynowa w gamie, oferowana z sześciobiegową manualną i Multidrive S. Maksymalna moc to 150 KM (152 DIN hp), o 3 procent wyższa niż w silniku 2.0-litrowym Toyoty, a maksymalny moment obrotowy wynosi 196 Nm, osiągany przy 4,000 rpm. Przy manualnej skrzyni biegów emisje CO2 spadły o 15 procent do 163 g/km; przy Multidrive S spadek jest jeszcze większy – o 26 procent do 164 g/km.
Dzięki tym nowym silnikom Toyota osiąga najlepszy w klasie stosunek mocy do emisji CO2.
Skrzynia biegów Multidrive S
Multidrive S oferuje niezwykle płynne i wyrafinowane przełączanie biegów, automatycznie optymalizując moment obrotowy i zużycie paliwa, zawsze wykorzystując idealne obroty silnika. Kiedy silnik jest bardziej obciążony, skrzynia działa jak siedmiobiegowa automatyczna, co pomaga wyeliminować charakterystyczny hałas związany z CVT.
Tryb Sport skrzyni biegów oferuje sportowe doznania, wybierając bardziej responsywną i mocniejszą przekładnię zgodnie z zaleceniami kierowcy. A dla jeszcze bardziej angażującej jazdy system ma siedmiobiegowy sekwencyjny tryb manualny, pozwalający kierowcy na zmianę biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów lub, wyłącznie w modelu 2.0 Valvematic, za pomocą paddle shifts umieszczonych na kierownicy.
Silniki diesla
Korzyści z Toyota Optimal Drive są również widoczne w zmodernizowanej gamie silników diesla, z większym momentem obrotowym przy niższych prędkościach, co prowadzi do niższych emisji. Ulepszenia obejmują nowe wtryskiwacze piezoelektryczne oraz wyższe ciśnienie wtrysku – 2,000 bar. Te nowe cechy pomagają osiągnąć redukcję emisji CO2 od 2.5 do 10 procent w porównaniu do obecnej generacji Toyoty Avensis.
2.0-litrowy D-4D 130
Silnik 2.0-litrowy D-4D 130 generuje moc przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów i produkuje 124 KM (126 DIN hp) przy 3,600 rpm oraz 310 Nm momentu obrotowego w zakresie 1,800 do 2,400 rpm. Emisje spadły o 7 procent do 134 g/km dla sedana, przy poprawionej wydajności.
2.2-litrowy D-4D 150
Model 2.2 D-4D 150 oferuje doskonałą równowagę pomiędzy mocą a wydajnością. Moc 148 KM (150 DIN hp) osiągana jest przy 3,600 rpm, z niemal 10 procentowym wzrostem momentu obrotowego do 340 Nm, generowanego w zakresie 2,000 do 2,800 rpm. Oznacza to, że maksymalny moment obrotowy dostępny jest w większości warunków jazdy, co minimalizuje potrzebę częstej zmiany biegów, a emisje pozostają poniżej 150 g/km.
Po raz pierwszy w Toyocie w silniku diesla pasażerskiego, ten silnik dostępny jest z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Oferuje szybki czas reakcji podczas zmiany biegów, jednocześnie utrzymując komfortową wydajność, eliminując szok zmian biegów. System zawiera sekwencyjny tryb manualny: przesuwając dźwignię zmiany biegów do trybu M, kierowca może wybrać zmianę biegów przy użyciu dźwigni zmiany biegów lub paddle shifts na kierownicy.
Silnik 2.2 D-4D 150 korzysta z technologii czystego diesla Toyota D-CAT i osiąga emisje CO2 poniżej 180 g/km w nowym sedanie Toyoty Avensis. D-CAT jednocześnie redukuje emisję tlenków azotu i cząstek stałych dzięki systemowi, który nie wymaga konserwacji i jest zaprojektowany na cały okres użytkowania pojazdu.
2.2-litrowy D-4D 180
Najwyższy model diesla, 2.2 D-4D 180, ma unikalne połączenie niskiego współczynnika sprężania i wysokiego doładowania, co przekłada się na niezwykłą moc oraz efektywność silnika. Z mocą 175 KM (177 DIN hp) i momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm w zakresie obrotów od 2,000 do 2,800 rpm, jest jednym z najpotężniejszych silników diesla w segmencie D. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8.5 sekundy, a emisje CO2 wynoszą tylko 157 g/km dla sedana, co czyni go jednym z najczystszych mocnych silników diesla na rynku. Podobnie jak 2.2 D-4D 150, korzysta z technologii Toyota D-CAT dla czystszej pracy.
Efektywna jazda
Wszystkie nowe modele Toyoty Avensis są wyposażone w wskaźniki jazdy, które pomagają zapewnić efektywne poruszanie się. Komputer pokładowy ma wskaźnik ECO na wersjach z sześciobiegową automatyczną i Multidrive S, pokazując kierowcy, jak efektywny jest jego styl jazdy. Wersje manualne są wyposażone w Wskaźnik Zmiany Biegów, który doradza kierowcy na najlepszy czas zmiany biegów.
DYNAMICZNE PROWADZENIE Z WYSOKIM KOMFORTEM JAZDY
Nowa Toyota Avensis została zaprojektowana dla gładkiego komfortu jazdy, ale z dynamicznym prowadzeniem, co daje przyjemne wrażenia z jazdy.
Nowa platforma zapewnia doskonałą równowagę między stabilnością przy dużych prędkościach a zwrotnością przy niskich prędkościach. Aby poprawić wydajność, zarówno przednie zawieszenie typu MacPherson, jak i tylne zawieszenie podwójne wahacze zostały przeprojektowane, z ulepszeniami w zakresie sztywności skrętnej i sztywności przechyłów. Zaktualizowano również specyfikacje przednich amortyzatorów i układu kierowniczego.
Nowe, dużych średnic kół z szerszymi oponami są zamontowane, aby dodatkowo poprawić stabilność i dynamiczne prowadzenie. Płaska konstrukcja podwozia wspomaga stabilność przy dużych prędkościach, redukuje hałas i przyczynia się do efektywności paliwowej poprzez poprawioną aerodynamikę.
WYJĄTKOWA JAKOŚĆ I ZWIĘKSZONE BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Toyota Avensis ma na celu zbudowanie na osiągnięciach swojego poprzednika, dążąc do zdobycia pięciogwiazdkowej oceny w bardziej rygorystycznych testach zderzeniowych Euro NCAP, które wejdą w życie w 2009 roku.
Nowe, wysoko zaawansowane funkcje bezpieczeństwa wprowadzają zarówno aktywne, jak i pasywne zabezpieczenia na wyższy poziom. Standardowo zamontowano siedem poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową kierowcy. Aktywne zagłówki przednich siedzeń zostały wprowadzone, aby zmniejszyć ryzyko urazów kręgosłupa w przypadku kolizji z tyłu.
System wspomagania kierownicy Vehicle Stability Control (VSC+) jest nowością w tym modelu, system ten zwiększa ochronę zapewnianą przez standardowy system VSC, dodając wspomaganie momentu skrętu, aby przeciwdziałać wszelkim ruchom obrotowym podczas nagłych zmian prowadzenia lub na śliskich nawierzchniach. W sytuacji awaryjnej kierowca może odczuwać moment skrętu na kierownicy w danym kierunku, co pomaga zapewnić prawidłowy ruch kierownicą, aby skompensować niedostateczne lub nadmierne skręcanie.
Gdzie zastosowano reflektory bi-xenonowe o wysokiej intensywności (HID), kierowca czerpie dodatkowe korzyści z adaptacyjnego systemu oświetlenia przedniego (AFS). Dostosowuje on kąt świateł w zależności od prędkości pojazdu i kąta skrętu, aby poprawić oświetlenie na zakrętach i na skrzyżowaniach. Dynamiczne poziomowanie reflektorów utrzymuje kąt lampy podczas gwałtownego hamowania lub przyspieszania.
Nowa Toyota Avensis jest standardowo wyposażona w sygnał stopu awaryjnego, który aktywuje błyskające światła hamowania, aby ostrzec nadjeżdżające pojazdy o nagłym hamowaniu.
Najwyższe wersje modelu 2.2 D-4D 150 z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów będą miały możliwość wyboru nowego systemu Pre-Crash Safety (PCS). Może on przewidzieć ryzyko zbliżającej się kolizji i podjąć działania, aby ostrzec kierowcę i zredukować ryzyko uszkodzenia lub obrażeń. Jeśli uzna, że kolizja jest nieunikniona, automatycznie aktywuje napinacze pasów bezpieczeństwa i zastosuje pełną siłę hamowania, aby zminimalizować uderzenie.
Adaptacyjny tempomat (ACC) działa w tandemie z PCS, korzystając z tej samej zaawansowanej technologii radarowej, aby utrzymać określoną odległość od pojazdu z przodu, nawet jeśli jego prędkość ulega zmianie. Gdy droga przed pojazdem jest wolna, ACC automatycznie powraca do ustawionej prędkości jazdy.
PCS oferuje dodatkową korzyść w postaci ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu (LDW) oraz asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA). Te systemy pomagają zapobiegać niezamierzonym zmianom pasa, dając sygnał dźwiękowy i stosując moment skrętu w kierownicy, aby pomóc kierowcy pozostać na właściwej trasie.
Poprawiona wydajność NVH
Nowa Toyota Avensis ma znacznie niższe poziomy hałasu, drgań i szumów (NVH), dzięki zastosowaniu lekkiego materiału izolacyjnego Toyoty, który znacząco obniża poziom hałasu wewnątrz – o 5 dB. Nowy model jest jednym z najcichszych w segmencie D, z wydajnością, która zbliża się do modeli premium.
Osiągnięto to dzięki sztywnej konstrukcji, zaawansowanej aerodynamice i starannemu rozmieszczeniu materiałów, bez dodawania zbędnej wagi przez nadmierne użycie izolacji.
Toyota Avensis ma uznaną reputację za jakość, trwałość i niezawodność, a jej cechy odzwierciedlają świetne wyniki w niezależnych badaniach satysfakcji klientów, takich jak coroczne badanie J.D. Power i Associates. Otrzymała liczne nagrody od mediów motoryzacyjnych i organizacji, w tym najlepiej ocenianą w swojej klasie przez ADAC, największy klub motoryzacyjny w Europie.
Nowa Toyota Avensis będzie nadal produkowana wyłącznie w fabryce Toyota Motor Manufacturing UK w Burnaston. Zakład TMUK w Deeside dostarczy silniki 1.6 (niedostępny w Wielkiej Brytanii) oraz 1.8 Valvematic, a Toyota Motor Industries Poland dostarczy silniki 2.0 i 2.2 D-4D. Nowa sześciobiegowa manualna skrzynia biegów pochodzi z Toyota Motor Manufacturing Poland.
ZAAWANSOWANE POZIOMY WYPOSAŻENIA
W zgodzie z pozycjonowaniem „nowej jakości w segmencie D” wyrażonym przez głównego inżyniera Takashi Yamamoto, nowa Toyota Avensis skorzysta z zaawansowanej technologii w swoich specyfikacjach wyposażenia.
Szczegóły struktury wersji w Wielkiej Brytanii oraz szczegółowe cechy wyposażenia zostaną ogłoszone bliżej daty wprowadzenia samochodu do sprzedaży.