Nowa Toyota Avensis zadebiutowała w 2015 roku, wprowadzając ostre linie, nowe silniki i więcej technologii. Długość pojazdu zwiększono o 40 mm, a przód to odważna, prestiżowa interpretacja języka designu Under Priority i Keen Look firmy Toyota.
Wnętrze zyskało nowe oblicze, a także zastosowano więcej materiałów wygłuszających. Zainstalowano nową jednostkę infotainment z systemem Toyota Touch 2 oraz 8-calowym ekranem multimedialnym. To rozwiązanie cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród klientów indywidualnych. Rynek flotowy stanowi zdecydowaną większość sprzedaży. Wynika to z niskich kosztów eksploatacji, które dla firmy są ważniejsze niż wygląd czy dynamiczna jazda.
Nowa gama silników Avensis została gruntownie zrewidowana, opierając się na trwałości i niezawodności, z których model ten jest już znany, aby zapewnić klientom mniejsze zużycie paliwa, emisję spalin oraz koszty użytkowania.
W ofercie dostępnych jest pięć silników, z czego dwa to jednostki diesel. Mamy silnik D-4D 1.6 oraz D-4D 2.0. Ich moc wynosi odpowiednio 116 KM i 143 KM. Osiągi nie powalają na kolana. Mniejsza jednostka przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy, natomiast większa osiąga ten wynik w 9,5 sekundy. Jednak zużycie paliwa było zadawalające. Silnik 1.6 potrafił uzyskać 4,1 litra/100 km (57,4 mpg US), podczas gdy większy osiągał 4,5 litra/100 km (52,3 mpg US).
Nowy Avensis, dzięki swojemu stylowi, nowym silnikom i innowacyjnym technologiom, ma na celu ułatwienie życia swoim klientom. Bez względu na wersję czy klasę, został zaprojektowany jako prestiżowy, wiarygodny, bezpieczny i komfortowy towarzysz.
Zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Europie, od swojej premiery pod koniec 1997 roku na drogach Europy pojawiło się ponad 1,711,800 egzemplarzy Avensisa, obejmujących trzy generacje.
Jakość, trwałość i niezawodność były zawsze jednymi z najmocniejszych stron modelu Avensis. Obecny model cieszy się wysokimi ocenami w segmencie D pod względem jakości, trwałości i niezawodności, a w 2014 roku otrzymał najwyższą notę w niemieckim badaniu satysfakcji posiadaczy pojazdów J.D. Power.
Choć Avensis tradycyjnie przyciągał zarówno klientów indywidualnych, jak i rynek flotowy, to właśnie ten drugi stanowi zdecydowaną większość sprzedaży.
W odpowiedzi na oczekiwania klientów indywidualnych dotyczące wyższego prestiżu, luksusu i elegancji oraz na potrzeby użytkowników flotowych pragnących większej sportowości, dynamizmu i stylu, nowy Avensis został zaprojektowany tak, aby zaoferować wszystkim swoim klientom istotne ulepszenia w pięciu kluczowych obszarach:
Stylizacja – nowy, bardziej prestiżowy i dynamiczny wygląd zewnętrzny z technologią lamp LED.
Jakość sensoryczna i komfort – całkowicie nowy, elegancki i wyrafinowany projekt wnętrza, który znacząco poprawia jakość sensoryczną, komfort, wykończenie, kolory i poziom hałasu.
Bezpieczeństwo – kompleksowa modernizacja systemów bezpieczeństwa mająca na celu osiągnięcie 5-gwiazdkowej oceny Euro NCAP. Nowy system Toyota Safety Sense, wprowadzający technologie aktywnego bezpieczeństwa, jest standardem w całej gamie modeli.
Wyposażenie i stosunek jakości do ceny – nowa, wyraźniej zróżnicowana struktura klasowa z wiodącym w swojej klasie poziomem standardowego wyposażenia oraz nowoczesnymi technologiami, takimi jak system Toyota Touch 2 i 8-calowy wyświetlacz multimedialny.
Przyjemność z jazdy i koszty eksploatacji – dwa nowe silniki wysokoprężne, niższe emisje CO2 w całej gamie, dłuższe interwały serwisowe i niższe koszty obsługi, a także udoskonalenia podwozia dla lepszego komfortu jazdy i prowadzenia.
Toyota przewiduje, że te wszechstronne ulepszenia nie tylko zwiększą lojalność wśród dotychczasowych klientów modelu, ale również przyciągną nowych klientów, którzy są zainteresowani bogatą ofertą, jaką reprezentuje nowy Avensis.
STYLIZACJA
Zarówno wersja sedan, jak i Touring Sports nowego Avensisa zostały zaprojektowane, aby nadać im bardziej charakterystyczny i dynamiczny wygląd.
Zwiększając całkowitą długość pojazdu o 40 mm, przód to odważna, prestiżowa interpretacja stylistyki Toyoty „Under Priority” i „Keen Look”.
Logo Toyoty jest bardziej wyeksponowane w mniejszej, bardziej agresywnie stylizowanej górnej kratce. Kratka ma chromowany pasek, który utrzymuje nowe zespoły lamp LED. Reflektory zawierają LED-owe światła dzienne (DRL), nadając nowemu Avensisowi unikalny wygląd z przodu.
Zwiększając centralną część zderzaka w kolorze błyszczącej czerni, dolna kratka została znacznie powiększona. Przesunięcie uchwytów lamp przeciwmgłowych na skrajne krawędzie zderzaka sprawia, że pojazd wydaje się szerszy.
Z boku nowy dekor rocker podkreśla poziomą linię profilu pojazdu, optycznie obniżając jego środek ciężkości. Ten bardziej elegancki profil jest dodatkowo wzmocniony przez wybór nowych wzorów felg aluminiowych o średnicy 17″ i 18″.
Tył pojazdu został również zaprojektowany, aby podkreślić jego szeroki postawę na drodze. Zespoły tylnych lamp wyposażone są w technologię LED, co nadaje nowemu Avensisowi nowoczesny wygląd.
JAKOŚĆ SENSORYCZNA I KOMFORT
Jednym z celów nowego Avensisa było zapewnienie komfortu i wygody dla wszystkich użytkowników. Eleganckie i wyrafinowane wnętrze stanowi ważny element tego celu. Jakość sensoryczna oraz poziom hałasu zostały podniesione na nowy poziom, a wnętrze wzbogacono o nowe wykończenia, detale i schematy kolorystyczne.
Panel instrumentów podzielony jest na dwie części. Smukła górna część przedstawia panel z zegarami, na którym umieszczono obrotomierz i prędkościomierz po obu stronach dużego 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT (w wersji średniej i wyższej).
Dolna część zawiera konsolę centralną, oddzieloną od tunelu przekładni, z dominującym 8-calowym ekranem dotykowym w pełnym kolorze. Starannie zaprojektowana kierownica i dźwignia zmiany biegów dopełniają kokpitu.
Odczucie oraz działanie wszystkich przełączników zostały poprawione, a jakość sensoryczna wzrosła dzięki starannemu zharmonizowaniu tekstów i symboli oraz bardziej jednolitemu podświetleniu.
Satynowe chromowane detale w panelu z zegarami, na kierownicy i przełącznikach konsoli centralnej, wlotach powietrza i dźwigni zmiany biegów mają wyraźniejszy, wyższej jakości wygląd.
Zdecydowanie opisane w rozdziale „Wyposażenie i stosunek jakości do ceny”, nowa gama bardziej atrakcyjnych wykończeń wnętrza obejmuje tkaninowe i alcantarowe tapicerki siedzeń oraz nowy, dwukolorowy schemat ambientowy, który daje klientom wybór wykończeń Terracotta lub Jasnoszary.
Nowa, bardziej elegancka i luksusowa, wysokiej jakości kabina Avensisa została dodatkowo poprawiona dzięki nowemu projektowi przednich foteli, idealnie dopasowanych do długich podróży.
Powierzchnia górnej oparcia została zwiększona, a boczne podparcia zostały zaprojektowane na nowo, łącząc dodatkowe wsparcie dla ramion z poprawioną stabilnością boczną. Maty zawieszenia siedzeń zostały zaprojektowane na nowo, aby poprawić rozkład nacisku i zredukować zmęczenie podczas długich tras. Kąt nachylenia siedziska został zwiększony, aby zapewnić lepsze wsparcie dla ud, a boczne podparcia siedziska zostały przekształcone, aby poprawić stabilność boczną.
NVH
Hałas, wibracje i szorstkość (NVH) zostały znacznie zredukowane, co zapewnia, że wzrost jakości wnętrza i komfortu nowego Avensisa idzie w parze z wyraźnym zmniejszeniem hałasu w kabinie.
Nowe i grubsze materiały zapewniają dodatkowe pochłanianie dźwięku i izolację, a ilość, grubość i szerokość uszczelek zostały zwiększone w całej karoserii.
Grubość i gęstość izolacji pod maską oraz grubość i rozmiar izolacji pod silnikiem zostały zwiększone, a dla wersji wysokoprężnych dodano arkusz dampingu pod podwoziem. Wzmocniono także ochronę błotnika poprzez zastosowanie poliuretanowej pianki.
Hałas klimatyzacji został zredukowany poprzez integrację uszczelek w kanałach powietrznych. Wersje wyposażone w panoramiczny dach Skyview zawierają arkusz dampingu w podsufitce, a w tylnej drzwiach dodano dynamiczny tłumik dla wersji Touring Sports.
WYPOZYCZENIE I STOSUNEK JAKOŚCI DO CENY
Zaprojektowany nie tylko z myślą o klientach indywidualnych, ale także w celu spełnienia wymagań wymagających klientów flotowych, nowy Avensis posiada wyraźnie zróżnicowaną strukturę klasową.
Nowe klasy Entry, Mid, Mid+ i High łączą wyższy poziom standardowego wyposażenia z poprawionym wykończeniem i jakością sensoryczną oraz nowoczesnymi technologiami, takimi jak gama systemów multimedialnych Toyota Touch 2.
Oprócz wiodącego w branży poziomu standardowego wyposażenia, wszystkie klasy Mid oferują dodatkowo unikalne w segmencie zalety tapicerki alcantarowej, stosowanej jako wyposażenie standardowe, oraz nowy, dwukolorowy schemat ambientowy, zapewniający klientom wybór wykończenia Terracotta lub Jasnoszary.
Dodatkowo, dzięki dostępności kilku pakietów zwiększających wyposażenie oraz nowemu systemowi Toyota Safety Sense, dostępnemu jako standard w całej gamie, nowy Avensis oferuje kluczowe wyposażenie dla klientów flotowych, znakomity stosunek jakości do ceny oraz brak kompromisów w zakresie bezpieczeństwa na każdym poziomie nowej struktury klasowej.
Modele w klasie Entry mają czarną i szaro-skalową tapicerkę wnętrza. W standardzie są wyposażone w manualną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, LED-owe światła dzienne (DRL), radioodtwarzacz CD z łącznością Bluetooth i USB oraz system Toyota Safety Sense.
Klasa Mid prezentuje nowy, dwukolorowy schemat wnętrza Avensisa: wybór wykończenia Terracotta lub Jasnoszary. Rozszerza specyfikację klasy Entry o automatyczną klimatyzację, 4.2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, reflektory automatycznych świateł drogowych (AHB), czujniki deszczu i zmierzchu, 17-calowe felgi aluminiowe, lampy przeciwmgłowe, tapicerkę siedzeń z tkaniny i alcantary, udoskonaloną wersję systemu Toyota Safety Sense oraz system multimedialny Toyota Touch 2 z kamerą tylnej.
Specjalnie dopasowana do potrzeb klientów flotowych, klasa Mid+ wzbogaca tę podstawową specyfikację dla użytkowników biznesowych o dodatek w postaci LED-owych reflektorów i LED-owych świateł DRL z unikalnym charakterystycznym wzorem, lamp przeciwmgłowych do zakrętów, przyciemnianych szyb tylnych, tapicerki skórzanej i alcantary oraz 17-calowych felg aluminiowych z wykończeniem maszynowym.
Klasa High oferuje klientom najbardziej kompleksowe wyposażenie standardowe. Rozszerza specyfikację klasy Mid+ o inteligentny dostęp, przyciemniane szyby tylne, pełną tapicerkę skórzaną oraz system Toyota Touch 2 z Go Plus, który zawiera pełny system nawigacji.
Specyfikacja klasy High może być dodatkowo wzmocniona przez pakiet Premium, który obejmuje nowo zaprojektowane 18-calowe felgi aluminiowe, LED-owe reflektory z systemem adaptacyjnego oświetlenia przedniego (AFS), elektrycznie regulowane przednie fotele z funkcją pamięci oraz panoramiczny dach Skyview.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY I KOSZTY EKSPLOATACJI
Oferta silnikowa nowego Avensisa została kompleksowo zrewidowana, opierając się na trwałości i niezawodności, z których jest już znany, w celu zaoferowania klientom redukcji zużycia paliwa, emisji i kosztów użytkowania.
Ponadto, udoskonalenia podwozia oferują poprawę komfortu jazdy i prowadzenia w całej gamie modeli.
Silniki wysokoprężne
W skład pięcioosobowej gamy silnikowej wchodzą dwa nowe silniki diesla: 1.6 litra D-4D o mocy 112 hp/82 kW oraz 2.0 litra D-4D o mocy 143 hp/105 kW, który po raz pierwszy zadebiutuje w Toyocie.
Silnik 1.6 D-4D generuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 108 g/km, o 11 g/km mniej niż jednostka 2.0, którą zastępuje, podczas gdy emisja nowego silnika 2.0 litra wynosi 119 g/km, co stanowi znaczące zmniejszenie o 24 g/km w porównaniu do wychodzącej jednostki 2.2.
Koszty eksploatacji silników wysokoprężnych zostały również obniżone dzięki wydłużeniu interwałów serwisowych dla obu jednostek do 20 000 km oraz dzięki redukcji kosztów serwisowych wynoszących około 20% dla obydwu jednostek przy przebiegu 90 000 km/3 lata.
Nowy 1.6 D-4D
Nowy silnik 1.6 D-4D zastępuje istniejący 2.0 D-4D, odzwierciedlając bieżący trend zmniejszania pojemności silników w celu osiągnięcia lepszej wydajności paliwowej, niższych emisji i poprawionych osiągów.
Sparowany z 6-biegową skrzynią biegów i o 20 kg lżejszy niż jego 2.0-litrowy poprzednik, zgodny z normą Euro 6 silnik rozwija moc 112 DIN hp/82 kW przy 4 000 obr./min oraz 270 Nm momentu obrotowego w przedziale 1 750-2 250 obr./min. Przyspiesza Avensisa od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 180 km/h.
Silnik zapewnia 8% poprawę efektywności paliwowej w porównaniu do wychodzącej jednostki 2.0 D-4D, co odpowiada zużyciu paliwa wynoszącemu 4,1 l/100 km według połączonego cyklu homologacyjnego. W tym samym czasie emisja CO2 zmniejszyła się z 119 g/km do tylko 108 g/km.
Silnik został dostosowany do uzyskania szybkiej reakcji na pedał przyspieszenia w całym zakresie obrotów. Oferuje dobrą reakcję na niskich obrotach, a następnie, gdy zwiększa się ciśnienie doładowania, zapewnia liniowy przyrost momentu obrotowego. Wydajność momentu obrotowego została również wydłużona, dzięki czemu silnik może swobodnie wkręcać się powyżej 3 000 obr./min bez utraty mocy.
Nowy 2.0 D-4D
Nowy, zgodny z normą Euro 6 silnik 2.0 litra D-4D dzieli niską efektywność zużycia paliwa i emisji ze swoją siostrą 1.6-litrową, ale został dostrojony tak, aby oferować kierowcom silniejsze osiągi.
Osiągając maksymalnie 143 DIN hp/105 kW przy 4000 obr/min i hojny moment obrotowy na poziomie 320 Nm w zakresie 1 750-2 500 obr./min, nowy silnik 2.0-litrowy zapewnia szczególnie silną responsywność i przyspieszenie w biegu. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h.
Liczne innowacje, takie jak nowy łańcuch rozrządu, zapewniają cichą pracę silnika przy wszystkich prędkościach, a technologia Stop and Start Toyoty w połączeniu z wysokim, szóstym biegiem do jazdy autostradowej umożliwia nowemu 2.0 D-4D osiągnięcie średniego zużycia paliwa wynoszącego zaledwie 4,5 l/100 km oraz generowania emisji CO2 na poziomie zaledwie 119 g/km.
Silniki benzynowe
Wprowadzono również ulepszenia w zakresie ekonomii paliwowej i emisji CO2 dla istniejącej gamy silników benzynowych o mocach 132 hp/97 kW 1.6, 147 hp/108 kW 1.8 oraz 152 hp/112 kW 2.0 litra.
Redukcje zużycia paliwa osiągnięto poprzez wyższe współczynniki sprężania, optymalizację kątów wtrysku i czasu wtrysku, zastosowanie teflonowych i żywicznych powłok, wykorzystanie materiałów o niskim tarciu oraz automatyczne napinanie paska akcesoriów.
Dodatkowe 4% redukcji zużycia paliwa uzyskano dzięki szerokim zmianom w automatycznych skrzyniach biegów CVT dla silników 1.8 i 2.0 litra, które posiadają nowo opracowany konwerter momentu obrotowego, jednostkę o zmiennym przełożeniu, pompę olejową, zębatki redukcyjne oraz hydrauliczny układ sterujący, a także płyn CVT i podgrzewacz płynów.
Logika sterowania CVT została również zmieniona, aby zredukować obroty silnika przy umiarkowanym otwarciu przepustnicy, bardziej dopasowując prędkość silnika do wejść gazu, jak w przypadku konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów.
Ulepszenia te obniżyły zużycie paliwa w gamie silników benzynowych. Średnie zużycie paliwa dla jednostek 1.6, 1.8 i 2.0 litra spadło odpowiednio z 6.5 l/100 km do 6.1 l/100 km, z 6.5 l/100 km do 6.0 l/100 km oraz z 6.9 l/100 km do 6.1 l/100 km.
Emisje CO2 również zostały zmniejszone w całej gamie silników benzynowych. Emisje jednostki 1.6 litra spadły o 8 g/km do 142 g/km, natomiast jednostki 1.8 o 14 g/km do 139 g/km, a jednostki 2.0 o 19 g/km do 142 g/km.
Ulepszone wrażenia podczas jazdy
Nowy Avensis zachowuje tę samą, sprawdzoną konfigurację zawieszenia z przodu z kolumną McPhersona oraz z tyłu z podwójnymi wahaczami, co jego poprzednik. Jednak zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie przeszły znaczące ulepszenia, aby zwiększyć komfort jazdy i osiągi.
Zawieszenie przednie korzysta z nowego łożyska amortyzatora i górnego wsparcia, zmniejszenia twardości sprężyn, zwiększonej kompensacji obciążenia bocznego sprężyn, strojenia siły tłumienia oraz, w przypadku modeli z silnikiem diesla, strojenia obciążenia zestawu sprężyn.
Zawieszenie tylne również posiada zmniejszenie twardości sprężyn, zmniejszenie siły tłumienia oraz strojenie obciążenia zestawu sprężyn dla wersji wysokoprężnych, a nowy projekt zaworu tłokowego oferuje wyraźny wzrost komfortu jazdy.
Odczucie i responsywność układu kierowniczego zostały ulepszone dzięki wprowadzeniu nowego wału pośredniego, zmianie średnicy stabilizatora oraz zwiększeniu sztywności karoserii poprzez zastosowanie wysokowytrzymałego poliuretanu do połączenia szyby.
BEZPIECZEŃSTWO
W oczekiwaniu na ocenę 5-gwiazdkową w programie Euro NCAP, nowy Avensis wprowadza nowe poziomy bezpieczeństwa aktywnego i asystenta kierowcy dzięki systemowi Toyota Safety Sense (dokładnie opisany w rozdziale Toyota Safety Sense), który jest standardem w całej gamie modeli.