Toyota postanowiła zakończyć użycie nazwy Carina i wprowadziła model Avensis w 1997 roku w trzech wersjach: sedan, hatchback i kombi.
W związku ze wzrostem sprzedaży w Europie, Toyota zdecydowała się stworzyć pojazd dostosowany do europejskich klientów. Konkurencja była silna, a firma musiała zmagać się z takimi markami jak Opel, Vauxhall, Peugeot, Renault czy Volkswagen. Aby odnieść sukces, samochód musiał być lepiej zaprojektowany, ponieważ Carina była zbyt nijaka jak na europejskie gusta.
Niektórzy twierdzą, że reflektory Avensisa w pewnym sensie przypominają te, które zamontowane były w trzeciej generacji BMW serii 3 (E36), z podwójnymi lampami pod przezroczystą szybą. Oczywiście pojawiły się spekulacje, ale klientów to niewiele obchodziło. Mała, krótka atrapa chłodnicy z poziomymi żebrami została wydłużona w dolnej części zderzaka o dodatkowe otwory wentylacyjne i wloty powietrza. W wersji kombi, samochód miał wydłużony dach nad bagażnikiem oraz lekko pochyloną do przodu klapę bagażnika z tyłu.
W środku Toyota postawiła na wysoką jakość wykonania, i to osiągnęła. Choć niektórzy europejscy producenci samochodów mogli zaoferować porównywalne wykończenie, większość z nich pozostawała w tyle, szczególnie marki średnie i premium. Mimo to oferowała dobre opcje tapicerki oraz długą listę standardowych funkcji. Składana tylna kanapa zwiększała przestrzeń bagażową Avensisa Wagon z 580 litrów (20,5 cu-ft) do 1,996 litrów (70,5 cu-ft).