Druga generacja Toyoty Avensis została wprowadzona na rynek w 2003 roku, a już w 2004 roku zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
W 2007 roku Toyota zaprezentowała odświeżoną wersję Avensisa, wprowadzając zmiany w wyglądzie zewnętrznym oraz nowy silnik. Ulepszenia objęły nie tylko wersję sedan, ale także liftback.
Pod względem estetycznym, Toyota Avensis zyskała mocniejszy wygląd, z nowym przednim zderzakiem, bardziej dynamicznymi kształtami oraz silnymi pionowymi liniami na masce, nową atrapą chłodnicy i całkowicie przeprojektowanymi reflektorami.
W 2007 roku nowy Avensis otrzymał LED-owe kierunkowskazy zamontowane w zewnętrznych lusterkach, co dodało mu bardziej premium wygląd. Lusterka boczne były teraz większe, co poprawiło widoczność.
Klienci mogli wybierać spośród pięciu nowych kolorów nadwozia: Szary Popielaty, Czerwony Brokatowy, Brązowy Burzowy, Zielony Jodłowy i Niebieski Pacyficzny.
Nową jednostką wysokoprężną wprowadzoną w 2007 roku był silnik D4D o pojemności 2,0 litra, generujący moc 125 KM, oferujący doskonałą moc oraz jednocześnie niższe zużycie paliwa. Był bardziej przyjazny dla środowiska niż jego poprzednicy, z niską emisją CO2 wynoszącą 146 g/km.
Dostępne były również mocniejsze silniki, w tym topowy D-4D 180, generujący moc 177 KM.
Avensis to flagowy model Toyoty w Europie, który odzwierciedla doskonałą jakość niezbędną do osiągnięcia takiego statusu.
Zaprojektowany i zbudowany w Europie, Avensis dokładnie odzwierciedla wszystkie kluczowe elementy DNA Toyoty – innowacyjność, przyjemność z jazdy, design i wysoką jakość.
Obecna generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 2003 roku i od razu została uznana za model, który wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów klasy średniej, jeśli chodzi o wyrafinowaną jakość i niezawodność.
Zewnętrzny styl zaprojektowany w ED2, zaawansowanym studiu projektowym Toyoty na Lazurowym Wybrzeżu w południowej Francji, ma ponadczasowe piękno, jednocześnie przekazując siłę i dynamiczną wydajność. To wrażenie jest dodatkowo podkreślone przez zmiany w stylizacji i designie wprowadzone w 2007 roku.
Toyota Avensis jest również produkowana w Europie. Samochód wytwarzany jest w zakładzie Toyota Manufacturing UK w Burnaston, w pobliżu Derby w Wielkiej Brytanii.
Większość silników w ofercie również pochodzi z Europy. Wszystkie silniki Diesla są produkowane w nowej fabryce Toyota Motor Industries Poland, podczas gdy najlepiej sprzedające się silniki benzynowe (1.6 i 1.8 VVT-i) pochodzą z TMUK w Deeside w północnej Walii.
Sportowy, dynamiczny styl
Kluczowe słowa dla obecnego modelu, stworzonego w ED2 w Europie, to nowoczesność, dynamizm i wyrafinowanie. Toyota Avensis została zaprojektowana, aby mieć ponadczasowe piękno, jednocześnie przekazując siłę i dynamiczną wydajność.
Avensis z 2007 roku dalej rozwija te cechy dzięki serii subtelnych zmian w stylizacji, które podkreślają sportowy i premium charakter samochodu. Te ulepszenia stylistyczne nadają nowy ton dla projektu zewnętrznego i wewnętrznego.
W tym samym czasie, wyrafinowanie i postrzegana jakość gamy Avensis zostały poprawione dzięki szeregowi ulepszeń w otoczeniu kierowcy, w tym desce rozdzielczej, ergonomice nawigacji i drobnych kontrolkach.
Avensis z 2007 roku ma mocniejszy i bardziej emocjonalny design zewnętrzny, co nadaje samochodowi bardziej sportowy charakter i sprawia, że jest bardziej rozpoznawalny na drodze. Jego rola jako modelu flagowego w ofercie Toyoty jest wyraźna dzięki silnej tożsamości marki i odważnej stylistyce przedniej części.
Stylizacja przedniego zderzaka jest całkowicie nowa, zgodna z konsekwentnym designem podstawowych modeli Toyoty. Została zaprojektowana, aby stworzyć premium wizerunek, jednocześnie podkreślając sportowy i dynamiczny charakter oferty.
Istnieją silne pionowe linie charakterystyczne, które spływają z maski, a następnie rozciągają się poziomo wzdłuż dolnej krawędzi zderzaka. Dzielą one środkową i boczne sekcje przedniego zderzaka, tworząc dynamiczny kształt.
Nowy grill chłodnicy zaprojektowano w oparciu o podwójny koncepcję wklęsłą, która nadaje mu wyraźną tożsamość Toyoty i ma chromową obwódkę, aby wzmocnić premium wizerunek.
Nowy design reflektorów wyraźnie podkreśla sportowy charakter Avensisa z 2007 roku, z cylindrycznymi lampami do świateł drogowych i mijania, reflektorami o teksturze aluminium oraz przyciemnionym wykończeniem szkła.
Ten sportowy wygląd kontynuowany jest w tylnej części Avensisa z 2007 roku z nową lampą kombinacyjną, gdzie cylindryczna część zewnętrznej soczewki jest przezroczysta, a inne elementy zmieniono na różowo-czerwone, co tworzy duży kontrast projektowy. Pokrywa lampy ma pionowo paskowany design, aby podkreślić głębię.
Dbałość o szczegóły i bardziej premium odczucie uzyskano dzięki wprowadzeniu diod LED w kierunkowskazach zamontowanych w zewnętrznych lusterkach. Samo lusterko zostało powiększone, aby poprawić widoczność z tyłu i bezpieczeństwo.
W Avensisie z 2007 roku wprowadzono pięć nowych kolorów. Są to: Szary Popielaty, Czerwony Brokat, Brąz Burzy, Zielen Hiper oraz Niebieski Pacyfik.
Premium wykończenie wnętrza
Avensis z 2007 roku oferuje nowy kolor i wykończenie wnętrza, jeszcze wyższą postrzeganą jakość oraz nową ergonomię systemu nawigacyjnego, przycisków na kole kierownicy i deski rozdzielczej.
Choć ciemnoszare wnętrze okazało się niezwykle popularne wśród klientów i zostało zachowane, stworzono nowe dwu-tonowe wnętrze w odcieniach ciemnoszarym i beżowym, które nadaje jaśniejszą atmosferę. To przyciągnie klientów, którzy preferują nowoczesne wykończenie.
W tym samym czasie materiały wykończeniowe wnętrza zostały ulepszone o mały kontrastowy wzór, aby odzwierciedlić bardziej nowoczesną, premium atmosferę.
Zmiany w wykończeniach wnętrza są dodatkowo podkreślone przez nową dekoracyjną stylizację deski rozdzielczej i konsoli, która ma efekt drewna dla kontrastu z jaśniejszymi kolorami wnętrza lub nowoczesnym metalicznym wykończeniem.
Ulepszone wyposażenie
Premium poziomy wyposażenia zawsze były cechą Toyoty Avensis, a ta strategia jest dalej rozwijana w modelu z 2007 roku.
Czujniki zmierzchu i deszczu będą standardem w średnich specyfikacjach, podczas gdy standardowy system audio, z nawigacją krok po kroku (opcjonalnie), również został ulepszony. Używa teraz wzmacniacza o mocy 4x40W z jednostką centralną, która może odtwarzać pliki MP3 i WMA oraz wyświetlać tekst CD, takie jak szczegóły utworu i artysty.
Wysokiej jakości dźwięk audio uzyskuje się dzięki procesorowi sygnałowemu (DSP) oraz automatycznemu poziomowaniu dźwięku (ASL), które automatycznie kontroluje poziom głośności i charakterystyki częstotliwości, szacując poziom hałasu na podstawie prędkości pojazdu.
Gdy zainstalowana jest opcjonalna nawigacja z pełną mapą, pilot zdalnego sterowania jest teraz wbudowany w konsolę środkową, co umożliwia lepszą ergonomię i łatwiejsze sterowanie wieloma funkcjami.
Trzy różne wersje nadwozia
Toyota Avensis z 2007 roku będzie oferowana w tej samej gamie wersji nadwozia co obecny model: Sedan, Wagon i Liftback.
Chociaż wymiary wewnętrzne Avensisa z 2007 roku pozostają niezmienne w porównaniu do obecnego modelu, nowa, bardziej dynamiczna stylizacja przednia skutkuje dodatkowym wzrostem długości o 15 mm.
Całkowita długość modeli Sedan i Liftback wynosi 4645 mm, a modelu Wagon 4715 mm.
Nowy silnik D-4D 125
Nowy 2.0-litrowy silnik D-4D 125 to ważny rozwój w ewolucji nowej generacji silników diesla Toyoty. Nowy silnik dzieli wiele zaawansowanej technologii z jednostkami 2.2-litrowymi D-4D, z których został pochodzony, i zapewnia doskonałą moc oraz oszczędność paliwa, spełniając wymagania klientów dotyczące wyrafinowanej wydajności jazdy.
Zainstalowany w Avensisie z 2007 roku, D-4D 125 osiągnie najlepszą w klasie wydajność z wysoce konkurencyjnymi, niskimi emisjami CO2 wynoszącymi 146 g/km (cykl mieszany). Silnik generuje 93 kW (126 DIN hp) oraz 300 Nm momentu obrotowego przy stałym wysiłku w zakresie od 2000 do 2800 rpm. Moc silnika wzrosła o 9%, a maksymalny moment obrotowy o 7% w porównaniu do poprzedniego silnika 2.0-litrowego D-4D 116 DIN hp.
Z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, maksymalna prędkość Avensisa D-4D 125 wyniesie 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmie 10.6 sekundy. W zakresie średnich prędkości przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje 12.0 sekundy.
D-4D 125 plasuje Avensisa w sercu europejskiego segmentu średniej klasy samochodów diesla, a tak jak samochód, nowy silnik został opracowany i skalibrowany w Europie. Będzie produkowany w Toyota Motor Industries Poland (TMIP) obok reszty serii D-4D.
Mocny D-4D 180 Clean Power
U szczytu gamy Avensisa z 2007 roku znajdzie się silnik D-4D 180 Clean Power, który pozwala Avensisie prawdziwie pokazać swoją wyrafinowaną wydajność jazdy i konkurować z uznanymi modelami w premium średniej klasie. Unikalne połączenie niskiego współczynnika sprężania i wysokiego doładowania turbo tworzy niesamowitą moc i efektywność silnika.
D-4D 180 umieszcza Avensisa z 2007 roku wśród najpotężniejszych samochodów diesla w segmencie średniej klasy, oferując 130 kW (177 DIN hp) mocy przy 3600 rpm i niezwykle płaski moment obrotowy wynoszący 400 Nm w zakresie obrotów silnika od 2000 do 2600 rpm.
Z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, Avensis osiąga prędkość 220 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8.6 sekundy, dostarczając jednocześnie znakomitych przyspieszeń w średnich biegach, co zapewnia bezpieczne i przyjemne osiągi w rzeczywistych warunkach drogowych. Dodatkowo, Avensis D-4D 180 ma średnie zużycie paliwa wynoszące tylko 6.1 l/100 km, co czyni go o 20% bardziej ekonomicznym niż konkurencyjne silniki diesla o podobnej mocy.
D-4D 180 to nie tylko potężny silnik, ale także ekologiczny – dzięki zaawansowanej i unikalnej technologii kontroli emisji Toyota D-CAT, która jednocześnie redukuje emisję NOx i cząstek stałych. Technologia ta umożliwia silnikowi łatwe przejście przez normy emisji EURO IV, znacząco redukując emisje węglowodorów (HC), tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO) i cząstek stałych (PM).
Dzięki technologii D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology), silnik D-4D 180 Clean Power posiada najmniejsze połączone emisje NOx i PM dla silników diesla w swoim segmencie. Co najważniejsze, w przeciwieństwie do większości filtrów cząstek stałych dostępnych na rynku, DPNR nie wymaga konserwacji i nie wymaga wymiany żadnych komponentów.
Technologia wtrysku piezoelektrycznego pozwala na szybszy i bardziej precyzyjny wtrysk paliwa podczas cyklu spalania. Działa na ciśnieniach do 1800 bar, a system wspólnego szynowego wtrysku Toyoty może dostarczać pięć wtrysków na cykl, co skutkuje większą wydajnością i zmniejszonym hałasem silnika dzięki niższemu wpływowi spalania.
Silnik został również wyposażony w ceramiczne świece żarowe. Zdolność do wytrzymywania znacznie wyższych temperatur pozwala ceramicznej świecy żarowej Toyoty zachować te same wskaźniki efektywności przez znacznie dłuższy czas niż konwencjonalne metalliczne świece.
Dodatkowo, ceramiczne świece są w stanie osiągnąć idealną temperaturę szybciej niż metalowe. To prowadzi do szybszego uruchamiania silnika w niskich temperaturach powietrza.
D-4D 150
Avensis D-4D 150 z 2007 roku ma na celu zaoferowanie klientom dobrze zrównoważonej propozycji mocy i oszczędności. Dzieli 85% komponentów z wersją 177 DIN hp.
Ten silnik zajmuje miejsce pomiędzy nowym D-4D 125 a D-4D 180, reprezentując Avensisa w średnim przedziale mocy segmentu średniej klasy diesla. Mocnym punktem D-4D 150 jest szeroki zakres momentu obrotowego – generuje 310 Nm w zakresie od 2000 do 3200 rpm.
Korzyścią płynącą z tej krzywej momentu obrotowego jest niespotykany poziom wyjątkowych osiągów. W większości warunków jazdy kierowca może skorzystać z maksymalnego momentu obrotowego, co przekłada się na najwyższą wydajność (więcej osiągów przy niższym zużyciu paliwa) lub możliwość pokonywania stromej wzniesień bez dodatkowego wciśnięcia pedału gazu.
Moc wyjściowa z D-4D 150 wynosi 110 kW (150 DIN hp) i osiągnie maksymalną prędkość 210 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9.3 sekundy.
Jak inne silniki diesla w ofercie Avensisa z 2007 roku, D-4D 150 korzysta z konstrukcji ze stopu aluminium oraz niskiego współczynnika sprężania (16.8:1), co pomaga osiągnąć wyższą efektywność przy niższych poziomach hałasu i wibracji.
System wtrysku wspólnego szynowego ma maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące około 1700 bar.
Silniki VVT-i
Dwa z silników benzynowych, 1.6 i 1.8-litra, są już dobrze rozpoznawane w ofercie Toyoty i oferują doskonałą równowagę między dynamicznymi osiągami a wyjątkowym zużyciem paliwa. Technologia VVT-i Toyoty (Variable Valve Timing – inteligentny) jest uznawana za zwiększającą przyspieszenie w średnim zakresie i moment obrotowy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.
Oba silniki spełniają normy emisji Euro IV, a poprawione niskie emisje osiągnięto, umieszczając katalizator bezpośrednio za kolektorem wydechowym, aby zredukować emisje przy rozruchu na zimno.
Silniki 1.6 i 1.8-litra VVT-i są źródłem w Europie i produkowane w zakładzie Toyota Motor UK w Deeside.
Silnik 1.6-litrowy VVT-i rozwija 81 kW (110 DIN hp) przy 6000 rpm i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 150 Nm przy 3800 rpm. Nadaje Avensisa z 2007 roku maksymalną prędkość 195 km/h oraz przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w 12.0 sekundy (12.2 s dla Wagonu).
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w Europie wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 wynoszą 172 g/km (173 dla Wagonu).
Silnik 1.8-litrowy VVT-i jest najlepiej sprzedającym się silnikiem benzynowym w ofercie i rozwija 95 kW (129 DIN hp) przy 6000 rpm, osiągając maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 4200 rpm. Nadaje Avensisa z 2007 roku maksymalną prędkość 200 km/h (195 km/h: A/T) z manualną skrzynią biegów i przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w 10.3 sekundy (10.5 s. Wagon), ponownie z manualną skrzynią biegów.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w Europie wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 wynoszą 171 g/km (172 dla Wagonu) z manualną skrzynią biegów.
Silnik 2.0-litrowy z bezpośrednim wtryskiem
2.0-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem to najnowsza wersja zaawansowanej jednostki benzynowej z bezpośrednim wtryskiem, dostępnej w obecnej ofercie modeli.
Jednostka sterująca silnikiem (ECU) oferuje niskie poziomy emisji (zredukowane NOx) przy poprawionej wydajności i doskonałym przyspieszeniu, dzięki bardzo precyzyjnemu dozowaniu paliwa i efektywnemu spalaniu przy bezpośrednim wtrysku. Dalsze ulepszenia w 2.0-litrowym silniku z bezpośrednim wtryskiem obejmują katalizator umieszczony w podłodze oraz ECU silnika, który opóźnia zapłon silnika przy rozruchu na zimno, aby szybciej podgrzać katalizator.
Silnik 2.0-litrowy z bezpośrednim wtryskiem w Avensisie z 2007 roku oferuje sportowe osiągi, szczególnie gdy uwzględni się najnowsze ulepszenia w zawieszeniu i kierownicy. Rozwija 108 kW (147 DIN hp) przy 5700 rpm i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 196 Nm przy 4000 rpm. Osiąga maksymalną prędkość 210 km/h (205 km/h: A/T) i przyspiesza do 100 km/h w 9.4 sekundy (9.6 s: Wagon).
Dzięki zaawansowanej technologii, 2.0-litrowy Avensis z bezpośrednim wtryskiem jest niezwykle oszczędny, osiągając 8.1 litra/100 km w cyklu mieszanym w Europie, z emisją CO2 wynoszącą 191 g/km (193 dla Wagonu) z manualną skrzynią biegów.
Potężny 2.4-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem
Najnowszym dodatkiem do oferty silników benzynowych Avensisa jest pionierska jednostka 2.4-litrowa z bezpośrednim wtryskiem.
Silnik bazuje na 2.4-litrowym silniku VVT-i z modelu Previa, gdzie, między innymi, przyjęto nową głowicę silnika, aby umożliwić bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Oferując 120 kW (163 DIN hp) przy 5800 rpm oraz solidne 230 Nm momentu obrotowego przy zaledwie 3800 rpm, przyjemność z jazdy i osiągi są znakomite. Avensis z 2.4-litrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9.1 sekundy (wagon: 9.3 s.) i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h.
Jednocześnie technologia bezpośredniego wtrysku oferuje doskonałą oszczędność paliwa dzięki swoim wyspecjalizowanym systemom kontroli. Średnie zużycie paliwa dla Avensisa z 2007 roku wynosi 9.5 l/100 km (9.6 dla Wagonu) a emisja CO2 wynosi 227 g/km (wagon: 228).
Silnik 2.4-litrowy z bezpośrednim wtryskiem to jednostka wysokiej technologii, która może poszczycić się najwyższym ciśnieniem wtrysku (między 8 a 13 Mpa) ze wszystkich dotychczasowych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. To wyższe ciśnienie, które przyczynia się do poprawy osiągów i lepszej efektywności paliwowej, zostało osiągnięte bez pogarszania poziomu hałasu.
Toyota opracowała całkowicie nową pokrywę silnika, która zapewnia, że poziom hałasu i ogólne pomiary wibracji w 2.4-litrowym silniku z bezpośrednim wtryskiem są zgodne z pozycją premium jakości Avensisa z 2007 roku. Nowy podwójny wałek wyrównawczy, zamontowany pod wałem korbowym w specjalnej obudowie, przyczynia się do poprawy gładkości, przy niskim poziomie hałasu i wibracji.
Avensis 2.4 z bezpośrednim wtryskiem dostępny jest wyłącznie z elektronicznie sterowaną pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia płynne i bezproblemowe zmiany biegów oraz przyczynia się do imponujących poziomów komfortu w każdym trybie jazdy.