Toyota wprowadziła trzecią generację modelu Avensis w 2008 roku na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu, oferując wybór trzech nadwozi: sedan, liftback i kombi.
Gospodarka europejska wciąż zmagała się z kryzysem finansowym na świecie. Mimo to, Toyota nie chciała czekać i zdecydowała się na wymianę gamy modeli Avensis. Musiała wprowadzić drastyczne zmiany, aby spełnić nadchodzące (wówczas) normy emisji Euro 5, całkowicie zmieniając konstrukcję pojazdu. Choć na pierwszy rzut oka nie wydawało się, by zainwestowano zbyt wiele w wygląd, to jednak wprowadzono wystarczające ulepszenia, by móc nazwać ten samochód nową generacją.
Avensis z dużymi reflektorami, opadającymi na bokach, prezentował się odważniej. Profil auta wyglądał sportowo, z rosnącą linią okien i czarnymi słupkami B i C. Z tyłu, pochylona klapa bagażnika była wyposażona w spojler na górze. Całość pojazdu wydawała się nieco bardziej sportowa niż jego poprzednik, który był dość nijaki pod względem designu. Dzięki szerokim światłom tylnym, które sięgały od tylnych błotników do klapy bagażnika, Avensis Wagon zyskał świeższy, młodszy wygląd.
Projekt wnętrza był niemal identyczny z modelem z 2007 roku, ale z pewnymi różnicami w systemach infotainment i bezpieczeństwa. Czujniki deszczu i światła były dostępne od średniego poziomu wyposażenia. Podobnie jak jego poprzednik, model z 2009 roku miał dzieloną tylną kanapę, co zwiększało przestrzeń bagażową.
Pod maską Toyota zamontowała tylko silniki spełniające normy emisji Euro 5. Dodatkowo, wprowadzono nowy silnik turbo-diesel o mocy 125 KM, który zapewniał doskonałą efektywność paliwową w swojej klasie. Wszystkie wersje standardowo były wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, natomiast sześciobiegowa automatyczna była dostępna dla niektórych silników.
Avensis to flagowy model Toyoty w Europie, który odzwierciedla wysoką jakość niezbędną do osiągnięcia tego statusu.
Zaprojektowany i wyprodukowany w Europie, Avensis dokładnie ucieleśnia wszystkie kluczowe elementy DNA Toyoty – innowacyjność, przyjemność z jazdy, design i wysoką jakość.
Obecna generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 2003 roku i od razu została uznana za model, który wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów wyższej średniej pod względem jakości i niezawodności.
Zewnętrzny styl, opracowany w Europie w studiu projektowym Toyoty ED2, na Lazurowym Wybrzeżu we Francji, emanuje ponadczasowym pięknem, jednocześnie przekazując siłę i dynamiczne osiągi. Wrażenie to zostało dodatkowo wzmocnione przez zmiany w stylizacji i designie wprowadzone w 2007 roku.
Toyota Avensis jest również produkowana w Europie. Samochód jest produkowany w zakładzie Toyota Manufacturing UK w Burnaston, w pobliżu Derby, w Wielkiej Brytanii.
Większość silników w ofercie również pochodzi z Europy. Wszystkie silniki diesla są produkowane w nowej fabryce Toyota Motor Industries Poland, a najlepiej sprzedające się silniki benzynowe (1.6 i 1.8 VVT-i) pochodzą z TMUK, Deeside w północnej Walii.
Sportowa, dynamiczna stylistyka
Kluczowymi słowami dla zewnętrznego designu obecnego modelu, stworzonego w ED2 w Europie, były nowoczesność, dynamizm i wyrafinowanie. Toyota Avensis została zaprojektowana tak, aby mieć ponadczasowe piękno, a jednocześnie przekazywać siłę i dynamiczną wydajność.
Model z 2007 roku rozwija te cechy, wprowadzając szereg subtelnych zmian stylizacyjnych, które podkreślają sportowy i premium charakter samochodu. Te poprawki stylistyczne nadają nowy ton dla designu zewnętrznego i wnętrza pojazdu.
Jednocześnie, wyrafinowanie i postrzegana jakość gamy Avensis zostały poprawione poprzez szereg ulepszeń w otoczeniu kierowcy, w tym na desce rozdzielczej, ergonomii systemu nawigacyjnego i drobnych kontrolkach.
Avensis z 2007 roku ma mocniejszy i bardziej emocjonalny design zewnętrzny, aby nadać samochodowi bardziej sportowy charakter i uczynić go bardziej rozpoznawalnym na drodze. Jego rola jako flagowego modelu w gamie Toyoty jest wyraźnie ukazana przez silną tożsamość marki i odważny styl przodu.
Stylizacja przedniego zderzaka jest całkowicie nowa, zgodna z konsekwentnym designem podstawowych modeli Toyoty. Zaprojektowano go w sposób, który tworzy wizerunek premium, podkreślając jednocześnie sportowy i dynamiczny charakter gamy.
Istnieją mocne, pionowe linie charakterystyczne, które spływają z maski i następnie rozciągają się poziomo wzdłuż dolnej krawędzi zderzaka. Dzielą one centralną i boczne sekcje przedniego zderzaka, tworząc dynamiczny kształt.
Nowa atrapa chłodnicy została zaprojektowana w oparciu o podwójny wklęsły motyw, co nadaje jej wyraźną tożsamość Toyoty, a chromowana ramka podkreśla wizerunek premium.
Nowy design reflektorów wyraźnie dodaje sportowego charakteru Avensis z 2007 roku, z podwójnymi cylindrycznymi lampami dla świateł drogowych i mijania, reflektorami o teksturze aluminium oraz wykończeniem ze szkła przyciemnionego.
Ten sportowy wygląd przenosi się na tył Avensis z 2007 roku z nowym tylnym światłem, gdzie cylindryczna część zewnętrznej soczewki jest przezroczysta, a inne części zmieniają kolor na różowo-czerwony, tworząc wysoką kontrastową estetykę. Osłona lampy przyjmuje pionowy wzór pasków, aby podkreślić głębokość wyglądu.
Dbałość o szczegóły oraz wyższa jakość odczuwana jest dzięki wprowadzeniu lamp kierunkowskazów LED umieszczonych w zewnętrznych lusterkach. Same lusterka zostały powiększone, aby poprawić widoczność i bezpieczeństwo.
W 2007 Avensis wprowadzono pięć nowych kolorów. Kolory to Szary Popielaty, Czerwony Brokatowy, Brązowy Burzowy, Zielony Jodłowy i Niebieski Pacyficzny.
Wysokiej jakości wykończenie wnętrza
W 2007 Avensis zastosowano nowy kolor i wykończenie wnętrza, jeszcze wyższą postrzeganą jakość oraz nową ergonomię systemu nawigacji, przełączników na kole kierownicy i deski rozdzielczej.
Chociaż ciemnoszare wnętrze okazało się bardzo popularne wśród klientów i zostało zachowane, stworzono nowe dwutonowe wnętrze w ciemnoszarym i beżowym kolorze, które nadaje lżejszą atmosferę. To z pewnością przyciągnie klientów preferujących nowocześniejszy styl.
Równocześnie, materiały wykończeniowe wnętrza zostały ulepszone o mały kontrastujący wzór, aby odzwierciedlić bardziej nowoczesną i premium atmosferę.
Zmiany w wykończeniu wnętrza są dodatkowo podkreślone nowymi dekoracyjnymi akcentami na desce rozdzielczej i konsoli, które posiadają efekt drewna dla kontrastu z jaśniejszymi kolorami wnętrza lub nowoczesnym metalicznym wykończeniem.
Poprawione poziomy wyposażenia
Wysokiej jakości wyposażenie zawsze było cechą Toyoty Avensis i ta strategia jest dalej rozwijana w modelu z 2007 roku.
Czujniki zmierzchu i deszczu będą standardowe w średnich wersjach wyposażeniowych, a także standardowo zamontowany system audio, z nawigacją turn-by-turn (opcjonalnie), został również ulepszony. Teraz wykorzystuje wzmacniacz o wysokiej mocy 4x40W z jednostką sterującą, która obsługuje pliki MP3 i WMA oraz wyświetla tekst CD, na przykład szczegóły utworu i artysty.
Wysoka jakość dźwięku uzyskiwana jest dzięki procesorowi dźwięku cyfrowego (DSP) oraz automatycznemu poziomowaniu dźwięku (ASL), które automatycznie kontroluje głośność i charakterystyki częstotliwościowe, szacując poziom hałasu na podstawie prędkości pojazdu.
Gdy zainstalowana jest opcjonalna nawigacja z pełną mapą, pilot zdalnego sterowania jest teraz wbudowany w konsolę centralną, co umożliwia lepszą ergonomię i łatwiejszą kontrolę nad wieloma funkcjami.
Trzy różne nadwozia
Toyota Avensis z 2007 roku będzie oferowana w tej samej gamie nadwozi, co obecny model: Sedan, Wagon i Liftback.
Choć wymiary wnętrza Avensisa z 2007 roku pozostają niezmienione w porównaniu do modelu obecnego, nowa, bardziej dynamiczna stylizacja przodu sprawiła, że zyskał dodatkowe 15 mm długości.
Całkowita długość modeli Sedan i Liftback wynosi 4,645 mm, a Wagon 4,715 mm.
Całkowicie nowy D-4D 125
Całkowicie nowy silnik D-4D 125 o pojemności 2.0 litra to ważny krok w rozwoju nowej generacji silników diesla Toyoty. Nowy silnik dzieli wiele zaawansowanej technologii z jednostkami 2.2-litra D-4D, z których został opracowany, i dostarcza doskonałą moc oraz ekonomię paliwową, aby zaspokoić wymagania klientów w zakresie wyrafinowanej wydajności jazdy.
Zainstalowany w Avensisie z 2007 roku, D-4D 125 osiąga najlepsze w klasie osiągi przy konkurencyjnych, niskich emisjach CO2 na poziomie 146 g/km (cykl mieszany). Silnik rozwija moc 93 kW (126 DIN hp) i 300 Nm momentu obrotowego, przy płaskim wykresie momentu obrotowego od około 2000 do 2800 rpm. Moc silnika wzrosła o 9%, a maksymalny moment obrotowy zwiększył się o 7% w porównaniu do poprzedniego modelu 2.0-litra D-4D 116 DIN hp.
Dzięki standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej, maksymalna prędkość Avensisa D-4D 125 wyniesie 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmie 10.6 sekundy. W zakresie średnich prędkości, przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje 12.0 sekundy.
To umieszcza Avensisa D-4D 125 w sercu europejskiego rynku samochodów diesla wyższej średniej i podobnie jak samochód, nowy silnik został opracowany i skalibrowany w Europie. Będzie produkowany w Toyota Motor Industries Poland (TMIP) obok pozostałej gamy D-4D.
Potężny D-4D 180 Clean Power
Na szczycie gamy Avensisa z 2007 roku znajdzie się silnik D-4D 180 Clean Power, który pozwala Avensisie rzeczywiście zaprezentować swoje wyrafinowane osiągi jazdy i rywalizować z ustalonymi modelami w premium najwyższej średniej sektorze. Unikalne połączenie niskiego współczynnika sprężania i wysokociśnieniowej turbosprężarki generuje niezwykłą moc i efektywność silnika.
D-4D 180 wprowadza Avensisa z 2007 roku wśród najbardziej mocnych samochodów diesla w segmencie wyższej średniej, z mocą 130 kW (177 DIN hp) przy 3600 rpm i niezwykle płaskim dostarczaniem momentu obrotowego wynoszącym 400 Nm w zakresie obrotów silnika od 2000 do 2600 rpm.
Dzięki sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, Avensis może osiągnąć prędkość 220 km/h i przyspieszyć do 100 km/h w 8.6 sekundy, dostarczając jednocześnie znakomitych przyspieszeń w średnich biegach dla bezpiecznych i przyjemnych osiągów w rzeczywistych warunkach jazdy. Co więcej, Avensis D-4D 180 ma łączną konsumpcję paliwa wynoszącą zaledwie 6.1 l/100 km, co czyni go średnio o 20% bardziej oszczędnym w paliwie niż diesel konkurencji o podobnej mocy.
D-4D 180 jest nie tylko mocny, ale także czysty – dzięki zaawansowanej i unikalnej technologii kontroli emisji Toyoty D-CAT, która jednocześnie redukuje emisje NOx i cząstek stałych. Technologia ta pozwala silnikowi łatwo spełnić normy emisji EURO IV, znacznie redukując emisje węglowodorów (HC) + tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO) oraz cząstek stałych (PM).
Rzeczywiście, dzięki technologii D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) silnik D-4D 180 Clean Power charakteryzuje się najmniejszymi połączonymi emisjami NOx i PM w swojej klasie. Najważniejszym jest to, że w przeciwieństwie do większości filtrów cząstek stosowanych na rynku, DPNR jest wolny od konserwacji i nie wymaga wymiany żadnych komponentów.
Technologia wtrysku piezoelektrycznego pozwala na szybszy i bardziej precyzyjny wtrysk paliwa podczas cyklu spalania. Przy ciśnieniach sięgających 1800 bar, system wspólnych szyn piezoelektrycznych Toyoty może dostarczać pięć wtrysków paliwa na cykl, co prowadzi do większej efektywności i zmniejsza hałas silnika dzięki niższemu wpływowi spalania.
Silnik został również wyposażony w ceramiczne świece żarowe. Możliwość wytrzymywania znacznie wyższych temperatur pozwala ceramicznej świecy żarowej Toyoty utrzymać takie same wskaźniki efektywności przez znacznie dłuższy czas niż konwencjonalne metalowe świece żarowe.
Ponadto ceramiczne świece żarowe są w stanie szybciej osiągnąć idealną temperaturę niż metalowe. To prowadzi do szybszego rozruchu na zimno w niższych temperaturach powietrza.
D-4D 150
Avensis D-4D 150 z 2007 roku ma na celu zaoferowanie klientom dobrze wyważonej propozycji mocy i ekonomii. Dzieli 85% komponentów z wersją 177 DIN hp.
Ten silnik znajduje się pomiędzy nowym D-4D 125 a D-4D 180, reprezentując tym samym Avensisa z 2007 roku w średnim zakresie mocy segmentu diesla wyższej średniej. Silnik D-4D 150 wyróżnia się szerokim zakresem momentu obrotowego – dostarcza 310 Nm pomiędzy 2000 a 3200 rpm.
Korzyścią płynącą z tej krzywej momentu obrotowego jest niespotykany poziom płynności osiągów. W większości warunków jazdy kierowca może wykorzystać maksymalny moment obrotowy, co przekłada się na najwyższą efektywność (więcej osiągów przy mniejszym zużyciu paliwa) lub możliwość pokonywania stromych wzniesień bez dodatkowego nacisku na pedał gazu.
Moc silnika D-4D 150 wynosi 110 kW (150 DIN hp) i osiągnie maksymalną prędkość 210 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmie 9.3 sekundy.
Podobnie jak pozostałe silniki diesla w ofercie Avensisa z 2007 roku, D-4D 150 korzysta z konstrukcji z aluminium oraz niskiego współczynnika sprężania (16.8:1), co pomaga osiągnąć wyższą efektywność przy niższych poziomach hałasu i wibracji.
System wtrysku typu common-rail ma maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące około 1700 bar.
Silniki VVT-i
Dwa silniki benzynowe, 1.6 i 1.8-litra, są już dobrze rozpoznawane w ofercie modeli Toyoty i oferują doskonałą równowagę między dynamicznymi osiągami a wyjątkowym zużyciem paliwa. Technologia Toyota VVT-i (Inteligentna Zmiana Czasu Zaworów) jest znana z efektywnego zwiększania przyspieszenia w średnim zakresie i momentu obrotowego przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.
Oba silniki spełniają normy emisji Euro IV, a poprawione niskie emisje udało się osiągnąć, umieszczając katalizator bezpośrednio za kolektorem wydechowym, aby zredukować emisje przy rozruchu na zimno.
Silniki VVT-i o pojemności 1.6-litra i 1.8-litra pochodzą z Europy i są produkowane w zakładzie Toyota Motor UK w Deeside.
Silnik benzynowy 1.6-litra rozwija moc 81 kW (110 DIN hp) przy 6000 rpm i ma maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3800 rpm. Daje to Avensisie z 2007 roku maksymalną prędkość 195 km/h i przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w 12.0 sekund (12.2 sekundy dla wersji Wagon).
Zużycie paliwa na europejskim cyklu mieszanym wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 to 172 g/km (173 dla wersji Wagon).
Silnik benzynowy 1.8-litra VVT-i jest najlepiej sprzedającym się silnikiem benzynowym w ofercie i rozwija moc 95 kW (129 DIN hp) przy 6000 rpm, a maksymalny moment obrotowy wynosi 170 Nm przy 4200 rpm. Daje to Avensisie z 2007 roku maksymalną prędkość 200 km/h (195 km/h: A/T) z manualną skrzynią biegów i przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w 10.3 sekundy (10.5 sekundy dla wersji Wagon), również z manualną skrzynią biegów.
Zużycie paliwa na europejskim cyklu mieszanym wynosi 7.2 litra/100 km, a emisje CO2 to 171 g/km (172 dla wersji Wagon) z manualną skrzynią biegów.
Silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2.0-litra
Silnik benzynowy o pojemności 2.0-litra z bezpośrednim wtryskiem jest najnowszą wersją zaawansowanej jednostki benzynowej z bezpośrednim wtryskiem dostępnej w obecnej ofercie modeli.
Jednostka sterująca silnikiem (ECU) oferuje niskie poziomy emisji (przy zmniejszonym NOx), poprawioną wydajność i wyższe przyspieszenie, dzięki precyzyjnemu dozowaniu paliwa i efektywnemu spalaniu wtrysku bezpośredniego. Dalsze ulepszenia w silniku z bezpośrednim wtryskiem 2.0-litra obejmują katalizator umieszczony pod podłogą oraz ECU silnika, które opóźnia zapłon silnika przy rozruchu na zimno, aby szybciej ogrzać katalizator.
Silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2.0-litra w Avensisie z 2007 roku oferuje sportowy charakter jazdy, szczególnie przy uwzględnieniu najnowszych ulepszeń w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Rozwija moc 108 kW (147 DIN hp) przy 5700 rpm i maksymalny moment obrotowy wynoszący 196 Nm przy 4000 rpm. Avensis osiąga maksymalną prędkość 210 km/h (205 km/h: A/T) i przyspiesza do 100 km/h w 9.4 sekundy (9.6 sekundy dla wersji Wagon).
Dzięki swojej zaawansowanej technologii, Avensis z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2.0-litra jest niezwykle oszczędny, osiągając 8.1 litra/100 km na europejskim cyklu mieszanym, z emisjami CO2 wynoszącymi 191 g/km (193 dla wersji Wagon) z manualną skrzynią biegów.
Potężny silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2.4-litra
Najnowszym dodatkiem do oferty silników benzynowych Avensisa jest pionierska jednostka Toyoty o pojemności 2.4-litra z bezpośrednim wtryskiem.
Silnik oparty jest na jednostce VVT-i o pojemności 2.4-litra z modelu Previa, gdzie między innymi wprowadzono nową głowicę silnika, aby umożliwić wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindra. Z mocą 120 kW (163 DIN hp) przy 5800 rpm i solidnym momentem 230 Nm przy jedynie 3800 rpm, przyjemność z jazdy i osiągi są znakomite. Avensis z bezpośrednim wtryskiem 2.4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9.1 sekundy (wagon: 9.3 sekundy) i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h.
Jednocześnie technologia wtrysku bezpośredniego oferuje doskonałą ekonomikę paliwową dzięki zaawansowanym systemom sterowania. Łączne zużycie paliwa dla Avensisa z 2007 roku wynosi 9.5 l/100 km (9.6 dla Wagona), a emisje CO2 wynoszą 227 g/km (wagon: 228).
Silnik o pojemności 2.4-litra z bezpośrednim wtryskiem to jednostka nowoczesnej technologii, która może się pochwalić najwyższym ciśnieniem wtrysku (od 8 do 13 Mpa) spośród wszystkich wprowadzonych na rynek silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Jednocześnie to wyższe ciśnienie, które przyczynia się do poprawy osiągów i lepszej efektywności paliwowej, zostało osiągnięte bez negatywnego wpływu na poziomy hałasu.
Toyota opracowała całkowicie nową pokrywę silnika, która zapewnia zgodność poziomów hałasu i ogólnych pomiarów wibracji dla silnika benzynowego 2.4 z bezpośrednim wtryskiem, zgodnie z pozycjonowaniem jakości premium Avensisa z 2007 roku. Nowy podwójny wałek balansowy, zainstalowany poniżej wału korbowego w specjalnej obudowie, przyczynia się do poprawy gładkości pracy silnika, przy niskim poziomie hałasu i wibracji.
Avensis 2.4 z bezpośrednim wtryskiem dostępny jest wyłącznie z elektronicznie sterowaną pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia płynną i bezproblemową zmianę biegów oraz przyczynia się do imponujących poziomów wyrafinowania we wszystkich trybach jazdy.