Pierwsza generacja Aygo zadebiutowała na Salon de L’Automobile w Genewie w 2005 roku.
Dzięki wielkiemu sukcesowi, jaki osiągnęła przez lata, Toyota postanowiła, że nadszedł czas na przeprojektowanie Aygo. Każdy, kto myśli, że mały samochód miejski powinien być tylko praktyczny i ekonomiczny, powinien zobaczyć Aygo.
Aygo łączyło cechy doskonałego auta miejskiego z bardzo interesującym designem, który przypadł do gustu użytkownikom.
Z przodu Aygo wyglądało trochę sportowo i miało wesoły charakter.
Aygo wyposażono w przeprojektowany grill i zderzak. Przód wydłużono o 10 mm.
Wnętrze Aygo oferowało duży komfort, a zastosowane materiały charakteryzowały się wysoką jakością.
Aygo było napędzane silnikiem 1.0 litr, 3-cylindrowym, benzynowym, który został opracowany, aby osiągać dużą moc, przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa i zredukowanej emisji CO2.
Silnik miał całkowicie aluminiową konstrukcję, co czyniło go najlżejszym dostępnym na rynku samochodowym w tamtym czasie – ważył zaledwie 67 kg.
Wszystkie modele Aygo były standardowo wyposażone w ESP.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Aygo wyposażono w system MICS (Minimal Intrusion Cabin System) firmy Toyota, którego celem było zredukowanie ryzyka obrażeń w przypadku wypadku. Poduszki powietrzne z przodu były standardem, a boczne i kurtyny powietrzne były opcjonalne w każdej wersji wyposażeniowej.
Odrzucając powszechnie przyjęte stereotypy, że „kompaktowy” powinien oznaczać tylko praktyczny i ekonomiczny, dynamiczny design Toyoty Aygo redefiniuje postrzeganie tego, czym może być mały samochód.
Zaprojektowany i zbudowany w Europie, Aygo jest w 100% Toyotą – z pewnymi elementami designu, takimi jak wypukłość na masce wokół znaku firmowego oraz trójkątne okno boczne, które podkreślają jego rodowód Toyoty.
Całościowy design Toyoty Aygo przekazuje sportowy wygląd i radosny charakter, a także komfort i wysoką jakość wykończenia.
Toyota Aygo z 2009 roku wzmacnia ten duch, posiadając przedni grill i zderzak, które zostały przekształcone, aby podkreślić niższy środek ciężkości, jednocześnie zwiększając dynamikę i szerokość pojazdu.
Podkreślając poczucie bezpieczeństwa, Toyota Aygo jest teraz o 10 mm dłuższa dzięki wydłużonemu przedniemu zderzakowi, a światła przeciwmgielne zostały lepiej zintegrowane. Dodatkowo, przedni grill został również wzmocniony.
Nowe okrągłe chromowane detale zostały dodane wokół żarówek, aby podkreślić design tylnych świateł, podczas gdy zaciemnione obudowy zwiększają spójność z reflektorami. Zaprojektowano nowe osłony kół oraz 14-calowe felgi aluminiowe, aby zwiększyć atrakcyjność Toyoty Aygo.
W wersji 5-drzwiowej zastosowano również czarny słupek B, aby nadać Toyocie Aygo poprawioną sylwetkę. Kolorowe listwy ochronne na bokach zostały zintegrowane w edycji kolorystycznej. Toyota Aygo z 2009 roku będzie dostępna w nowym kolorze Comet Blue, który zastępuje kolory Reflective Blue i Sand.
Udoskonalenia wnętrza
Wewnątrz Toyota Aygo z 2009 roku zyskała jeszcze bardziej stylowe wykończenie. Opracowano nową tapicerkę i tkaniny siedzeń, a nowa opcjonalna wykończenie siedzenia w czarnym Alcantarze® z kontrastującymi szwami nadaje ogólny sportowy wygląd.
Grafika interfejsu ogrzewania została poprawiona, nadając jednostce stylowy i nowoczesny wygląd. Dla dodatkowego stylu, skórzana kierownica z pasującą dźwignią biegów jest dostępna w opcji z siedzeniami Alcantara®.
Z tyłu, zawiasy tylnej półki bagażowej zostały przeniesione, by stworzyć lepszy kąt otwarcia i poprawić dostęp do bagażnika.
Silnik benzynowy 1.0-litra VVT-i, opracowany w oparciu o koncepcję Toyota Optimal Drive: Maksymalna moc, minimalne emisje i zużycie paliwa
Silnik benzynowy Toyoty Aygo skorzysta z nowej koncepcji Toyota Optimal Drive, pakietu technologii wprowadzonych na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku, aby wzmocnić przewagę Toyoty w zakresie zrównoważonej mobilności.
„Od momentu założenia ponad siedemdziesiąt lat temu, Toyota Motor Company prowadziła działalność opierając się na głównym zasadzie, jaką jest wkład w rozwój prosperującego społeczeństwa poprzez produkcję samochodów. Jednak teraz Toyota musi poszukiwać sposobów na połączenie siły ludzi i technologii, aby pomóc stworzyć społeczeństwo, które utrzymuje równowagę między działalnością korporacyjną a zachowaniem środowiska,” Katsuaki Watanabe, Prezydent Toyota Motor Corporation
Koncepcja Toyota Optimal Drive
Demonstrując swoją świadomość ekologiczną, w toyotowskich europejskich zakładach nastąpiły ogromne poprawy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Od 2001 roku wymagane jest o 44% mniej energii do budowy Toyoty w Europie. Ponadto redukcje CO2 zostaną osiągnięte dzięki nowym modelom hybrydowym oraz nowym technologiom silnikowym, dieslowym i skrzyni biegów w ramach koncepcji Toyota Optimal Drive. Toyota Optimal Drive ma na celu:
- Zwiększenie efektywności paliwowej, zmniejszając emisję CO2
- Nie kompromitować przyjemności z jazdy
- Redukcję szkodliwych emisji
- Bycie standardem w nowych modelach
W przeciwieństwie do wielu innych producentów samochodów, Toyota zdecydowała się na innowacje i rozwój nowych technologii, zamiast tylko zmniejszać lub detune’ować istniejące technologie.
Opierając się na legendarnej tradycji „Kaizen” ciągłej optymalizacji, inżynierowie Toyoty poprawili efektywność spalania, obniżyli wagę silnika/skrzyń biegów oraz zmniejszyli tarcie, by stworzyć nowe silniki, które dostarczają więcej mocy, a jednocześnie są bardziej efektywne i oszczędne.
Krótko mówiąc, samochody wyposażone w technologie Toyota Optimal Drive są świetne do jazdy, ale jednocześnie są przyjazne dla planety.
Nagrodzony silnik benzynowy 1.0-litra VVT-i z reduced emissions and fuel consumption
Wyposażony w silnik benzynowy 3-cylindrowy 1.0-litra VVT-i, Toyota Aygo osiąga jedno z najniższych zużyć paliwa w segmencie silników benzynowych, wynoszące 4,5 litra na 100 kilometrów. Na początku 2006 roku Toyota Aygo stała się również dostępna z silnikiem dieslowym 1.4-litra, dostarczanym przez PSA Peugeot Citroën. To jeden z najlżejszych silników dostępnych na rynku, oferujący wiodące w swojej klasie wartości mocy i momentu obrotowego.
Inżynierowie Toyoty nieustannie pracowali nad poprawą wydajności silnika 1.0-litra 3-cylindrowego. Gdy silnik po raz pierwszy zjechał z taśmy produkcyjnej w 2005 roku, oszczędny silnik 1.0-litra emitował 109 g CO2/km. Na początku 2008 roku inżynierowie Toyoty już zredukowali to do 108 g, a na początku 2009 roku będzie to obniżone jeszcze bardziej do 106 g po następujących poprawach inżynieryjnych:
Nowo opracowany system odcięcia oszczędza paliwo podczas zmiany biegów
Użycie oleju o niskiej lepkości dla mniejszego oporu silnika
Zaawansowana inżynieria
Dzięki całkowicie aluminiowej konstrukcji, waga nowego silnika benzynowego 1.0-litra wynosi zaledwie 67 kg, co czyni go jednym z najlżejszych silników spalinowych na rynku samochodowym.
Ta jednostka nie tylko jest najsilniejsza w klasie 1.0-litra (68 DIN hp/50 kW), ale także lideruje w klasie w zakresie momentu obrotowego (93 Nm przy 3600 obr/min). W celu zapewnienia lepszej średnicy w warunkach miejskich (gdzie przyspieszenia i zwolnienia mają miejsce stale), zespół rozwojowy chciał, aby jednostka zapewniała wysokie poziomy momentu obrotowego w zakresie niskim i średnim. Ostatecznie doprowadziło to do pełnej optymalizacji systemu dolotowego, ustalenia odpowiedniej długości kolektora oraz mniejszej średnicy dla otworów dolotowych.
Liczba cylindrów (3) również przyczynia się do zwiększonej dostępności momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie, ponieważ jest mniej „metalu” do poruszania przy niższych prędkościach.
Zwycięzca „Nagrody Silnika Roku” w latach 2007 i 2008
Po raz drugi z rzędu, lekki i kompaktowy silnik Toyoty 1.0-litra VVT-i zdobył najwyższe odznaczenie w kategorii poniżej 1.0-litra. Trzycylindrowa jednostka benzynowa, obecna w Toyocie Aygo, Yaris i iQ, została doceniona przez sędziów za płynność pracy, łatwość wkręcania oraz sprytne rozwiązania.
Nagrody Silnika Roku są przyznawane przez panel 65 wybitnych dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów na całym świecie. Zwycięzcy 2008 roku zostały ogłoszone na ceremonii podczas Engine Expo 2008 w Stuttgarcie 7 maja.
Kompaktowy i zwrotny
Z bardzo małym promieniem skrętu (4.73 m), Toyota Aygo z 2009 roku ułatwia manewrowanie po wąskich ulicach miasta i korzystanie z ciasnych miejsc parkingowych, gdzie zmieści się niewiele innych samochodów.
Z przodu zastosowano zawieszenie MacPherson Strut, pochodzące z Toyoty Yaris. Z tyłu inżynierowie Toyoty zdecydowali się na belkę skrętną, ale przyjęli profil odwróconej litery V – rozwiązanie, które przynosi znaczące korzyści w zakresie wagi i sztywności skrętnych.
Wszystkie modele Aygo są standardowo wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), które jest również wrażliwe na prędkość. Ponadto, EPS jest o 3% bardziej efektywne paliwowo niż konwencjonalny system hydrauliczny.
Poprawa wygłuszenia, wibracji i hałasu (NVH)
Zgodnie z filozofią Kaizen Toyoty o ciągłej optymalizacji, inżynierowie Aygo pracowali nad redukcją wartości NVH w samochodzie.
Udoskonalenia obejmują dźwiękochłonny filc dla wewnętrznych wykończeń słupków A i C. Półka bagażowa również została ulepszona poprzez zastosowanie grubszych i gęstszych materiałów. Na koniec, w Toyota Aygo wprowadzono arkusze asfaltowe pod dywanikami, aby jeszcze bardziej zredukować hałas.
W celu redukcji hałasu z zewnątrz w nowej wersji dodano tłumiony koło zamachowe, aby zredukować wibracje w komorze silnika.
Doskonałe bezpieczeństwo Toyoty Aygo
Samochód posiada własny system bezpieczeństwa Toyoty Minimal Intrusion Cabin System (MICS), który skutecznie redukuje ryzyko poważnych obrażeń podczas uderzeń. Ta solidna konstrukcja bezpieczeństwa jest uzupełniona poduszkami powietrznymi czołowymi, bocznymi i zasłonowymi (z przodu i z tyłu). Poduszki powietrzne czołowe są standardem w każdym modelu, a boczne i zasłonowe są dostępne od wersji podstawowej.
Koszt posiadania
Toyota Aygo osiąga doskonałe klasyfikacje ubezpieczeniowe w Niemczech (15) i w Wielkiej Brytanii (1E), co odzwierciedla jej bardzo rozsądne koszty napraw.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i charakteryzuje się również najniższym w klasie skumulowanym czasem serwisowym po przejechaniu 100 000 km: zaskakująco niskim 4,2 godziny. Oznacza to, że faktura za serwis będzie bardziej przyjazna w porównaniu do konkurencji.
Dla dodatkowego spokoju ducha, Toyota oferuje każdemu nowemu Aygo 3-letnią (lub 100 000 km – w zależności co wcześniej) europejską gwarancję, co wciąż pozostaje niespotykane wśród innych europejskich konkurentów. Toyota Aygo objęta jest również 12-letnią gwarancją antykorozyjną.
Doskonała jakość Toyoty z czeskiego zakładu
Zgodnie z niezależnymi badaniami, klienci Toyoty Aygo są jednym z najbardziej zadowolonych w segmencie A. To w dużej mierze wynika z starannej uwagi, jaką Toyota poświęca budowie samochodu w pierwszej kolejności.
W ramach wspólnego przedsięwzięcia z Peugeot i Citroën, Toyota produkuje Aygo w zakładzie w Kolín, 60 kilometrów na wschód od stolicy Czech, Pragi.
Zakład jest współwłasnością PSA Peugeot Citroën i Toyota Motor Corporation (TMC) i produkuje trzy małe samochody na wspólnej platformie: Citroën C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo.
Zakład został uruchomiony w marcu 2002 roku i jest owocem udanego projektu współpracy, który pozwolił dwóm globalnym producentom łączyć swoją wiedzę w zakresie projektowania produktów, stylizacji, produkcji i relacji z dostawcami, jednocześnie ucząc się od siebie nawzajem w zakresie kultur korporacyjnych, technologii i procesów.
Doprowadziło to do wymiany konkretnych umiejętności: wiedzy PSA Peugeot Citroën na temat małych samochodów w Europie oraz jego ekspertyzy w działaniach zakupowych; oraz umiejętności TMC w zakresie rozwoju, produkcji i procesów produkcyjnych.