Toyota znana była z kilku cech, takich jak ekspertyza w jazdach terenowych oraz rewolucja hybrydowa, którą wprowadziła z modelem Prius. Połączyła te dwa elementy, co zaowocowało serią luksusowych SUV-ów z
Po dokładnych badaniach, Toyota zdecydowała się na dołączenie do ewolucji hybryd wtykowych z modelem Lexus NX w 2020 roku. Jednak japoński producent samochodów podjął kluczowy krok, kiedy wprowadził model bz4X. Był to BEV (Pojazd Elektryczny z Akumulatorem) zaprojektowany od podstaw.
Model bz4X wyróżniał się na drodze, nie przypominając żadnej innej Toyoty. Jego wysoka przednia część z zakrzywionym spojlerem na dole naśladowała zdolności samochodu do jazdy w terenie. Posiadał tylko wąski grill na dolnej części zderzaka. Toyota podkreśliła wygląd nadkoli czarnymi, niepomalowanymi, plastikowymi nakładkami. Z tyłu, spojler w kształcie kucyka oraz lekko pochylona przednia szyba podkreślały dynamiczny charakter crossovera. Jednocześnie zestaw 20-calowych kół ze stopów lekkich dopełniał wysoką sylwetkę pojazdu.
Futurystyczny wygląd zewnętrzny kontynuowano w kokpicie, gdzie wyświetlacz TFT zastąpił tradycyjne analogowe wskaźniki. Toyota nazwała temat designu wnętrza „lagom”, co pochodzi ze szwedzkiego i oznacza „w sam raz”. Generalnie jest to minimalistyczny design. Producent umieścił system infotainment na górze centralnego panelu z ekranem dotykowym oraz bezprzewodowym połączeniem z telefonami Android i iOS.
Platforma bz4X, e-TNGA, charakteryzowała się długim rozstawem osi i kołami umieszczonymi w rogach. Jego system czterokołowego sterowania pozwalał na wykonywanie bardzo ciasnych skrętów, o promieniu zaledwie 5,7 m. Toyota współpracowała z Subaru przy opracowywaniu systemu napędu na wszystkie koła dla bz4X. Mimo to, oferowała również wersję z napędem na przednie koła.
Toyota zaprezentowała światową premierę całkowicie nowego bZ4X, pierwszego modelu w nowej serii bZ – beyond Zero – elektrycznych pojazdów bateryjnych (BEV).
Wierność w projekcie i technologii swojemu koncepcyjnemu poprzednikowi, ujawnionemu na początku tego roku, bZ4X gotowy do produkcji jest pierwszym modelem opracowanym przez Toyotę całkowicie jako BEV. To także pierwszy samochód, który został zbudowany na nowej platformie dedykowanej BEV firmy. Oparty na filozofii e-TNGA, został współtworzony przez Subaru i Toyotę. Wbudowana jednostka akumulatora jako integralna część podwozia, pod podłogą pojazdu, zapewnia fundamentalne korzyści w postaci niskiego środka ciężkości, doskonałej równowagi masy przód/tył oraz wysokiej sztywności nadwozia, co przekłada się na doskonałe bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.
Toyota bZ4X to przestronny, komfortowy SUV, dostępny z nowym systemem napędu na wszystkie koła, który zapewnia wiodące w swojej klasie właściwości terenowe i osiągi dzięki oddzielnym silnikom elektrycznym dla każdej osi. Jego czysty, smukły i potężny design zewnętrzny odzwierciedla zarówno zaawansowane cechy BEV, jak i status SUV-a, oraz debiutuje nowym kształtem „młota” z przodu, który podkreśla silną sylwetkę samochodu.
Długi rozstaw osi zapewnia doskonałą przestronność w lekkiej i otwartej kabinie na pięć osób, a także dużą pojemność ładunkową.
Toyota wykorzystała niemal 25-letnie doświadczenie w technologii akumulatorów pojazdów elektrycznych, aby zapewnić światową jakość, trwałość i niezawodność dla jednostki litowo-jonowej, która zasila bZ4X. Nawet po 10 latach eksploatacji akumulator ma nadal działać na poziomie 90% swojej pierwotnej wydajności.
Przy w pełni naładowanym akumulatorze, przewidywany zasięg wynosi ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone później). bZ4X zaoferuje również zaawansowane funkcje technologiczne, w tym dach z panelami słonecznymi, który pomaga ładować akumulator podczas jazdy lub postoju, oraz trzecią generację systemu Toyota Safety Sense z nowymi i ulepszonymi systemami aktywnego bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
Debiut nowej dedykowanej platformy BEV Toyoty
bZ4X to pierwszy samochód zbudowany na nowej, dedykowanej platformie BEV firmy, opartej na filozofii e-TNGA.
Ta całkowicie nowa platforma ma elastyczność do wykorzystania w potencjalnych przyszłych modelach bZ i jest zaprojektowana do produkcji na dużą skalę. Krytycznie, smukła jednostka akumulatora znajduje się całkowicie pod podłogą pojazdu i stanowi część podwozia, co pomaga osiągnąć niski środek ciężkości, idealną równowagę masy przód/tył i wysoką sztywność nadwozia. Te cechy łączą się, aby zapewnić bZ4X stabilne i responsywne osiągi dynamiczne, a z długim rozstawem osi doskonałą przestronność wnętrza.
Design – zewnętrzny
Toyota zaprojektowała elegancki i solidny wygląd bZ4X, który jest odpowiedni zarówno dla nowoczesnego życia miejskiego, jak i dla wsi, łącząc zaawansowany wygląd BEV z pierwotnymi cechami SUV-a. Wygląd z przodu jest elegancki i unika zbędnych ozdób. Charakteryzuje się nowym kształtem „młota”, który definiuje markę oraz smukłymi reflektorami i podkreśleniem przednich narożników, które komunikują mocną sylwetkę samochodu.
W widoku bocznym sylwetka jest smukła z niską całkowitą wysokością, smukłymi przednimi słupkami i niską linią osi, co odzwierciedla niski środek ciężkości osiągnięty dzięki nowej platformie. Elementy nadkola, duże koła (do 20 cali średnicy) wysunięte do narożników nadwozia oraz grube progi wyrażają autentyczny charakter SUV-a. Z tyłu, projekt koncentruje się ponownie na podkreśleniu narożników, z charakterystycznym tylnym światłem, łączącym szerokość pojazdu.
W porównaniu do Toyoty RAV4, wymiary zewnętrzne ilustrują korzyści projektowe wynikające z platformy e-TNGA. Na przykład bZ4X ma całkowitą wysokość niższą o 85 mm, krótsze zwisy i rozstaw osi, który jest o 160 mm dłuższy niż RAV4. Linia maski jest również obniżona o 50 mm. Ogólna zwrotność odzwierciedla wiodący w klasie promień skrętu wynoszący 5,7 m.
Projekt zawiera elementy aerodynamiczne, które przyczyniają się do dużego zasięgu jazdy, w tym otwory umieszczone głęboko w rogach zderzaka przedniego, aby stworzyć gładkie kurtyny powietrzne; pełne pokrycie podwozia; dzielony spojler na dachu i tylny spojler w kształcie ogona; tylny dyfuzor; oraz precyzyjnie kątowana tylna szyba. Smukła dolna krata ma żaluzje, które regulują przepływ powietrza chłodzącego do akumulatora i pomagają zmniejszyć opór powietrza.
Design – wnętrze
Tematem wnętrza jest „lagom” – szwedzkie słowo, które wyraża coś, co jest „w sam raz”. Tutaj odzwierciedla się to w komforcie i przestronności, które nadają kabinie atmosferę salonu, co jest wzmocnione przez użycie miękkich, tkanych tekstur wykończeń, detali o satynowym wykończeniu oraz opcję panoramicznego dachu.
Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa poczucie otwartości i widoczności z przodu dla kierowcy. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” wspierana jest przez cabinę skoncentrowaną na człowieku, w której siedmiocalowy wyświetlacz instrumentów i informacji znajduje się bezpośrednio w linii wzroku kierowcy, powyżej linii kierownicy, dzięki czemu wskaźniki mogą być obserwowane przy minimalnym ruchu oczu.
Długi rozstaw osi zapewnia wiodącą w klasie przestronność dla wszystkich pasażerów oraz odległość metra między punktami biodrowymi pasażerów z przodu i z tyłu. Istnieje również duża przestrzeń ładunkowa z regulowaną platformą ładunkową; przy zajętych tylnych siedzeniach, dostępne jest nawet do 452 l.
Wydajność
Model bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzany silnikiem elektrycznym o wysokiej reakcji 150 kW. Produkuje 204 DIN hp i 265 Nm momentu obrotowego, co umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła (szczegóły poniżej) ma maksymalną moc 217,5 DIN hp oraz 336 Nm momentu obrotowego; prędkość maksymalna pozostaje bez zmian, podczas gdy przyspieszenie do 100 km/h skraca się do 7,7 sekundy. Wszystkie wartości wydajności pozostają wstępne przed homologacją.
System oferuje opcję „jazdy jednym pedałem” z zwiększoną regeneracją energii hamowania, która pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać pojazd, używając tylko pedału gazu.
Zasięg i technologia akumulatorów
Zasięg jazdy jest kluczowym czynnikiem dla klientów EV, a Toyota wykorzystała niemal 25-letnie doświadczenie w rozwoju akumulatorów o dużej pojemności, aby zapewnić, że bZ4X nie tylko oferuje spokój umysłu pod względem odległości, jaką może pokonać, ale także pewność, że ta zdolność może być utrzymywana z roku na rok. W zgodności z celami rozwoju akumulatora, spodziewany jest jedynie marginalny spadek wydajności akumulatora – wynoszący około 10% – w ciągu 10 lat eksploatacji lub 240 000 kilometrów, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze.
Wysokiej gęstości akumulator litowo-jonowy ma pojemność 71,4 kWh, która powinna dostarczać zasięg jazdy większy niż 450 km (zgodnie z metrykami WLTP). Wartości zależą od wersji i na tym etapie pozostają wstępne, przed homologacją.
Dzięki efektywnemu i skutecznemu systemowi ogrzewania, w tym pompie ciepła, niezawodność jest również utrzymywana w temperaturach poniżej zera, z jedynie umiarkowanym spadkiem zasięgu w porównaniu do modeli konkurencyjnych. Podobnie, akumulator może być szybko ładowany bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa lub żywotności: naładowanie do 80% można osiągnąć w około 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania 150 kW (CCS2). Od IV kwartału 2022 roku dostępna będzie nowa trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW.
Kluczowe znaczenie dla jakości i trwałości akumulatora ma wielokrotne monitorowanie napięcia, prądu i temperatury na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli jakiekolwiek nieprawidłowe wytwarzanie ciepła zostanie wykryte, uruchamiane są automatycznie kontrole. Wprowadzono środki zaradcze mające na celu złagodzenie wszelkich degradacji materiału, a w procesie produkcji wprowadzono zabezpieczenia, aby zapobiec przedostawaniu się obcych substancji do akumulatora. Po raz pierwszy w Toyocie, akumulator jest chłodzony wodą.
Napęd na wszystkie koła
Toyota współpracowała z partnerem rozwojowym Subaru przy opracowywaniu nowego systemu napędu na wszystkie koła BEV, który czerpie z bogatego dziedzictwa AWD obu firm. Zapewnia to dodatkowe bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach i daje bZ4X prawdziwe, wiodące w klasie zdolności terenowe.
Model AWD wyposażony jest w oddzielne silniki o mocy 80 kW, napędzające przednią i tylną oś. XMODE z różnymi trybami jazdy można również wybrać w zależności od warunków z ustawieniami dla śniegu/błota; głębokiego śniegu i błota (poniżej 20 km/h); oraz Grip Control do trudniejszego prowadzenia w terenie (poniżej 10 km/h).
System steer-by-wire
bZ4X będzie pierwszym produkcyjnym modelem Toyoty oferującym system steer-by-wire – One Motion Grip – który zostanie wprowadzony w Europie w późniejszym terminie. Rezygnując z mechanicznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami, ten elektroniczny system precyzyjnie dostosowuje kąt opony zgodnie z intencjami kierowcy, a także zapewnia więcej miejsca na nogi, poprawiając swobodę pozycji jazdy oraz łatwość wsiadania i wysiadania. Tradycyjna kierownica została zastąpiona kontrolą One Motion Grip, co sprawia, że obsługa jest płynniejsza i łatwiejsza, bez potrzeby kręcenia kierownicą rękami. Całkowite skręcenie można osiągnąć przy zaledwie 150-stopniowym obrocie.
Bez fizycznego połączenia w systemie, zbędne wibracje z opon są blokowane, ale kierowca nadal odczuwa cenne informacje zwrotne, takie jak z nawierzchni drogi. Uczucie prowadzenia jest poprawione dzięki niezależnemu sterowaniu momentem skrętu; cechy skrętu mogą być zmieniane w zależności od wybranego trybu jazdy.
Dach z panelami słonecznymi
Zasięg jazdy bZ4X można zmaksymalizować przy użyciu opcjonalnego dachu z panelami słonecznymi. Ten zbiera energię słoneczną bez emisji i kosztów, aby wytwarzać energię do ładowania akumulatora napędowego samochodu. Może być używany, gdy zapłon samochodu jest włączony lub wyłączony, a Toyota oblicza, że może pozyskać wystarczającą moc w ciągu roku, aby umożliwić przejechanie 1 800 km.
Nowa generacja Toyota Safety Sense
bZ4X skorzysta z trzeciej generacji Toyota Safety Sense z nowymi i ulepszonymi funkcjami, które zapewniają ochronę przed jeszcze szerszym zakresem typowych ryzyk wypadków. Może działać jako partner kierowcy w realizacji ostatecznego celu społeczeństwa mobilności: „zero ofiar śmiertelnych i obrażeń w wypadkach drogowych”.
Poprzez rozszerzenie zasięgu detekcji radaru fal milimetrowych oraz kamery monocularnej, wydajność każdej funkcji została ulepszona. Nowe funkcje obejmą rozszerzenie systemu zapobiegania kolizjom o rozpoznawanie nadjeżdżających pojazdów oraz pojazdów przecinających drogę; tłumienie przyspieszenia przy niskiej prędkości; oraz pomoc w zatrzymaniu awaryjnym.
Dodatkowo, nowy system multimedialny z aktualizacjami oprogramowania over-the-air (OTA) będzie dostępny.
Wprowadzenie Toyota Beyond Zero
bZ4X to pierwszy model w nowej submarki bZ Toyoty – nazwa oznacza „beyond Zero”, wyrażając ekologiczną wizję, którą firma realizuje od czasu wprowadzenia na rynek oryginalnego Priusa, pierwszego na świecie hybrydowego pojazdu elektrycznego, w 1997 roku.
Wprowadzenie bZ4X wzmacnia wielotechnologiczną strategię Toyoty w celu spełnienia różnych wymagań mobilności, oferując klientom pełną gamę pojazdów elektrycznych, w tym HEV, PHEV, BEV i FCEV. Toyota dąży do redukcji CO2 dzięki produktom, które są łatwe w użytkowaniu i mają dużą atrakcyjność dla klientów, a technologie te wspólnie pomogą osiągnąć cel neutralności węglowej.
Zero emisji to tylko część ambicji Toyoty – jak jasno pokazuje element „beyond” w bZ. Firma zobowiązuje się do dostarczania coraz lepszej mobilności dla wszystkich, z produktami i usługami, które zwiększają przyjemność z jazdy, zapewniają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomagają budować lepsze społeczeństwa na całym świecie.