Po raz pierwszy zaprezentowany publiczności w 1983 roku, pierwszy model Toyoty Camry, dostępny jako sedan lub hatchback, został zaprojektowany w celu zastąpienia Toyoty Corony z napędem na tylną oś.
Pomimo że poprzedni model Toyoty Camry był wysoko oceniany za swoją niezawodność, japoński producent samochodów nie spoczął na laurach i wprowadził na rynek nową Camry.
W 1987 roku zewnętrzny wygląd Camry został całkowicie przeprojektowany, a samochód stał się dostępny w wersji kombi oprócz kompaktowego sedana. Wersja hatchback została wycofana.
Wprowadzono nowy silnik do Camry – mocniejszą jednostkę 2.0-litra z 4 cylindrami, która rozwijała 115 KM i 125 Nm momentu obrotowego. Silnik był połączony z standardową 5-biegową manualną skrzynią biegów lub automatyczną 3-biegową z Overdrive, która była opcjonalna we wszystkich wersjach wyposażeniowych.
Wnętrze Toyoty Camry cechowało się prostym i funkcjonalnym designem, z dużymi, okrągłymi analogowymi wskaźnikami oraz logicznie rozmieszczonymi, łatwymi w obsłudze przyciskami.
Toyota starała się zapewnić jeszcze lepiej wyciszoną kabinę o obniżonym poziomie hałasu i wibracji.
Inne atrakcje, które oferowała Camry, to niezależne zawieszenie na cztery koła, wspomaganie kierownicy z zmienną siłą oraz kierownica z pamięcią ustawień.