W 1997 roku Toyota Camry dotarła do piątej generacji. Model zadebiutował w różnych krajach na całym świecie, a pierwsza wersja została pokazana w Japonii.
Camry była już znana z niezawodności oraz oferowała wygodne i ciche wnętrze. Samochód nie zapewniał ekscytującej jazdy i nie było to jego celem, jednak był precyzyjny i przewidywalny.
Odświeżona Camry zyskała zupełnie nowy wygląd zewnętrzny i wnętrze, a także ulepszone funkcje bezpieczeństwa. Samochód był nieco większy i mocniejszy od swojego poprzednika.
Wersje coupe i kombi zostały wycofane, a Camry dostępna była tylko w wersji sedan i trzech poziomach wyposażenia. Podstawowa wersja nie nazywała się już DX, lecz CE. Pozostałe dwa poziomy to LE i najwyższa, XLE.
Aerodynamika Camry została poprawiona, osiągając współczynnik oporu powietrza 0,30, dzięki pochylonej szybie przedniej i kwadratowemu tyłowi.
Ładowność zwiększyła się dzięki zmianom w rozstawie osi, a tylną kanapę można było złożyć do przodu, jeśli początkowa przestrzeń nie wystarczała na ładunek.
Wnętrze zostało odświeżone i wyglądało na czystsze niż wcześniej, miało prosty panel deski rozdzielczej. Dodano niski poziom płynu spryskiwaczy oraz licznik kilometrów, a sterowanie audio i temperaturą zostało odwrócone, co było bardziej naturalne, ponieważ kontrolki audio znajdowały się na górze.