Już znana z doskonałej niezawodności i świetnego stosunku jakości do ceny, gama Corolli została zaktualizowana w 1997 roku.
Podążając za zasadą „jeśli coś nie jest zepsute, nie naprawiaj tego”, Toyota zdołała utrzymać pozycję Corolli na rynku, dzięki czemu w 1997 roku zdobyła tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie.
3-drzwiowy hatchback został udoskonalony razem z 5-drzwiowym liftbackiem, wersją kombi oraz sedanem.
Jako samochód światowy, Toyota Corolla była sprzedawana na trzech różnych rynkach: Japonii, Ameryce Północnej i Europie.
Chociaż poprzednie modele były bardzo doceniane, Toyota zauważyła potrzebę klientów na bardziej sportowe i dynamiczne pojazdy, więc ekscytacja stała się słowem określającym nową generację.
Nowe modele wyposażono w zmienioną zawieszenie, nowe wnętrza, bardziej żywe elementy designu oraz gruntownie przebudowany wygląd zewnętrzny, z nowymi reflektorami, grillem i tylnymi światłami. Zmodernizowany wygląd zewnętrzny również pomógł w redukcji poziomów hałasu i wibracji dzięki zamontowanym na równo oknom bocznym i innym technikom zapożyczonym od Lexusa.
Inne zmiany to nowe specyfikacje techniczne oraz większe wyposażenie.
Dostępne były zarówno jednostki benzynowe, jak i diesla, jednak japoński rynek miał szerszy wybór silników. Większość Corolli była napędzana 1,8-litrowym silnikiem DOHC z aluminium o czterech cylindrach, który rozwijał moc 120 KM i moment obrotowy 165 Nm. Oprócz większej mocy, silnik pomógł osiągnąć niższe zużycie paliwa niż jego poprzednik.