Już znana z doskonałej niezawodności i świetnego stosunku jakości do ceny, gama modeli Corolla została zaktualizowana w 1997 roku.
Podążając za ideą „Jeśli coś nie jest zepsute, nie naprawiaj tego”, Toyota zdołała utrzymać pozycję Corolli na rynku, co zaowocowało przyznaniem tytułu najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie w 1997 roku.
Model 5-drzwiowy liftback został ulepszony wraz z 3-drzwiowym hatchbackiem, kombi i sedanem.
Globalny samochód, Toyota Corolla był sprzedawany na trzech różnych rynkach: w Japonii, Ameryce Północnej i Europie.
Chociaż wcześniejsze modele były bardzo cenione, Toyota zauważyła potrzebę klientów na bardziej dynamiczny pojazd, dlatego emocje stały się słowem definiującym nową generację.
Nowe modele wyposażono w zmienione zawieszenie, nowe materiały w środku, bardziej żywe elementy designu oraz mocno przekształcony wygląd zewnętrzny, z poprawionymi reflektorami, nową atrapą chłodnicy i nowymi lampami tylnymi. Zmodyfikowany wygląd zewnętrzny również pomógł w obniżeniu poziomu hałasu i wibracji dzięki wbudowanym bocznym szybom i innym technikom zapożyczonym z Lexusa.
Do innych zmian należały nowe specyfikacje techniczne oraz większe wyposażenie.
Dostępne były zarówno jednostki benzynowe, jak i dieslowe, jednak japoński rynek oferował szerszą gamę silników do wyboru. Większość Corolli była napędzana 1,8-litrowym silnikiem DOHC z aluminium, 4-cylindrowym, który rozwijał moc 120 KM i moment obrotowy 122 funtów na stopę. Oprócz większej mocy, silnik przyczyniał się do osiągnięcia niższego zużycia paliwa w porównaniu do swojego poprzednika.