Już znana z niezawodności i doskonałego stosunku jakości do ceny, seria Corolla została zaktualizowana w 1997 roku.
Podążając za zasadą „Jeśli to nie jest zepsute, nie naprawiaj tego”, Toyota zdołała utrzymać pozycję Corolli na rynku, co zaowocowało tytułem najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie w 1997 roku.
Wersja kombi została ulepszona razem z 3-drzwiowym hatchbackiem, 5-drzwiowym liftbackiem, wersją kombi i sedanem.
Jako globalny model, Toyota Corolla była sprzedawana na trzech różnych rynkach: Japonia, Ameryka Północna i Europa.
Choć wcześniejsze modele cieszyły się dużym uznaniem, Toyota dostrzegła potrzebę klientów na bardziej sportowego i przyjemnego w prowadzeniu pojazdu, więc „ekscytacja” stała się słowem definiującym nową generację.
Nowe modele charakteryzowały się zmienionym zawieszeniem, nowymi materiałami wewnętrznymi, bardziej żywymi elementami designu oraz gruntownie przeprojektowanym wyglądem zewnętrznym, posiadającym zmienione reflektory, nową kratkę i nowe światła tylne. Przeprojektowane nadwozie również pomogło w redukcji poziomu hałasu i wibracji dzięki wbudowanym bocznym szybom i innym technikom zaczerpniętym z Lexusa.
Inne zmiany obejmowały nową specyfikację techniczną oraz zwiększone wyposażenie.
Dostępne były zarówno jednostki benzynowe, jak i diesla, jednak rynek japoński miał szerszy wybór silników. Większość Corolli napędzał silnik 1.8 DOHC z aluminiową konstrukcją, 4-cylindrowy, rozwijający moc 120 KM i 165 Nm momentu obrotowego. Oprócz większej mocy, silnik umożliwił niższe zużycie paliwa niż jego poprzednik.