Dziewiąta generacja modelu Corolla była dostępna w kilku wersjach nadwozia: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kombi oraz MPV.
Od momentu wprowadzenia pierwszej generacji Corolli w 1966 roku, japoński samochód kompaktowy zajmował czołowe miejsca w rankingach niezawodności na całym świecie. Gdy Toyota zaprezentowała dziewiątą generację w 2000 roku, ulepszyła ją na wszelkie możliwe sposoby, zaczynając od bezpieczeństwa, przez efektywność paliwową, po przestronność wnętrza. W przypadku ostatniego z tych aspektów, Corolla Wagon była najlepszym wyborem przed MPV.
Choć jej projektanci nie byli uznawani za czołowych artystów w branży, Corolla prezentowała się przyzwoicie. Jej reflektory były wystarczająco duże, by pasowały do średniej wielkości sedana, a szczelinowa atrapa chłodnicy przypominała tę z większego brata, modelu Avensis. Krótka maska przechodziła w nachyloną szybę przednią oraz wydłużoną linię dachu, która przekraczała tylną oś. Z tyłu, Corolla Wagon miała lekko pochyloną klapę bagażnika z szerokim i wysokim otworem.
W ofercie znajdowały się trzy wersje wyposażenia, różniące się nazwami w zależności od kraju. Corolla Wagon dzieliła większość elementów wnętrza z pięciodrzwiową wersją. Z przodu, płaskie fotele kubełkowe zapewniały pewne wsparcie boczne, natomiast z tyłu samochód był wystarczająco przestronny dla dwóch dorosłych pasażerów. Toyota zainstalowała trzeci pas bezpieczeństwa dla pasażera na środkowym siedzeniu, ale środkowa część rozkładanej kanapy miała wystarczająco dużo miejsca dla dzieci. Jego bagażnik miał pojemność 402 litrów, co było znacznie lepszym wynikiem niż w standardowym hatchbacku, dzięki dłuższemu zwisowi tylnemu.