Toyota zaprezentowała model FJ Cruiser podczas North American International Auto Show w 2005 roku jako SUV o retro stylu, oparty na platformie Land Cruiser Prado.
Pomysł stworzenia SUV-a w stylu retro narodził się w połowie lat 90. w siedzibie Toyoty, a projekt był mocno wspierany przez samego prezesa firmy, Akio Toyodę. Chociaż producent samochodów miał już kilka podwozi dostępnych do stworzenia pojazdu, ostateczne rozwiązanie znaleziono na bazie Land Cruisera 120, który był najnowszym i najbardziej kompetentnym podwoziem do realizacji takiego projektu.
FJ Cruiser, z wyglądem jednoznacznie nawiązującym do swojego dziedzictwa FJ40, miał płaską przednią osłonę z dwoma okrągłymi reflektorami po obu stronach kratki. Co więcej, producent nie umieścił swojego logo, lecz użył pełnej nazwy. Dodatkowo, zderzak przypominał te aftermarketowe, które najczęściej używane były przez miłośników off-roadu w ich FJ40, chociaż był wykonany z plastiku, a nie ze stali. Mimo to, posiadał srebrne wykończenia nawiązujące do tarczy. Z profilu, kwadratowe nadkola i poszerzone błotniki tworzyły miejsce na duże opony terenowe. Najbardziej nietypową cechą pojazdu były drzwi. Przednie były standardowe, ale drzwi otwierane na zawiasach z tyłu były unikalne. Co więcej, gdy oba były otwarte, nie było słupka B, co ułatwiało pasażerom wsiadanie do środka.
Wnętrze miało minimalistyczny design, z płaskimi plastikowymi powierzchniami i konsolą środkową oddzielającą pasażerów z przodu. Z tyłu profilowana ławka była przeznaczona dla dwóch osób, chociaż mogła pomieścić trzecią. Równocześnie, bagażnik mógł być powiększony poprzez opuszczenie tylnej kanapy.
Pod względem technicznym, FJ Cruiser miał podwozie w konstrukcji ramowej, wyposażone w niezależne zawieszenie z przodu oraz most na tylnej osi. Napędzany był silnikiem V6 o pojemności 4.0 litra, który przekazywał moc na wszystkie koła za pomocą pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów lub sześciobiegowej manualnej.
Toyota FJ Cruiser (FJC) to retro stylizowany kompaktowy SUV produkowany przez Toyotę, który zadebiutował jako koncept na targach motoryzacyjnych w Chicago w 2003 roku, a w wersji produkcyjnej na następnych targach North American International Auto Show. W sprzedaży od początku 2006 roku jako model 2007, charakteryzuje się wyglądem przypominającym oryginalne pojazdy z serii FJ Land Cruiser z lat 60. (szczególnie przednia część i okna tylne), ale oparty jest na platformie Hi-Lux, która jest również wykorzystywana w nowoczesnych modelach 4Runner i Land Cruiser Prado. FJ Cruiser sprzedawany jest tylko w Ameryce Północnej. Pojazd ten pierwotnie nie był planowany do produkcji, ale z powodu ogromnego zainteresowania konsumentów po targach North American International Auto Show, zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji.
FJ Cruiser konkuruje głównie z Nissanem Xterra, Jeepem Wranglerem i Hummerem H3. Ceny podstawowe wahają się między 21 000 a 23 000 USD. O długości 183,9 cala, FJ Cruiser jest najdłuższym kompaktowym SUV-em dostępnym w Ameryce Północnej, plasując się między mniejszym RAV4 (o długości 181,1 cala; pierwotnie plotkowano, że ma być zastąpiony przez FJ Cruiser) a średniej wielkości Highlanderem (o długości 184,6 cala). Dodanie FJ Cruisera zwiększa liczbę SUV-ów w amerykańskiej ofercie Toyoty do sześciu, co oznacza, że Toyota ma dwa kompaktowe SUV-y (RAV4 i FJ Cruiser), dwa średniej wielkości SUV-y (Highlander i 4Runner) oraz dwa pełnowymiarowe SUV-y (Sequoia i Land Cruiser). Jeden w każdej kategorii jest dostosowany do jazdy po drogach, podczas gdy drugi bardziej odpowiada entuzjastom off-roadu. To także jedyny obecny model Toyoty, który używa nazwy TOYOTA napisanej na kratce zamiast korporacyjnego emblematu, co stanowi kolejny ukłon w stronę klasycznego FJ40.
Silnik