Nazwa FJ miała duże znaczenie dla każdego entuzjasty Toyoty Land Cruiser. FJ Cruiser został zbudowany na podobieństwo tego legendarnego modelu.
Zaprezentowany w 2011 roku, FJ Cruiser przypominał Toyotę Land Cruiser FJ z lat 70. i 80. To auto o kanciastym kształcie, solidne i zdolne do pokonywania wszelkich przeszkód, które sprawiało, że SUV-y z 2011 roku wyglądały blado w porównaniu do niego. Ale to nie tylko kwestia wyglądu.
FJ Cruiser wziął tradycyjny przód starego modelu i zaktualizował go w nowej interpretacji. Było to jak czarno-białe stare kino, ale odnowione i pokolorowane. Projektanci spisali się dobrze. Okrągłe reflektory, prosta, pozioma atrapa grilla i kanciaste nadkola przypominały stare FJ40. Tak jak w starym modelu, FJ Cruiser miał pionową szybę przednią z trzema wycieraczkami i zaokrąglonymi rogami w tylnej części nadwozia. Samochód miał tylne drzwi zawiasowe, które mogły być otwierane tylko po wcześniejszym otwarciu drzwi przednich.
W środku kontynuowano retro-design, z klasycznym wyglądem wskaźników oraz dużymi pokrętłami do systemu wentylacji. Wszystko zaprojektowano tak, aby dało się to obsługiwać w rękawicach roboczych (z wyjątkiem przycisków na kierownicy). Dźwignia zmiany biegów oraz dźwignia do skrzyni rozdzielczej znajdowały się na podłodze. Toyota nie chciała zastosować przycisku do zmiany biegów. Jej fani znani byli z preferowania prostych, mechanicznych dźwigni.
Pod nadwoziem znajdował się szkielet ramowy wzmacniany drabiną. Przednie zawieszenie niezależne oraz solidny tylny most stanowiły część wytrzymałego, ale komfortowego zestawu. Samochód oferowano z różnymi przełożeniami skrzyni biegów, które można było wykorzystać do jazdy po skalistym terenie. Tylni blokada dyferencjału była standardem w wersji z manualną skrzynią biegów i dostępna jako opcja w wersji automatycznej.
<>
Dzięki unikalnemu połączeniu dziedzictwa terenowego, możliwości i designu, Toyota FJ Cruiser cieszy się lojalnością fanów. W pełni przystosowana do pokonywania słynnego Rubicon Trail w Kalifornii, FJ Cruiser jest także doskonała do codziennych przejazdów, oferując mnóstwo użyteczności we wszelkich aktywnościach.
FJ Cruiser czerpie inspirację z legendarnego pojazdu utilitarnego FJ40 4×4, sprzedawanego w USA od 1960 do 1983 roku, który teraz jest poszukiwany przez kolekcjonerów. Nowoczesny FJ Cruiser aktualizuje klasyczny motyw w współczesny sposób. Przedni grill z dwoma okrągłymi, pięcio-calowymi reflektorami nawiązuje do stylizacji FJ40, a inne elementy stylistyczne dziedzictwa obejmują kontury maski i błotników oraz umieszczoną z tyłu i odsłoniętą pełnowymiarową oponę zapasową z nietypowym mocowaniem tablicy rejestracyjnej.
Design FJ Cruisera oferuje dużą funkcjonalność. Drzwi boczne otwierają się o 90 stopni w stylu „muszli”, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tylnych siedzeń. Szkło w tylnym wlepie jest zintegrowane z tylną klapą, otwierając się niezależnie i przydając się do przewożenia dłuższych przedmiotów.
Kątowe nadkola otwierają się, zapewniając maksymalny prześwit dla dużych, 32-calowych opon FJ Cruisera przy pełnej deflekcji zawieszenia. Nadkola są otoczone elastycznymi nakładkami, które opierają się uszkodzeniom podczas jazdy w terenie oraz otwierającym się drzwiom sąsiednich zaparkowanych pojazdów. Trzy ramiona wycieraczek zapewniają niemal pełne pokrycie szerokiej szyby przedniej. Podwyższony wlot powietrza FJ i chronione komponenty elektryczne mogą zabezpieczyć przed wodą o głębokości do 28 cali.
Już wkrótce pojawi się specjalna edycja FJ Cruisera w wersji Trail Teams Package, która będzie dostępna na początku przyszłego roku. Szczegóły zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Wydajność i efektywność
Toyota FJ Cruiser jest napędzana silnikiem V6 DOHC o pojemności 4,0 litra, który wymaga paliwa o zwykłej jakości. Ten potężny i responsywny silnik V6 obejmuje podwójne niezależne zmiennozaworowe sterowanie z inteligencją (zmienne fazowanie zarówno dla wałków ssących, jak i wydechowych) i generuje 260 koni mechanicznych oraz 271 lb.-ft. maksymalnego momentu obrotowego. Szeroki krzywa momentu ułatwia swobodne poruszanie się zarówno na drodze, jak i w terenie. FJ Cruiser spełnia rygorystyczne normy emisji LEV II/Tier 2 Bin 5.
Model 2014 FJ Cruiser jest dostępny w konfiguracjach 4×2 lub 4×4. Model 4×2 jest wyposażony wyłącznie w elektronicznie sterowaną pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, podczas gdy model 4×4 oferuje wybór między sześciobiegową skrzynią manualną a pięciobiegową automatyczną. Skrzynia automatyczna zmienia wzór przełożeń w zależności od warunków drogowych oraz wprowadzenia od kierowcy.
Funkcja Flex Lock-Up pozwala sprzęgłu w konwerterze momentu utrzymać częściowo zaangażowaną pozycję, co zwiększa efektywność paliwową i rozszerza zakres operacyjny sprzęgła blokującego. Kierowca może ręcznie zmieniać biegi skrzyni automatycznej za pomocą dźwigni zmiany biegów umieszczonej na konsoli. Pozycja zmiany biegów jest również wyświetlana na panelu wskaźników.
Dzięki opcjonalnemu zaczepowi klasy czwartej, FJ Cruiser może holować do 4,700 funtów (zgodnie z normami SAE J2807), co wystarcza na przewiezienie wszystkich rozrywek, takich jak para sprzętów wodnych, łódź motorowa, motocykle terenowe czy nawet samochód wyścigowy.
Możliwości, prowadzenie i jazda
W wersji 4×4, każda skrzynia biegów jest połączona z innym typem systemu 4WD, z których każdy jest również wyposażony w dwubiegową skrzynię rozdzielczą z niskim zakresem 2.566. W przypadku skrzyni manualnej, skrzynia rozdzielcza korzysta z ograniczonego ślizgu TORSEN® do pełnoetatowego 4WD z możliwością blokady. Różnicowy przekazuje moc silnika w stosunku 40:60 w większości warunków drogowych. Jednostka TORSEN zmienia rozkład mocy zgodnie z potrzebami, w zależności od kąta skrętu i poślizgu kół. W pozycji Lock, różnicowy przełącza się na rozkład mocy 50:50.
FJ Cruiser 4×4 z automatyczną skrzynią biegów korzysta z systemu napędu na cztery koła w trybie częściowym z przełożeniem różnicowym 3.727:1 z tyłu i zapewnia przełożenie wspinaczkowe 33.76:1. W przypadku skrzyni manualnej, przełożenie różnicowe przedniego i tylnego jest niższe i wynosi 3.909:1, co daje przełożenie wspinaczkowe 41.84:1, co pomaga FJ Cruiserowi pokonywać niektóre z najtrudniejszych szlaków w Ameryce.
Elektronicznie blokowany różnicowy tylny jest standardem w przypadku skrzyni manualnej i opcjonalny w przypadku automatycznej. Zębatki różnicowe w przednim i tylnym FJ Cruiserze 4×4 mają osiem cali. Model 4×2 jest standardowo wyposażony w wirtualny automatyczny różnicowy o ograniczonym poślizgu, dostarczany i sterowany przez zaawansowany system kontroli trakcji, aby zwiększyć trakcję obu tylnych kół w śliskich warunkach drogowych.
Toyota zaprojektowała FJ Cruisera z myślą o poważnych możliwościach jazdy w terenie. Jego mocna, szeroka sylwetka opiera się na stalowej ramie w kształcie skrzyni, do której przymocowana jest spawana stalowa karoseria. Płyty osłonowe dla silnika, skrzyni rozdzielczej (tylko modele 4×4) oraz zbiornika paliwa są standardowe. Niezależne zawieszenie przednie typu podwójne wahacze zapewnia 7.87 cala skoku kół, co gwarantuje doskonałą artykulację zawieszenia. Jego geometria jest zoptymalizowana pod kątem doskonałego odczucia drogi i komfortu jazdy.
Solidna oś tylna korzysta z systemu zawieszenia na czterech linkach z sprężynami śrubowymi, wspornikiem bocznym, rurkowymi amortyzatorami i stabilizatorem, zapewniając przy tym 9,1 cala skoku kół. System hamulców tarczowych na czterech kołach korzysta z wentylowanych tarcz o średnicy 12.6 cala z przodu i 12.3 cala z tyłu. FJ Cruiser korzysta z układu kierowniczego z zmiennym przełożeniem, wspomaganego hydraulicznie. Standardowe koła mają 17 cali i są wyposażone w opony P265/70 R17; dostępne są także koła aluminiowe.
Dzięki standardowym oponom o wysokości 32 cali, prześwit wynosi 9.6 cala (8.7 cala dla modeli 4×2). Kąty zjazdu i najazdu wynoszą odpowiednio 34 i 31 stopni dla modelu 4×4 oraz 32/30 dla modelu 4×2.
Bezpieczeństwo
Wszechstronny pakiet standardowych funkcji bezpieczeństwa FJ Cruisera obejmuje boczne poduszki powietrzne zamontowane w przednich siedzeniach oraz poduszki powietrzne kurtynowe dla pierwszego i drugiego rzędu. Zaawansowany system poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu uruchamia się w zależności od rodzaju i siły uderzenia.
Dodatkowo, FJ Cruiser jest wyposażony w aktywne zagłówki w przednich siedzeniach. W przypadku pewnych wypadków tylnych, mechanizm napędzany kablem w aktywnym zagłówku przesuwa go w górę i do przodu, aby ograniczyć ruch głowy pasażera. System mocowania fotelików dziecięcych LATCH zabezpiecza foteliki.
Jak we wszystkich modelach Toyota, FJ Cruiser jest standardowo wyposażony w system bezpieczeństwa Toyota STAR™, który obejmuje kontrolę stabilności pojazdu (VSC), kontrolę trakcji (TRAC), system antylock (ABS), elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD), asystenta hamowania (BA) oraz technologię Smart Stop (SST), czyli system nadzorujący hamulce Toyota. Gdy boczne poduszki powietrzne do kurtyn wykryją możliwość wywrócenia się, sygnalizują systemowi VSC, aby pomóc w redukcji bocznego poślizgu. Dodatkowo, sensor wywrócenia jest zaprojektowany, aby sygnalizować standardowe boczne poduszki powietrzne zamontowane w siedzeniach oraz poduszki powietrzne kurtynowe.
Wnętrze zaprojektowane z myślą o komforcie i dzikiej przygodzie
Wnętrze FJ Cruisera łączy inspirujący design z komfortem i wygodą nowoczesnego SUV-a Toyoty. Duże pokrętła sterujące zapewniają łatwy chwyt, nawet w rękawicach. Przełączniki do głównych funkcji, w tym do sterowania klimatyzacją i audio, oraz opcjonalnego blokady tylnego różnicowego, są umieszczone w centralnej części deski rozdzielczej, w zasięgu ręki kierowcy.
Fotel kierowcy ma osiem sposobów regulacji, natomiast fotel pasażera z przodu oferuje cztery sposoby regulacji. Materiały foteli są nie tylko wodoodporne, ale także doskonale wentylowane. Tkanina siedzeń jest pokryta specjalną oddychającą powłoką żywiczną, co ułatwia zrzucanie cieczy i ułatwia czyszczenie. Nawet szwy pokrowców na fotele są traktowane uszczelniaczem, aby zapobiec przenikaniu cieczy. Powierzchnie podłogi w FJ Cruiserze pokryte są materiałem przypominającym gumę, łatwym do czyszczenia.
Oparcie tylnego siedzenia jest dzielone w stosunku 60/40, z składanymi (wyjmowanymi) poduszkami dolnymi i tylnymi, które przekształcają się w niemal płaską powierzchnię bagażową. Tylna przestrzeń ładunkowa jest wyposażona w haki do siatki ładunkowej, haki na torby zakupowe oraz solidne punkty mocowania ładunku montowane na podłodze. Dostępne jest gniazdko zasilania 120V.
Wartość Toyoty
Długi wykaz standardowych funkcji FJ Cruisera obejmuje klimatyzację, elektryczne szyby i zamki, wodoodporne fotele, teleskopową kierownicę, cztery uchwyty na kubki i dwa uchwyty na butelki, odszraniające tylne okno, pełnowymiarową oponę zapasową zamontowaną na tylnej klapie, haki do holowania z przodu i z tyłu oraz osłony błotników.
Standardowy system audio w modelu 2014 FJ Cruiser obejmuje odtwarzacz AM/FM CD z możliwością odtwarzania MP3/WMA, sześć głośników, radio SiriusXM (z 90-dniową subskrypcją), gniazdo audio, port USB z łącznością iPod®, a także możliwość prowadzenia rozmów bez użycia rąk i przesyłania muzyki przez technologię Bluetooth®. Kierownica integruje sterowanie systemem audio i Bluetooth.
Model 2014 FJ Cruiser oferuje dwa główne pakiety opcji. Pakiet Convenience wyposaża pojazd w system zdalnego dostępu bez kluczy, tempomat, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne z podświetleniem, tylną wycieraczkę, zewnętrzną osłonę na oponę zapasową oraz przyciemnione szyby w tylnych bocznych, ćwierć i tylnych drzwiach.
Dodanie pakietu Upgrade zwiększa terenowe możliwości FJ Cruisera i jego komfort. Pakiet zawiera 17-calowe aluminiowe koła z oponami P265/70R17, aktywną kontrolę trakcji (A-TRAC) (tylko modele 4×4), elektronicznie sterowany blokowany różnicowy tylny, gniazdko AC 115V/400 watów, odtwarzacz JBL® AM/FM z 6-cyfrowym zmieniaczem CD z 11 głośnikami w siedmiu lokalizacjach, w tym subwooferem, skórzaną kierownicę, wkładki w kolorze nadwozia na drzwiach, wyświetlacz Multi-Information Display z ballą unoszącą się z inklinometrem, kompassem i temperaturą zewnętrzną, dźwignie zmiany biegów i transferu z akcentami w srebrnym kolorze (tylko automatyczne skrzynie biegów, dźwignia transferu tylko w modelu 4×4) oraz sonar do asystowania w parkowaniu z tyłu.
Dealerzy Toyoty oferują katalog dostępnych akcesoriów, w tym dodatkowe światła robocze, osłony na podwozie, bagażnik dachowy, osłonę na przód, osłony na tylne światła, sportowy układ wydechowy, zaczep i wiązkę, deflektor wiatru z światłami terenowymi, matę bagażową oraz dywaniki ochronne lub wykładziny.
>