Pierwsza generacja Toyoty Fortuner zadebiutowała w 2004 roku i przez 11 lat produkcji była odświeżana dwa razy: w 2008 i 2011 roku. Ta ostatnia aktualizacja była ostatnią przed wprowadzeniem drugiej generacji.
Fortuner oparty jest na tej samej ramie co znany Toyota HiLux i swoją nazwę zawdzięcza słowu „Fortuna”. Był to pojazd, który miał szukać swojego szczęścia w krajach, gdzie złe warunki drogowe wymagały solidnego i niezawodnego zawieszenia, co jest typowe dla HiLuxa.
Facelifting przyniósł więcej chromu i nowe reflektory do Fortunera. Wysokie prześwity i wysokie okna sprawiały, że samochód wyglądał masywnie. Z boku duży słupek C nie był konieczny dla integralności strukturalnej, ponieważ pojazd był oparty na ramie, ale był potrzebny do testów zderzeniowych przy przewróceniu, które były obowiązkowe w niektórych krajach, gdzie Fortuner był sprzedawany.
Wewnątrz Fortuner oferował miejsce dla siedmiu pasażerów. Ostatni rząd miał bocznie montowane składane siedzenia dla dwóch dorosłych, ale nie zapewniał im zbyt dużo miejsca. Deska rozdzielcza pochodziła z HiLuxa. W zależności od poziomu wyposażenia, była dostępna z skórzaną tapicerką, automatyczną klimatyzacją i systemem multimedialnym z nawigacją.