Toyota zaprezentowała model GR 86 w 2021 roku, wprowadzając szereg ulepszeń, zachowując jednocześnie podobny wygląd do sportowego modelu GT 86.
Stworzony we współpracy z Subaru, GR 86 zadebiutował w wielkim stylu podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood w 2021 roku. Nowa wersja udowadnia, że może dostarczyć to, czego brakowało jej poprzednikowi: prędkości i mocy.
Z długą maską i krótką, opływową kabiną, GR 86 nawiązuje do wizerunku zaprezentowanego przez Toyotę 2000GT w 1967 roku. Z przodu, groźne reflektory nad aerodynamicznie ukształtowanym zderzakiem, z szeroką kratką na dolnej części, otrzymały dwa boczne wloty, które kierowały powietrze do nadkoli, aby schłodzić przednie tarcze. Z boku, poszerzone przednie błotniki zostały wyposażone w wąskie i wysokie wloty, które wydobywały dodatkowe powietrze uwięzione za kołami. Mięśnie nadwozia podkreślono „barkami” na tylnych błotnikach, a kształt ogona wzmocniono przez lekko opadający tył.
Wewnątrz, najważniejszą aktualizacją był 7” wyświetlacz TFT, umieszczony w zestawie wskaźników. Zaprojektowany z analogowymi wskaźnikami, oferuje kilka układów. W trybie torowym dominował obrotomierz, podczas gdy w innych trybach jazdy na środku znajdował się prędkościomierz. Jak w poprzedniku, GR 86 wyposażono w fotele o wysokich bocznych podporach, idealne do szybkiego pokonywania zakrętów.
Pod względem technologicznym, GR 86 posiada aluminiowy dach i przednie błotniki. Dzięki temu, samochód ma rozkład masy 53:47. Inżynierowie Gazoo Racing usztywnili auto za pomocą krzyżowych wzmocnień na przednim zawieszeniu oraz pełnej struktury w tylnej części. Pod maską, Toyota zainstalowała silnik od Subaru, powiększony do 2,4 litra dzięki większemu skokowi. Dla klientów ukierunkowanych na tor, producent oferował GR 86 z 6-biegową skrzynią manualną, a automatyczna skrzynia z łopatkami była dostępna w opcjach.
Emocje są tuż za rogiem dzięki całkowicie nowemu modelowi Toyota GR 86 z 2022 roku. Zespół, który stoi za wyścigowymi samochodami Toyota Gazoo Racing, dążył do jeszcze większej precyzji i stabilności tego nowego coupe, koncentrując się na lepszej aerodynamice i zwiększonej mocy. Efekt? Samochód torowy stworzony dla prawdziwej frajdy z jazdy.
Jak to osiągnęli? Zespół GR skorzystał z zwinnych właściwości obecnej generacji podwozia 86, dodając strategicznie umiejscowioną stal wysokiej wytrzymałości, nowe poprzeczki z przodu oraz ramę pełnego pierścienia z tyłu. Następnie opracowali niemal 18% więcej mocy oraz 11% więcej momentu obrotowego, wykorzystując większy, naturalnie aspirujący silnik czterocylindrowy o pojemności 2,4 litra. Ustawili tak, aby maksymalny moment obrotowy osiągany był znacznie wcześniej w zakresie obrotów przy 3700 RPM, w porównaniu do 6600 RPM w poprzedniej generacji, co zapewnia responsywne i dynamiczne wrażenia z jazdy – szczególnie przy wyjeździe z zakrętów na prostą. Model ten dostępny jest z manualną skrzynią biegów (MT) lub automatyczną z łopatkami (AT), dzięki czemu kierowcy mogą wybrać doświadczenie, które pasuje do ich stylu.
Inżynierowie GR wiedzieli, że utrzymanie niskiego środka ciężkości i smukłej masy własnej jest kluczowe dla maksymalnej frajdy z jazdy. Toyota GR 86 w wersji podstawowej waży tylko 2811 funtów (2851 funtów w wersji AT), co czyni ją jednym z najlżejszych samochodów sportowych na rynku. Połączenie rozkładu masy 53:47 (przód:tył), niskiej wysokości 51,6 cala oraz kompaktowego silnika ułożonego w poziomie daje GR 86 wszystkie niezbędne składniki do pewnego prowadzenia samochodu sportowego.
GR 86 oferuje siedem kolorów nadwozia: Track bRED, Halo White, Steel Silver, Pavement Grey, Raven Black oraz Neptune lub Trueno Blue. Z 2+2 miejscami do siedzenia do codziennego użytkowania i składanym tylnym siedzeniem dla dodatkowej przestrzeni, dostępna jest w dwóch wersjach: GR 86 i GR 86 Premium.
Wersja Premium zawiera duży spoiler w kształcie kaczki, czarne 18-calowe aluminiowe felgi, perforowaną Alcantarę oraz skórzane, podgrzewane fotele przednie w trybie podwójnym oraz ośmiogłośnikowy system audio. Model GR 86 w wersji podstawowej stoi na 17-calowych felgach i wyposażony jest w czarne fotele z tkaniny G-embossed oraz sześciogłośnikowy system audio. Do obu wersji dostępny jest subwoofer o mocy 200W, który wzmacnia dźwięk w systemie audio.
Moc i design dla nowej generacji
Zespół Toyota Gazoo Racing (TGR) spędzał długie noce w warsztacie, pod migoczącymi światłami fluorescencyjnymi, aby poprawić osiągi nowego GR 86.
Przechodząc z silnika 2.0L na 2.4L w układzie poziomym, GR 86 z 2022 roku zwiększył średnicę cylindra do 94 mm (wcześniej 86 mm), co daje prawie 20% większą pojemność, zwiększając się z 1998cc do 2387cc. Większy silnik poprawił czasy przyspieszenia od 0 do 60 mph z 7.0 do 6.1 sekundy dla MT oraz z 8.0 do 6.6 sekundy dla AT; przewidywana ekonomia paliwa przez producenta wynosi 19 miasto/26 autostrada/21 w cyklu mieszanym (6-biegowa M/T) i 20 miasto/30 autostrada/24 w cyklu mieszanym (6-biegowa A/T).
Technologia podwójnego wtrysku D-4S Toyoty została dostosowana, aby dostarczyć bardziej agresywną reakcję na gaz. System ten łączy wtrysk paliwa bezpośredniego z technologią wtrysku portowego. System wtrysku bezpośredniego zapewnia efekt chłodzenia w cylindrach, co pozwala silnikowi na używanie bardzo wysokiego współczynnika sprężania 12.5:1 dla maksymalnej mocy. Wtryskiwacze paliwa portowego działają w lekkich i średnich warunkach obciążenia, aby maksymalizować efektywność spalania.
Średnica i długość portu kolektora dolotowego zostały zoptymalizowane, aby wspierać liniowy moment obrotowy i przyspieszenie, a dolot powietrza także został przeprojektowany, aby maksymalizować przepływ powietrza. System paliwowy ma nowy projekt pompy oraz szerszą rurkę transferową, aby zapewnić stały przepływ paliwa podczas pokonywania zakrętów. System chłodzenia otrzymuje nową wysokobiegową pompę wodną, pięcioetapowy chłodnicę oleju oraz nowy silnik o wysokiej wydajności 200W dla chłodnicy. A większa pojemność rury środkowej wydechu 5.6L zapewnia satysfakcjonujący ryk, z systemem Active Sound Control, który wzmacnia dźwięk silnika w kabinie.
Wysoce sztywna struktura nadwozia
Zespół GR również przekształcił podwozie i nadwozie, aby dostosować je do zwiększonej mocy GR 86.
Z przodu dodano diagonalne poprzeczki do połączeń między przednim zawieszeniem a ramą, poprawiając transmisję obciążenia z przednich opon i redukując wyginanie boczne. Pokrywa silnika ma wewnętrzną strukturę diagonalną dla stabilności, zmodyfikowaną z wcześniej stosowanego projektu w kształcie plastra miodu. Wysokowytrzymałe elementy złączne łączą ramę z punktami mocowania zawieszenia. Dodatkowa sztywność została dodana do tyłu dzięki nowej pełnej strukturze pierścienia, która łączy górne i dolne podwozie. Wysokowytrzymałe elementy złączne łączą tylną ramę z punktami mocowania zawieszenia, aby wytrzymać siły g w zakrętach.
Materiały użyte w podwoziu zostały także starannie dobrane, aby zoptymalizować prowadzenie. Wykonane z kombinacji stali wysokowytrzymałej, stali gorącowalcowanej i aluminium, każdy materiał jest umiejscowiony w ramie, aby zapewnić kierowcom równowagę między przechyłem a nachyleniem, maksymalizując kontrolę. Dla dodatkowego wzmocnienia, strukturalny klej w całym podwoziu tworzy napiętą, połączoną ramę.
Ukierunkowany na kontrolę
Trójramienne, skórzane koło kierownicy Toyota GR 86 daje kierowcom bezpośrednią kontrolę nad jego zwinnym prowadzeniem. Z ogólnym współczynnikiem 13,5, który wymaga jedynie 2,5 obrotu od jednego skraju do drugiego dla zwrotności, wyposażone jest w nowy system wspomagania kierownicy (EPS) z zintegrowanym silnikiem i jednostką sterującą zamontowanymi na kolumnie, co redukuje zarówno wagę, jak i zajmowaną przestrzeń. Inżynierowie GR zmienili także mocowanie przekładni kierowniczej, czyniąc je bardziej sztywnym z twardym gumowym wkładem i przekształconą podkładką mocującą śrubę.
Zawieszenie przednie typu MacPherson® z tuningiem sportowym oferuje zoptymalizowaną wydajność tłumienia, a także nowe sprężyny odbicia dla poprawy właściwości prowadzenia. Tylne zawieszenie o podwójnych wahaczach z ogranicznikiem poślizgu Torsen® poprawia przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Aby uzupełnić zwiększony moment obrotowy GR 86, oś tylna oferuje dodatkowe wzmocnienie, a stabilizator wahacza jest teraz połączony bezpośrednio z podwoziem dla maksymalnej stabilności. Tylne amortyzatory o sportowym tuningu mają sztywniejsze sprężyny, zapewniając pewne, przewidywalne prowadzenie w coupe z przednim napędem i tylnym napędem.
Model podstawowy GR 86 stoi na 17-calowych aluminiowych felgach o V-kształtnym wykończeniu i 10 ramionach, obutych w opony Michelin® Primacy HP®. Wersja Premium GR 86 jest wyposażona w 18-calowe czarne aluminiowe felgi z wyglądem inspirowanym japońskim mieczem i oponami Michelin Pilot Sport 4®. 18-calowe felgi mają krzyżowe ramiona dla sztywności strukturalnej oraz minimalnie powiększone otwory na nakrętki, tworząc zwarty piastę. Hamulce zasilane są przez wspomagane siłą hamulce wentylowane o średnicy 11,6 cala z przodu i 11,4 cala z tyłu.
Manualna czy automatyczna – wybór należy do Ciebie
Purystom samochodów sportowych spodoba się sześciobiegowa manualna skrzynia biegów w GR 86. Przy naciśnięciu przycisku kierowcy mogą włączyć tryb torowy lub wyłączyć kontrolę stabilności pojazdu (VSC). Kształt dźwigni zmiany biegów został zoptymalizowany dla gładkiej, przyjemnej zmiany biegów, niezależnie od tego, czy przechodzisz z 2. na 3. bieg, czy redukujesz z 5. na 4. W dodatku dodano synchronizator węglowy, aby poprawić zmianę biegów na 4. bieg. Manualna skrzynia biegów wykorzystuje nowy olej o niskiej lepkości i łożyska dla płynnej operacyjności zmiany biegów przy wyższym momencie obrotowym silnika 2.4L.
Dla automatycznej skrzyni biegów (AT) dostępne są łopatki zmiany biegów zamontowane na kole kierownicy, co zapewnia entuzjastom dynamiczne wrażenia z jazdy. Kierowcy mogą wybierać między trybami Normal, Sport, Śnieg lub Tor. W trybie Sport, AT wykrywa działanie hamulca oraz pedału przyspieszenia i zachowanie pojazdu, aby automatycznie przełączyć na optymalny bieg, dając kierowcom pożądana kontrolę. Dodatkowe tarcze sprzęgła oraz nowy, wysokonapadowy konwerter momentu zapewniają płynne przekazywanie dodatkowej mocy silnika.
Purystyczny design samochodu sportowego, gotowy do toru aerodynamika
Po raz pierwszy wprowadzony w 2012 roku, pierwszy model 86 był hołdem dla radości z jazdy, AE-86 Corolli z lat 80. Nowy GR 86 zachowuje tego ducha z naciskiem na sportowy design i zarządzanie masą.
Elementy soczewek LED w kształcie paraboli nadają mu bezkompromisowy wygląd, z tym samym kształtem „L” wewnętrznie co GR Supra. Wyjątkowa siatka w kształcie G-mesh w samochodzie sportowym GR zasila powietrze do dolotu, a funkcjonalne formowanie na przednim zderzaku charakteryzuje się teksturowanym, inspirowanym skórą rekina wzorem redukującym opór.
Z boku, przedni błotnik i duża forma rockera tworzą boczne spojlery siedzisk z zintegrowanymi wylotami powietrza, poprawiając aerodynamikę w opadzie drzwi. Wyloty powietrza pozwalają na ucieczkę powietrza z przodu nadkola, redukując turbulencje w nadkolach i wspierając stabilność. Wzdłuż linii drzwi, niskie, poziomo ułożone podwozie łączy się z wyraźnie wyeksponowanymi szczytami błotników, tworząc silną postawę przodu i tyłu. Czarne boczne lusterka dodają kontrastu i są nieco większe od wcześniejszej generacji, z zakrzywionym kształtem maksymalizującym przepływ powietrza.
Z tyłu, odwrócone nadkola wyrażają szeroki postawę, a finy architektury kontrolują przepływ powietrza. Aerodynamiczne finy dodano do dolnego zderzaka tylnego dla dalszej stabilności. W wersji Premium, duży, wygięty spoiler unosi się z tylnej pokrywy dla zwiększenia docisku. Uchwyt tablicy rejestracyjnej został przesunięty niżej do tylnego zderzaka, upraszczając otwieranie bagażnika i przyczyniając się do niskiego środka ciężkości. Trójwymiarowe tylne światła otaczają tylną pokrywę i łączą się z pokrywą wykończenia wzdłuż linii bagażnika, tworząc szeroki, spójny tył.
Inżynierowie GR także wykazali się kreatywnością w poszukiwaniu oszczędności masy w GR 86. Przednie błotniki i panel dachu są teraz wykonane z aluminium, oprócz już aluminiowej pokrywy silnika. Inne przykłady pomysłowości w oszczędzaniu wagi obejmują stosowanie klejów strukturalnych w podwoziu, klapkę paliwa z żywicy, nowe lekkie ramy przednich siedzeń, przeprojektowane EPS oraz zmiany w układzie napędowym i bloku silnika.
Kokpit skierowany na kierowcę
GR 86 wyposażony jest w system inteligentnego klucza Toyoty, działający zarówno przy drzwiach kierowcy, jak i pasażera. Po wejściu do środka, kierowcy znajdą poziomo skonfigurowany panel instrumentów dla czystego widoku. Przyciskiem uruchamiającego można włączyć animację logo GR 86 na 7-calowym wyświetlaczu wieloinformacyjnym TFT. Treść wyświetlacza różni się w zależności od tego, czy kierowcy są w trybie Normalnym, Sportowym, Śnieżnym czy Torowym (MT dostępny jest tylko w trybie torowym). W trybie sportowym wokół prędkościomierza pojawia się czerwona obwódka dla bardziej agresywnego wyglądu. Tryb torowy został opracowany z udziałem kierowców wyścigowych i wyraźnie wyświetla zakres obrotów w centrum, temperatury oleju i płynu chłodzącego oraz stoper.
System HVAC oferuje niezależne ustawienia temperatury po lewej i prawej stronie, a nowe, duże dials LED oraz przyciski w stylu fortepianu są umiejscowione na konsoli centralnej dla łatwej obsługi. Skórzane koło kierownicy ma zintegrowane sterowanie systemem audio, telefonem bezprzewodowym, systemem rozpoznawania głosu, wskaźnikami wyświetlacza oraz tempomatem; AT dodaje przycisk opcji wyświetlania ACC. W wersji Premium dodano aluminiowe sportowe pedały i podnóżek. Elektryczne szyby mają funkcję automatycznego otwierania/zamykania oraz zabezpieczenie przed przyciśnięciem.
Fotele przednie w wersji Premium mają sześć regulacji w pionie i są wykończone czarną i srebrną Alcantarą z bocznymi podparciami wykonanymi ze skóry. Czarne i srebrne akcenty kontynuują się w kole kierownicy, pokrywie zmiany biegów oraz hamulcu ręcznym. W wersji podstawowej fotele mają sześć regulacji w pionie, wykonane z czarnej tkaniny G-embossed z tkaninowymi bocznymi podparciami. Tylne siedzenia są pokryte Alcantarą w wersji Premium i tkaniną sportową w wersji podstawowej.
Rozdzielona konsola centralna zapewnia dwa uchwyty na kubki lub miejsce na przechowywanie, w zależności od potrzeb, z jednym dodatkowym połączeniem audio i dwoma złączami USB w środku. Wersja AT ma także obszar otwartego przechowywania pośrodku. Podłokietniki drzwi mają długą rączkę do łatwego dostępu do przestrzeni do przechowywania w drzwiach.
8-calowy system multimedialny z sześciogłośnikowym systemem audio jest dostępny w wersji podstawowej; w wersji Premium zwiększa się do systemu ośmiogłośnikowego. System ośmiogłośnikowy dodaje teraz mocny tryb do funkcji equalizera, aby uzyskać akustyczny efekt podkreślający niskie i wysokie tony. Dla tych, którzy chcą jeszcze większego basu, dostępny jest dealer lub fabrycznie zainstalowany 10-calowy, 200W subwoofer dla obu wersji. Oba systemy są w pełni kompatybilne z Apple CarPlay® i Android Auto™, oferują Bluetooth® do obsługi telefonów bezprzewodowych, 3-miesięczny próbny plan Platinum SiriusXM® oraz dostęp do różnych dostępnych usług połączonych (przy dodatkowej subskrypcji).
Nowa era dostosowana
Kierowcy, którzy chcą jeszcze więcej od swojego GR 86, mogą skorzystać z całkowicie nowej linii akcesoriów Toyota Gazoo Racing.
Aby dodać nieco więcej ryku, dostępny jest podwójny układ wydechowy GR performance z rurami ze stali nierdzewnej, czarnymi końcówkami i wytłoczonym logo GR. Dostępny jest także zestaw dolotu powietrza GR performance, z większym pojemnikiem powietrza i wydajnym filtrem powietrza. Dostępne są także wsporniki GR i stabilizatory GR performance.
Miłośnicy MT mogą zmniejszyć czas między biegami dzięki zestawowi szybkiej zmiany biegów GR. Dostępny jest również gałka zmiany biegów z logo GR dla MT lub AT. Dostępne są także przednie klocki hamulcowe GR, a dla dodatkowego stylu dostępne są czarne 18-calowe lub brązowe 17-calowe felgi GR.
Lśniące czarne wloty wentylacyjne z większym logo GR dodają odrobinę blasku. Można dodać przezroczystą folię ochronną na lakier dla pokrywy silnika, błotnika i przedniego zderzaka lub stalowe osłony krawędzi drzwi, aby chronić przed uderzeniami. Dywaniki GR w każdym klimacie i bagażnik lub dywaniki GR z materiału pomagają chronić wnętrze. A dla kierowców chcących się wyróżniać, dostępna jest winylowa grafika GR na boku i naklejka na tylny zderzak z logo GR 86.
Bezpłatne członkostwo w NASA na rok
Każdy model GR 86 z 2022 roku zawiera bezpłatne członkostwo w National Auto Sport Association (NASA) na rok. Właściciele GR 86 będą mogli cieszyć się szeregiem korzyści, w tym jedną darmową imprezę High Performance Driving Event (HPDE) oraz zniżonym wstępem na wydarzenia zatwierdzone przez NASA.
Bezpieczeństwo GR 86 i usługi połączone
GR 86 z automatyczną skrzynią biegów ma standardowy aktywny system bezpieczeństwa, który obejmuje hamowanie przed kolizją, adaptacyjny tempomat, zarządzanie przepustnicą przed kolizją, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, ostrzeżenie o swobodnym poruszaniu się, alarm o starcie pojazdu oraz asystenta świateł drogowych. Standardowo występuje także system przeciwdziałania kradzieży z immobilizerem silnika i alarmem.
Wszystkie wersje GR 86 są wyposażone w system bezpieczeństwa Star Safety System™ Toyoty, w skład którego wchodzą kontrola stabilności pojazdu (VSC), kontrola trakcji (TRAC), system ABS, elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD) i asystent hamowania (BA). Obejmuje on także technologię Smart Stop Technology® (SST), kontrolę stabilności pojazdu (VSC), tryb torowy oraz asystenta startowego na wzniesieniu (HAC). Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują LATCH (dolne mocowania i linki dla dzieci) z dolnymi mocowaniami na zewnętrznych tylnych siedzeniach i punktami mocowania na wszystkich tylnych siedzeniach oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Siedem poduszek powietrznych jest standardowo dostępnych we wszystkich modelach, w tym poduszka powietrzna dla kolan kierowcy w modelu 2022.
Usługi zdalne są teraz dostępne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i zabezpieczeń. Dostępne usługi obejmują:
Remote Connect (wymaga subskrypcji)
Uruchamianie silnika
Zaawansowana kontrola klimatyczna
Lokalizator pojazdu
Zamek/odblokowanie, niebezpieczne/światła
Powiadomienie diagnostyczne
Miesięczne raporty dotyczące stanu pojazdu
Raport o wykorzystaniu usługi
Geo Fencing, powiadomienie o prędkości, ostatni termin
Klakson
Safety Connect (wymaga subskrypcji)
Rozszerzona pomoc drogowa
SOS pomoc w nagłych wypadkach
Automatyczne powiadomienie o kolizji
Usługa odzyskiwania skradzionego pojazdu
Wliczone w utrzymanie, ograniczona gwarancja i cena
Podstawowa gwarancja na nowy pojazd Toyoty na 36 miesięcy/36,000 mil obowiązuje dla wszystkich komponentów innych niż elementy normalnego zużycia i konserwacji. Dodatkowe 60-miesięczne gwarancje obejmują napęd na 60,000 mil oraz korozję bez ograniczeń przebiegu.
System ToyotaCare jest standardowym planem bez dodatkowych kosztów, który obejmuje normalną konserwację fabryczną przez 2 lata lub 25,000 mil, w zależności co nastąpi pierwsze, oraz całodobową pomoc drogową przez dwa lata, bez ograniczeń milowych.
2022 GR 86 będzie dostępny w cenie poniżej 30,000 dolarów; dokładna cena zostanie podana przed spodziewanym przybyciem do salonów Toyota w USA w listopadzie 2021 roku.
Specyfikacje techniczne