Toyota wprowadziła w 2017 roku odświeżoną wersję modelu Harrier z 2013 roku, który był dostępny tylko na japońskim rynku i był po prostu rebrandowanym Lexusem RX.
Japoński producent samochodów zainaugurował pierwszą generację Harriera w 1997 roku i utrzymywał go na rynku przez sześć lat, zanim zaprezentował drugą generację. Toyota szybko przystąpiła do wprowadzenia ulepszeń, a po zaledwie pięciu latach dodała istotne funkcje technologiczne i bezpieczeństwa.
Pod względem designu wprowadzono kilka zmian w samochodzie. Z przodu miało inny znak niż reszta modeli, z głową orła zamiast logo Toyoty. Jego atrapa chłodnicy była prawie całkowicie zasłonięta u góry, z jedynie wąskim i szerokim otworem poniżej, nad zderzakiem. Dodatkowa strefa chłodzenia dla dolno-montowanych chłodnic znalazła swoje miejsce w zderzaku. Kanciaste reflektory z ostrymi kątami oraz zaokrąglonymi górnymi i dolnymi krawędziami tworzyły agresywny wygląd kompaktowego SUV-a. Z tyłu, opadająca pokrywa bagażnika miała spojler na górnej stronie.
Wnętrze Harriera charakteryzowało się skórzaną tapicerką. Nie było na tym samym poziomie jakości co premium model RX, ale było bliskie. Zestaw wskaźników miał dwa zegary, które flankowały wyświetlacz TFT pomiędzy nimi dla komputera pokładowego. Na centralnej konsoli znajdował się duży dotykowy ekran infotainment z systemem Entune Toyoty.
Pod względem technicznym, Harrier oferował wybór silników benzynowych oraz hybrydowych z napędem na przednią lub na wszystkie koła. Nie oferował tak szerokiego wyboru jednostek napędowych jak Lexus RX, ale miał wszystko, co potrzebne, aby zdobyć serca i portfele swoich klientów.
Miasto Toyota, Japonia, 13 listopada 2013 r. — Toyota Motor Corporation zaprezentuje odnowiony crossover SUV „Harrier” w Japonii 2 grudnia, a model hybrydowy zadebiutuje 15 stycznia przyszłego roku. Nowy Harrier, z charakterystycznym designem i innowacyjnymi funkcjami, ma na celu przewyższenie wysokich oczekiwań, które zbudowały wcześniejsze modele.
Od swojego debiutu w 1997 roku, Harrier zyskał silny wizerunek marki, będąc pionierem segmentu crossoverów SUV z wyższej półki. Znany z zaawansowanych technologii i funkcji, Harrier był pierwszym pojazdem, który wykorzystał opatentowany przez Toyotę system Pre-collision. W nawiązaniu do tej tradycji, Toyota udostępniła na nowym Harrierze niektóre ze swoich najbardziej zaawansowanych technologii bezpieczeństwa.
Kabina jest cicha, co pasuje do pojazdu z wyższej półki, podczas gdy ulepszona zawieszenie i aerodynamika zapewniają komfortową jazdę oraz znakomitą stabilność podczas prowadzenia. Z eleganckim, aerodynamicznym nadwoziem oraz wnętrzem, które łączy finezyjne rzemiosło z nowoczesną użytecznością, stylizowanie Harriera jest innowacyjne i wyróżniające się.
Model hybrydowy, napędzany silnikiem o pojemności 2,5 litra oraz systemem hybrydowym, zachowuje charakterystyczną moc SUV-a, osiągając jednocześnie najlepszą w klasie wydajność ekologiczną i efektywność paliwową na poziomie 21,8 km/L2.
Opracowany z myślą o rynku japońskim, Harrier będzie dostępny w salonach dealerskich „Toyota” w całej Japonii.
Miesięczny cel sprzedaży w Japonii: 2500 jednostek
Zakład montażowy: Zakład Takaoka, Toyota Motor Corporation
Zarys pojazdu
1. Wyszukane wnętrze i eleganckie nadwozie
Nadwozie
„Elegancka prędkość” leży u podstaw nowego projektu nadwozia Harriera: długie przednie i krótkie tylne zwisy nadają nową, opływową dynamikę profilowi bocznemu, podczas gdy poziomo akcentowane stylizacje i nachylone do przodu słupki boczne nadają mu smukły, szybki wygląd, który jest natychmiast rozpoznawalny.
Dramaticzna krzywa przednich zderzaków w stronę tyłu tworzy mocny i zwarty przód, podczas gdy głęboko wyprofilowana przednia ściana sprawia, że nowy Harrier jest natychmiast rozpoznawalny.
Wydatne nadkola nadają stabilności, podczas gdy nisko profilowany tylny zderzak akcentuje krótki zwis i nadaje tyłowi pojazdu lekki wygląd.
Harrier innowacyjnie wykorzystuje lampy LED, które stały się standardem we wszystkich wersjach. Dostępne są również lampy doświetlające (w rzędzie trzech) oraz odważnie ukształtowane tylne lampy kombinowane z gradientową jasnością.
Wnętrze
Premium wnętrze w pełni odzwierciedla estetykę designu „bogatej prostoty”. Wykończenia z miękkich materiałów z akcentowanym przeszyciem i drewnianą ornamentyką są dowodem na kunszt rzemieślniczy, podczas gdy zaawansowany technicznie, ergonomicznymi zespół centralny z przyciskami dotykowymi wykazuje nowoczesne wyrafinowanie. Zespół centralny łączy się z panelem przyrządów o łukowym dachu, tworząc przestronne i sportowe wnętrze, zapewniając wygodny dostęp do wszystkich kontroli.
Znaczna uwaga została poświęcona detalom, co zaowocowało uchwytem drzwiowym o delikatnie zakrzywionym kształcie, który płynnie przechodzi z panelu przyrządów, wykończeniem przedniego drzwi ornamentowanym wytłoczonym znakiem Harriera, kieszeniami konsoli, które optymalnie wykorzystują przestrzeń obok konsoli centralnej oraz harmonizującym kształtem głośników drzwiowych i instrumentów deski rozdzielczej.
Kolorystyka
Dostępnych jest siedem kolorów nadwozia, w tym pięć charakterystycznych ciemnych odcieni, takich jak całkowicie nowy „Sparkling Black Pearl Crystal Shine”.
Wnętrze dostępne jest w trzech kolorach. Użycie nowo opracowanego koloru Deep Bordeaux w górnej części panelu przyrządów dodaje żywego akcentu.
2. Komfort premium i zaawansowane funkcje
Wydajność jazdy
Kabina oferuje poziom ciszy odpowiedni dla crossovera premium, z szczególną uwagą zwróconą na optymalizację umiejscowienia materiałów dźwiękochłonnych i dźwiękowych.
Zawieszenie Harriera zostało wzbogacone o amortyzatory z systemem Adaptive Frequency Damping (FAD), które kontrolują stopień przechyłów i przechyłów pojazdu, automatycznie dostosowując charakterystyki tłumienia w odpowiedzi na zmiany postawy pojazdu.
Oprócz zastosowania najnowszych technologii sterowania elektrycznym wspomaganiem kierownicy, stabilność prowadzenia i komfort jazdy poprawia bardziej kompaktowa konstrukcja nowego Harriera, użycie stalowych blach wysokiej wytrzymałości oraz lepsze metody łączenia części nadwozia. Znakomita aerodynamika również przyczynia się do wysokiej zwrotności, stabilności i komfortu jazdy.
Modele z silnikiem benzynowym wyposażone są w Dynamic Torque Control 4WD, który automatycznie kontroluje warunki napędu na przednie i cztery koła. System zapewnia precyzyjne prowadzenie z lepszą wydajnością na zakrętach na suchych nawierzchniach, dokładnie regulując rozkład momentu obrotowego na tylne koła w odpowiedzi na kąt skrętu, zachowanie pojazdu i inne parametry. Zintegrowane działanie z S-VSC (Steering-assisted Vehicle Stability Control) zapewnia wyjątkową stabilność zarówno na śliskich, jak i na suchych nawierzchniach, podczas gdy system E-Four w modelach hybrydowych kontroluje poślizg przednich i tylnych kół, zapewniając wydajność trakcyjną na śliskich powierzchniach. Ponadto optymalizuje rozkład momentu obrotowego na przednich i tylnych kołach w odpowiedzi na warunki jazdy, zapewniając wysoką stabilność podczas pokonywania zakrętów.
Komfort
Konsola centralna obejmuje bezprzewodową ładowarkę do ładowania smartfonów i innych urządzeń mobilnych3.
Elektryczna klapa tylna4 może być otwierana i zamykana automatycznie za naciśnięciem jednego przycisku, a teraz pozwala użytkownikom zaprogramować wysokość otwarcia. Jest to szczególnie wygodne podczas otwierania i zamykania klapy w ciasnych przestrzeniach.
Modele z silnikiem benzynowym zawierają pierwszy w Toyocie Cold Storage Evaporator, który pozwala klimatyzatorowi dostarczać chłodne powietrze do kabiny przez dłuższy czas podczas pracy silnika na biegu jałowym.
Aby zwiększyć komfort w kabinie, klimatyzator emituje również powietrze zawierające nanocząstki atomizowanej wody o rozmiarze nano, co możliwe jest dzięki technologii nanoe™5.
Harrier wyposażony jest w nowy wyświetlacz multi-informacyjny, który pokazuje informacje o nawigacji, audio i inne dane na panelu przyrządów.
Technologia światowego pierwszeństwa6 wykrywa, gdy ramię lub ręka znajdują się w zasięgu zamykającego się okna elektrycznego i automatycznie zatrzymuje okno.
Opcjonalnie dostępny jest dach panoramiczny z elektryczną roletą, który można przesuwać i kątem nachylenia, dostępny we wszystkich wersjach.
3. Ergonomiczny design i doskonała wydajność środowiskowa
Pakiet
Harrier ma skrócone proporcje zewnętrzne (długość, szerokość, rozstaw osi), co umożliwia minimalny promień skrętu wynoszący 5,3 m7, jednocześnie zapewniając przestronną kabinę z dodatkowymi 47 mm miejsca na nogi.
Przesunięcie amortyzatorów uwolniło wystarczająco dużo miejsca na bagaż, aby pomieścić cztery torby golfowe8. Dodatkowa przestrzeń bagażowa jest teraz dostępna pod deckami.
Postawa podczas jazdy została zoptymalizowana przez zmianę kształtu fotela kierowcy oraz kąta mocowania koła kierownicy, opierając się na obszernej analizie ergonomicznej. Dostosowania kształtu przednich słupków i położenia lusterka bocznego zapewniają lepszą widoczność, co ułatwia jazdę.
Bezpieczeństwo i wsparcie podczas jazdy
Niektóre z najbardziej zaawansowanych funkcji Toyoty są dostępne w odnowionym Harrierze, w tym Monitor Panoramiczny9, który poprawia widoczność boczną. System ten łączy wideo z czterech kamer zamontowanych z przodu i z tyłu pojazdu, oferując widok na wszystko, co dzieje się wokół samochodu, włącznie z martwymi punktami. Wyświetlacz jest automatycznie dostosowywany w zależności od operacji dźwigni zmiany biegów, a system może wyświetlać powiększone widoki z góry pojazdu. Użytkownicy są powiadamiani o pieszych i obiektach zbliżających się z przodu i tyłu. To funkcja, która po raz pierwszy pojawiła się w Toyocie.
System Ostrzegania o Zjeździe z Linii (LDA) wykorzystuje sygnał dźwiękowy i wyświetlacz, aby ostrzec kierowcę, gdy pojazd ma zamiar zjechać z pasa ruchu, a także obejmuje dodatkową funkcję wspomagania kierownicy4, która również jest nowością w Toyocie. Funkcja wspomagania kierownicy stosuje dodatkową siłę przeciwną na kole kierownicy, aby wspierać kierowcę.
Dostępny jest również System Pre-collision (z radarami fal milimetrowych)10, który jest skuteczny przy prędkościach względnych, przy których występuje ponad 90% wypadków tylnych. Jeśli system wykryje wysokie prawdopodobieństwo kolizji, uruchamia alarm, aktywując automatyczne Wspomaganie Hamowania Przedkolizyjnego oraz Hamulce Przedkolizyjne11, aby pomóc w uniknięciu kolizji lub złagodzić skutki uderzenia.
Inteligentny Sonar Odległości wykrywa przeszkody przy ruszaniu, a jeśli wykryje przeszkodę, uruchamia alarm i kontroluje moc silnika lub silnika elektrycznego zgodnie z okolicznościami. Ponadto, w przypadku błędnego lub nadmiernego użycia pedału gazu, Inteligentny Sonar Odległości zastosuje hamulce, aby złagodzić skutki kolizji, które mogą wystąpić10.
Kontrola Rozpoczęcia Jazdy, standardowa we wszystkich pojazdach, zapewnia wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie dla kierowcy i kontroluje moc silnika lub silnika elektrycznego, aby ograniczyć przyspieszenie i złagodzić skutki kolizji w przypadku nieprawidłowej obsługi dźwigni zmiany biegów.
Wydajność ekologiczna
Modele hybrydowe, napędzane silnikiem o pojemności 2,5 litra 2AR-FXE i systemem hybrydowym, osiągają znacznie poprawioną efektywność paliwową na poziomie 21,8 km/L2 oraz emisję CO2 wynoszącą 106 gCO2/km12 w teście JC08 Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki Japonii. Tę wiodącą w klasie wydajność ekologiczną osiąga się przy zachowaniu charakterystycznej mocy SUV-a.
Modele z silnikiem benzynowym są wyposażone w silnik Valvematic o pojemności 2,0 litra oraz nowo opracowaną automatyczną skrzynię biegów, które łącznie zapewniają płynne, ale mocne przyspieszenie. Modele z napędem na dwa koła obejmują również system Stop & Start Toyoty, osiągając lepszą efektywność paliwową wynoszącą 16,0 km/L oraz emisję CO2 wynoszącą 145 gCO2/km w teście JC08 Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki Japonii13.