Toyota wprowadziła nową generację znanego modelu Land Cruiser w 2002 roku, zastępując starszy model J90 w obu wersjach – trzy- i pięcio-drzwiowej.
W przypadku modelu J90 Toyota straciła część swoich zwolenników, ponieważ samochód nie cieszył się dużym zainteresowaniem na rynku z powodu słabych osiągów terenowych w porównaniu do innych 4×4. W odpowiedzi, producent intensywnie pracował nad nowym modelem i stworzył Land Cruiser/Prado 120, który doskonale odpowiadał reputacji marki.
W wersji trzydrzwiowej SUV miał krótszy rozstaw osi niż jego pięciodrzwiowy odpowiednik, ale dzielił z nim niektóre ważne elementy. Na przykład, obie wersje miały tę samą przednią osłonę z uniesionymi reflektorami. Plastikowy, owinięty przód zderzaka był obowiązkowy, aby spełnić normy bezpieczeństwa dotyczące ochrony pieszych. Z boku, trzydrzwiowy Land Cruiser/Prado miał takie same drzwi jak wersja pięciodrzwiowa, co utrudniało dostęp do tylnych siedzeń. Dodatkowo, tylne okno boczne miało mechanizm wysuwany, co pozwalało na napływ świeżego powietrza do wnętrza.
Wnętrze samochodu zostało zaprojektowane przez zespół projektowy Toyoty, który inspirował się sedanami i hatchbackami, tworząc wysoką konsolę centralną z kontrolkami systemu HVAC i audio. Dźwignia zmiany biegów oraz selektor skrzyni rozdzielczej znajdowały się pomiędzy przednimi siedzeniami. Pomimo trudnego dostępu, trzydrzwiowy Land Cruiser/Prado 120 zapewniał wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów z tyłu. Z kolei bagażnik był bardzo mały.