Po ośmiu latach obecności na rynku, Toyota zaktualizowała swoją czwartą generację modelu Land Cruiser/Prado, wprowadzając nowe silniki, odświeżone wnętrza oraz nowoczesne funkcje technologiczne.
Land Cruiser był uznawany za jeden z najlepszych samochodów terenowych na świecie. Jego sukces opierał się na solidności, niezawodności i zdolności do pokonywania wszelkich terenów, od Bieguna Południowego po Biegun Północny. To właśnie tym pojazdem badano nieznane terytoria Antarktydy oraz przemierzano Islandię.
Od czasu do czasu, firma motoryzacyjna tworzy tak udany model, że trudno go zastąpić. Pojazdy takie jak Volkswagen Garbus czy Mercedes-Benz Klasa G to tylko niektóre przykłady. Land Cruiser znalazł się w podobnej sytuacji. Model po liftingu zyskał nowy wygląd grilla, jednak reflektory pozostały z lampami halogenowymi oraz diodowymi do jazdy dziennej. Łuk zderzaka frontowego został podniesiony, aby poprawić wrażenie wizualne pojazdu oraz zabezpieczenie pieszych.
Zespół projektowy pracował nad wnętrzem, przeprojektowując deskę rozdzielczą i centralną konsolę, na której zamontowano 8-calowy kolorowy ekran multimedialny. Przyciskami sterującymi klimatyzacją można było wygodnie operować na konsoli środkowej. Producent zainstalował podgrzewane i wentylowane fotele dla kierowcy oraz pasażera z przodu, dostępne jako opcja. W obrębie zestawu wskaźników wyświetlał się 4.2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, pokazujący dane o prowadzeniu, statusie pojazdu, systemie audio, systemach wspomagania kierowcy oraz systemie nawigacji.
Pod maską, Land Cruiser Prado miał zmodyfikowaną wersję silnika turbodiesel o pojemności 2.8 litra. Oferował on 168 KM, w porównaniu do 177 KM swojego poprzednika. Pozostałe trzy silniki benzynowe były dostępne w zależności od rynku. Dla systemów terenowych, Toyota zachowała system 4×4 na żądanie z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
Dostępny w ponad 190 krajach na całym świecie, Toyota Land Cruiser posiada niezrównane możliwości terenowe, które przyniosły mu solidną reputację jednego z najtwardszych i najbardziej niezawodnych SUV-ów na świecie, a także uczyniły liderem sprzedaży w swoim segmencie w ponad 10 krajach europejskich.
Nowa Toyota Land Cruiser dodatkowo wzmacnia tę reputację dzięki nowoczesnemu i robustnemu stylowi zewnętrznemu, bardziej wyrafinowanemu, komfortowemu i wyższej jakości wnętrzu oraz poprawom swoich dynamicznych zdolności i użyteczności, zarówno na drodze, jak i w terenie.
Ergonomicznie zoptymalizowane i funkcjonalnie zgrupowane elementy sterujące, nowy projekt deski rozdzielczej zawiera duży, 8-calowy system multimedialny Toyota Touch® 2 z Go, wskaźniki Optitron oraz wyświetlacz z informacjami 4,2″ sterowany przyciskami na kierownicy.
Komfort w kabinie został poprawiony dzięki wentylacji przednich siedzeń, ogrzewaniu tylnych siedzeń i automatycznej klimatyzacji, podgrzewanej szybie i dyszach spryskiwaczy, odchylanym lusterkom oraz nowemu projektowi klucza.
W zachodniej Europie nowy Land Cruiser jest napędzany turbodieslem 2.8 D-4D o mocy 130 kW/177 DIN KM. Na rynkach Europy Wschodniej model dostępny jest również z silnikami benzynowymi 2.7 VVT-i i 4.0 VVT-i o mocy odpowiednio 122 kW/164 DIN KM oraz 183 kW/249 DIN KM.
Kluczowym czynnikiem nieprzeciętnej zdolności terenowej Land Cruisera jest połączenie wyjątkowo trwałej, odpornej na deformacje konstrukcji nadwozia na ramie oraz znaczącego poziomu wsparcia technicznego, jakie oferuje kierowcom.
Dzięki systemom wsparcia w terenie, nawet niewprawni kierowcy mogą maksymalizować osiągi pojazdu w trudnych warunkach, co czyni Toyotę Land Cruiser jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie, bezpiecznych i przyjemnych w obsłudze samochodów terenowych na świecie.
Możliwości terenowe nowego Land Cruisera zostały dodatkowo wzmocnione dzięki wyborowi trzech wariantów dyferencjałów tylnych – otwartego, blokującego lub nowego dyferencjału Torsen z ograniczonym poślizgiem (LSD).
System Multi-terrain Select (MTS) został ulepszony dzięki dodaniu trybu AUTO, który aktywuje się automatycznie z funkcją Crawl Control. A zakres funkcji Multi-terrain Monitor został rozszerzony o widok podwozia, obrót widoku przedniego, widok panoramiczny oraz szeroki widok tylny.
Nowy Land Cruiser może być teraz wyposażony w system 'Toyota Safety Sense’, zestaw technologii aktywnego bezpieczeństwa, który ma na celu zapobieganie lub łagodzenie kolizji w szerokim zakresie sytuacji drogowych. Zawiera system wczesnego wykrywania zderzeń (PCS) z funkcją rozpoznawania pieszych, adaptacyjny tempomat (ACC), alert o opuszczeniu pasa ruchu (LDA), automatyczne światła drogowe (AHB) oraz asystenta znaków drogowych (RSA).
Dodatkowe technologie bezpieczeństwa obejmują monitor martwego pola (BSM) z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA) oraz nowy, automatyczny system ostrzegania o ciśnieniu w oponach (TPWS).
Żaden inny SUV nie może zaoferować unikalnej kombinacji osiągów terenowych i dynamiki jazdy jak nowy Land Cruiser. Jego potężna obecność na drodze i wysoki poziom technologii pokładowej czynią go luksusowym SUV-em z idealnym połączeniem zdolności do jazdy w każdych warunkach, komfortu i wyrafinowania.
Gdziekolwiek chcesz jechać, Toyota Land Cruiser zawiezie cię tam. I przywiezie z powrotem.
BARDZIEJ DYNAMICZNY, NOWOCZESNY I ROBUSTNY STYL
Zewnętrzny wygląd kolejnych generacji Land Cruisera zawsze łączył stylową estetykę pojazdu, który znakomicie odnajduje się w każdym środowisku, z solidnym wizerunkiem trwałości i mocy, którego oczekuje się od prawdziwego samochodu terenowego.
Nowy Land Cruiser opiera się na tej sprawdzonej formule, prezentując nowy design, który jest wizualnie bardziej zwinny i dynamiczny, zachowując jednocześnie trzy podstawowe atuty niezbędne dla renomy pojazdu w zakresie zdolności do jazdy w każdych warunkach:
Całkowita praktyczność – z reflektorami i otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w celu maksymalizacji ochrony i głębokości brodzenia; Całkowita trwałość – z odpowiednio zabezpieczonym napędem i wszystkimi funkcjonalnymi elementami; oraz Całkowita zdolność – z małym promieniem skrętu i dużym prześwitem, niezbędnymi nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych.
Całkowita długość nowego Land Cruisera zwiększyła się o 60 mm do 4840 mm (4565 mm dla modelu 3-drzwiowego). Posiada wyjątkową zwrotność, z minimalnym promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 5,8 metra (5,2 metra dla modelu 3-drzwiowego).
Z nowym projektem maski, kratki chłodnicy, reflektorów, przedniego zderzaka i błotników, przód Toyoty Land Cruiser czerpie inspiracje z kilku elementów konstrukcyjnych swojego unikalnego dziedzictwa projektowego.
Maska została uformowana w celu zwiększenia widoczności w dół w centrum pojazdu. W celu ochrony silnika, została umieszczona pomiędzy bokami zderzaka. Dolna część narożników zderzaka unosi się do góry, a środkowa sekcja ma kształt osłony, co poprawia zwrotność w terenie. A górna część błotników została podniesiona, aby ułatwić kierowcom zlokalizowanie ekstremalnych punktów pojazdu.
Zorganizowane w potężnej, pojedynczej formie graficznej, kratka chłodnicy i reflektory zostały umieszczone wyżej dla lepszej funkcjonalności w terenie. Otwory kratki są jak największe, aby umożliwić optymalne chłodzenie silnika, a główne światła reflektorów są umieszczone bliżej środka, aby uniknąć uszkodzeń od przeszkód podczas jazdy w terenie.
W nawiązaniu do dziedzictwa Land Cruisera, sama kratka posiada szerokie pionowe pręty z wąskimi otworami wentylacyjnymi wykończonymi w chromie. Integrając wysokie i niskie światła, lampę kierunkowskazu z przodu oraz światła do jazdy dziennej (DRL) w wyróżniającym się opakowaniu, zespoły reflektorowe mogą być wyposażone w reflektory halogenowe lub LED/halogenowe, z których te drugie posiadają DRL LED.
Utrwalając szeroki, potężny wygląd Land Cruisera, wyraźnie przycięta dolna sekcja minimalizuje efekt wystającego przodu na kąt podejścia pojazdu w terenie. Połączone z minimalnym prześwitem wynoszącym 215 mm (205 mm dla modeli 3-drzwiowych), kąt podejścia 31 stopni, kąt wyjazdu 25 stopni i kąt przełamania 22 stopni zapewniają pojazdowi zdolności terenowe.
Z profilem, szczyt przedniego zderzaka został podniesiony, a linie maski, błotnika, przedniego i tylnego zderzaka teraz są wyrównane na tej samej osi poziomej, nadając nowemu Land Cruiserowi bardziej atletyczną i dynamiczną sylwetkę.
Profil pojazdu jest dodatkowo wzbogacony o wybór 17-calowych felg z sześcioma ramionami z nowymi oponami o niskim oporze toczenia (RRC), wysoko błyszczącymi 18-calowymi felgami lub nowym wzorem 19-calowej felgi z 12 ramionami i wykończeniem maszynowym.
Z tyłu, nowe elementy obejmują przekształcony zespół lamp z diodą LED stopu, mniejszą tylną płytkę ozdobną wbudowaną w otoczkę tablicy rejestracyjnej oraz stylizowany zderzak z uniesioną podstawą w wystających narożnikach.
Nowy Land Cruiser dostępny jest w wyborze dziesięciu kolorów nadwozia, w tym dwóch nowych – Midnight Emerald Blue i Avant-Garde Bronze metallic.
WYŻSZA JAKOŚĆ WNĘTRZA
Wnętrze nowego Toyoty Land Cruiser cechuje nowy wygląd deski rozdzielczej obejmujący nowe projekty dla zestawu wskaźników kierowcy i konsoli centralnej. Łączy w sobie poprawioną funkcjonalność z wyrafinowanym wykończeniem odpowiednim dla pojazdu terenowego premium.
Elementy sterujące związane z napędem, jazdą i komfortem zostały wyraźnie oddzielone w strefy o określonych funkcjach i ergonomicznie zoptymalizowane pod kątem łatwego użytkowania nawet w najtrudniejszych warunkach.
Góra nowej wieży konsoli centralnej została obniżona dla bardziej smukłego wyglądu i poprawionej widoczności z przodu podczas jazdy w terenie. Zawiera nowy, większy 8-calowy ekran multimedialny w pełnym kolorze, panel sterowania klimatyzacją z płaską powierzchnią oraz (w pełni opisany w rozdziale o jeździe w terenie) zestaw wskaźników związanych z napędem.
Za nową, skórzaną dźwignią zmiany biegów, uformowaną dla większego komfortu, elementy sterujące związane z jazdą i komfortem są wyraźnie podzielone na osobne panele dla wygody użytkowania. Zawierają teraz ogrzewanie i wentylację przednich siedzeń.
Wykończona teksturą srebrnego włókna, która tworzy wrażenie rzeźbionego metalu, wieża konsoli centralnej jest amortyzowana miękkimi podkładkami, które wspierają kolana pasażerów.
W zaprojektowanym na nowo, czterogauzowym zestawie wskaźników kierowcy, precyzyjnie wykończone wskaźniki Optitron posiadają metalową panel bazowy oraz polerowane tarcze z wypukłymi oznaczeniami skali.
Flankuje je wyświetlacz wieloinformacyjny TFT 4,2″ w kolorze, który dostarcza kierowcom kompleksowych danych o pojeździe i systemach multimedialnych. Sterowany przyciskami na kierownicy, wyświetlacz oferuje informacje na temat jazdy, pojazdu, nawigacji, audio, pomocy dla kierowcy i komunikaty ostrzegawcze.
Sama kierownica jest również nowa, teraz pasująca do tej z modeli Land Cruiser V8.
Wyższy poziom luksusu i wyrafinowania nowego wnętrza został dodatkowo wzmocniony przez nowe, białe podświetlenie dla panelu wskaźników, konsoli centralnej i elementów sterujących drzwiami. Nowy schemat oświetlenia wnętrza obejmuje oświetlenie LED w przednich podłogach i panelach drzwi oraz lampy w podsufitce i schowku dla uzyskania wysokiej jakości atmosfery kabiny.
Wnętrze nowego Land Cruisera oferuje wybór trzech schematów kolorystycznych – czarny, brązowo-czarny oraz nowy premium beżowy. Wybór wykończenia tapicerki dopełnia luksusowy wystrój kabiny – srebrne wykończenie włókna odpowiadające wykończeniu konsoli centralnej oraz nowo opracowane drewno w kolorze jasnobrązowym lub ciemnobrązowym.
Toyota Touch® 2 z Go
Nowy Land Cruiser jest wyposażony w system Toyota Touch® 2 z Go, 8-calowy kolorowy dotykowy system multimedialny i nawigacyjny.
Oferuje radio AM/FM/DAB, odtwarzacz CD/MP3, możliwość łączenia Bluetooth z telefonami komórkowymi oraz możliwość strumieniowania muzyki, port USB do podłączenia przenośnych odtwarzaczy muzycznych z możliwością wyświetlania okładek albumów iPod, zgodność z systemem Mirrorlink, funkcję SMS na ekranie do wysyłania/odbierania wiadomości z wbudowaną funkcją „czytania na głos”, oraz intuicyjną obsługę za pomocą gestów.
System wyświetla e-maile i kalendarze w zależności od zgodności z telefonem komórkowym Bluetooth. Oferuje również funkcję „Odtwarzaj więcej podobnych utworów”, która automatycznie dostarcza rekomendacje playlist do Twojego nastroju; bezpieczny i łatwy sposób zarządzania muzyką w ruchu.
System nawigacji jest wyposażony w modele miast 3D, grafikę punktów orientacyjnych, wizualizację ruchu oraz funkcję SOS/pomocy w nagłych wypadkach. Widok podzielonego ekranu pozwala użytkownikom zobaczyć więcej funkcji na pierwszy rzut oka, łącząc system nawigacji z informacjami o mediach i aplikacjach.
Toyota Touch® 2 z Go obsługuje łączność Wi-Fi, pozwalając użytkownikom ustawić swoje smartfony jako hotspot Wi-Fi do połączenia z funkcjami online systemu. Ponadto system zapewnia dostęp do internetowego portalu klientów Toyoty oraz kilku aplikacji, w tym ceny paliw, informacje o pogodzie i lokalizacji miejsc parkingowych oraz aplikacji Twitter.
Operujący w zakresie 15 języków, zaawansowana funkcja rozpoznawania głosu została zaprojektowana w najprostszy możliwy sposób do obsługi podczas jazdy. Umożliwia kierowcy wprowadzenie pełnej destynacji, wykonanie telefonu, wybór konkretnej piosenki z podłączonego iPoda za pomocą jednego polecenia głosowego, uruchamianie i kontrolowanie aplikacji oraz korzystanie z Apple Siri w trybie bezwzrokowym.
Toyota Touch® 2 z Go korzysta z wygody trzech lat darmowej opieki nad mapami i usługami połączeniowymi. Obejmują one aktualizacje map oraz bezpłatną rejestrację do informacji o ruchu w czasie rzeczywistym TomTom, powiadomienia o fotoradarach, informacje o cenach paliw, lokalizacje i dostępność miejsc parkingowych, aktualizacje pogodowe, Google Search, Google Street View, Aupeo!, Aha i Twitter.
Silnik wysokoprężny 2.8 D-4D
Dostępny w modelach 3-drzwiowych i 5-drzwiowych, silnik wysokoprężny 2.8 D-4D Global Diesel Engine oferuje wybór skrzyń biegów: 6-biegowa manualna lub 6-biegowa automatyczna.
2,755 cm³, 16-zaworowy silnik DOHC czterocylindrowy jest wyposażony w turbosprężarkę z zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Osiąga moc 130 kW/177 DIN KM przy 3,400 obr./min. Incorporuje szereg działań mających na celu zredukowanie wagi, zwiększenie efektywności spalania oraz redukcję tarcia.
Silnik wyposażony jest w elektronicznie kontrolowany system wtrysku paliwa typu common-rail, który osiąga wyższe ciśnienie i bardziej zaawansowaną kontrolę ciśnienia wtrysku. Precyzyjne wtryskiwanie pilotowe następuje przed głównym wtryskiem w celu skrócenia opóźnienia zapłonu, łącząc stabilne spalanie nawet w najcięższych warunkach z cichą pracą i wysoką wydajnością cieplną.
Jednostka jest wyposażona w system recyrkulacji spalin z chłodnicą (EGR) oraz zawór kontrolujący wir, który znajduje się w kolektorze dolotowym.
System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) może wyeliminować do 99% emisji NOx, co zapewnia, że 2.8 D-4D Land Cruiser spełnia normy Euro 6.
Połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, 2.8 D-4D rozwija imponujące 370 Nm momentu obrotowego przy zaledwie 1,200 obr./min oraz maksymalne 450 Nm momentu obrotowego w zakresie 1,600-2,400 obr./min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12.7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 175 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7.4 l/100 km, a emisja CO2 to 194 g/km.
Po połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną, Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D rozwija maksymalne 420 Nm momentu obrotowego w zakresie 1,400-2,600 obr./min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12.1 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 175 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi 7.4 l/100 km, z emisją CO2 wynoszącą 194 g/km.
Silnik benzynowy 2.7 VVT-i
Sprawdzony silnik benzynowy o pojemności 2,694 cm³ generuje moc 120 kW/161 DIN KM przy 5,200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 246 Nm przy 3,900 obr./min.
Jednostka korzysta z szeregu ulepszeń zaprojektowanych w celu zredukowania wagi, zwiększenia efektywności spalania oraz redukcji tarcia, co skutkuje wysokim poziomem mocy przy jednoczesnym zwiększeniu ekonomiczności paliwowej.
Po połączeniu z 5-biegową skrzynią manualną, jednostka 2,7 litra osiąga maksymalną prędkość 165 km/h i średnie zużycie paliwa wynosi 12.3 l/100 km. Gdy jest połączona z 6-biegową skrzynią automatyczną, maksymalna prędkość wynosi 160 km/h, a średnie zużycie paliwa to 12.5 l/100 km.
Silnik benzynowy 4.0 Dual VVT-i
Silnik benzynowy to lekki, 3,956 cm³, 24-zaworowy, z łańcuchem zębatym DOHC, bezpośredni wtrysk V6 z Dual VVT-i. Silnik 4.0 VVT-i jest połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i rozwija moc 183 kW/249 DIN KM przy 5,600 obr./min oraz 381 Nm momentu obrotowego przy 4,400 obr./min. Osiągając przyspieszenie 0-100 km/h w 9.7 sekundy i maksymalną prędkość 175 km/h, generuje emisję CO2 wynoszącą 256 g/km oraz zwraca 10.8 l/100 km w cyklu mieszanym.
6-biegowa Super Inteligentna Elektronicznie Sterowana Automatyczna Skrzynia Biegów
Wszystkie układy napędowe mogą być połączone z 6-biegową Super Inteligentną Elektronicznie Sterowaną Automatyczną Skrzynią Biegów (6 Super ECT), która korzysta z kilku systemów sterujących, mających na celu poprawę zarówno wydajności paliwowej, jak i osiągów jazdy.
Wysokiej prędkości kontrola skutecznego wykorzystania biegów określa dostępność wysokich biegów w czasie rzeczywistym według warunków jazdy. Na przykład, biorąc pod uwagę obciążenie pojazdu i ustawienie przepustnicy, system określi, czy 6. bieg jest dostępny, czy pojazd powinien pozostać na 5. biegu, aby osiągnąć optymalną równowagę między mocą a wydajnością paliwową.
Kontrola redukcji biegów podczas zwalniania optymalizuje redukcję biegów podczas zwalniania, aby poprawić efektywność paliwową. Zasilanie paliwem jest automatycznie odcinane podczas hamowania silnikiem, chyba że prędkość silnika spadnie poniżej progu niskich obrotów, wtedy wtrysk paliwa zostaje wznowiony, aby zapobiec zgaśnięciu silnika. Wartość momentu hamowania silnika maksymalizowana jest przez wybór niższego biegu, aby zapobiec spadkowi prędkości silnika poniżej progu niskich obrotów, co w konsekwencji wydłuża okresy odcięcia zasilania paliwem, znacznie podnosząc efektywność paliwową.
Kontrola AI-SHIFT (sztuczna inteligencja) obejmuje zamknięcie i otwarcie pedału przyspieszenia. Pierwsza ułatwia utrzymanie aktualnego biegu po nagłym zwolnieniu pedału przyspieszenia, poprawiając siłę hamowania silnikiem oraz reakcję na przyspieszanie. Druga wykonuje redukcje biegu natychmiast po nagłym wciśnięciu pedału przyspieszenia, zwiększając reakcję na przyspieszenie.
System Wybór Trybu Jazdy
Nowy Land Cruiser jest wyposażony w funkcję Wybór Trybu Jazdy, która pozwala kierowcy wybrać między trybami ECO, COMFORT, NORMAL, SPORT S i SPORT S+.
W zależności od wybranego trybu, system automatycznie integruje kontrolę silnika, skrzyni biegów, zmiennego przepływu hydraulicznego w układzie kierowniczym (VFC), adaptacyjnego zawieszenia (AVS) i klimatyzacji, maksymalizując albo ekologiczność pojazdu, albo jego zdolności dynamiczne.
W trybie ECO moc silnika i otwarcie przepustnicy są automatycznie modulowane w celu optymalizacji efektywności paliwowej w każdych warunkach jazdy. Temperatura i ilość powietrza w systemie klimatyzacji są również współzależnie kontrolowane, obniżając zdolności grzewcze i chłodzące systemu, aby jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa.
W trybie COMFORT kontrola zawieszenia modyfikuje ustawienia, aby częściej przyjmować niższy zakres siły tłumienia dla bardziej komfortowej jazdy.
W trybie SPORT S moc silnika i otwarcie przepustnicy są optymalizowane, aby zwiększyć moc przyspieszenia przy średnich kątach otwarcia przepustnicy, a czas zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów jest modyfikowany. Razem, te działania oferują bardzo responsywne przyspieszenie i sportowe odczucie kierownicy dla bardziej dynamicznego i zaangażowanego doświadczenia jazdy.
Tryb SPORT S+ łączy w sobie zwiększoną moc napędu trybu SPORT S z koordynowaną kontrolą adaptacyjnego zawieszenia (AVS) i zmiennego przepływu hydraulicznego (VFC).
Tryb SPORT S+ automatycznie zwiększa różnicę między wewnętrznym a zewnętrznym tłumieniem absorbera podczas pokonywania zakrętów, aby zredukować przechył pojazdu. Równocześnie kontrola zmiennego przepływu (VFC) zmniejsza moment obrotowy wspomagania kierownicy. Te działania wspólnie optymalizują stabilność prowadzenia i oferują bardziej sportowe i angażujące doświadczenie jazdy.
Unikalna konstrukcja nadwozia na ramie
Obecnie unikalna w swoim segmencie, konstrukcja nadwozia na ramie Land Cruisera oferuje wiele zalet w porównaniu do konkurencyjnych pojazdów o nadwoziu unibody podczas jazdy w terenie.
Łatwe w konserwacji i naprawie, połączenie bardzo wysokiej wytrzymałości i sprawdzonej trwałości nie tylko zapewnia wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami, ale również znacząco zmniejsza skręcanie nadwozia, umożliwiając kierowcy optymalizację zarówno położenia pojazdu, jak i jego kontroli.
Ponadto konstrukcja nadwozia na ramie efektywnie izoluje kabinę od wstrząsów zawieszenia, sprawiając, że nawet w najcięższych warunkach terenowych pasażerowie czują się komfortowo.
Zawieszenie
Nowy Land Cruiser korzysta z przedniego niezależnego zawieszenia podwójnego wahacza oraz tylnego czterokontrolnego zawieszenia ze stalowymi wzmocnieniami. Konstrukcja uszczelki amortyzatora i siła tłumienia zostały zoptymalizowane, aby zapewnić niezawodność, poprawiając stabilność prowadzenia i komfort jazdy.
Land Cruiser może być również wyposażony w elektronicznie modulowany System Zawieszenia Dynamicznego (KDSS), który optymalizuje działanie przednich i tylnych stabilizatorów dla lepszych osiągów zarówno na drodze, jak i w terenie.
Wysokiej klasy wersje Land Cruisera korzystają z systemu Adaptacyjnego Zawieszenia (AVS), który pozwala kierowcy dostosować charakterystykę jazdy pojazdu w wyborze ustawień „Normal”, „Comfort” i „Sport”.
Pracujące w parze z AVS, elektronicznie modulowane tylne zawieszenie powietrzne charakteryzuje się pięcioma trybami kontroli – w tym funkcją automatycznego poziomowania i przełączalną kontrolą wysokości – aby utrzymać optymalną kontrolę nad czterokontrolnym zawieszeniem niezależnie od liczby pasażerów czy ładunku.
Wydajność w terenie
W terenie, KDSS niemal całkowicie odłącza zarówno przednie, jak i tylne stabilizatory, jeszcze bardziej poprawiając doskonałą artykulację kół Toyoty Land Cruiser, aby zapewnić kontakt z podłożem dla wszystkich opon nawet na najtrudniejszym terenie. Systemy AVS i elektronicznie modulowane tylne zawieszenie powietrzne charakteryzują się specjalnymi ustawieniami off-roadowymi, aby maksymalizować zdolności pojazdu w każdych warunkach terenowych.
Sprawdzona technologia stałego napędu na cztery koła Land Cruisera, z technologią transferu dwóch silników, jest dostępna w wyborze trzech systemów.
Każdy z systemów charakteryzuje się otwartym dyferencjałem przednim i centralnym, blokowanym dyferencjałem Torsen. Klienci mogą następnie wybrać spośród trzech wariantów dyferencjałów tylnych – otwartego, blokującego lub drugiego Torsena LSD.
Centralny, blokowany Torsen LSD może automatycznie zmieniać rozkład momentu obrotowego między przednimi a tylnymi kołami z 50:50 do około 30:70, aby zapewnić optymalne rozłożenie momentu obrotowego w danej sytuacji.
Nowy tylny Torsen LSD pełni dwie kluczowe funkcje: podczas zwalniania, gdy pojazd skręca, rozdziela moment obrotowy generowany przez hamowanie silnikiem z wewnętrznego tylnego koła na zewnętrzne tylne koło. Tworzy to moment skrętu przeciwny do kierunku skrętu, zwiększając stabilność pojazdu.
Podczas przyspieszania, gdy pojazd skręca, Torsen LSD redukuje moment obrotowy napędowy do wewnętrznego tylnego koła, jeśli się poślizgnie, i rozdziela go do zewnętrznego koła w celu poprawy przyczepności i trakcji.
W połączeniu, te funkcje tylnego Torsena LSD oferują kierowcom znacznie poprawioną przyczepność na żwirowych i innych śliskich nawierzchniach.
Dodatkowo, technologię stałego napędu na cztery koła Land Cruisera wzbogaca system Aktywnej Kontroli Trakcji (A-TRC), który wykorzystuje zarówno hamulce, jak i kontrolę silnika do odpowiedniego rozdzielania momentu obrotowego do wszystkich czterech kół.
5-biegowy kontroler Crawl Control
Oferując wybór pięciu ustawień prędkości, Crawl Control automatycznie kontroluje silnik i hamulce, aby utrzymać ustaloną prędkość pojazdu, pomagając kierowcy wolno zjechać lub wjechać na strome zbocza w tempie spacerowym, lub uwolnić pojazd, gdy się utknie, bez konieczności dotykania pedałów.
Kontrola Zjazdu (DAC) i Kontrola Podjazdu (HAC)
Działając w przód lub w tył, Kontrola Zjazdu (DAC) pomaga kierowcy regulować prędkość pojazdu na stromych, śliskich lub wyboistych zboczach. W okolicznościach, w których hamowanie silnikiem nie wystarcza do zredukowania prędkości pojazdu, system automatycznie kontroluje ciśnienie płynu hamulcowego, aby utrzymać stałą, niską prędkość zjazdu, bez konieczności dotykania pedałów hamulca i przyspieszenia przez kierowcę.
Działa przy prędkościach poniżej 25 km/h, z kontrolowaną prędkością do przodu wynoszącą od 5 do 7 km/h i tylną prędkością od 3 do 5 km/h, DAC pozwala kierowcy stabilnie zjeżdżać ze stromych zboczy, bez blokady kół, koncentrując się na prowadzeniu.
Kontrola Podjazdu (HAC) zapobiega przesuwaniu się pojazdu do tyłu podczas startu pod górę, gdy kierowca zwalnia pedał hamulca. System tymczasowo utrzymuje hamowanie na wszystkich czterech kołach przez maksymalnie dwie sekundy, aby utrzymać pojazd w miejscu i zapobiec cofaniu.
Ulepszony system wyboru terenu (MTS) z trybem AUTO
Możliwości terenowe nowego Land Cruisera stały się jeszcze bardziej dostępne dzięki dodaniu trybu AUTO do systemu Multi-terrain Select (MTS).
MTS oferuje kierowcom wybór pięciu trybów terenu: Błoto i Piasek, Luźny Kamień, Wyboisty, Skała, oraz Ziemia i Skała. Każdy tryb dostosowuje systemy Aktywnej Kontroli Trakcji (A-TRAC), przepustnicę, hamulce i kontrolę trakcji do konkretnych warunków terenowych, zapewniając kierowcy optymalną przyczepność i kontrolę nad pojazdem.
System Multi-terrain Select można aktywować nawet kiedy funkcja Crawl Control jest w użyciu, w takim przypadku tryb AUTO jest automatycznie wybierany, a kontrola A-TRAC optymalizowana zgodnie z ustaloną prędkością pojazdu.
Wsparcie dla kierowcy w terenie
Łatwe sterowanie tymi różnorodnymi systemami i monitorowanie wydajności pojazdu w terenie zapewniają panele sterujące w konsoli centralnej oraz wieloinformacyjny wyświetlacz.
W centrum panelu, dwa przełączane pokrętła oferują kontrolę zarówno dla systemu Multi-terrain Select, jak i regulacji prędkości Crawl Control. Panel dodatkowo zawiera przyciski kontroli wysokości, drugiego startu oraz blokady centralnej i tylnej różnicy, oferując kierowcom pełną kontrolę nad wszystkimi systemami off-road Land Cruisera za pomocą jednego intuicyjnego i łatwego w obsłudze panelu.
Znajdujący się pomiędzy wskaźnikami Optitron w zestawie wskaźników kierowcy, 4,2″ kolorowy wyświetlacz TFT współpracuje z wieloinformacyjnym przyciskiem umieszczonym na kierownicy, aby dostarczyć kierowcy szereg informacji o pojeździe. Obejmuje to tryb MTS i wskazówki, wysokość zawieszenia pojazdu oraz działanie systemów terenowych w czasie rzeczywistym.
Ulepszona pomoc w jeździe w terenie zapewniana jest przez wskaźnik kąta, operację kontroli trakcji przy każdym kole oraz wyświetlacze operacji blokady różnicowej. Informacje na temat poszczególnych kół kontroli trakcji, kąta skrętu oraz operacji blokady różnicowej mogą być wyświetlane jednocześnie, zwiększając wsparcie dla kierowcy w trudnych warunkach terenowych.
Rozszerzone funkcje monitorowania terenu
Gdy MTS rozpoczyna działanie, Multi-terrain Monitor automatycznie wyświetla widok przed pojazdem na 8-calowym ekranie konsoli centralnej. Korzystając z ulepszonych przednich, bocznych i tylnych kamer, system oferuje wszechstronny tryb wyświetlania, który może pokazywać niezależne lub połączone, przednie, boczne i tylne widoki.
Zakres funkcji Multi-terrain Monitor został rozszerzony w nowej Toyocie Land Cruiser o widok podwozia, funkcję obrotu widoku przedniego, widok panoramiczny oraz szeroki widok tylny, oferując klientom jeszcze większą pomoc podczas jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie.
Tryb widoku podwozia wyświetla obraz rejestrowany przez przednią kamerę, gdy pojazd znajdował się mniej więcej 3 metry za aktualną pozycją, i dodaje linie pokazujące aktualną lokalizację pojazdu i pozycje przednich kół, pokazując w ten sposób kierowcom teren znajdujący się bezpośrednio pod przednią częścią pojazdu.
Funkcja obrotu widoku przedniego obraca widok przedni zgodnie z kątem nachylenia pojazdu, aby zachować poziom horyzontu na wyświetlaczu, ułatwiając kierowcy szybkie uchwycenie kąta nachylenia.
Widok panoramiczny współpracuje z szerokim widokiem przednim, aby jednocześnie wyświetlać obrazy z kamer nad głową oraz przedniej, tworząc panoramiczny widok, który pozwala kierowcy monitorować trudno widoczne obszary przed oraz po obu stronach pojazdu na ślepych skrzyżowaniach. Wyświetlanie linii pomocniczych można przełączać między trybem linii referencyjnych a przewidywaną ścieżką wyświetlania.
Szeroki widok tylny daje kierowcom prawie 180-stopniowy widok z tylnej kamery.
ROZSZERZONY ZAKRES FUNKCJI BEZPIECZEŃSTWA
Wysokiej klasy modele Land Cruisera z automatyczną skrzynią biegów są wyposażone w 'Toyota Safety Sense’, zestaw technologii aktywnego bezpieczeństwa, które mają na celu zapobieganie lub łagodzenie kolizji w szerokim zakresie sytuacji drogowych.
Dodatkowe systemy wsparcia kierowcy i poprawiające bezpieczeństwo obejmują monitor martwego pola (BSM) z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA) oraz udoskonalony system ostrzegania o ciśnieniu w oponach (TPWS).
Toyota Safety Sense
Łącząc kamerę oraz radar fal milimetrowych dla wysokiego poziomu wydajności detekcji, system Toyota Safety Sense Land Cruisera posiada system wczesnego wykrywania zderzeń (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat (ACC), system alertu o opuszczeniu pasa ruchu (LDA), automatyczne światła drogowe (AHB) oraz asystenta znaków drogowych (RSA).
W zakresie prędkości od 10 km/h do maksymalnej prędkości pojazdu, system wczesnego wykrywania zderzeń rozpoznaje przeszkody przed pojazdem i zmniejsza ryzyko zderzenia z samochodem przed nim. Gdy istnieje możliwość kolizji, system ostrzega kierowcę o konieczności hamowania sygnałem dźwiękowym i wizualnym. PCS również przygotowuje system hamulcowy do dostarczenia dodatkowej siły hamowania, gdy kierowca naciska pedał hamulca. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, system automatycznie uruchamia hamulce, zmniejszając prędkość o około 40 km/h lub nawet zatrzymując samochód, aby zapobiec kolizji lub złagodzić siłę uderzenia.
System ten jest również w stanie wykrywać potencjalne kolizje z pieszymi, w sytuacji, gdy automatyczne hamowanie działa przy względnych prędkościach od 10 do 80 km/h, mogąc zmniejszyć prędkość o około 30 km/h.
Adaptacyjny tempomat pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną odległość od samochodu przed nim. Wykrywa pojazdy poprzedzające i określa ich prędkość. ACC następnie dostosowuje prędkość pojazdu (w ramach ustalonego zakresu), aby zapewnić bezpieczną odległość między oboma samochodami. Używając kamery skierowanej do przodu oraz radaru fal milimetrowych w celu monitorowania pojazdów wjeżdżających do lub z pasa ruchu z przodu, ACC pomaga utrzymać płynną przyspieszenie i hamowanie podczas jazdy.
System alertu o opuszczeniu pasa ruchu monitoruje oznaczenia pasów i pomaga zapobiegać wypadkom i kolizjom czołowym spowodowanym opuszczeniem pasów. Jeśli pojazd zaczyna się przemieszczać poza pas bez włączonych kierunkowskazów, LDA ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym.
Automatyczne światła drogowe pomagają zapewnić doskonałą widoczność do przodu podczas jazdy nocą. Wykrywają zarówno światła samochodów nadjeżdżających, jak i światła tylnych samochodów, automatycznie przełączając się między światłami drogowymi a mijania, aby uniknąć oślepiania innych kierowców. Dzięki korzystaniu z świateł drogowych częściej, system umożliwia wcześniejsze wykrywanie pieszych i przeszkód.
Asystent znaków drogowych pomaga zapewnić, że kierowcy są informowani, nawet jeśli przejechali obok znaku drogowego, nie zauważając go. Rozpoznaje znaki takie jak ograniczenia prędkości oraz ostrzeżenia „zakaz wyprzedzania”, wyświetlając informacje na wyświetlaczu TFT w zestawie wskaźników. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system aktywuje światło ostrzegawcze i sygnał dźwiękowy.
Dzięki zmniejszonemu ryzyku uczestniczenia w wypadkach drogowych, pojazdy wyposażone w Toyota Safety Sense mogą korzystać z niższych kosztów ubezpieczenia lub korzystniejszej klasyfikacji ubezpieczeniowej.
Monitor martwego pola (BSM) z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA)
System BSM wykorzystuje radar fal milimetrowych z tyłu, aby wykrywać zarówno pojazdy w martwym polu Land Cruisera, jak i te szybko zbliżające się z tyłu w sąsiednich pasach. Powiadamia kierowcę o każdej z tych sytuacji, podświetlając ikonę BSM na odpowiednim lusterku bocznym. Jeśli w tym czasie włączony jest kierunkowskaz, ikona BSM zaczyna migać.
System RCTA wykorzystuje radar BSM, aby ostrzegać kierowcę wyjeżdżającego z miejsca parkingowego o nadjeżdżających pojazdach, które mogą być niewidoczne w monitorze tylnym lub w lusterkach bocznych. Gdy system wykryje nadjeżdżające pojazdy, zaczyna migać ikony BSM w lusterkach bocznych, emituje sygnał ostrzegawczy i wskazuje kierunek, z którego nadjeżdżający pojazd się zbliża.
System ostrzegania o ciśnieniu w oponach (TPWS)