TOYOTA Mirai 2015-2021

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

TOYOTA Mirai 2015-2021

Przejdź do galerii zdjęćTOYOTA Mirai 2015-2021

W poszukiwaniu najlepszych alternatywnych paliw, Toyota wprowadziła model Mirai w 2014 roku podczas wystawy motoryzacyjnej w Los Angeles. Samochód ten charakteryzował się dużą oszczędnością paliwa, a Toyota była odpowiedzialna za model Prius i falę hybrydowej rewolucji, mimo że nie był to pierwszy hybrydowy samochód na rynku. Podobnie jak Tesla, która przyczyniła się do popularności samochodów elektrycznych, nawet jeśli nie była pierwszym autem elektrycznym dostępnym w sprzedaży. Mirai nie był pierwszym pojazdem z ogniwami paliwowymi na rynku, ale stanowił poważną propozycję w zakresie ekologicznego transportu.

Futurystyczny wygląd pojazdu w chwili jego wprowadzenia na rynek można było porównać do futurystycznego wyglądu Priusa przy jego debiucie. Smukłe, aerodynamiczne i zaokrąglone kształty sprawiały, że Mirai wyróżniał się na tle innych samochodów w tej klasie dostępnych na rynku.

Wnętrze samochodu również miało futurystyczny charakter, z widocznymi materiałami z włókna węglowego oraz wyświetlaczami dla deski rozdzielczej i jednostki infotainment. Nawet panel sterowania klimatyzacją był wyposażony w wyświetlacz dotykowy.

Technologia zastosowana w tym modelu była imponująca. Po pierwsze, bezpieczeństwo zbiorników z wodorem. Były one kuloodporne. Aby mogły zostać uszkodzone, musiałoby je trafić dwa razy w to samo miejsce pociskiem o kalibrze .50. Wodór przechowywany w zbiornikach był mieszany z tlenem w ogniwie paliwowym, a efektem była energia elektryczna napędzająca samochód oraz woda, która była usuwana. System był tak czysty, że wodę można było naprawdę pić. Kolejną istotną zaletą pojazdu było to, że można go było napełnić w 5 minut, co było niemożliwe w przypadku samochodów elektrycznych. Jedynym problemem było to, że stacje paliwowe były rzadkie i występowały tylko w Kalifornii i na Hawajach.

Wzrost liczby ludności na świecie, która ma osiągnąć 9,6 miliarda do 2050 roku, z pewnością doprowadzi do dalszego zwiększenia globalnej produkcji pojazdów oraz masowego zużycia paliw kopalnych. To zjawisko pogłębi problemy takie jak zmiany klimatyczne, globalne ocieplenie i zanieczyszczenie powietrza.

W celu rozwiązania problemów środowiskowych związanych z masowym zużyciem paliw kopalnych wdrażane są dwie strategie.

Pierwsza polega na zmniejszeniu zużycia ropy naftowej. Hybrydowe pojazdy, łączące wysoką efektywność cieplną, niskie zużycie paliwa oraz szereg zaawansowanych technologii, są doskonałym przykładem tego, jak można ograniczyć wykorzystanie ropy naftowej.

Drugą strategią jest dywersyfikacja źródeł energii. Dywersyfikacja energii to szeroki temat, a Toyota od dziesięcioleci pracuje nad urozmaiceniem paliw stosowanych w samochodach oraz układów napędowych. Każde paliwo alternatywne ma swoje cechy, a Toyota jest przekonana, że wodór to jedna z technologii, która obiecuje czystszą przyszłość. Wodór to ekologiczny nośnik energii, który można produkować z różnych surowców, w tym energii słonecznej i wiatrowej, biopaliwa oraz gazu ziemnego. Dlatego firma intensywnie inwestuje w pojazdy z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.

W jaki sposób pojazd z ogniwem paliwowym może przyczynić się do poprawy stanu środowiska?

Pojazd z ogniwem paliwowym działa na wodór zamiast na benzynę czy olej napędowy. Mówiąc ściślej, napędzany jest silnikiem, który wykorzystuje energię elektryczną generowaną przez reakcję chemiczną między wodorem a tlenem w ogniwie paliwowym. Jedynym produktem ubocznym funkcjonującego pojazdu z ogniwem paliwowym jest para wodna. Nie emituje on żadnych szkodliwych substancji, takich jak CO2 (główny czynnik globalnego ocieplenia), czy SO2 i NOx (przyczyny zanieczyszczenia atmosfery). Poza zerową emisją podczas jazdy, pojazdy z ogniwami paliwowymi są również bardzo praktyczne. Oferują szeroki zasięg i mogą być tankowane bardzo szybko.

Dzięki jednoczesnemu osiągnięciu zerowej emisji i wysokiej praktyczności, Toyota pozycjonuje pojazdy z ogniwami paliwowymi jako idealne ekologiczne samochody.

Upowszechnienie pojazdów z ogniwami paliwowymi w celu stworzenia społeczeństwa opartego na energii wodorowej

Pojazdy z ogniwami paliwowymi (FCV) są bardzo efektywne energetycznie, mają duże zasięgi z krótkim czasem tankowania i emitują jedynie wodę podczas jazdy. To technologia przyjazna dla środowiska z ogromnym potencjałem, zasługująca na miano „idealnego ekologicznego samochodu.” Jednak, aby FCV mogły stać się powszechnie dostępne, potrzebna jest specjalna infrastruktura w postaci stacji wodorowych. Rok 2015 to czas, kiedy zacznie się ich budowa na całym świecie. To, czy ta szansa zostanie wykorzystana, będzie kluczowe dla sukcesu lub porażki FCV w przyszłości.

Toyota pracuje nad rozwojem FCV od trzech dekad. Choć globalna uwaga dopiero zaczyna kierować się ku stworzeniu społeczeństwa opartego na energii wodorowej, podróż Toyoty sięga 1992 roku, kiedy to rozpoczęto prace nad technologią ogniw paliwowych (FC). Kluczowe technologie (góra ogniwa FC i zbiorniki wodoru) zostały rozwinięte niezależnie, a z biegiem czasu te technologie produkcyjne stały się mocnymi stronami Toyoty. Teraz, po opracowaniu i dopracowaniu niezbędnych technologii, Toyota wprowadza na rynek swój pierwszy FCV. Nazywa się Mirai, co w języku japońskim oznacza „przyszłość”.

Prezentacja pierwszego pojazdu z ogniwem paliwowym Toyoty: Mirai

Mirai jest kluczowym elementem marzenia Toyoty o zrównoważonym społeczeństwie mobilności. Takim, które umożliwia nam wszystkim swobodne poruszanie się w komfortowy i bezpieczny sposób, w sposób przyjazny dla środowiska.

Skupiając się na następnych 100 latach motoryzacji, Toyota postępuje w kierunku rozwoju pojazdu, który oferuje nową, unikalną wartość. Mirai to pionierski pojazd, który przyczyni się do stworzenia społeczeństwa opartego na energii wodorowej. Oprócz swojej znakomitej technologii ogniw paliwowych i osiągów ekologicznych, Mirai jest przyjemny w prowadzeniu, ma futurystyczny design, który wyraźnie odróżnia go jako FCV, oraz oferuje cichą i komfortową jazdę.

Aby zielona technologia mogła przyczynić się do ochrony środowiska, musi stać się powszechna. Toyota już podjęła inicjatywę w popularyzacji pojazdów hybrydowych (HV). Dzięki Mirai, Toyota wprowadza na rynek innowacje większe niż te, które oferował pierwszy Prius, i zrobi wszystko, aby popularyzować Mirai oraz związane z nim technologie FCV.

Kto kupi Mirai? Będzie on szczególnie atrakcyjny dla liderów biznesowych, którzy pragną osobiście rozpocząć „rewolucję energetyczną”, aby zmienić świat. Innymi słowy, pionierów, którzy stworzą rewolucję mającą wpływ na świat przez następne stulecie. Mogą to być osoby, które kładą duży nacisk na osiągi ekologiczne i konieczność FCV; innowatorzy o wysokich dochodach, którzy podziwiają zaawansowaną technologię i oryginalność; a także oczywiście miłośnicy motoryzacji.

Organizacje zainteresowane Mirai mogą obejmować spółki publiczne, które chcą zrobić coś dla środowiska, oraz instytucje publiczne/lokalne władze, które są zainteresowane promowaniem technologii niskowęglowych.

Ekologiczny nośnik energii

Wodór zasilający Mirai może być wytwarzany przy użyciu szerokiego zakresu surowców naturalnych oraz sztucznych produktów ubocznych, takich jak osady ściekowe. Można go także otrzymać z wody, wykorzystując naturalne, odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna i wiatrowa. Po sprężeniu ma wyższą gęstość energetyczną niż baterie i jest stosunkowo łatwy do przechowywania i transportu. W związku z tym, wiąże się z oczekiwaniami na przyszłe zastosowania w produkcji energii oraz w wielu innych dziedzinach. FCV mogą generować własną energię elektryczną z wodoru, co oznacza, że mogą pomóc zrealizować przyszłe społeczeństwo oparte na wodoru, a tym samym przyczynić się do przyspieszenia dywersyfikacji energetycznej.

Potrzeba infrastruktury stacji wodorowych

Oczywiście niezbędna jest infrastruktura tankowania wodoru, a to będzie miało miejsce za pośrednictwem stacji wodorowych, które są wyspecjalizowanymi obiektami do dostarczania wodoru do FCV. Stacje wodorowe mogą być stacjonarne lub mobilne. Stacjonarne stacje wodorowe mogą znajdować się na miejscu lub być zlokalizowane w innych miejscach. W przypadku stacji na miejscu, surowiec (nafta, LPG, gaz ziemny, biogaz itp.) jest przetwarzany w stacji wodorowej, aby uzyskać wodór. Stacja może również korzystać z elektrolizera zasilanego energią z wiatru lub paneli słonecznych. W przypadku stacji wodorowej poza siedzibą, wodór produkowany w fabryce jest transportowany do stacji, tak jak obecnie robimy z paliwem z rafinerii do punktów sprzedaży.

Naprawdę bezpieczne paliwo do samochodów

Wodór jest tak samo bezpieczny jak każde inne paliwo stosowane w samochodach. Był używany jako nośnik energii przez dziesięciolecia, a w Toyocie i innych miejscach istnieje ogromna ilość skumulowanej wiedzy i doświadczenia w zakresie bezpiecznego obchodzenia się z nim. Aspekty bezpieczeństwa są szczegółowo omawiane w dalszej części.

Pracowanie w kierunku społeczeństwa wodorowego

Społeczeństwo wodorowe lub gospodarka wodorowa odnosi się do wizji wykorzystania wodoru jako odkarbonizowanego i efektywnego źródła energii, które może zastąpić tradycyjne paliwa kopalne. Wodór jest atrakcyjny, ponieważ można go przechowywać, transportować i przekształcać w energię (wodę i ciepło), a jedyną emisją jest woda.

Jednak wodór nie występuje w czystej postaci na Ziemi. Musi być produkowany z innych związków, takich jak woda, gaz ziemny lub biomasa – procesy, które, oczywiście, wymagają energii do przekształcenia ich w czysty wodór. Dlatego dokładniej jest opisać wodór nie jako źródło energii, lecz jako nośnik energii lub medium do przechowywania. Oddziaływanie na środowisko związane z wykorzystaniem wodoru zależy zatem od śladu węglowego jego ścieżki produkcji.

Jednym z najpotencjalniej użytecznych sposobów na wykorzystanie wodoru jest w samochodach elektrycznych lub autobusach poprzez ogniwo paliwowe, które przekształca wodór i powietrze w energię elektryczną. Wodór może być również użyty jako środek do przechowywania energii odnawialnej z niestabilnych źródeł – na przykład, gdy wieje wiatr, ale zapotrzebowanie na energię nie jest wysokie. W tym kontekście jest to doskonała alternatywa dla ogniw akumulatorowych o dużej skali lub innych systemów magazynowania, zwłaszcza, że niestabilne źródła energii rosną w europejskich sieciach energetycznych. Obecnie Hamburg udowadnia, że magazynowanie nadwyżek energii oparte na wodorze, znane również jako power-to-gas, jest mądrym wyborem, na przykład w projekcie „Power to gas for Hamburg”. Inną możliwością jest wykorzystanie wodoru jako paliwa grzewczego w naszych domach i budynkach, zarówno w połączeniu z gazem ziemnym, jak i samodzielnie.

Elastyczność, jaką oferuje wodór, sprawia, że jest on potencjalnie użyteczny w przyszłych niskowęglowych systemach energetycznych. Może być produkowany z szerokiego wachlarza źródeł i wykorzystywany w wielu zastosowaniach. Ponadto wodór jest już szeroko stosowany w przemyśle chemicznym, więc przemysł jest zaznajomiony z jego produkcją, obsługą i dystrybucją na dużą skalę. Z tych wszystkich względów wielu ekspertów postrzega wodór jako kluczowy element umożliwiający budowę najtańszego niskowęglowego systemu energetycznego.

Mirai: Innowacyjny ekologiczny samochód, który jest wygodny i łatwy w użyciu

Mirai jest pozycjonowany jako najbardziej nowoczesny, wysokojakościowy ekologiczny samochód na świecie. Nie wiąże się z żadnym poczuciem niewygody. Jego łatwość użytkowania jest porównywalna z pojazdami napędzanymi tradycyjnie. Zasięg jazdy porównywalny z zastosowaniem samochodów benzynowych jest możliwy dzięki krótkim czasom tankowania wynoszącym około 3-5 minut.

Mirai oferuje wyjątkową wartość, jakiej kierowcy mogliby oczekiwać od samochodu nowej generacji: charakterystyczny design zewnętrzny, doskonałe osiągi przyspieszenia oraz niezrównaną ciszę, dzięki napędowi elektrycznemu, przy wszystkich prędkościach, a także zwiększoną przyjemność z jazdy dzięki niskiemu środkowi ciężkości i doskonałej stabilności prowadzenia.

Nowa Toyota Mirai zapowiada początek nowej ery pojazdów. Jest to pojazd z ogniwem paliwowym (FCV). FCV to pojazd, który pobiera wodór i tlen do swojego zestawu ogniw paliwowych (FC stack), aby generować energię elektryczną, która jest używana do napędzania silnika i generowania mocy napędowej pojazdu. Wykorzystując wodór – ważne źródło energii przyszłości – jako paliwo do generowania energii elektrycznej, Mirai uzyskuje doskonałe osiągi ekologiczne, zachowując wygodę i przyjemność z jazdy, jakie można oczekiwać od każdego samochodu.

Mirai korzysta z systemu ogniw paliwowych Toyoty (TFCS), który łączy w sobie zarówno technologię ogniw paliwowych, jak i technologię hybrydową, a także zawiera nowy, opatentowany zestaw ogniw FC oraz zbiorniki wodoru pod wysokim ciśnieniem.

Zestaw ogniw FC można porównać do małej elektrowni. Różni się od zwykłej ogniw suchego, ponieważ generuje energię elektryczną poprzez reakcję chemiczną między wodorem a tlenem. Może nieprzerwanie produkować energię elektryczną bez utraty mocy, tak długo, jak tlen i wodór są dostarczane. Zestaw ogniw FC pełni rolę silnika w pojeździe hybrydowym. Zarówno silnik hybrydowy, jak i zestaw ogniw FC w FCV to urządzenia, które produkują energię poprzez pobieranie „paliwa”, nawet jeśli ogniwo paliwowe go nie spala. Efektywność konwersji paliwa na energię jest dwukrotnie wyższa niż w samochodach benzynowych.

Mirai dostarcza wszystkiego, czego można oczekiwać od samochodu nowej generacji: rozpoznawalnego i wysoce innowacyjnego designu; przyjemności z jazdy wynikającej z doskonałej stabilności prowadzenia osiągniętej dzięki niskiemu środkowi ciężkości; cichego, ale mocnego przyspieszenia dostarczanego przez silnik elektryczny; a także oferuje szereg funkcji komfortowych. Jest to cichy samochód, o minimalnych wibracjach, który może osiągnąć maksymalną prędkość 178 km/h.

Ostateczna przyjemność z jazdy i komfort

W Mirai nie ma absolutnie żadnych kompromisów ani w zakresie przyjemności jazdy, ani komfortu. Niezwykle gładkie wrażenie jazdy idzie w parze z wysokim poziomem stabilności na zakrętach na krętych drogach.

Mocne i płynne przyspieszenie

Wysoka moc zestawu ogniw FC oraz wsparcie mocy baterii przekształcone są w moc napędową przez silnik. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest natychmiast przy pierwszym naciśnięciu pedału gazu, a mocne i płynne przyspieszenie zapewnia komfortową i stopniowo zwiększającą wydajność jazdy. Doskonałe przyspieszenie osiąga przyspieszenie z miejsca (od 0 do 100 km/h) w czasie 9,6 sekundy.

Niezrównana cisza

Oprócz braku wibracji lub hałasu silnika, znakomitą ciszę uzyskuje się dzięki pełnemu uszczelnieniu wszystkich elementów karoserii oraz zastosowaniu materiałów dźwiękochłonnych i dźwiękoszczelnych, optymalnie rozmieszczonych wokół kabiny. Inne środki poprawiające ciszę to:

Szyby akustyczne są wykorzystywane w przedniej szybie oraz w oknach drzwi przednich i tylnych.
Materiały dźwiękochłonne z pianki są optymalnie rozmieszczone wewnątrz ram karoserii.
Materiały dźwiękochłonne używane są wokół pokrywy silnika i błotników.
Optymalnie rozmieszczone zewnętrzne lusterka oraz dobrze ukształtowany słupek przedni pomagają zredukować hałas wiatru.

Wyjątkowa stabilność, kontrolowalność i komfort jazdy

Mirai ma niski środek ciężkości. Jej zestaw ogniw FC, zbiorniki wodoru i inne komponenty jednostki napędowej są umieszczone pod podłogą pojazdu. Niski środek ciężkości zapewnia doskonałą stabilność prowadzenia i komfort jazdy, redukując zmiany w położeniu pojazdu.

Umiejscowienie zestawu ogniw FC, zbiornika wodoru i innych części w centrum pojazdu zapewnia równomierny rozkład masy przód-tył, co prowadzi do lepszej dynamiki zakrętów i atrakcyjnej kontroli, pozwalając kierowcom cieszyć się jazdą, jak zamierzono.

Szereg cech przyczynia się do wysokiej sztywności karoserii Mirai. Zwiększona sztywność wokół zawieszenia zapewnia doskonałą stabilność i kontrolowalność. Zarówno wysoka sztywność, jak i niska masa osiągnięte są dzięki zastosowaniu aluminium oraz stali o ultra wysokiej wytrzymałości w pokrywie silnika oraz częściach nośnych karoserii. To zapewnia przyczepność tylnych kół, responsywność kierownicy oraz doskonałą stabilność i kontrolowalność.

Aerodynamika stoi na najwyższym poziomie. Ponieważ pojazd nie emituje spalin, podłoga mogła być całkowicie zamknięta. Opór powietrza został zredukowany, co poprawia efektywność paliwową. Projekt lamp postojowych przyczynia się do aerodynamiki, a na bokach tylnych lamp kombinowanych umieszczono stabilizujące łopatki aero.

Zawieszenie MacPherson zainstalowane jest z przodu pojazdu, podczas gdy z tyłu zastosowano zawieszenie typu belka skrętna. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenia zostały dostosowane, aby osiągnąć doskonałą stabilność prowadzenia i płynność jazdy.

Ale to nie wszystko. Inne szczegóły zostały dostosowane w celu zapewnienia przyjemności i komfortu jazdy. Jedną z tych funkcji jest „tryb Br”, który odpowiada hamowaniu silnikiem w pojeździe ICE. W tym trybie regeneracyjne hamowanie jest najbardziej efektywne, co pozwala na nieco silniejsze spowolnienie, gdy kierowca chce zmniejszyć prędkość na przykład na długich zjazdach.

FCV oczywiście nie mają tradycyjnie brzmiącego silnika, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyjemność z jazdy, dźwięk działania dostosowanego sprężarki powietrza wzmacnia uczucie przyspieszenia. Podobnie, poczucie bezpieczeństwa jest wywoływane w umyśle kierowcy dzięki dźwiękowi spowolnienia, który jest emitowany, aby kierowca mógł poczuć spowolnienie, tak jak w przypadku hamowania silnikiem.

Na koniec, Mirai oferuje dwa wybierane tryby jazdy. Tryb ECO przełącza układ napędowy w tryb, który priorytetowo traktuje zużycie paliwa, podczas gdy tryb POWER zmienia charakterystykę układu napędowego dla szybszej reakcji na pedał gazu.

Ekologiczne doświadczenie w praktycznym opakowaniu

Mirai stanowi ekologiczne doświadczenie w praktycznym opakowaniu, osiągnięte dzięki umieszczeniu zestawu ogniw FC i innych komponentów jednostki napędowej pod podłogą pojazdu.

Szereg cech przyczynia się do dobrej widoczności. Zastosowano cienkie wycieraczki, które nie zasłaniają widoku kierowcy. Uwagę zwraca również położenie mocowania wycieraczek. Doskonała widoczność do przodu zapewniana jest dzięki optymalnie ukształtowanym słupkom oraz zewnętrznemu lusterku montowanemu do panelu drzwi. Dzięki zastosowaniu bezramkowego automatycznego lusterka przeciwsłonecznego lusterko zostało pomniejszone, podczas gdy powierzchnia lustra została powiększona, co zapewnia dobrą widoczność do tyłu.

Kluczowym priorytetem jest dostosowana do klienta pozycja do siedzenia. Sterowanie pochyleniem i teleskopowe kierownice, elektryczne siedzenia regulowane w 8 kierunkach oraz funkcja podparcia lędźwiowego są dostępne zarówno w fotelach kierowcy, jak i pasażera. Dodatkowo dostępna jest funkcja zapamiętywania, która może przechowywać i odtwarzać pozycje jazdy (kierownica, siedzenie, lusterko zewnętrzne) dla dwóch osób.

System ułatwiający dostęp do fotela kierowcy zwiększa wygodę wsiadania i wysiadania. Po wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, fotel kierowcy automatycznie przesuwa się do tyłu równocześnie z automatycznym przechyleniem kierownicy. Efektem jest płynne wsiadanie/wysiadanie.

Sprytne rozmieszczenie akumulatora zapewnia przestronną, łatwo dostępną przestrzeń bagażową o pojemności 361 litrów (standard VDA).

Mirai jest pełen funkcjonalnych, łatwych w użyciu przestrzeni do przechowywania. W jej skład wchodzi skrzynka konsoli centralnej, która przekształca się w podłokietnik (z funkcją przesuwania) po zamknięciu; przednie kieszenie drzwiowe, które mogą pomieścić butelkę plastikową o pojemności 500 ml lub dokumenty formatu A4 poziomo; konsola sufitowa do przechowywania drobnych przedmiotów; kieszenie na tylnej stronie siedzeń kierowcy i pasażera; push-open wysuwany uchwyt na kubki pomiędzy tylnymi siedzeniami; oraz skrzynka konsoli tylnej pod podłokietnikiem. Inne przestrzenie do przechowywania obejmują uchwyt na kubki z przodu, kieszenie drzwiowe z tyłu oraz schowek na rękawiczki.

Zaawansowany design zewnętrzny

Nowoczesny design zewnętrzny i wewnętrzny Mirai przyciąga wczesnych użytkowników. Posiada nowoczesny wygląd, który pozostawia wrażenie przyszłej mobilności, natomiast jego wyrafinowane wnętrze odzwierciedla „natychmiast rozpoznawalną nową wartość” odpowiednią dla tak zaawansowanego pojazdu.

Przedni widok samochodu wyraźnie wyraża najnowocześniejszą technologię. Jego przód podkreśla oryginalność FCV, a odważna, przejrzysta struktura trójwymiarowa maksymalizuje grille z lewej i prawej strony. Te elementy są również funkcjonalne, ponieważ zostały zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny dopływ powietrza.

Wyrazisty profil boczny Mirai, „powietrze do wody”, wyraża unikalność FCV, symbolizując płynny kształt kropli wody. Jego widok z tyłu osiąga zarówno mocny wygląd, jak i czyste wrażenie, dzięki odważnemu kształtowi i szerokiemu górnemu zderzakowi. W rezultacie uzyskuje się zwinne i czyste wrażenie przepływu powietrza przez zderzak.

Odważny design bocznych grilli wyraża technologię pojazdu polegającą na pobieraniu powietrza i wytwarzaniu wody. Boczny grill jest podkreślony metalicznym wykończeniem i bocznymi belkami, aby stworzyć oryginalny widok z przodu. Kształt tylnego zderzaka pozostawia silne wrażenie. Innowacyjnie zaprojektowana odwrócona czerwona lampa przeciwmgielna i płetwa spojlera łączą się, aby uwydatnić unikalny kształt zderzaka.

Inżynierowie badawczo-rozwojowi Toyoty intensywnie pracowali nad strukturą i designem innowacyjnych lamp Mirai. Przednie kierunkowskazy i lampy postojowe są oddzielne od lamp głównych, a ich projekt został zaprojektowany tak, aby łączyły się z bocznymi grillami. Lampy główne prezentują wyspecjalizowaną, nowoczesną luksusową formę poprzez nowatorski design, który przedstawia ultra-cienki profil z liniowym ułożeniem czterech diod LED oraz widocznymi chłodnicami i innym wyposażeniem optycznym.

Zdalnie sterowane, odchylane, kolorowe lusterko zewnętrzne jest wyposażone w wysoko widoczną diodową lampę kierunkowskazu oraz skuteczną funkcję oczyszczania deszczu. Funkcja automatycznego zwijania jest pomocna podczas parkowania.

17-calowe aluminiowe koła Mirai zostały odchudzone dzięki zastosowaniu nowatorskiego procesu grawerskiego, który po raz pierwszy zastosowano w Toyocie. Proces ten (metal jest usuwany z linii stykowej pomiędzy tarczą a obręczą) zmniejsza wagę każdego aluminiowego koła o około 500 gramów.

Wyrafinowany design wnętrza

Podobnie jak w przypadku zewnętrznego, wnętrze Mirai subtelnie wyraża innowację i wartość, przyciągając uwagę wczesnych użytkowników technologii.

Cechą innowacyjnego wnętrza Mirai jest bezszwowa przestrzeń kabiny, stworzona przez kształt przechodzący od pokrowca zestawu metrycznego do przedniego słupka i tylnej szyby. Struktura, otoczona smukłym panelem centralnym z górnej i dolnej części, sprawia, że innowacyjność całego wnętrza wyróżnia się.

Kontrast między solidnym odczuciem jakości a materiałami miękkimi został podkreślony przez wysokobłyszczące srebrne ornamenty w całym wnętrzu oraz zastosowanie materiałów miękkich w dotyku w wykończeniach drzwi, desce rozdzielczej, konsoli centralnej i innych częściach. Wyrafinowane wnętrze osiągnięto dzięki doskonałej harmonii kontrastujących kombinacji. Błyszczące, geometryczne panele przycisków i uchwyty o pewnym chwycie kontrastują z czystym, solidnym jett black panelu konsoli centralnej.

Kokpit otoczony jest nowoczesnymi urządzeniami, które pozwalają kierowcy poczuć przyszłą mobilność. Centralny zestaw wskaźników deski został zaprojektowany tak, aby wydawał się uniesiony, co wyraża innowację. Umiejscowienie centralnego zestawu wskaźników na górze centralnego panelu pozwala na bezproblemowe odczytywanie informacji bez znacznego odwracania wzroku kierowcy od drogi przed sobą.

Wyposażono go w 4,2-calowy wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości do prędkościomierza i wyświetlacza informacji wielofunkcyjnej. Charakteryzuje się dużymi, łatwymi do zrozumienia wskazaniami szerokiego zakresu informacji, wyraźnie widocznymi na kolorowym ekranie. Informacje do wyświetlenia są wybierane z sześciu zakładek (informacje o jeździe / łączność z systemem nawigacyjnym / łączność audio / wsparcie operacyjne systemu jazdy / komunikaty ostrzegawcze / ustawienia).

Prędkościomierz oferuje dużą, łatwą do odczytania wskazówkę prędkości pojazdu. Można ustawić dwa tryby wyświetlania: tryb podzielony, wyświetlający sub-ekran, oraz tryb standardowy. Naciśnięcie przełącznika w czterech kierunkach na kierownicy wyświetli wskaźniki systemu FC na podzielonym ekranie.

Pojemnik dotykowy do klimatyzacji i podgrzewania siedzeń przypomina nowoczesne, cyfrowe urządzenia. Operacje można wykonać, lekko dotykając ekranu. W zestawie znajdują się również dotykowe przełączniki regulacji temperatury, które umożliwiają łatwe ustawienie temperatury poprzez przesunięcie przełączników w górę i w dół palcem. Oznaczenia i przyciski podświetlane diodami LED świecą na biało w ciągu dnia, a na niebiesko w nocy. Wyświetlacz informuje o ustawionej temperaturze, objętości powietrza i innych informacjach w centralnej części panelu sterowania klimatyzacją.

Każdy pasażer w pojeździe może doświadczyć wysokiej jakości komfortu. Wyrafinowana kabina łączy w sobie luksusowe elementy z nowoczesnym stylem. Fotele zaprojektowane są w kształty przypominające nowoczesną sztukę, które oddają wygodę i funkcjonalność luksusowego pojazdu. Poświęcono szczególną uwagę poziomowi komfortu podczas jazdy oraz komfortowi siedziska, aby osiągnąć dopasowanie do ciała, które mniej męczy, nawet podczas długich podróży.

Piękny design, dopasowanie do ciała i komfort jazdy osiągnięto dzięki metodzie „Form In Place”. Odnosi się ona do procesu wtrysku materiałów urethanowych do pokrywy siedzenia, która była wcześniej umieszczona w formie, a następnie powoduje jej spienienie, aby uzyskać ostateczny kształt. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, w których formowane wkładki są pokrywane. Form In Place pozwala na dokładne uformowanie siedzeń według projektu, a idealny kształt przekroju poprzecznego oplata całe ciało, aby osiągnąć doskonałe dopasowanie i utrzymanie.

Standardowo w fotelach kierowcy i pasażera zainstalowane są elektrycznie regulowane siedzenia w 8 kierunkach oraz funkcja podparcia lędźwiowego, aby ułatwić osiągnięcie optymalnej pozycji siedzenia. Na wszystkich siedzeniach Mirai dostępne są standardowo podgrzewacze siedzeń z regulacją temperatury w dwóch stopniach. Na powierzchniach poduszek i oparć siedzeń dodano miękkie materiały. Przyjemny poziom komfortu podczas siedzenia z wysokim dopasowaniem do ciała osiąga się poprzez formowanie poduszek siedzeń, aby dostosować ich kształt do kształtu biodra.

Wysoka jakość i estetyka są dążone w każdym detalu. Miękkie podkładki na pokrywie metrycznej, desce rozdzielczej, konsoli, wykończeniu drzwi i podłokietnikach drzwiowych zapewniają przyjemne doznania dotykowe.

Doskonałe osiągi przy rozruchu w niskich temperaturach

Jednym z problemów związanych z samochodami napędzanymi wodorem jest to, że utrzymanie dobrej wydajności wytwarzania energii z ogniwa paliwowego wymaga wody – a w warunkach, gdzie temperatura regularnie spada poniżej zera, nadmiar wody zamarza. To utrudnia przepływ powietrza (tlenu) i wodoru oraz powoduje spadek wydajności wytwarzania energii.

Toyota zredukowała ten problem, zapewniając możliwość uruchomienia Mirai w temperaturze -30°C oraz osiągnięcia mocy na poziomie zadowalającym do praktycznego użytkowania zaraz po uruchomieniu. Osiągnięto to dwoma sposobami:

Poprawiona wydajność wytwarzania energii zaraz po uruchomieniu w temperaturze poniżej zera:
Wyższy przepływ w komórce oraz wydajność elektrod: wyeliminowano nadmiar wody, a dyfuzja powietrza została poprawiona.
Ustanowienie technologii kontrolowania zawartości wody w komórkach: zawartość wody jest mierzona i kontrolowana na poziomie odpowiednim dla wydajności wytwarzania energii w temperaturze poniżej zera.
Poprawiona wydajność rozgrzewania:
Niższa pojemność cieplna w wyniku wyższej gęstości mocy zespołu ogniw paliwowych.
Ustanowienie technologii szybkiego rozgrzewania ogniwa paliwowego: ciepło generowane przez ogniwo paliwowe jest kontrolowane, aby znacznie skrócić czas rozgrzewania.

Mirai przeszedł intensywne testy w ekstremalnych warunkach zimowych w Alasce, Kanadzie, Finlandii i północnej Japonii. Wydajność zespołu ogniw paliwowych została oceniona po uruchomieniu samochodu po tym, jak był zaparkowany na zewnątrz przez noc przez 17 godzin w temperaturach sięgających -30°C. Osiągnięto 100% mocy wyjściowej w ciągu 70 sekund po uruchomieniu.

Bezpieczeństwo czynne

Mirai wyposażono w system Pre-Collision System o wysokiej wydajności. System rozpoznaje pojazd z przodu lub przeszkody na tej samej drodze za pomocą radaru fal milimetrowych i pomaga uniknąć kolizji poprzez ostrzeżenia oraz kontrolę hamulców, jeśli uzna, że istnieje duże prawdopodobieństwo zderzenia.

Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca po ostrzeżeniu, system prekolizyjny mocno wspiera moc hamowania. Nawet jeśli kierowca nie naciśnie pedału hamulca, system hamowania prekolizyjnego jest aktywowany, a samochód hamuje autonomicznie, redukując prędkość maksymalnie o 30 km/h, aby zapobiec kolizji lub zmniejszyć obrażenia i potencjalne rany.

System monitorowania martwego pola (BSM) jest użyteczny do sprawdzenia sytuacji za pojazdem. Wykrywa pojazdy poruszające się w sąsiednich pasach. Gdy pojazd wchodzi w obszar martwego pola, który nie może być widoczny z zewnętrznego lusterka, dioda LED umieszczona na lusterku zewnętrznym się zapala. W tym czasie lampa kierunkowskazu miga, a dioda LED również miga, aby zwrócić uwagę kierowcy.

Samochód jest wyposażony w funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA). Podczas wyjazdu wstecz, radar wykrywa pojazdy poruszające się z tyłu. Podobnie jak w BSM, dioda LED miga, a dźwięk ostrzegawczy brzmi, aby zwrócić uwagę kierowcy.

Dodatkową cechą aktywną jest ostrzeżenie o wyjeździe z pasa ruchu (LDA), które ostrzega przed niezamierzonym opuszczeniem pasa. Białe/żółte linie na drodze są rozpoznawane przez kamerę. Gdy pojazd może zjechać z pasa bez wykonywania sygnalizacji, kierowca jest ostrzegany przez dźwięk dzwonka i sygnalizację na wyświetlaczu.

Kontrola przyspieszania zmniejsza ryzyko nagłych wypadków podczas operacji zmiany biegów i cofania. Na przykład, po kolizji podczas jazdy wstecz, kierowca może pośpiesznie przesunąć dźwignię zmiany biegów z R na D, podczas gdy pedał gazu pozostaje wciśnięty. W tym momencie kierowca jest ostrzegany przez sygnalizację na wyświetlaczu, a moc silnika jest ograniczona, aby ograniczyć nagłe ruszenie lub przyspieszenie.

Automatyczne światła drogowe automatycznie przełączają się między trybem świateł mijania i drogowych. Podczas jazdy nocą kamera w kabinie wykrywa jasność otoczenia i automatycznie przełącza się między światłami drogowymi a mijania, aby wspierać widoczność do przodu kierowcy. Gdy wykrywane są światła z pojazdów z przodu, nadjeżdżających pojazdów lub latarni ulicznych, lampy przednie automatycznie wracają do świateł mijania. To zapobiega sytuacjom, w których kierowca zapomina o włączaniu świateł, co redukuje niewygodę związane z ręcznym działaniem. Tę funkcję można również wyłączyć, obsługując przełącznik.

Inne funkcje bezpieczeństwa obejmują:

  • Adaptacyjny tempomat.
  • Kontrola stabilności pojazdu (VSC) oraz kontrola trakcji (TRC).
  • System zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD).
  • Kontrola asystenta ruszania pod górę.
  • Sygnalizacja awaryjnego hamowania.
  • Automatyczne lusterko wewnętrzne przeciwodblaskowe.
  • System czujników asystujących w parkowaniu.
  • System monitorowania widoku tylnego.

Bezpieczeństwo pasywne

Karoseria zaprojektowana jest w taki sposób, aby zredukować urazy pieszych w przypadku wypadku. W elementach takich jak pokrywa silnika stosowane są struktury absorbujące uderzenia, aby redukować i absorbować uderzenia w głowę pieszych oraz inne części ciała.

Inne funkcje bezpieczeństwa obejmują trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz ogranicznikami siły na wszystkich siedzeniach, a także ogólnodostępną barierkę do montażu fotelików dziecięcych ISOFIX i górny uchwyt kotwicy dla tylnych siedzeń.

Funkcje komfortowe

Mirai wyposażoną jest w elementy zwiększające komfort użytkowników.

Przełącznik trybu ECO dla ogrzewania/klimatyzacji umożliwia w pełni automatyczną, niezależną regulację temperatury na lewą i prawą stronę. Ustawiona temperatura może być płynnie zmieniana, przesuwając metalowe przełączniki na siedzeniu kierowcy lub pasażera. Przełącznik trybu ECO, dedykowany klimatyzacji, został zaprojektowany tak, aby priorytetowo traktować oszczędność paliwa, kontrolując wydajność klimatyzacji bez zmiany wrażeń z jazdy. Tryb ECO obsługiwany jest przez włączenie i wyłączenie przełącznika lub przytrzymanie go. W trybie ECO HI, sterowanie klimatyzacją odbywa się przy jeszcze wyższym priorytecie w zakresie oszczędności paliwa niż w trybie ECO.

Szczególnie przydatne w parkingach są automatycznie chowane lusterka zewnętrzne, które są chowane i przywracane równocześnie podczas blokowania i odblokowywania drzwi.

60 kWh (155 KM)

ParametrWartość
Moc114 Kw @ - Rpm
155 Hp @ - Rpm
153 Bhp @ - Rpm
Moment obrotowy247 Lb-Ft @ - Rpm
335 Nm @ - Rpm
Układ paliwowyHydrogen Fuel Cell + Nickel-Metal 60 Kwh Battery
PaliwoElektryczny
Pojemność zbiornika32.3 Galony (122.3 L)
Prędkość maksymalna111 Mph (179 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h9.3 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar oponyP215/55R17
Długość192.5 In (4890 Mm)
Szerokość71.5 In (1816 Mm)
Wysokość60.4 In (1534 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)60.5/61.8 In (1
Rozstaw osi109.4 In (2779 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika12.8 Cuft (362 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Turning Circle (Curb To Curb)18.7 Ft (5.7 M)
Masa własna4078 Lbs (1850 Kg)
Power PackSealed Nickel-Metal Hydride (Ni-Mh)
Range312 Miles (502.1 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.