Toyota wprowadziła drugą generację modelu Rav4 w 2000 roku, a w 2003 roku uznano, że nadszedł czas na odświeżenie oferty zarówno wersji trzy-, jak i pięciodrzwiowej.
Do 2003 roku SUV-y cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, wypierając większość kombi z rynku. Ich zdolności 4×4, które radziły sobie w śnieżnych warunkach oraz na trawiastych terenach, przyciągały coraz większą liczbę klientów. Jako światowy lider w branży motoryzacyjnej, Toyota w 2003 roku wprowadziła na rynek drugą generację kompaktowego modelu Rav4, wprowadzając w nim udoskonalenia.
Wersja trzydrzwiowa była przeznaczona głównie dla osób, które nie potrzebowały tylnych siedzeń ani długiego rozstawu osi, natomiast wersja pięciodrzwiowa była wszechstronnym pojazdem, który nadawał się do podróży w każdych warunkach. Choć nie wyróżniała się zbytnio odważnym designem, starała się przyciągać uwagę swoimi opływowymi, kanciastymi reflektorami z pomarańczowymi kierunkowskazami oraz prostokątnym grillem z dwoma czarnymi żebrami. Z tyłu, odświeżona wersja miała mniejsze światła cofania umieszczone pośrodku tylnych lamp.
Wnętrze Toyoty wyposażono w nowoczesny kokpit z jednostką multimedialną na szczycie centralnej konsoli. W zestawie wskaźników tachometr zajmował centralne miejsce, podczas gdy większy prędkościomierz znajdował się po lewej stronie. Dłuższy rozstaw osi zapewniał lepsze warunki dla trzech pasażerów z tyłu, chociaż wciąż było dość ciasno z powodu tunelu skrzyni biegów.
Pod maską Toyota oferowała pięciodrzwiowego Rav4 z trzema silnikami w zestawie z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Model podstawowy miał napęd na przednie koła, natomiast pozostałe wersje oferowały opcję napędu na wszystkie koła.
Toyota RAV4 (wymawiane „rav-four”) to kompaktowy crossover SUV produkowany i sprzedawany przez Toyota Motor Corporation. Został wprowadzony na rynek w Japonii w 1994 roku, a w Europie i Ameryce Północnej w 1996 roku, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów szukających pojazdu, który oferowałby większość zalet SUV-ów, takich jak większa przestrzeń bagażowa, lepsza widoczność oraz możliwość napędu na cztery koła, a jednocześnie zwrotność i oszczędność paliwa typową dla mniejszych samochodów. Wczesny sukces RAV4 otworzył drogę dla innych kompaktowych SUV-ów, takich jak Honda CR-V, Ford Escape/Mazda Tribute/CX-5 oraz Subaru Forester. Nazwa RAV4 oznacza „Recreational Activity Vehicle, 4-wheel drive”, chociaż nie wszystkie modele są wyposażone w napęd na cztery koła, ponieważ jest to opcja w niektórych krajach.
Pierwsza generacja (1994-2000)
RAV4 był oferowany zarówno w wersji dwu-, jak i cztero-drzwiowej. W Stanach Zjednoczonych dostępny był silnik 2.0 L I4 o mocy 120 KM. Oferowano zarówno napęd na przednie koła, jak i napęd na wszystkie koła, a RAV4 można było zamówić z pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegową automatyczną. W 1998 roku RAV4 przeszedł drobne zmiany stylistyczne z przodu i z tyłu, a na rynku amerykańskim wprowadzono ekskluzywną wersję dwu-drzwiową z miękkim dachem. W 1999 roku z amerykańskiej oferty wycofano dwu-drzwiowy model hardtop, pozostawiając jedynie modele cztero-drzwiowe i z miękkim dachem.
Druga generacja (2001-2005)
Druga generacja RAV4 była oferowana w jednej wersji wyposażeniowej i wciąż dostępna była z napędem na przednie lub wszystkie koła. Choć RAV4 był dostępny jako dwu-drzwiowy w Europie i Azji, w wersji amerykańskiej oferowano tylko konfigurację cztero-drzwiową. Silnik 2.0 L I4 o mocy 148 KM był jedyną dostępną jednostką. Wszystkie RAV4 wyposażone były w 16-calowe koła, system ABS, kontrolę stabilności, klimatyzację, regulowane w pionie fotele kierowcy, tempomat, sześciogłośnikowe radio CD oraz elektrycznie sterowane szyby, lusterka i podgrzewane fotele. Pakiet sportowy dodawał siatkowy grill, wlot powietrza w masce, klamki w kolorze nadwozia, bagażnik dachowy, aluminiowe pedały, podgrzewane lusterka, zderzaki w kolorze szarym oraz sportowe fotele. Inne opcje obejmowały felgi aluminiowe, szyberdach i zdalny dostęp. Większe opony były także dostępne w modelach z napędem na wszystkie koła.
W 2004 roku RAV4 przeszedł lekkie zmiany stylistyczne, a silnik 2.4 L I4 o mocy 161 KM zastąpił jednostkę 2.0 L jako standardowy. Druga generacja RAV4 okazała się niezwykle popularna w Australii, gdzie w 2001 roku stała się najlepiej sprzedawanym SUV-em w kraju. W 2004 roku była najlepiej sprzedawanym kompaktowym SUV-em.
Trzecia generacja
Toyota RAV4 została całkowicie przeprojektowana na rok modelowy 2006. Wciąż jest wyposażona w silnik czterocylindrowy 2.4 L, który teraz produkuje 166 KM, co oznacza wzrost o 5 w porównaniu do roku poprzedniego. Unikalna dla Ameryki Północnej, nowa RAV4 zawiera także nowy silnik V6 o pojemności 3.5 L z Toyoty Avalon, osiągający 269 KM. RAV4 ma o 21 procent większą objętość wnętrza w porównaniu do poprzedniej generacji i oferuje teraz dostępne trzecie rzędy siedzeń dla dwóch małych dzieci (tylko USA i Kanada). RAV4 można zamówić zarówno z napędem na przednie koła, jak i cztery koła w Stanach Zjednoczonych, chociaż większość krajów, w tym Kanada, sprzedaje tylko wersję z napędem na cztery koła.
Trzecia generacja RAV4 jest budowana na dwóch rozstawach osi, krótszym dla rynków azjatyckich i europejskich oraz dłuższym dla rynku północnoamerykańskiego.