Toyota wprowadziła odświeżoną wersję modelu Rav4 w 2009 roku, poprawiając układ napędowy oraz systemy bezpieczeństwa pojazdu.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na systemy bezpieczeństwa oraz mocniejsze silniki, Toyota dodała specjalne pakiety aerodynamiczne dla modelu Rav4 z 2008 roku. Dodatkowo, zmieniono wykończenie lamp przeciwmgielnych oraz tylnych świateł. Poza wersją 4WD z pakietem Sport Appearance, wszystkie pojazdy miały przebudowany tylny zderzak z czarnym elementem ochronnym. Toyota zainstalowała również nowe 17-calowe aluminiowe felgi w wersjach Base i Limited.
Aby zwiększyć komfort, Toyota zaczęła oferować funkcję komfortu z bezkluczykowym systemem dostępu w wersji Limited, gdzie kierowca musiał jedynie mieć kluczyk w kieszeni i chwycić klamkę drzwi. Dodatkowo, zintegrowane radio satelitarne XM stało się nowym standardowym wyposażeniem. Równocześnie, wersje Sport i Limited otrzymały tani system nawigacji. Co więcej, producent dodał nowy materiał tekstylny do wszystkich wersji, a w wersji Sport zastosowano ekskluzywną skórę w kolorze węglowym.
Pod maską, Rav4 przeszedł znaczną modernizację dzięki nowemu silnikowi 2.5-litra w układzie rzędowym oraz nowemu silnikowi V6. Obie wersje były dostępne z napędem na przednie lub wszystkie koła. Dzięki nowym jednostkom napędowym, samochód stał się szybszy i oferował lepszą efektywność paliwową w porównaniu do starszych silników.
W 2009 roku Toyota RAV4 zyska wiele nowych ulepszeń, a średnia cena sugerowana przez producenta wzrośnie o 224 dolary, co stanowi 0,9 procenta. Nowy model Toyoty RAV4 zacznie trafiać do salonów Toyoty na początku września.
Toyota RAV4 2009 jest dostępna w trzech wyraźnych wersjach – podstawowej, sportowej nastawionej na osiągi oraz luksusowej Limited – z wyborem nowego silnika czterocylindrowego lub mocnego silnika V6, z napędem na jedną oś lub elektronicznym napędem na cztery koła na żądanie.
Cena wyjściowa Toyoty RAV4 2009 w wersji podstawowej wynosi od 21 500 dolarów za model front-wheel drive z silnikiem czterocylindrowym do 27 810 dolarów za model Limited z napędem na cztery koła i silnikiem V6. Ceny wszystkich modeli w wersji podstawowej pozostają niezmienione w porównaniu do 2008 roku, co świadczy o doskonałej wartości RAV4.
Wszystkie modele oferują również Pakiety Dodatkowej Wartości, które zawierają wiele z najpopularniejszych opcji Toyoty RAV4 z atrakcyjnymi oszczędnościami. Oszczędności na Pakietach Dodatkowej Wartości dla wszystkich trzech wersji wynoszą od 570 dolarów dla wersji podstawowej, 1 000 dolarów dla wersji Sport i 2 000 dolarów dla wersji Limited.
W modelu 2009 Toyota RAV4 wprowadzono całkowicie nowy silnik czterocylindrowy o pojemności 2.5 litra, który jest mocniejszy i bardziej oszczędny niż poprzedni silnik 2.4 litra. Ponadto wszystkie modele Toyoty RAV4 zyskały liczne ulepszenia wnętrza, a dla modelu 4WD V6 dostępny jest stylowy nowy Pakiet Sportowy.
Wszystkie modele Toyoty RAV4 zapewniają zwiększone bezpieczeństwo dzięki standardowym aktywnym zagłówkom przednich siedzeń oraz immobilizerowi silnika. Komfort, wygoda i technologia użytkowa także znacząco poprawiły się w modelach Toyoty RAV4 2009. W wersji Limited dodano nowy system Smart Entry, który pozwala kierowcy otworzyć pojazd, trzymając kluczyk w kieszeni i chwytając za klamkę drzwi. Wersje Sport i Limited oferują zintegrowaną kamerę cofania połączoną z elektrochromatycznym lusterkiem. Zintegrowane radio satelitarne XM to nowa funkcja w 2009 roku, a wersje Sport i Limited oferują nowy, niskokosztowy system nawigacji. Wszystkie modele Toyoty RAV4 mają nową standardową tapicerkę siedzeń, a wersja Sport oferuje ekskluzywną opcję skóry w kolorze węgla.
Na zewnątrz, design Toyoty RAV4 2009 został odświeżony dzięki nowemu stylowi przodu i tyłu, z nową kratką i przednim zderzakiem, poprawionymi listwami reflektorów i przeprojektowanymi lampami tylnymi. Wszystkie modele, z wyjątkiem modelu 4WD V6 z nowym Pakietem Sportowym, mają przeprojektowany tylny zderzak z czarną osłoną, podczas gdy Pakiet Sportowy otrzymuje przejrzystą osłonę tylnego zderzaka. Wersje podstawowa i Limited posiadają nowe projekty 17-calowych kół ze stopów, a wersja Limited dodaje nadkola, nowe lusterka boczne z podgrzewanymi kierunkowskazami oraz unikalny design kratki z chromowanymi akcentami. Wersja Sport dodaje unikalny, przeprojektowany tylny spojler.
Pakiet Sportowy dostępny dla modelu 4WD V6 RAV4 oferuje ekskluzywny wygląd z przeprojektowanymi tylnymi drzwiami z chromowanymi akcentami i bez zapasowego koła. Pakiet ten jest wyposażony w opony run-flat. Inne zewnętrzne elementy to lusterka boczne w kolorze nadwozia z podgrzewanymi, zintegrowanymi kierunkowskazami, stalowy końcówka wydechu, unikalne oznaczenia oraz możliwość wyboru ekskluzywnego koloru nadwozia, Elusive Blue Metallic. Wnętrze Pakietu Sportowego uzyskuje chromowaną gałkę zmiany biegów z wkładką skórzaną, chromowane klamki drzwi, wykończenie hamulca ręcznego i wentylacji, unikalne progi drzwi w wersji sportowej oraz dostępne dywaniki sportowe.
Pakiet Sportowy zawiera radio AM/FM z sześciopłytową zmieniarką CD z sześcioma głośnikami, możliwością odtwarzania MP3/WMA oraz zintegrowanym radiem satelitarnym XM® z rocznym przedłużonym bezpłatnym abonamentem.
Silnik czterocylindrowy o pojemności 2.5 litra, który jest standardem w Toyocie RAV4, to niskotarażowy projekt zoptymalizowany pod kątem wydajności i oszczędności paliwa. Generuje 179 koni mechanicznych przy 6 000 obrotach na minutę oraz 172 lb-ft momentu obrotowego przy 4 000 obrotach na minutę (w porównaniu do 166 koni mechanicznych i 165 lb-ft maksymalnego momentu obrotowego poprzedniego silnika 2.4-litrowego). Silnik 2.5-litrowy wykorzystuje podwójne niezależne zmienne fazy rozrządu z inteligencją (VVT-i), co kontroluje timing zarówno na wałkach rozrządu dolotowego, jak i wydechowego (w porównaniu do wcześniejszego silnika 2.4-litrowego, który kontrolował tylko wałek dolotowy).
Nowo zaprojektowany silnik czterocylindrowy współpracuje z nową, elektronicznie kontrolowaną automatyczną skrzynią biegów o czterech biegach, która jest bardziej kompaktowa, lekka i wydajna niż poprzednia skrzynia biegów. Nowa skrzynia jest nie tylko płynniejsza w działaniu niż poprzednia, ale również bardziej responsywna. Oszczędność paliwa jest doskonała w tej klasie i poprawiła się w porównaniu do modelu 2008, z szacowanymi wartościami EPA wynoszącymi 22 mpg w mieście/28 mpg na autostradzie dla modeli 4×2 oraz 21 mpg w mieście/27 mpg na autostradzie dla modeli 4×4.