Czwarta generacja kompaktowego SUV-a Toyota Rav4 została zaprezentowana w listopadzie 2012 roku podczas Los Angeles Auto Show jako model na rok 2013. Podobnie jak jej poprzednik, trzecia generacja, była dostępna tylko w wersji 5-drzwiowej.
Toyota połączyła swoje doświadczenie w produkcji samochodów terenowych z sedanami, co zaowocowało modelem Rav4. Pierwsza generacja została wprowadzona na rynek w 1994 roku i bazowała na platformie Corolli. Trzecia i czwarta generacja opierały się na nowej platformie MC Toyoty.
Generacja z 2012 roku charakteryzowała się bardziej dynamicznym wyglądem, z nachyloną przednią częścią i szybą. Posiadała ten sam język designu co kompaktowe sedany oraz hatchbacki Corolli. Wytłoczony dach był pochyły w kierunku tyłu samochodu. Koło zapasowe nie było już montowane na tylnej klapie, jak w poprzednich wersjach. Ogólna długość pojazdu była większa niż jego poprzednika.
W środku było wystarczająco miejsca dla pięciu dorosłych osób oraz dużej ilości bagażu. W podstawowej wersji wyposażeniowej Rav4 oferował łączność Bluetooth, przyciski na kierownicy oraz jednostkę klimatyzacyjną. W wersji hybrydowej lista wyposażenia była jeszcze dłuższa i obejmowała zaawansowany system infotainment.
Pod maską Toyota zamontowała wersje z silnikiem diesla, benzynowym oraz hybrydowym, aby sprostać potrzebom wszystkich użytkowników. Dostępna była automatyczna skrzynia biegów oraz napęd na wszystkie koła, ale na liście znajdowała się także wersja 2WD.
Toyota z dumą ogłasza, że stworzyła rynek kompaktowych SUV-ów, wprowadzając na rynek swój pierwszy Rekreacyjny Pojazd Aktywny z napędem na cztery koła (RAV4) w 1994 roku.
Wprowadzony jako kompaktowy (3,69 m), 3-drzwiowy model, pierwszy „Urban 4WD” różnił się znacznie od tradycyjnego 4×4. Był wyposażony w stosunkowo mały, 2.0-litrowy silnik zamontowany w sposób poprzeczny w nadwoziu monokokowym oraz niezależne zawieszenie na wszystkich kołach. Tak powstał rynek kompaktowych SUV-ów. Dziś w tym segmencie dostępnych jest około 20 różnych modeli.
Dostępny w ponad 150 krajach, trzy generacje Toyoty RAV4 sprzedały od 1994 roku ponad 4,5 miliona sztuk, z czego europejskie rynki odpowiedzialne były za ponad 1,2 miliona sprzedanych egzemplarzy.
Kluczowe cechy konstrukcyjne, które przyczyniły się do tego sukcesu, pozostają nadal istotne dla modelu czwartej generacji. Tak jak przez ostatnie 18 lat w przypadku poprzednich generacji, nowa RAV4 została zaprojektowana w pełni odpowiadać na rosnące wymagania klientów w kluczowym segmencie C-SUV: aktywnych rodzin poszukujących przestrzeni i wszechstronności.
Nowa Toyota RAV4 odzwierciedla silniejszy nacisk na wykorzystanie rodzinnego, bazując na podstawowych wartościach, które stworzyły segment. Nowa RAV4 oferuje klientom wyrazisty, wyrafinowany design, wnętrze o podwyższonym standardzie, nowy Zintegrowany System Dynamicznego Napędu oraz angażującą jazdę z oszczędnymi jednostkami napędowymi.
DESIGN
Czwarta generacja kompaktowego, wszechstronnego SUV-a Toyoty jest dłuższa (+205 mm), szersza (+30 mm), ale niższa (-25 mm) od swojego poprzednika, prezentując zupełnie nową sylwetkę, która podkreśla jej wszechstronność, przestronność i ulepszone możliwości dynamiczne.
Nowa zewnętrzna forma łączy wyrafinowane, stylowe elementy nowego języka designu Toyoty z czystą, pozbawioną ozdób estetyką oraz muskulaturą, która z pewnością przyciągnie spojrzenia.
Nowa twarz Toyoty łączy grill projektu Under Priority z lampami przednimi Keen Look oraz detalami LED Dziennych Świateł do Jazdy (DRL), nadając nowemu SUV-owi mocniejszy, bardziej dynamiczny i zwrotny wygląd na drodze.
Projekt Under Priority charakteryzuje się dużym, trapezoidalnym dolnym otworem w przednim zderzaku oraz mniejszym górnym grillem, który rozciąga się na całą szerokość między nowymi lampami.
Czarne wykończenie żywicy przechodzi od dolnych narożników otworu w zderzaku w formie mocnej, trwałej osłony wokół podstawy całego pojazdu, w tym nadkoli, co zapewnia ochronę nadwozia podczas jazdy w terenie i dalej podkreśla muskulaturę nowego SUV-a.
W profilu nowa RAV4 dziedziczy połączenie przestronnej konstrukcji, rosnącej linii okien oraz charakterystycznej sylwetki, które stały się znakiem rozpoznawczym kolejnych generacji kompaktowych SUV-ów Toyoty.
Ponad bardziej wyraźną linią okien, przyciemnione słupki B i C podkreślają wydłużoną przestrzeń szklanych powierzchni oraz zwiększenie przestronności wnętrza pojazdu. Poniżej, kontrast wypukłych powierzchni nadwozia z ostrymi wgłębieniami wokół wyraźnych nadkoli i progów drzwiowych wprowadza dodatkową dynamikę i siłę do sylwetki nowej Toyoty RAV4.
Z tyłu kabina silnie zwęża się, kontrastując z szerokością dolnej części nadwozia i tworząc muskulaturę nad tylnymi nadkolami, co podkreśla stabilną, mocną postawę pojazdu.
Wzmocniona linia okien i muskuły nadkola z tyłu samochodu są dodatkowo uwydatnione przez nowy projekt lamp tylnych, który jest generowany przez proporcje tylnego ramienia i płynnie opływa róg pojazdu, akcentując szybę klapy bagażnika.
Wyposażona w integralny spojler dachowy, nowa klapa bagażnika jest teraz zawiasowa u góry, a koło zapasowe zostało usunięte, co nadaje nowej RAV4 czystszy, bardziej aerodynamiczny wygląd.
Nowa RAV4 będzie dostępna w wyborze dziewięciu kolorów nadwozia, w tym trzech nowych dla modelu: Szary Niebieski M.M., Zielony Mech oraz Czarny M.M.
Innowacyjny, Wysokiej Jakości Wnętrze
Łącząc przestronną, komfortową kabinę z kierowcą przypominającym kokpit, zupełnie nowy projekt wnętrza oparty jest na inherentnej praktyczności RAV4, oferując większą przestronność, wyższej jakości wykończenia oraz bardziej skoncentrowane, angażujące doświadczenie jazdy SUV-em.
Na desce rozdzielczej wykorzystano poziome linie, aby podkreślić siłę i szeroki przód.
Dynamiczna, odważna architektura nowego kokpitu charakteryzuje się potężnymi górnymi i dolnymi poziomymi belkami, przerywanymi zakrzywioną metalową belką. Osadzona w tunelu przeniesienia, belka otacza nowy przyrząd kierowcy, kierownicę oraz przestrzeń na nogi, aby wzmocnić bardziej skoncentrowane na kierowcy cechy wnętrza nowej Toyoty RAV4.
Czysta, wyrafinowana elegancja nowego designu jest dodatkowo wzmocniona poprzez zastosowanie wysokiej jakości materiałów, miękkiego wykończenia w wielu miejscach, gdzie kierowca ma kontakt oraz wyraźnych akcentów wykończeniowych i nowych kolorów. Rozszerzone użycie skóry na desce rozdzielczej podkreśla wrażenie wysokiej jakości wnętrza.
Całe podświetlenie wskazników i elementów sterujących ma teraz kolor Jasnoniebieski; czyste, chłodne podświetlenie po zmroku, które wprowadza wyrafinowanie i mocną spójność wizualną do nowego wnętrza.
Skoncentrowana, Ergonomiczna Pozycja Kierowcy
Przy środowisku przypominającym kokpit, pozycja siedzenia nowej RAV4 została zaprojektowana z myślą o doskonałej ergonomii, większym komforcie, lepszej widoczności do przodu oraz bardziej angażującym doświadczeniu jazdy.
Punkt bioder fotela kierowcy został obniżony o 5 mm, zakres regulacji wysokości fotela zwiększono o 15 mm, a kąt kierownicy obniżono o 2,3 stopnia.
Jednocześnie poprawiono widoczność kierowcy do przodu. Słupki A zostały przesunięte na bardziej zewnętrzną pozycję, zwiększając pole widzenia kierowcy do przodu o 3 stopnie, a przekrój słupków został zmniejszony o 8%.
Większa Przestronność i Wszechstronność
Pomimo zachowania kompaktowych wymiarów zewnętrznych niezbędnych do manewrowania, całkowita długość nowej RAV4 wynosząca 4,57 m oraz rozstaw osi 2660 mm zapewniają znaczną dodatkową przestronność wnętrza, dostosowując przestronność pasażerów oraz ładowność do większych pojazdów segmentu D.
Odległość między siedzeniami z przodu i tyłu wynosi teraz najlepsze w klasie 970 mm, a nowy cieńszy projekt oparcia przednich siedzeń zwiększył przestrzeń z tyłu.
Tylne fotele mają dzieloną konstrukcję 60:40, co uczyniło je bardziej komfortowymi dzięki zwiększeniu kąta nachylenia siedziska o 2 stopnie oraz wyższym bocznym podparciom dla lepszego wsparcia.
Dzięki wyjątkowemu systemowi łatwego rozkładania siedzeń Toyota, RAV4 zachowuje wszystkie praktyczne i elastyczne cechy, których klienci oczekują od kompaktowego SUV-a.
Tylne siedzenia mogą być dzielone w proporcji 60:40 dla maksymalnej elastyczności, a każda sekcja może być niezależnie pochylona.
Długość przestrzeni ładunkowej została zwiększona, podnosząc pojemność bagażnika do 547 litrów. Pojemność miejsca do przechowywania pod podłogą również wzrosła z 51 do 100 litrów.
Klapa bagażnika zawiasowa została zastąpiona wersją górno-zawiasową, która może być wyposażona w napęd elektryczny. Otwór nowej klapy bagażnika o wysokości 645 mm ma najniższy w swojej klasie profil ładunkowy oraz szeroki otwór o wymiarze 1335 mm.
NAPĘDY
Z nowymi jednostkami napędowymi – 2.0-litrowym dieslem na rynek zachodnioeuropejski oraz 2.5-litrową jednostką benzynową na rynek rosyjski – oraz 2.2-litrowym silnikiem diesla dostępnym w Rosji po raz pierwszy, nowa Toyota RAV4 oferuje kompleksowy zasięg silników, oferując niezwykłą równowagę między znakomitymi osiągami napędu przedniego i czteronapędowego a wiodącymi w klasie emisjami CO2 w każdej wersji benzynowej i diesla.
Silniki na rynku zachodnioeuropejskim
Zestaw silników na rynku zachodnioeuropejskim obejmuje teraz 151 konny silnik benzynowy 2.0-litrowy, nowy, 124 konny silnik diesla 2.0-litrowy oraz mocny, 150 konny silnik diesla 2.2 D-4D.
Każdy silnik w tym nowym asortymencie korzysta z redukcji emisji CO2, która średnio wynosi około 12% w całym zasięgu silników.
Szczególnie warto zauważyć, że nowa 2.0-litrowa odmiana dieslowska z napędem na przednie koła jest wyposażona w technologię Stop & Start Toyoty, co zmniejsza emisję CO2 do zaledwie 127 g/km.
Silniki na rynku wschodnioeuropejskim
Zestaw silników na rynku wschodnioeuropejskim obejmuje 145-konny silnik benzynowy 2.0-litrowy, nowy, 180-konny silnik benzynowy 2.5-litrowy oraz nowo dostępną 150-konną jednostkę diesla 2.2 D-4D.
OSIĄGI JAZDY
Kolejne generacje RAV4 zdobyły uznanie za swój komfort jazdy, łatwość prowadzenia, manewrowość oraz uspokajające możliwości nawet na najtrudniejszych nawierzchniach drogowych.
W połączeniu z nową, bardziej komfortową i skupioną pozycją jazdy, nowa Toyota RAV4 rozwija te kluczowe cechy SUV-a poprzez przeprojektowane systemy zawieszenia z przodu i z tyłu, zmienione Elektryczne Wspomaganie Kierownicy oraz Nowy Zintegrowany System Dynamicznego Napędu z nową funkcją trybu Sport.
W połączeniu te zmiany zapewniają nowej RAV4 większą stabilność i zwinność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, oferując klientom poczucie pewności, a także bardziej intuicyjne i angażujące doświadczenie jazdy.
Nowa RAV4 jest również dostępna z systemem wspomagania zjazdu oraz systemem kontroli startu na wzniesieniu. Fitted as standard to all vehicles equipped with automatic transmission and particularly useful during icy or snowy descents, Down-hill Assist Control automatically regulates gear selection, engine speed and the individual wheel braking capabilities of the ABS system to help the driver maintain skid-free control of the vehicle on slippery descents.
Zintegrowany System Dynamicznego Napędu
Zintegrowany System Dynamicznego Napędu to zaawansowany system zarządzania wysokiej prędkości, który koordynuje kontrolę nowego Dynamicznego Napędu Zmiennych Momentów Obrotowych Toyoty, systemu Kontroli Stabilności Pojazdu (VSC) i Elektrycznego Wspomagania Kierownicy (EPS), aby zwiększyć wydajność, zachowanie i bezpieczeństwo kompaktowego SUV-a.
Nowy system Dynamicznego Napędu Zmiennych Momentów Obrotowych ciągle monitoruje i kontroluje transfer momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi kołami poprzez elektromagnetycznie kontrolowane sprzęgło umieszczone przed tylnym dyfrenecjałem.
Rozkład momentu obrotowego od przodu do tyłu może wynosić od 100:0 do 50:50, przy automatycznym włączeniu napędu na przednie koła (100:0) w normalnych warunkach jazdy, co poprawia zużycie paliwa.
System Dynamicznego Napędu Zmiennych Momentów Obrotowych wykorzystuje informacje z różnych czujników (prędkość, kąt skrętu, kąt przepustnicy i kąt obrotu), aby automatycznie regulować przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła, w razie potrzeby.
W trybie Normalnym – gdy nie są aktywne ani tryb Sport, ani tryb Blokady – transfer momentu obrotowego na tylne koła następuje nie tylko wtedy, gdy wykryty zostaje poślizg (jak w trzeciej generacji RAV4), ale również gdy system wykrywa podsterowność podczas zakrętów na drodze. W rezultacie wspólna zwinność i osiągi jazdy nowej RAV4 są zwiększone zarówno podczas jazdy po drogach, jak i w terenie.
Gdy zostanie wybrany nowy tryb Sport (standardowy w wersjach AWD), transfer momentu obrotowego do tylnych kół zaczyna się w momencie, gdy kierownica zostanie obrócona. Nowy dynamiczny system kontroli momentu obrotowego AWD, wykorzystując informacje zwrotne z wejścia kierowcy, automatycznie dostosuje rozkład momentu obrotowego 90:10 z przodu/tyłu, aby zmniejszyć obciążenie przednich opon.
Jeśli później pojawi się rzeczywista podsterowność, transfer momentu obrotowego do tylnych kół zostanie automatycznie zwiększony o 50%, co dodatkowo zmniejszy obciążenie przednich opon, poprawiając przyczepność boczną.
Oprócz aktywacji 'Dynamicznego’ zachowania transferu momentu obrotowego systemu, nowy tryb Sport również modyfikuje wspomaganie kierownicy, przepustnicę i przekładnię Toyoty; zmniejszając wspomaganie kierownicy, poprawiając reakcję na gaz i oferując wyższe obroty, automatyczne i zarządzanie skrzynią biegów CVT, w celu zapewnienia bardziej dynamicznego, sportowego doświadczenia jazdy.
Do jazdy w terenie system wyposażono w przycisk blokady napędu 4WD. Umożliwia to kierowcom zablokowanie rozkładu momentu obrotowego w stałym stosunku 50/50 przy prędkościach do 40 km/h.
BEZPIECZEŃSTWO I TECHNOLOGIA
Nowa Toyota RAV4 rozwija się na bardzo wysokich standardach bezpieczeństwa pasażerów oraz ochrony przed uderzeniem dla pieszych, które rozwinęły się przez trzy generacje kompaktowego SUV-a Toyoty, oferując jeszcze wyższe poziomy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa.
Dzięki nowemu, wysoce sztywnemu nadwoziu, zaprojektowanemu w celu zapewnienia optymalnej ochrony pasażerów i pieszych, nowa RAV4 została zaprojektowana w celu uzyskania 5-gwiazdkowej oceny w rygorystycznym programie testów zderzeniowych Euro NCAP z 2013 roku.
Nowy SUV Toyoty jest wyposażony w nowy design foteli anty-whiplash, a w standardzie znajduje się 7 poduszek powietrznych, w tym poduszka powietrzna na kolana kierowcy i boczne poduszki powietrzne przednich siedzeń z podwójną komorą.
Nowa Toyota RAV4 może być również wyposażona w trzy nowe technologie – system automatycznego włączania świateł drogowych, system ostrzegania o niezamierzonym przebiciu linii i system monitorowania martwego pola – co dodatkowo podnosi standardy bezpieczeństwa i wygody kierowcy.
System automatycznego włączania świateł drogowych
System automatycznego włączania świateł drogowych wykorzystuje kamerę do monitorowania drogi przed pojazdem i automatycznie przestawia światła z drogowych na mijania, gdy wykryje pojazd poprzedzający lub nadjeżdżający z przeciwka.
System ostrzegania o niezamierzonym przebiciu linii
System ostrzegania o niezamierzonym przebiciu linii używa czujnika kamery do rozpoznawania pasa, umieszczonego na górze przedniej szyby, aby ustalić, czy pojazd niezamierzenie opuszcza swój pas. System następnie powiadamia kierowcę za pomocą dźwiękowego ostrzeżenia i migającej ikony linii na wyświetlaczu multimedialnym.
System monitorowania martwego pola