Toyota próbowała wprowadzić tańszą submarkę pod swoją flagą, Scion. Niestety, wkrótce potem projekt zakończył się niepowodzeniem z powodu skutków światowego kryzysu gospodarczego z 2008 roku.
Model Scion xB nie odniósł wielkiego sukcesu na rynku, ale ponieważ korzystał z tej samej platformy co Toyota Corolla/Auris, jego produkcja nie sprawiała japońskiemu producentowi większych trudności. W 2007 roku, w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na przestronne, ale małe hatchbacki na kilku rynkach, wprowadzono model Rukus.
Rukus był w zasadzie przechrzczonym Scion xB z innym przednim zderzakiem, maską i emblematem. Wysoka, pudełkowata sylwetka była konieczna, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń wewnątrz. Z tyłu płaska i pionowa klapa bagażnika została wycięta wokół świateł tylnych.
Ze względu na krótki rozstaw osi, projektanci musieli umieścić wyższe siedzenia dla wszystkich pasażerów, aby zapewnić odpowiednią ilość miejsca na nogi i głowę. Deska rozdzielcza była płaska i wąska, z zestawem wskaźników umieszczonym na środku. Ich design nawiązywał do silnika w układzie rzędowym-czterocylindrowym, z oddzielnymi wskazówkami dla zegarów i cyfrowym prędkościomierzem. Samochód był wyposażony w jednostkę multimedialną z systemem nawigacji satelitarnej, zamontowaną nad centralnym panelem, bliżej pasażera niż kierowcy.