Toyota zaprezentowała drugą generację swojego pełnowymiarowego SUV-a Sequoia na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2007 roku, a auto było mocniejsze i bardziej oszczędne.
Tuż przed tym, jak świat dotknął globalny kryzys finansowy, japoński producent wprowadził drugą generację Sequoia na rynek północnoamerykański. Tym razem Toyota kazała swojemu zespołowi badawczo-rozwojowemu dokładniej zbadać oczekiwania klientów, aby stworzyć lepszy pojazd. Posunięto się tak daleko, że zapytano kierowców, gdzie wolą mieć klapkę wlewu paliwa.
Z punktu widzenia designu, Toyota nadała Sequoia wygląd wojownika sumo, z dominującym przodem, w którym króluje trapezoidalny grill ozdobiony chromowanymi detalami. Nic dziwnego, że reflektory nie były tak duże jak w innych amerykańskich SUV-ach. W zderzaku producent dodał dodatkowy wlot powietrza, aby pomóc w chłodzeniu silnika. Poszerzone nadkola nadawały samochodowi muskularny wygląd, podkreślając jego mocną sylwetkę.
Toyota oferowała Sequoia z trzema rzędami siedzeń, a dzięki przestronnej kabinie mogła zapewnić komfort dla wszystkich ośmiu pasażerów, którzy mogli się pomieścić w pojeździe. Przednie fotele były oddzielone szeroką konsolą środkową z podłokietnikiem i schowkiem, a także dźwignią zmiany biegów. Nowy system infotainment umieszczono na centralnej konsoli, którym można było sterować za pomocą przycisków lub dodatkowych poleceń z kierownicy.
Kolejnym obszarem, w którym Sequoia została znacznie ulepszona, była strona mechaniczna. Oprócz udoskonalonego silnika V8 o pojemności 5,6 litra, wprowadzono również nową pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów jako opcję oraz mocniejsze różnicowo przednie i tylne. To ostatnie było również dostępne w innym przełożeniu, co poprawiło możliwości holowania.
Toyota zaprezentowała drugą generację pełnowymiarowego SUV-a Sequoia podczas konferencji prasowej, która odbyła się dziś na Los Angeles Auto Show 2007. Model Sequoia jest całkowicie nowy na rok 2008, z nową sylwetką, nowym wnętrzem, nowym podwoziem, dostępnym nowym silnikiem V8 o pojemności 5,7 L oraz sześciobiegową skrzynią biegów, a także zwiększonym naciskiem na efektywność, osiągi oraz komfort kierowcy i pasażerów.
Od momentu wprowadzenia Sequoi w 2000 roku świat się zmienił. W obliczu rosnących cen paliw i rosnącej świadomości ekologicznej, inżynierowie i projektanci Toyoty podjęli kroki, aby zwiększyć nie tylko osiągi i komfort 2008 Sequoia, lecz także jego efektywność i świadomość ekologiczną.
W tym celu Sequoia została wyposażona w mocny nowy silnik V8 o pojemności 5,7 L, który zapewnia doskonałą efektywność paliwową i bardzo niską emisję spalin.
Całkowicie nowa platforma oferuje wymiary zewnętrzne konkurencyjne z innymi pojazdami w klasie Sequoi. Wewnątrz, wysoko efektywne pakowanie zapewnia nowej Sequoi bardzo przestronną kabinę oraz pojemny bagażnik.
W swoich wysiłkach, aby móc właściwie zaprojektować 2008 Sequoia, główny inżynier Motoharu Araya zagłębiał się w amerykańską kulturę przez dwa i pół roku, rozpoczynając pracę nad projektem Sequoi. Nawet mieszkał przez pewien czas z amerykańską rodziną, która posiadała SUV-a, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy SUV-ów odnoszą się do swoich pojazdów. Korzystał również z Internetu, aby rozprowadzić ankiety, dzięki którym mógł zebrać szczegółowe informacje na temat tego, jak Amerykanie korzystają ze swoich SUV-ów oraz jakie mają preferencje, aż do tego, po której stronie pojazdu wolą mieć wlewy paliwa. Efektem tych działań jest pojazd czołowy w swojej klasie, oferujący efektywność, osiągi, komfort oraz wygodę, których oczekują nabywcy SUV-ów.
Silniki i skrzynie biegów
Nowy silnik DOHC V8 o pojemności 5,7 L pozwala 2008 Sequoia na uzyskanie osiągów przyspieszenia, które plasują ją w czołówce swojej klasy, szczególnie podczas holowania. Inżynierowie Sequoi opracowali nowy silnik, aby generował 381 KM, co jest jednym z najwyższych wyników w tej klasie pojazdów. Silnik ten spełnia normę ULEV-II, wykorzystuje cztery zawory na cylinder oraz zmienny rozrząd z inteligencją (VVT-i), aby uzyskać 401 lb-ft momentu obrotowego.
System Dual VVT-i stale zmienia fazę każdego wałka rozrządu, działając na zawór sterujący olejem i kontrolując ciśnienie oleju w komorze zaawansowanej/retardacyjnej koła pasowego VVT-i za pomocą sygnałów z komputera sterującego silnikiem. Produkuje to zoptymalizowany czas otwarcia zaworów, co przyczynia się do wyższej wydajności i zwiększonej efektywności.
Kompaktowe komory spalania w kształcie dachówki oraz wysokowytrzymałe tłoki pokryte żywicą w celu zmniejszenia tarcia, pierścienie tłokowe o niskim napięciu oraz układ zaworów o niskim tarciu z użyciem wałków z rolkami są również ważnymi cechami tego silnika, tak jak Akustyczny System Kontroli Indukcji, który zmienia długość kolektora ssącego na podstawie prędkości silnika i otwarcia przepustnicy. Układ wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej wykorzystuje zawór w głównym tłumiku, aby zmienić przepływ spalin, zmniejszyć hałas wydechu i poprawić wydajność. Wykorzystuje również cztery katalizatory – dwa do rozruchów na zimno i dwa główne.
W rezultacie 2008 Sequoia zapewnia pożądane przyspieszenie oraz dostępność zdolności holowniczej wynoszącej 10 000 lbs. Oprócz dostępnego silnika V8 o pojemności 5,7 L, standardowo oferowany jest również silnik V8 iForce o pojemności 4,7 L.
Płynnie działająca, elektronicznie sterowana pięciobiegowa automatyczna skrzynia ECT (Electronically Controlled Transmission) jest połączona z standardowym silnikiem V8 o pojemności 4,7 L, podczas gdy nowa automatyczna sześciobiegowa skrzynia ECT jest częścią zestawu napędowego, gdy wybierany jest dostępny silnik V8 o pojemności 5,7 L.
Ta skrzynia biegów korzysta z hydraulicznych ciśnień, które są bardzo starannie kontrolowane dla płynniejszych zmian biegów oraz z precyzyjnych powierzchni zębów biegów, które pomagają zapewnić niski poziom hałasu. Tryb Tow/Haul, który rozszerza użycie niższych przełożeń biegów, również jest częścią pakietu tej skrzyni biegów.
Obie skrzynie biegów są sterowane przez dźwignie umieszczone na podłodze i są wyposażone w konwertery momentu obrotowego, które korzystają z elastycznej kontroli blokady Toyoty dla zwiększonej efektywności paliwowej, przy czym obie skrzynie mogą być zmieniane sekwencyjnie.
Ponadto, konwerter momentu obrotowego w sześciobiegowej skrzyni biegów zablokuje się w czwartym, piątym oraz szóstym biegu.
W modelach z napędem na cztery koła zastosowano dwubiegową skrzynię rozdzielczą, która zawiera blokowany dyferencjał Torsen o ograniczonym poślizgu, używaną do przekazywania mocy na przednie i tylne koła. Interesujące jest to, że ta skrzynia rozdzielcza, z jej przełożeniem 1:1 w trybie wysokim i 2.618:1 w trybie niskim, używa trwałego pierścienia planetarnego z sześcioma zębami, zamiast bardziej powszechnego pierścienia z czterema zębami. Skrzynia rozdzielcza jest zmieniana elektronicznie za pomocą pokrętła w łatwo dostępnym miejscu dla kierowcy, a blokuje się za naciśnięciem przycisku. W układzie napędowym stosowane są wysokowydajne przeguby uniwersalne, aby dostosować się do dostępnej mocy silników.
Przednie i tylne dyferencjały są większe dla zwiększonej wytrzymałości i mają średnicę 8.7 cala (przód) oraz 10.0 cala (tył). Standardowy stosunek przełożenia dyferencjału wynosi 3.909:1, z opcjonalnym stosunkiem 4.3:1 dostępnym w pakiecie holowniczym Sequoi.
Podwozie i zawieszenie
Aby poprawić komfort jazdy i ogólną dynamikę pojazdu, 2008 Sequoia otrzymała całkowicie nową platformę z niezależnym zawieszeniem zarówno z przodu, jak i z tyłu. To nowe zawieszenie zapewnia nie tylko niespotykaną jazdę, prowadzenie i stabilność w prostych odcinkach, ale również umożliwia Sequoi osiągnięcie dostępnej zdolności holowniczej wynoszącej 10 000 lbs, co umieszcza ją w czołówce w swojej klasie.
Aby zapewnić pojazd, który nie męczy kierowcy ani pasażerów nawet podczas bardzo długich podróży, inżynierowie Sequoi skupili się na poprawie komfortu jazdy i ciszy, oraz na zwiększeniu stabilności w prostych odcinkach.
Nowe niezależne zawieszenie wykorzystuje górne i dolne wahacze przy każdym kole, rurkowe amortyzatory, sprężyny spiralne oraz pusty rurkowy stabilizator. Zapewnia to nie tylko poprawioną dynamikę podwozia dzięki zmniejszonej masie niezawieszonej, ale także promień skrętu wynoszący około 19 stóp, najwęższy w klasie Sequoi. Dodatkowo, zwiększony skok zawieszenia oraz nowo opracowane górne wsparcie amortyzatora przedniego i dolne tuleje pomagają poprawić jakość jazdy.
Opcjonalny pakiet zawieszenia pneumatycznego oraz Aktywnie Zmienna Zawieszenie (AVS), z ustawieniami na komfort, normalne i sportowe, poprawiają komfort jazdy oraz zwiększają zdolność Sequoi do holowania i transportu dużych ładunków, jednocześnie utrzymując odpowiednią wysokość jazdy i postawę podwozia.
W celu zakończenia układu podwozia zastosowano większe opony i felgi. Standardowe opony to 275/65R18, a felgi aluminiowe mają 18 cali, podczas gdy dostępne są opony 275/55R20 i specjalnie zaprojektowane felgi aluminiowe o średnicy 20 cali.
Wewnątrz tych felg Sequoia korzysta z wentylowanych hamulców tarczowych o średnicy 13,9 cala z przodu oraz 13,6 cala z tyłu. Aby poprawić osiągi hamulców i odporność na wypalenie, zastosowano zaciski z czterema przeciwnymi tłokami – po dwa na stronę – w hamulcach przednich. System zapobiegający blokadzie hamulców (ABS) jest wyposażony w EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania) oraz osprzęt wspomagający.
Design i stylizacja
Pracując z motywem projektowym określanym jako „Solidny i Zaawansowany”, inżynierowie nadali 2008 Sequoia nową, większą sylwetkę i trwały nowy wygląd.
Całkowita długość, szerokość i wysokość Sequoi zostały zwiększone, rozstaw osi wydłużony, a przedni i tylny rozstaw kół poszerzony. Zmniejszono natomiast zwisy z przodu i z tyłu.
Przyjęto większe reflektory, z dostępnymi spryskiwaczami reflektorów, oraz duże lusterka boczne, które są dostępne z funkcją automatycznego składania, automatyczną funkcją przeciwsłoneczną, lampkami podświetlającymi, lampkami kierunkowskazów, pamięcią pozycji oraz funkcjami przechyłu z powiązaniem z biegiem wstecz.
Nowy design osiąga opór powietrza wynoszący 0,35, co oznacza, że pojazd oferuje wyjątkowe właściwości aerodynamiczne i niski poziom hałasu wiatru. Lusterka, wycieraczki, słupki A i nagłówek dachu są kształtowane w celu maksymalizacji efektywności aerodynamicznej i minimalizacji hałasu wiatru.
Spód Sequoi również został zoptymalizowany, aby zredukować opór i hałas wiatru oraz poprawić stabilność kierunkową.
Wnętrze i komfort
Głównym celem projektowym było zapewnienie, aby 2008 Sequoia była użyteczna i przyjazna dla użytkownika, a jej kierowca i pasażerowie, niezależnie od wzrostu i budowy, mieli wystarczająco dużo miejsca na wygodną jazdę. W tym celu wnętrze kabiny Sequoi jest dłuższe, szersze i wyższe niż w poprzednim modelu. W rzeczywistości, każdy z ośmiu siedzeń Sequoi oferuje wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić osoby znacznie wyższe niż przeciętnie.
Ponadto, siedzisko drugiego rzędu jest wyposażone w mechanizm regulacji, który pozwala na przesunięcie siedziska dla zwiększenia komfortu, gdy liczba pasażerów jest ograniczona. W przypadku trzeciego rzędu zastosowano nowoczesny mechanizm regulacji oparcia, który podnosi komfort pasażerów z tyłu na nowy poziom.
Projektanci szczególnie dbali o to, aby stworzyć wygodne, przestronne siedzenia we wszystkich pozycjach. Aby osiągnąć ten cel, przyjęto nową konstrukcję siedziska z większą szerokością. Siedzenie kierowcy jest standardowo wyposażone w elektryczne podparcie lędźwiowe, a dostępne jako opcja w siedzisku pasażera z przodu. Ogrzewanie siedzisk jest dostępne dla siedzenia kierowcy i pasażera z przodu.
Siedzenia w drugim rzędzie są dzielone w proporcjach 40:20:40, a dostępne są również oddzielne fotele kapitańskie. Siedzenie drugiego rzędu jest wyposażone w mechanizm przesuwania, który oferuje zakres regulacji wynoszący 5,9 cala.
To siedzenie może być również składane na płasko i korzysta z łatwego mechanizmu przesuwania, aby umożliwić pasażerom dostęp do trzeciego rzędu. Ogrzewanie siedzenia jest standardem w wersji Platinum, a mocowania do fotelików dziecięcych dla drugiego rzędu są standardowe we wszystkich wersjach.
Siedzenie trzeciego rzędu jest dzielone w proporcjach 60:40 i również ma mechanizm regulacji oparcia. Może być również łatwo składane na płasko.
Wnętrze otaczające te siedzenia to wzór komfortu, bezpieczeństwa i efektywności z wieloma przemyślanymi detalami. Na przykład, lusterko wsteczne posiada automatyczną funkcję elektrochromatyczną, a także kompas, lampkę do map oraz funkcje otwierania bramy garażowej. Inne przemyślane cechy obejmują automatyczne unoszenie i opuszczanie oraz ochronę przed zacięciami dla przednich szyb elektrycznych, elektryczne tylne okno z automatycznym unoszeniem i opuszczaniem oraz dostępne elektryczne tylne drzwi wyposażone w funkcję łatwego zamykania oraz zdalnego sterowania. System oświetlenia wejściowego jest standardowy.
W desce rozdzielczej projektanci wprowadzili modułową strukturę panelu instrumentów i obdarzyli ją oraz inne wykończenia wnętrza jakością i estetyką porównywalną do najlepszych luksusowych samochodów. Pierścienie wokół wskaźników Optitron Sequoi oraz pokrętła klimatyzacji mają kolor chromowany, a panele na desce rozdzielczej mają metaliczny kolor srebrny.
Nowa, czteroramienna kierownica zawiera kontrole systemu klimatyzacji Sequoi, telefonów zgodnych z Bluetooth® oraz inne funkcje. Jest podłączona do nowo opracowanego słupka kierownicy z pływającym wałem pośrednim, który pomaga poprawić odczucia z kierowania oraz zminimalizować hałas i wibracje. Słup kierowniczy oferuje funkcje nachylenia i teleskopową, a dostępna jest również elektryczna funkcja pamięci.
2008 Sequoia oferuje automatyczną klimatyzację ze czujnikami słonecznymi oraz automatycznymi, niezależnymi kontrolami temperatury po lewej i prawej stronie. Tylna klimatyzacja jest również częścią tego pakietu. Ten system trzech stref wykorzystuje nowo opracowany filtr wielowarstwowy, aby zapewnić, że powietrze dostarczane do kabiny pasażerskiej jest jak najbardziej wolne od kurzu, pyłków i innych zanieczyszczeń.
Aby zapewnić rozrywkę kierowcy i pasażerom, system audio Sequoi został poprawiony, a rozmieszczenie głośników zoptymalizowane. Standardowo w wersji SR5 zainstalowano system dźwiękowy AM/FM/CD z ośmioma głośnikami. Dostępny jest także system JBL Synthesis o mocy 660 watów z 14 głośnikami. Systemy JBL są zgodne z Bluetooth i mogą odbierać radio satelitarne XM z odpowiednio zainstalowanym sprzętem i subskrypcją usług. Oba systemy są wyposażone w porty MP3. Nowej generacji system nawigacji z nowym ekranem menu oraz ulepszonym siedmiocalowym wyświetlaczem jest dostępny na rok 2008.
Aby poprawić wrażenia z podróży dla pasażerów w drugim i trzecim rzędzie miejsc, dostępny jest system rozrywki z tyłu z odtwarzaczem DVD i dziewięciocalowym wyświetlaczem.
To samo efektywne pakowanie, które pozwala na osiągnięcie lidera w klasie pod względem komfortu wnętrza, umożliwia przewożenie przedmiotów o długości do 11 stóp.
W całym pojeździe znajduje się osiem dużych uchwytów na kubki i osiem uchwytów na butelki, a projektanci również podjęli kroki w celu zwiększenia dostępności przestrzeni do przechowywania w Sequoi. Na przykład, schowek ma teraz pojemność 9,5 litra, a konsola w drugim rzędzie pomieści 12 płyt CD lub cztery pudełka DVD.
W przypadku powierzchni siedzeń dostępne są zarówno skórzane, jak i łatwe do czyszczenia tkaniny. Dostępne są trzy kolory wnętrza, z których jeden jest nowy. Nowy kolor to Red Rock/Czarny, dostępny tylko w wersji Platinum, podczas gdy pozostałe to Szary i Beż Piaskowy.
Bezpieczeństwo
2008 Sequoia wykorzystuje aktywne i pasywne funkcje bezpieczeństwa, aby pomóc zapewnić ochronę pasażerom pojazdu. Sequoia jest wyposażona w system bezpieczeństwa STAR Toyoty, który obejmuje VSC (Kontrola Stabilności Pojazdu) oraz TRAC (Kontrola Przyczepności) (modele 2WD) lub A-TRAC (Aktywna Kontrola Przyczepności) (modele 4WD), ABS (system zapobiegający blokowaniu hamulców) z EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania) i Wspomaganie Hamowania.
Ochrona bezpieczeństwa przy zderzeniu w Sequoi jest zwiększona dzięki poduszkom powietrznym zamontowanym w oparciach foteli kierowcy i pasażera, które są standardowym wyposażeniem; oraz poduszkom powietrznym w zasłonach bocznych, które rozciągają się od przedniego siedzenia do trzeciego rzędu.
Funkcje standardowe i opcje
2008 Sequoia jest dostępna w trzech wersjach – SR5, Limited i Platinum.
Lista standardowych elementów w wersjach SR5 i Limited obejmuje silnik V8 o pojemności 4,7 L o mocy 276 KM oraz automatyczną skrzynię biegów, system bezpieczeństwa STAR Toyoty, elektroniczną dystrybucję siły hamowania z Wspomaganiem Hamowania, poduszkę powietrzną w zasłonach bocznych z czujnikiem przewrócenia, immobilizer silnika z alarmem, bezpośredni system monitorowania ciśnienia w oponach, osiem miejsc dla pasażerów, manualnie regulowane siedzisko kierowcy w ośmiu kierunkach, manualnie regulowane siedzisko pasażera z przodu w czterech kierunkach, funkcję składania w płaską pozycję dla siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, automatyczną klimatyzację w trzech strefach, elektryczne szyby, zamki, tylne okno, bezkluczykowy dostęp, system audio AM/FM/CD z ośmioma głośnikami i mini-wtyczką do współpracy z iPodami, tylną wycieraczkę oraz odmrażacz, regulowaną kierownicę, tempomat, oponę zapasową i osłony błotne.
Aby to rozszerzyć, wersja Limited dodaje przednie i tylne czujniki parkowania, lampy przeciwmgielne, podgrzewane skórzane siedzenia, 10-stopniowo regulowane siedzisko kierowcy, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, wskaźniki Optitron, wyświetlacz wieloinformacyjny, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, bagażnik na dachu, progi i system audio JBL Synthesis z funkcjami Bluetooth.
Wersja Platinum obejmuje wszystkie powyższe, a także dodaje silnik V8 o pojemności 5,7 L i sześciobiegową skrzynię biegów, 20-calowe felgi aluminiowe z diamentowym wykończeniem, tylne zawieszenie pneumatyczne, pakiet pamięci siedzeń z elektryczną regulacją, podgrzewane i wentylowane siedzenia z przodu (kierowca i pasażer pierwszego rzędu), podgrzewane siedzenia w drugim rzędzie, tylni spojler, elektryczne tylne drzwi, szyberdach, spryskiwacz reflektorów oraz system nawigacji z kamerą cofania.
Na wersjach SR5 i Limited dostępny jest szeroki zakres opcji, w tym silnik V8 o pojemności 5,7 L i sześciobiegowa skrzynia biegów, napęd na cztery koła, pakiet holowniczy, system rozrywki dla tylnej siedzącej, podgrzewane fotele skórzane, tylne zawieszenie pneumatyczne, szyberdach, 20-calowe felgi aluminiowe, elektryczne tylne drzwi i inne. Kontrola laserowa jest opcją dostępną wyłącznie w wersji Platinum.
Ciekawe szczegóły
Projektanci i inżynierowie Sequoi poszli na niezwykłe długości, aby zapewnić, że pojazd jest wygodny w jeździe i wygodny w użyciu. Jako przykład wygód, które wskazali, opracowano dostępny elektrycznie napędzany mechanizm tiltingu, który pozwala na pełne złożenie trzeciego rzędu siedzeń. Gdy siedzenie jest złożone, można załadować dużą bagaż lub ładunek bez usuwania siedzenia.
Każdy mały detal był starannie zaplanowany, aby zapewnić, że kwestie jakości były uwzględnione. Na przykład inżynierowie pracowali nad poprawą użytkowania przełączników Sequoi. Wskazali na duże klamki drzwiowe, które będą łatwe do użycia i umieścili je na optymalnej wysokości.
Zamknięcie tylnego drzwi wymagało mniej siły niż w poprzednich modelach, a szyba tylnego drzwi może być otwierana i zamykana łatwo za pomocą klucza. Do zestawu dołączone są również poręczne haczyki w bagażniku, z których można powiesić torby z zakupami.
Kąt otwarcia tylnych drzwi jest o 10 stopni szerszy niż w poprzednim modelu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerom oraz instalację fotelików dziecięcych.
Opcjonalnie dostępny jest intuicyjny system asystenta parkowania. Używa on czujników i dźwiękowego ostrzeżenia, aby alertować kierowcę o położeniu stałych obiektów i odległości od pojazdu.